Toon posts:

internet snelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Wij hebben een abbonement van 8 mb download snelheid maar hoe kan het dat ik niet boven de 600 kb kom hij blijft altijd hangen rond de 450-520

download 417.8 KByte/sec
upload 48.5 kByte/sec
connection: 533 conn/minn

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

hoe het kan? omdat een 8 mbit abbonement in theorie maximaal 800 kbps kan halen, en doordat niet iedereen dichtbij de centrale woont, en nog wat verliezen in overhead, je dus in praktijk zo'n 600 kbps overhoud in je downloadprogramma, precies wat jij ziet dus, 450-520 kbps met pieken naar 600. je hebt dus precies waar je voor betaald.. :) maar wat is je vraag nou?

/topic

• deandb
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-02-2024
je haalt b (bit) en B (Byte) door elkaar:
Je hebt abbo van 8megabit..
Maar je haalt 600KiloByte

8mb /8 = 1MegaByte (in theorie)

Heb je xDSL? misschien zit je te ver van de centrale?

[ Voor 3% gewijzigd door deandb op 16-08-2010 17:56 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-02 17:28
Zo te zien test je met speedtest.nl. Die is best wel gaar. Test eens met speedtest.net

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
ik had vroeger altijd 1 mb download snelheid nu haal ik nog maar net 500 kb per seconden ik heb op speedtest een test gedaan

overdracht snelheid bij megauplouad is niet hoger dan 390 kb

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/916913426.png

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2010 20:13 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:12
Haha, wij hebben ook 8mbit adsl (kpn) en als ik speedtest doe krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/917047803.png

Als ik jouw was zou ik het anders testen. Via binaries ofzo, want dat is hier ook net iets meer dan 800 kb/s.

Of via hier

Heb je het al zonder firewall geprobeerd, en je zit wel bedraad toch?

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 16-08-2010 22:02 ]

Verwijderd

jeroen3 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 22:00:
Haha, wij hebben ook 8mbit adsl (kpn) en als ik speedtest doe krijg ik dit:

[afbeelding]
Als je "echt" een 8mbit ADSL verbinding hebt dan zit er toch echt een "7" teveel in de download speed op het plaatje. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
kpn basis Down - upload, tot: 8 mb/s

dus ik snap niet waarom ik zo laag heb?

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Hoe weet je nu zo zeker dat je de 8 Mbit niet haalt?
Je zult om er achter te komen of er ergens iets niet goed gaat elke schakel moeten onderzoeken.

In willekeurige volgorde:
1. Computer waarmee je test
2. Het lokale netwerk
3. Je modem
4. De verbinding tussen je modem en internet

Het is waarschijnlijk handig als je eerst eens begint met duidelijk uit te leggen:
Wat heb je aan apparatuur? Computer, netwerk, modem, router, etc.
Hoe zit dit alles verbonden? Draad(loos).
Wat heb je al getest? En vooral waarmee?

Als ik het goed begrijp heb je een ADSL verbinding van tot 8 Mbit/s.
Het is niet duidelijk welk modem je hebt, maar kijk via de web interface eens naar de intrain waarde, zijn deze wel 8 Mbit/s?

Daarnaast is het testen van een internet verbinding vrij lastig, het beste wat je kunt doen is een (groot) bestand downloaden vanaf een snelle test server.

Daarnaast heeft ADSL last van overhead, waardoor je de 8 Mbit, ongeveer door 10 moet delen voor de werkelijke snelheid. Ook heeft ADSL last van storing hoe verder je weg zit van de centrale, of door bekabeling in huis.

Lees hier over, gebruik google om zelf dingen uit te zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door Robinski op 17-08-2010 14:49 ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:35:
kpn basis Down - upload, tot: 8 mb/s

dus ik snap niet waarom ik zo laag heb?
Men garandeert niet eens de maximale snelheid, die is namelijk afhankelijk van allerlei dingen. Dus richt je daar eens op, kijk in je modem hoe zich dat intraint op de verbinding, etc. Alleen blijven roepen dat je te weinig hebt gaat je niet helpen, omdat je misschien nooit 8Mb gaat halen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Ik haal met die speedtest ook nooit mijn volle snelheid. Via newsgroupen echter wel :9

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Testen met de speedtest.net server uit Brussel 8)7 is natuurlijk vragen om problemen.
Probeer dan paar van deze:
http://www.glasvezel.nu/speedtest-servers-100mb-1000mb-bin
http://speedtest.onsbrabantnet.nl/
http://www.bbned.nl/speedtest/
http://speedtest.ziggo.nl/

• jeroen3
Wat zegt je modem als je kijkt bij de adsl informatie?
Bij ons was hij door slechte kabel ook ooit omlaag gezet voor een stabielere verbinding.

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:06:
Wat zegt je modem als je kijkt bij de adsl informatie?
Bij ons was hij door slechte kabel ook ooit omlaag gezet voor een stabielere verbinding.
hoe bedoel je? en waar kan ik dit vinden wat jij bedoelt

15:33

Uw huidige bandbreedte is 2.77 Mbps.
Dit betekent dat u van onze servers kunt downloaden met 354.31 KB/sec.

64 kbps ISDN
256 kbps ADSL 256 kb
512 kbps ADSL 512 kb
1024 kbps ADSL 1 Mb
2048 kbps ADSL 2 Mb
2834.5 kbps Uw verbinding
4096 kbps ADSL 4 Mb
8192 kbps ADSL 8 Mb
20480 kbps SDSL 20 Mb
40960 kbps VDSL 40 Mb

de informatie:

ff snel gemaakt wat duidelijker :)
speedtouch:

Productnaam: SpeedTouch 780
Softwareversie: 7.4.5.1

Actief: 0 dagen, 20:19:18

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 517 / 4.092

Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [MB/GB]: 130,12 / 1,17

LocalNetwork
ethport1
(100Mbps)

ethport2
(100Mbps)

ethport3
(100Mbps)

ethport4
(100Mbps)

WLAN: SpeedTouchB6C39B
(36Mbps)

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 21:43 ]

• jeroen3
Als je naar je modem browset waarschijnlijk iets met 192.168.1.1 of 192.168.1.254 of 10.0.0.138.
Kijk anders eens bij Details bij je netwerkadapter voor het correcte ip adres.

Daar staat ergens informatie over je verbinding:
Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://ozovox.co.cc/bestanden/imgshare/modemsnelheid.PNG
Als er dit staat is dus je bandbreedte gehalveerd door de provider. Want er is maar 4mbit gereserveerd voor jouw op de kabel.

Edit: Ow grote edit van jouw :p

Ow nou kijk,
Daar is het probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 17-08-2010 16:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:21:
Als je naar je modem browset waarschijnlijk iets met 192.168.1.1 of 192.168.1.254 of 10.0.0.138.
Kijk anders eens bij Details bij je netwerkadapter voor het correcte ip adres.

Daar staat ergens informatie over je verbinding:
Zoiets als dit:
[afbeelding]
Als er dit staat is dus je bandbreedte gehalveerd door de provider. Want er is maar 4mbit gereserveerd voor jouw op de kabel.

Edit: Ow grote edit van jouw :p
ja groot he wel veel informatie :P

ik ga het opzoeken :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 16:26 ]

• jeroen3
Nu maken we er een zooitje van met edits.

Zie laatste stuk mijn post. Dat is uit jouw modem gehaald?

EDIT:

Ik denk "Breedbandverbinding"

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 17-08-2010 16:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
kan ik dit veranderen dan op een of anderen manier ik kan er niet uitkomen

edit: je kan nergens op klikken ? maar is dit te veranderen?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 16:29 ]

• jeroen3
Nee dat is het juist. Jij hebt maar 4 mbit gekregen van je provider. Als dat in je modem staat.
Je kunt nu dus gewoon niet sneller. Dat laat hij niet toe.

Ik denk dat je even alle kabels na moet lopen en even in het logboek kijken van je modem of hij vaak een fail heeft gehad. Als hij een log heeft.
Waarschijnlijk is de snelheid omlaag gezet door stabiliteitsproblemen. Dus als je weet dat alles goed zit, en je modem even herstart is.

En het probleem houd aan na een paar dagen, dan moet je even een belletje plegen.

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik mijn modem reset kan die weer omhoog en wat bedoel je met kabels doorlopen?

log mail ik even in een prive bericht?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 15:37

BHQ

Hm, die syncs zien er anders niet uit als een 4mbit profiel. Daarvoor wijkt het enigzins af.

Hoe is de telefoonbekabeling in huis? Modem netjes maximaal een meter of 2 van de plek waar de KPN-lijn het huis binnenkomt? (Meterkast, erg vaak)

• jeroen3
BIj ons was hij omlaag gezet omdat ik een langere kabel vóór de splitter had. Helemaal naar de zolder. En dat stoorde nogal. Dus wat langzamer voor een stabielere verbinding. Ik heb het terug gezet en de kpn gebeld voor een reset. Toen was het na een week weer goed.

Als je alle kabels even naloopt kan het zijn dat hij als het modem opnieuw aan gaat een aanmeld bij de provider dat hij weer de juiste snelheid pakt. Maar ik acht de kans klein. Maar ja kan het proberen.

Edit: Dit staat in het log, ik heb niet genoeg gekregen om te kijken of er vaak een fout was. in dit stukje niet in ieder geval:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Aug 16 19:54:13 
xDSL linestate up 
(ITU-T G.992.3; 
downstream: 4092 kbit/s, upstream: 517 kbit/s;
output Power     Down: 19.5 dBm, Up: 12.0 dBm; 
line Attenuation Down: 30.5 dB,  Up: 33.5 dB; 
snr Margin       Down:  7.0 dB,  Up:  7.0 dB)

[ Voor 29% gewijzigd door jeroen3 op 17-08-2010 16:43 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:36

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Benieuwd wat er dan in de logs staat, dit is wel een zeer 'strakke' sync op 4Mbit, te grote afstand op 8mbit zou veelal een afwijkende sync zijn (6128 bv) tot hij een stabiel signaal heeft.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
SinergyX schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:41:
Benieuwd wat er dan in de logs staat, dit is wel een zeer 'strakke' sync op 4Mbit, te grote afstand op 8mbit zou veelal een afwijkende sync zijn (6128 bv) tot hij een stabiel signaal heeft.
zijn verstuurt en kan ik hem eventueel ook een firmware upgrade geven?

edit:

kabels liggen heel dicht bij het kastje en mischien 20 cm van de hoofdcomputer en 20 cm van de printer

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 16:49 ]

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:49

Osxy

Holy crap on a cracker

Het gaat om de telefoonkabel naar het modem toe (de ADSL poort dus).

Providers cappen wel vaker mensen op lagere snelheid om de stabiliteit te verbeteren,

[ Voor 40% gewijzigd door Osxy op 17-08-2010 16:53 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Verwijderd

Topicstarter
Osxy schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:52:
Het gaat om de telefoonkabel naar het modem toe (de ADSL poort dus).

Providers cappen wel vaker mensen op lagere snelheid om de stabiliteit te verbeteren,
tot nu toe heb ik een paar knikjes draaien in het draad gezien verder kan ik niet zien want hij gaat de plint in

• jeroen3
Ik zou nog even geen firmware update doen. Want dan verander je weer een variabele.
Het werkte ooit met wat je nu hebt. Of heb je nog wat veranderd afgelopen tijd?

Verwijderd

Topicstarter
nee heb niks verander vroeger was die ook gewoon snel mischien licht het toch aan de kabel maar ik zie hem de plint in gaan alleen niet meer eruit (: dus verder kan ik hem niet controleren wat gebeurt er dan als ik heb update?

en het kaste eens goed resetten?

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:57:
[...]

tot nu toe heb ik een paar knikjes draaien in het draad gezien verder kan ik niet zien want hij gaat de plint in
De kabel van de splitter naar het modem moet zo kort mogelijk zijn, liefst korter dan 20cm.
Ethernet kabel kan zo lang zijn als je zelf wilt (naja, bijna). Dus ik zou toch daar naar kijken.

Verwijderd

Topicstarter
ethernet is niet zo heel erg lang gok 5-6 en de kwaliteit van de kabel is die nog goed of maakt dat niks uit en de afstand tussen splitter is ook zo'n 20 cm maar dan gaat die in zo'n kastje aan de muur kan daar niks mee zijn?

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:20:
ethernet is niet zo heel erg lang gok 5-6 en de kwaliteit van de kabel is die nog goed of maakt dat niks uit en de afstand tussen splitter is ook zo'n 20 cm maar dan gaat die in zo'n kastje aan de muur kan daar niks mee zijn?
Het gaat om de totale afstand van waar de telefoonverbinding het huis in komt en het modem.

Ethernet kabel gaat het hier niet om aangezien je modem laag intraind en het lokale netwerk dus een stuk sneller dan de internet verbinding is.

Verwijderd

Topicstarter
maar is er een mogelijk heid om hem nu sneller te maken en wat is daar voor nodig?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:06

D4NG3R

kiwi

:)

AlexanderB schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 17:50:
hoe het kan? omdat een 8 mbit abbonement in theorie maximaal 800 kbps kan halen, en doordat niet iedereen dichtbij de centrale woont, en nog wat verliezen in overhead, je dus in praktijk zo'n 600 kbps overhoud in je downloadprogramma, precies wat jij ziet dus, 450-520 kbps met pieken naar 600. je hebt dus precies waar je voor betaald.. :) maar wat is je vraag nou?

/topic
1024KB/ps bedoel je... Maar IDD, hier gaat een deel van af door de Overhead.

Ik trek toch echt gewoon 788KB/s constant op een 8Mb/s lijn.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:26:
maar is er een mogelijk heid om hem nu sneller te maken en wat is daar voor nodig?
Verhuizen naar een woning dichterbij de wijkcentrale :')

Mogenlijk kan je nog een KB of 20 - 50 schelen als je je bekabeling verbeterd, en je moden dichter bij het ISRA punt neer zet (Meterkast?)

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 17-08-2010 17:28 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:26:
Het enige wat je zelf kan proberen is je modem direct bij het ISRA punt (waarschijnlijk in de meterkast) aan te sluiten.
Verder kan je niets.

Verwijderd

Topicstarter
dus ik moet altijd op een laag internet zitten? helpt het resetten echt niet dan of updaten van het apparaat?

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Dat kan je alleen ontdekken door het te doen maar reken maar nergens op.

Verwijderd

Topicstarter
firmware update maakt niks uit toch kan niks kapot gaan toch?

Verwijderd

Nee als je de goede firmware gebruikt niet nee, maar dat gaat je probleem echt niet oplossen. Neem de tips die hier gegeven zijn in acht en probeer dus je modem zo dicht mogelijk bij je ISRA punt te plaatsen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:06

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:48:
firmware update maakt niks uit toch kan niks kapot gaan toch?
Gaat je echt geen verschil maken, want 600KB/s vs de (mogenlijk) haalbare 800KB/s gaat echt niet komen door verouderde firmware.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Chillosophy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:55
Omdat je aangeeft dat je ooit wel de ~ 1 MB/s (8 mbit) hebt gehaald zal het de afstand tot de centrale niet zijn en is er meer mogelijk.

KPN monitort actief de verbinding, en als er tekens zijn van instabiliteit wordt de snelheid omlaag gezet (in kleine stappen) tot de lijn wel stabiel is. Dit omlaag zetten kan elke dag gebeuren, omhoog gaat het echter standaard maar 1x per maand. Deze techniek heet DLM (Dynamic Line Management geloof ik) en is sinds enkele maanden actief. De helpdesk heeft de mogelijkheid de DLM te resetten (waarna het na maximaal 10 dagen weer omhoog kán gaan), maar dit heeft geen zin als de oorzaak van het probleem niet is weggenomen.

De oorzaak zit in de meeste gevallen in de binnenbekabeling. Dat het vroeger gewerkt heeft is allerminst een garantie dat de lijn goed is.

Een van de grootste problemen zijn aftakkingen vanaf het israpunt. Als je aansluitpunt een wandcontactdoos is, is de kans klein dat dat je hoofdaansluiting (israpunt) is. Het israpunt zit over het algemeen in de meterkast. Als je geen vaste telefonie hebt (of als je IPB hebt) kun je de splitter achterwege laten en 1 kabel direct naar het modem laten gaan.

Ook zetten sommige mensen het modem 's nachts uit om energie te besparen. De DLM kan geen onderscheid maken in de oorzaak van een verbreking, beter is dus om het modem altijd aan te laten staan.

De helpdesk kan controleren wat de maximaal haalbare (attainable) snelheid is van je lijn. Sommige modems kunnen dit overigens ook zelf berekenen. Optimaliseer de bekabeling, probeer eventueel andere bekabeling, en bel dan de helpdesk om de DLM te resetten. Je hoeft de helpdesk niet te bellen, maar dan gaat het DLM profiel slechts een keer per maand een stapje omhoog.

Verwijderd

Waarom bel je niet gewoon de KPN helpdesk en vraag je wat de mogelijkheden zijn? Dan had je binnen 15 minuten geweten wat de maximale snelheid van je lijn is of de reden waarom hij nu zo 'langzaam' is.

Firmware kan je modem wel stabieler maken echter heb ik heb nog niet sneller zien intrainen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 20:08 ]

• BHQ

BHQ

Waar komt je telefoonkabel binnen (doorgaans een dikke blauwe kabel)? In de meterkast of in de woonkamer?

Dat hele 'plintje' verhaal en 'knikken' wijst er toch op dat een kabel binnenshuis of lang is, of brak is..

Wat zijn de attenuation waardes in je modem en je signal/noise ratio? Moet je op dezelfde pagina kunnen vinden als je linesync (en anders even zoeken/rondklikken).

@ Onder: Wedden dat het de 3e is omdat men niet verder kijkt dan dat?

[ Voor 9% gewijzigd door BHQ op 17-08-2010 20:33 ]

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Jeffrey, je bent mijn inziens niet erg meewerkend.
Als je er geen verstand van hebt, en ook geen moeite wilt doen om het te krijgen kun je veel beter de helpdesk van KPN bellen.

Heb je uit het modem ook de gegevens van de line Attenuation en snr Margin?
Hieraan kun je eventueel zien of je lijn slecht is, eventueel kun je dan de bekabeling tussen het aansluitpunt van KPN, de splitter en het modem nakijken..

Deze moeten zoals al beschreven is, zo kort mogelijk zijn voor het beste resultaat.

Je verteld dat het kabeltje in een kastje in de muur gaat.
Dit is wel heel erg summier, wellicht kun je aangeven wat voor kastje dit is, eventueel maak je er een foto van of zoek je op internet een plaatje (zoeken naar ISRA). Ook is het handig om te weten waar dit kastje zit. In de huiskamer? In de meterkast? Op zolder?

Je kunt wel elke keer vragen of je vast zit aan dit langzame internet, maar als je zelf niet (actief) helpt om het probleem op te lossen wordt het niks, dan kun je beter een expert (monteur) laten komen om alles te bekijken.

edit:
Heb vast even voor je een plaatje van ISRA's opgezocht.
Kun je vertellen welke je hebt, en waar deze in het huis zit?

Afbeeldingslocatie: http://www.kpnadsl.com/support/Uitvraag/stekkerdoos.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Robinski op 17-08-2010 20:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de 3de van links ik heb dan de vierkante helemaal boven in deze zit in de woonkamer helemaal onderin dan gaat de kabel van het internet naar de 2de verdieping recht omhoog dan komt die uit de muur en gaat die de de splitter in, daarna in de modem

Afbeeldingslocatie: http://img245.imageshack.us/img245/4852/naamloospia.jpg

Actief: 1 dag, 1:32:20

DSL-type: G.992.3 annex A

Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [MB/GB]: 177,01 / 1,56

Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 12,0 / 19,0

Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 33,5 / 30,5

SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 6,5 / 6,5

Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / BDCM

Frameverlies (lokaal/extern): 90 / 0

Signaalverlies (lokaal/extern): 9 / 0

Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / 0

Verbindingsverlies (extern): 0

Foutseconden (lokaal/extern): 33 / 0

FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 99 / 143.151

CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 99 / 67

HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 5.132 / 54
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:23:
ik heb de 3de van links ik heb dan de vierkante helemaal boven in deze zit in de woonkamer helemaal onderin dan gaat de kabel van het internet naar de 2de verdieping recht omhoog dan komt die uit de muur en gaat die de de splitter in, daarna in de modem

[afbeelding]

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2010 21:29 ]

• BHQ

BHQ

Right..

Kijk eens in de meterkast? Zit daar een van de andere aansluitboxjes van de foto?

Waarom staat je modem op de 2e verdieping? Dat is met zo'n lange telefoonkabel (waarschijnlijk nog flatcable ook) echt vragen problemen.

Als er verder geen analoge telefonie is (alles gaat via het modem) dan kan de splitter achterwege blijven. Dus ISRA punt > maximaal een meter of 2 kabel (liefst crossed) > modem. Als een van die boxjes in de foto aanwezig is, dan is dat je ISRA. Opzich is het niet enorm erg om dan alsnog in de woonkamer in te pluggen want daar hangt Norm 88 kabel tussen (als ik het correct benoem). Dus crossed.
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 6,5 / 6,5
Daar zit je waarschijnlijk al aan de ondergrens (die zal 6,5 of 6 zijn). Meer snelheid eruit persen zal niet gaan, dan daalt je SNR teveel. Er is geen rek meer in de marge.

Verder, het aantal HEC fouten is voor die tijd best veel te noemen. Je doet er dus echt goed aan om je bekabeling binnenshuis eens grondig te herzien. 'Vroeger heeft het altijd goed gewerkt' is geen excuus. Zet je modem waar je telefoonkabel het huis binnenkomt zonder aftakkingen. Best kans dat je dan een hogere snelheid haalt.

[ Voor 48% gewijzigd door BHQ op 17-08-2010 21:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja maar hoe kan het dan dat hij het ineenkeer heel goed doet en een paar dagen later gelijk lager wat moet ik dan met de kabels doen? hij gaat de splitter in en eruit naar de modem

• BHQ

BHQ

Lees de post eens in zijn geheel door.

Binnenshuis gaan verlengen met platte telefoonkabel, allicht nog een aftakkinkje ergens etc. is vroeg of laat vragen om een klapperlijn. Het kan een tijdlang prima gaan zonder noemenswaardige problemen, maar als je eenmaal problemen krijgt blijf je ze houden ook :z

Wat snap je niet aan 'Modem van de 2e etage weg, en zo dicht mogelijk plaatsen waar de telefoonlijn binnenkomt'?

@onder: Heh ja, die indruk heb ik ook. Of gewoon geen zin in de oplossing en afwachten of er niet iets anders is (nee) :z

[ Voor 12% gewijzigd door BHQ op 17-08-2010 21:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:36:
ja maar hoe kan het dan dat hij het ineenkeer heel goed doet en een paar dagen later gelijk lager wat moet ik dan met de kabels doen? hij gaat de splitter in en eruit naar de modem
Weet je wat je moet doen? Een monteur laten komen want je hebt er echt geen verstand van. Er wordt heel uitgebreide uitleg gegeven maar je doet er helemaal niks mee?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:30
Dat is niet zo moeilijk want zo'n modem kijkt gewoon een paar keer per minuut of zijn gelockte snelheid nog wel foutloos haalbaar is. Is dat niet het geval dan gaat hij lager locken.

Als de koppeling van IS/Ra naar de verdieping gewoon normale PTT/KPN binnen kabel is (dus met Rood/ Blauw, Oranje/ Wit als aders) dan is die paar meter echt niet zo erg zoals andere users doen voorkomen. Want na gemiddeld 2KM grondkabel is die 10 meter binnen echt geen ramp. (0,5% meer afstand = geen 50% signaal verlies ;) ) mits je genoemde kabel of beter (UTP) gebruikt
Is vaak die 1e lijn helpdesk medewerker die je daar snel mee probeert af te schepen :P

edit: dit was dus een reactie op jeffrey over het het nou kon...

[ Voor 4% gewijzigd door The-Source op 17-08-2010 21:48 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• BHQ

BHQ

klaasbram schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:47:
mits je genoemde kabel of beter (UTP) gebruikt
Dat is het 'm nou juist. Het is maar al te vaak zo dat men verlengt met van die platte kabel of een haspeltje (nog erger 8)7)

Als het UTP/STP/etc zou zijn of andersinds getwiste kabel is een paar meter idd geen ramp, true ;)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56
Tja, het is allemaal niet zo ingewikkeld. Je probleem zit óf binnenshuis, óf buitenshuis. De afstand van de kabel naar je huis kun je weinig aan veranderen, en ook de kwaliteit van de kabel en de invloed van overspraak van naburige kabels kun je weinig aan doen. De situatie binnenshuis echter heb je zelf in de hand, zorg dus dat daar alles perfect is, dan is of je probleem opgelost of het ligt (grotendeels) buiten je macht en zijn gewoon de nadelen van de xdsl techniek.

• jeroen3
Zelfs met UTP cat5 wil het niet. Dat heb ik al eens geprobeerd. Je modem moet met zo kort mogelijk consumentkwaliteit snoer met de isra verbonden worden.
Tenzij je dure analoog signaal kabels wilt aanschaffen?

Voor de analoog-tv heb je toch ook een antenneversterker nodig als je slechte of langer kabels hebt?
ADSL is ook analoog en dus erg storingsgevoelig. Goede korte kabels met zo min mogelijk weerstand.

edit: Trouwens, je modem zet hem niet lager. Dat doet de router van de provider waar je inlogt met je modem.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 17-08-2010 22:16 ]

Verwijderd

Als je op je 'isra' punt (beneden) ook nog een telefoon hebt aangesloten dan zal je lijn vaak wegvallen als je gaat bellen.

• BHQ

BHQ

jeroen3 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 22:16:
Trouwens, je modem zet hem niet lager. Dat doet de router van de provider waar je inlogt met je modem.
Het eerste elektrische apparaat wat je modem ziet is de DSLAM, en die synchroniseert met het modem de snelheid.. Een router heeft niets met die synchronisatie te maken. ;)

Overigens, Cat5 kabel (of evt. een shielded variant) moet wel een paar meter kunnen overbruggen. Uiteraard wel zonder nare koppelblokjes en dergelijke (en goed geperste connectoren), maar het zou moeten gaan.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 22:18:
Als je op je 'isra' punt (beneden) ook nog een telefoon hebt aangesloten dan zal je lijn vaak wegvallen als je gaat bellen.
En dat. Daarom ook de vraag of er nog telefoons zijn die voor het modem hangen (en dus niet op het modem zijn aangesloten). Die splitter heeft natuurlijk weinig zin als de telefoons ook niet _na_ de splitter aangesloten zijn 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door BHQ op 17-08-2010 22:27 ]

• Chillosophy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:55
klaasbram schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:47:

Als de koppeling van IS/Ra naar de verdieping gewoon normale PTT/KPN binnen kabel is (dus met Rood/ Blauw, Oranje/ Wit als aders) dan is die paar meter echt niet zo erg zoals andere users doen voorkomen.

Want na gemiddeld 2KM grondkabel is die 10 meter binnen echt geen ramp. (0,5% meer afstand = geen 50% signaal verlies ;) ) mits je genoemde kabel of beter (UTP) gebruikt
Is vaak die 1e lijn helpdesk medewerker die je daar snel mee probeert af te schepen :P
Dat is wel erg kort door de bocht. De kans dat er iets met de grondkabels van KPN gebeurt lijkt me een stuk kleiner dan de kans dat er in huis iets mis gaat. De grondkabels hebben een dikke huls er omheen waar corrosie of vocht weinig kans heeft om invloed op te hebben.

Je berekening gaat dus niet echt op. Er zit in ieder geval 1 aftakking bij hem thuis, en misschien 2 als de wandcontactdoos niet zijn israpunt is. Elke aftakking is kwaliteitsverlies. Dat een kwalitatief goede kabel niet per se 1 of 2 meter hoeft te zijn (waarop ook wel eens wordt aangedrongen door de 1e lijn) kan ik inkomen, maar door zo'n kabel direct aan te sluiten op het israpunt sluit je wel weer een hoop mogelijke oorzaken uit.

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Stappenplan (voor je ouders, of een monteur, want ik vermoed dat zij er meer verstand van hebben):
- ALLE bekabeling vanaf het aansluitpunt in de woonkamer weghalen (LETOPnaar ALLE telefoons en de splitter)
- Leg een zo KORT MOGELIJK kabeltje tussen het aansluitpunt (in de woonkamer) en de splitter (in de woonkamer plaatsen, en probeer dit korter dan 1 meter te houden)
- Sluit op de telefoon kant van de splitter alle telefoons aan (kabel lengte maken hier niet uit)
- Sluit op de DSL kant van de splitter met weer een zo KORT MOGELIJK kabeltje het modem aan (ook in de woonkamer plaatsen, en probeer weer korter dan 1 meter te houden)

- Leg vervolgens CAT-5 (of beter) kabel(s) aan naar boven voor het interne netwerk. Eventueel zet je op de eerste verdieping een switch (kan al voor +/- 10 euro) zodat er maar één kabel naar boven getrokken hoeft te worden en de rest boven verdeeld wordt.

Nu is binnenshuis alles zo goed mogelijk aangesloten en rest er nog een stap:

- Bel met de KPN Helpdesk en vraag of ze DLM kunnen resetten. DLM of wel Dynamic Line Management, heeft er namelijk voor gezorgd dat, omdat het signaal vaak niet goed was, een lagere snelheid hebt gekregen. Je kunt het ook afwachten, maar dan moet je minimaal 2 maanden wachten voordat je snelheid eventueel weer iets beter wordt, want DLM test je lijn als die een aantal dagen gelijk is gebleven maar één keer in de maand.

• jeroen3
Oke, dan heet die router van je provider een DSLAM.
Pagina: 1