Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kenners,

Na lang speuren op internet en diverse fora ben ik ten einde raad.
Twee jaar geleden heb ik een krachtigere computer gekocht omdat ik mijn computer toch wel veel gebruik.
Sinds enkele maanden heb ik helaas last van een waanzinnig hoog CPU gebruik, zonder aanwijsbare reden.

De specs van mijn PC zijn als volgt:
Intel core 2 quad Q6600 2.80GH
Moederboord: MSI Nvidia Nforce 650i SLI
video: Nvidia Gforce 8600GT

Momenteel draai ik weer windows vista. Originele versie die bij de computer is geleverd.
Daarnaast heb ik inmiddels ook weer de chipset geïnstalleerd welke bij de computer is geleverd.

Inmiddels heb ik het geprobeerd met drivers welke up-to-date zijn en alleen met de cd's welke zijn bijgeleverd met de drivers daarop.
Ik heb al een aantal malen een clean install gedaan, zowel werkend met Vista als windows 7.
Daarnaast heb ik het geprobeerd met software als advanced windows care en Avast virusscan, maar ook zonder.

Bij het minste geringste loopt mijn computer usage op naar 100%.
Als ik nu kijk wat er draait, dan verbruikt multiavchd 17%, taskmanager 7%, chrome 10% en nog wat progy's 1 of 2%, niet zo spannend.
in Vista kom ik met alle processen overigens niet tot 100%, terwijl het CPU-gebruik daar wel op staat.
In windows 7 gebeurde dit wel.
Dan was het zo dat Chrome 25% gebruikte, en mijn verkenner bijvoorbeeld een procent of 20% en dan de taksmanager nog eens 25% en dan gaat het al snel richting de 100%.

Heeft iemand hier enige ervaring mee of een idee voor een oplossing?

Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 14:24
Ik denk dat je gewoon SATA gebruikt, maar wil het toch even voor de zekerheid vragen.

Wat voor harddisk gebruik je? IDE of SATA?
Indien IDE, kan je eens controleren in welke modus hij draait? Ultra DMA of PIO ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MarkieNL schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 18:45:
Ik denk dat je gewoon SATA gebruikt, maar wil het toch even voor de zekerheid vragen.

Wat voor harddisk gebruik je? IDE of SATA?
Indien IDE, kan je eens controleren in welke modus hij draait? Ultra DMA of PIO ?
Er zitten inderdaad 2 SATA harddisks in.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-09 00:05
Download Process Explorer eens, en onderzoek daarmee de drukke processen eens. Dus bijv explorer.exe -> Rechtermuisknop -> properties en dan in het tabje "threads" kijken wat daarin de cpu power vreet. Je kunt het proces dan nog verder uit elkaar halen door op "stack" te klikken, zodat je te zien krijgt welke DLL's verantwoordelijk zijn. Er is een kans dat het gewoon een stukje software is die de boel loopt te verstieren.

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Het volledige CUP-gebruik weet de gemiddelde tweaker wel raad mee, een aantal zeer zeker niet :9

Draai je raid via SW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boxman schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 19:22:
Download Process Explorer eens, en onderzoek daarmee de drukke processen eens. Dus bijv explorer.exe -> Rechtermuisknop -> properties en dan in het tabje "threads" kijken wat daarin de cpu power vreet. Je kunt het proces dan nog verder uit elkaar halen door op "stack" te klikken, zodat je te zien krijgt welke DLL's verantwoordelijk zijn. Er is een kans dat het gewoon een stukje software is die de boel loopt te verstieren.
Ik kom het volgende tegen.
In eerste instantie stond mijn CPU-usage op 100%.
Daarvan stond Ilde 54%
MultiAVCHD 7,05%
Chrome 4,82%

Niet zo spannend dus, aangezien Idle niets gebruikt. Toch is het zo dat de CPU-usage op 100% staat en helaas de computer hapert en super traag is.

Daarna kwam ik tot de conclusie dat x246.exe een groot gedeelte van de CPU-usage gebruikte. Hij werd ook rood in het programma.
Er werd maar liefst 66% gebruikt.
Dit programma is voor het encoden in MultiAVCHD.
Bij de threads kwan ik msvcrt.dll!beginthreadex+0x86 tegen.
En stuk of 8 met deze benaming waren rood en een stuk of 4 groen.
BIJ beiden heb ik stack geprobeerd, maar dit lukt helaas niet
Ik kreeg error accesing thread te zien.

Overigens schiet na een paar minuten het CPU-usage weer omlaag en dan na een poosje weer omhoog.

Ik heb dit probleem ook als ik weleens bijvoorbeeld newsleecher draai of bezig ben met winrar (zowel inpakken als uitpakken), dus het ligt niet per definitie aan MultiAVCHD....

Hoop dat je iets kan met deze informatie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 19:29:
offtopic:
Het volledige CUP-gebruik weet de gemiddelde tweaker wel raad mee, een aantal zeer zeker niet :9

Draai je raid via SW?
Geen idee eerlijk gezegd, hoe kan ik dit controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem doet zich nu zelfs voor bij het alleen draaien van WMplayer en Chrome.....
(buiten de normale processen die lopen uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 13:40
Heb je de temperaturen al eens bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je het systeem al eens bekeken in veilige modus ?

als je het systeem opstart en verder niks doet blijft je cpu dan normaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nism0 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 08:40:
Temperaturen nu met speedfan:
Temp 1 67C
Temp 2 34C
Temp 3 127C
HD0 30C
HD1 28 C
Mijn 4 cores zitten alle 4 rond de 80C

Overigens meet ik dat nu op het moment dat de computer lekker draait.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Viper® schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 08:45:
Heb je het systeem al eens bekeken in veilige modus ?

als je het systeem opstart en verder niks doet blijft je cpu dan normaal ?
Als ik mijn PC opstart en niets doe dan lijkt ik geen problemen te hebben.
Heb veilige modus nog niet bekeken, zal ik snel doen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 13:40

Eagle Creek

Breathing security

in Vista kom ik met alle processen overigens niet tot 100%, terwijl het CPU-gebruik daar wel op staat.
Denk je om het vinkje "processen van alle gebruikers weergeven"?
Het zou kunnen duiden op iets van een rootkit (in de MBR wellicht?).
Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 21:07:
[...]

Geen idee eerlijk gezegd, hoe kan ik dit controleren?
Hij doelt erop of je een software-raid gebruikt denk ik. Standaard niet.
Nism0 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 08:40:
Hoezo? Hoog CPU-gebruik veroorzaakt hoge temperaturen, niet andersom.

[ Voor 5% gewijzigd door Eagle Creek op 18-08-2010 23:03 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 22:59:
[...]

Temp 1 67C
Temp 2 34C
Temp 3 127C
HD0 30C
HD1 28 C

Veel te hoog als je mij vraagt.... 50 graden is max met wat lekker werken en goede koeling!

• Nism0
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 22:59:
[...]

Temp 1 67C
Temp 2 34C
Temp 3 127C
HD0 30C
HD1 28 C

Het beste kan je de test doen wanneer het boeltje niet lekker draait.

Overigens vind ik 80 graden ook wat aan de hoge kant voor een idle systeem.

Maar wat ik niet snap is die temp 3 127graden WTF?

• Nism0
Eagle Creek schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:03:Hoezo? Hoog CPU-gebruik veroorzaakt hoge temperaturen, niet andersom.
Nou is het het niet zo als een systeem loeiheet wordt dat de cpu gaat throttlen waardoor de cpu usage omhoog gaat en het systeem traag wordt?

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:12
Nism0 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:45:
[...]

Nou is het het niet zo als een systeem loeiheet wordt dat de cpu gaat throttlen waardoor de cpu usage omhoog gaat en het systeem traag wordt?
Volgens mij gaat inderdaad de CPU throttlen. Volgens intel (http://ark.intel.com/Product.aspx?id=29765) mag je CPU, afhankelijk van de stepping, 62,2 of 71 graden worden. Ik denk dat je de B3 stepping hebt (en dus niet de G0) wat dit zou verklaren. Check je koelblok op stof en of het warm wordt. Anders is het een optie om het koelblok opnieuw te bevestigen.
Nism0 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 11:43:
[...]

Het beste kan je de test doen wanneer het boeltje niet lekker draait.

Overigens vind ik 80 graden ook wat aan de hoge kant voor een idle systeem.

Maar wat ik niet snap is die temp 3 127graden WTF?
Speedfan vind ik een beetje een raar programma voor temperaturen. Beter is te kijken in de BIOS. 80 graden is waarschijnlijk de core temp en die toelatingsgrenzen zijn over het algemeen hoger dan de package grenzen (die hierboven staan).

[ Voor 30% gewijzigd door R.E. op 19-08-2010 12:16 ]

Vette shit!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
127 graden is een standaard waarde voor als hij de temp niet kan uitlezen of denkt dat er een sensor aanwezig is.

Verder is je probleem inderdaad de temp van de cpu, ik zou hem eerst stof vrij maken. Als dat niet helpt de koelpasta vervangen, die is waarschijnlijk knetter hard uitgedroogt.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Verwijderd

Topicstarter
Jullie zijn, zoals het er nu naar uitziet, echt helden.
Ben vanmorgen even weer in mijn pc gedoken (letterlijk) en kwam tot de conclusie dat de stof onder mijn processor is opgehoopt.
Blijkbaar kom ik hier niet goed bij wanneer ik normaal de computer 'stofzuig'.

Heb hem dus even uit elkaar gehaald en onder de ventilator het stof los gemaakt wat inmiddels enigzins was 'aangekoekt'.
Daarna wederom met de stofzuiger aan de slag gegaan en de computer een half uurtje laten staan.

Na het opstarten lijkt het probleem te zijn opgelost.
Als ik kijk naar de temp van mijn cores, dan zitten ze, terwijl de computer hard aan het werk is, allemaal rond de 40C.
Een goeie temperatuur lijkt me zo.....

Jammer dat ik niet eerder om hulp heb gevraagd. Ik onderhoud mijn computer vrij goed en had hier niet bij nagedacht, maar blijkbaar is de stofzuiger niet toereikend voor het stukje onder de koeling en moet ik daarvoor de spuitbus met lucht gebruiken.

Ben na een paar weken schelden op de computer dolgelukkig dat hij gewoon weer doet wat ik vraag.

Super bedankt allemaal voor het meedenken en mocht het toch niet de oplossing zijn dan kom ik nog even bij jullie terug!

• Nism0
Zo zie je maar wat stof wel allemaal wel niet doet met een pc.
Hitte = dodend.

Top dat het weer werkt!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Toch blijf ik het apart vinden dat door de hoge temperatuur de cpu-usage omhoog geschoten is in Windows en ik mij dat logischerwijze niet helemaal kan verklaren. Wel dat de temperatuur dus te zeer omhoog ging door die cpu-usage maar niet dat na het verwijderen van stof die cpu-usage opeens omlaag gegaan is. Althans uit bovenstaande bericht dat alles weer goed werkt begrijp ik dat die cpu-usage ook opeens gezakt is en het mij vreemd voor komt dat het wat met het andere te maken had.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Roel1966 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:20:
Toch blijf ik het apart vinden dat door de hoge temperatuur de cpu-usage omhoog geschoten is in Windows en ik mij dat logischerwijze niet helemaal kan verklaren.
De verklaring is redelijk simpel, als een CPU op 1000 mHz loopt (voorbeeld om makkelijk te rekenen) en hij wordt voor 20% belast dan zijn dat 200 cpu-cycles. Als de processor vervolgens te warm wordt en zich lager gaat klokken, laten we zeggen naar 250 mHz dan is die belasting van 200 cpu-cycles opeens 200/250*100= 80%

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Nism0
Zer0 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:29:
[...]

De verklaring is redelijk simpel, als een CPU op 1000 mHz loopt (voorbeeld om makkelijk te rekenen) en hij wordt voor 20% belast dan zijn dat 200 cpu-cycles. Als de processor vervolgens te warm wordt en zich lager gaat klokken, laten we zeggen naar 250 mHz dan is die belasting van 200 cpu-cycles opeens 200/250*100= 80%
Idd.
Het fenomeen wat veel mensen dus throttlen noemen.
De cpu probeert zichzelf zo te beschermen zodat hij niet defect gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Zer0 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 16:29:
[...]

Klinkt opzich ook wel logisch bij het feit dat mijn computer aangaf 100% in gebruik te zijn, terwijl de processen een minder percentage lieten zien.....
Pagina: 1