Howdy! 
Basisnetwerk:
Win2kR2
7 cliënts
Eventueel:
Win2k3 SP2
XP
Ik vroeg me af wat jullie als de beste methode zien om de tijd gesynchroniseerd te hebben binnen een Windows-domein. Ik heb wel eens gehoord dat dit niet automatisch gaat, maar ik kan me dit ook weer niet goed voorstellen.
De reden dat ik het vraag is omdat ik een Windows 2008-server draai op een Hyper-V host. Nadat deze voor onderhoud even offline was geweest en resumde, bleek dat de tijd op de server 2 uur achterliep. Een cliënt die in het netwerk opstartte versprong -na aanmelding- ook opeens van tijd (en liep synch met de server).
Op dit moment heb ik op een Windows 2003-XP-netwerk het volgende in een startup script staan:
Op een 2008R2-7-netwerk heb ik het volgende startup script:
Ik heb echter niet het idee dat dit werkt. Én na aanmelding zag ik dat na +/- 30 seconden de tijd versprong, iets wat me zou doen denken dat dit automatisch gebeurt.
Verder wil ik de domeincontroller ook graag synched houden, met "time.nist.gov". De configuratie hiervan is nu als volgt:
Op alle cliënts kan ik niet meer configureren met een internettijdsserver. Dit zal het gevolg zijn van de "domhier"-instelling vermoed ik, maar misschien ook simpelweg dat ze in een domein zitten.
Als laatste is de genoemde domeincontroller ook DHCP. In de DHCP-properties heb ik het volgende meegegeven:
004 - Time Server - 10.0.0.10
Gaarne uw heldere licht over deze duistere zaak
. (Of wat advies is ook goed
)
Basisnetwerk:
Win2kR2
7 cliënts
Eventueel:
Win2k3 SP2
XP
Ik vroeg me af wat jullie als de beste methode zien om de tijd gesynchroniseerd te hebben binnen een Windows-domein. Ik heb wel eens gehoord dat dit niet automatisch gaat, maar ik kan me dit ook weer niet goed voorstellen.
De reden dat ik het vraag is omdat ik een Windows 2008-server draai op een Hyper-V host. Nadat deze voor onderhoud even offline was geweest en resumde, bleek dat de tijd op de server 2 uur achterliep. Een cliënt die in het netwerk opstartte versprong -na aanmelding- ook opeens van tijd (en liep synch met de server).
Op dit moment heb ik op een Windows 2003-XP-netwerk het volgende in een startup script staan:
De server zelf syncht echter nergens mee. Dit terwijl hij toch wel af en toe uit de pas gaat lopen, en ik dit nu telkens maar handmatig instel.net time \\srv-01 /set /y
Op een 2008R2-7-netwerk heb ik het volgende startup script:
Afgezien van het feit dat deze een foutmelding veroorzaakt in het log, betwijfel ik ook of dit de juiste manier is. Ik weet dat ik nu twee dingen doe: ik configureer de tijdsservice dat de domein-hierarchie moet worden gebruikt, en 2 ik vertel dat de tijd van het domein THUIS moet worden toegepast.w32tm /config /synchfromflags:DOMHIER /update >> c:\temp\startup.log
net time /DOMAIN:THUIS /SET /Y >> c:\temp\startup.log
Ik heb echter niet het idee dat dit werkt. Én na aanmelding zag ik dat na +/- 30 seconden de tijd versprong, iets wat me zou doen denken dat dit automatisch gebeurt.
Verder wil ik de domeincontroller ook graag synched houden, met "time.nist.gov". De configuratie hiervan is nu als volgt:
Zoals je ziet heb ik in zijn synch-lijst de nist.gov-server ingevoerd. Wat ik echter niet weet: syncht hij ook? En zoja hoe vaak? Én: waarom werd de tijd niet gesyncht toen de Hyper-V server de server resumde?C:\Users\adm>w32tm /query /computer:server01 /status
Leap Indicator: 0(no warning)
Stratum: 2 (secondary reference - syncd by (S)NTP)
Precision: -6 (15.625ms per tick)
Root Delay: 0.1415872s
Root Dispersion: 0.0487629s
ReferenceId: 0xC02BF412 (source IP: 192.43.244.18)
Last Successful Sync Time: 16-8-2010 16:22:05
Source: time.nist.gov
Poll Interval: 10 (1024s)
Op alle cliënts kan ik niet meer configureren met een internettijdsserver. Dit zal het gevolg zijn van de "domhier"-instelling vermoed ik, maar misschien ook simpelweg dat ze in een domein zitten.
Als laatste is de genoemde domeincontroller ook DHCP. In de DHCP-properties heb ik het volgende meegegeven:
004 - Time Server - 10.0.0.10
Gaarne uw heldere licht over deze duistere zaak
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~