"Je bent eigenlijk al te oud en dus te duur"
Dat is mijn situatie in één zin samengevat. Vorig jaar september ('09) heb ik, omdat de verhouding met de werkgever en een aantal collega's zeer slecht was, ontslag genomen bij de Albert Hein. Daarvoor werkte ik bij de Poiesz, daar werd in februari ('09), na vier jaar, mijn contract niet verlengd, omdat ik te duur was. Een maand na het ontslag bij de Poiesz had ik alweer werk gevonden bij de Albert Hein. Bij de sollicitatie gaven ze daar ook aan dat ze nog met hogerop moesten checken of ze mij om mijn leeftijd wel mochten aannemen. Dat waren dus al signalen dat het wel eens moeilijk zou kunnen worden om een nieuwe baan te vinden. Maar ik dacht dat het wel een beetje zou meevallen en dat het maar een kwestie van een maand of twee zou zijn om een nieuw baantje te vinden. Dus ik nam ontslag. Ik had echter nooit verwacht dat het zo moeilijk zou worden om een nieuw baantje te vinden.Sindsdien heb ik mij fysiek aangemeld bij alle uitzendbureaus in de buurt, check regelmatig hun websites, ik heb me aangemeld voor alle mogelijke krantenwijken en alle winkels en bedrijven in de buurt in de gaten gehouden of er ook iemand gezocht werd. Resultaat to nu toe: tientallen cv's ingeleverd, een aantal sollicitatie gesprekken, maar nog geen werk.
Vorige week dacht ik eindelijk werk te hebben, er werd gebeld dat er een krantenwijk vrij kwam, ze zouden per mail informatie toesturen en de volgende dag weer bellen. De volgende dag werd ook weer gebeld, of ik nog steeds interesse had. Ik had nog steeds interesse en dus zou dezelfde dag nog de lokale wijkmanager bellen voor een afspraak. Nog geen uur later werd ik door de wijkmanager gebeld. Die vertelde me dat ze op het punt stonden de huidige bezorger te ontslaan, want het leek erop dat die zijn werk niet goed deed. Het kon zijn dat de huidige bezorger nog met een goede reden kwam waardoor ze hem niet konden ontslaan, maar die kans achtte hij vrij klein. Mocht het niet doorgaan zou hij gelijk bellen en anders zou hij maandag ochtend langs komen voor het tekenen van het contract. Fastforward naar maandag ochtend 11:00, niemand komt opdagen, een kwartier later heb ik maar geprobeerd hem te bellen, maar ik kreeg de voicemail ervoor, toen heb ik maar ingesproken dat we een afspraak hadden en dat hij maar snel van zich moest laten horen. Dat deed hij ook, hij gaf als reden dat hij vrijdag zou hebben gebeld en dat hij een bericht op mijn voicemail had achtergelaten dat het allemaal niet door kon gaan, want ze konden de huidige toch niet ontslaan. Mijn iPhone gaf aan dat de laatste oproep dinsdag was en er waren ook geen voicemail berichten achtergelaten, ook niet op de vaste telefoon. De enorme staat van euforie die ik had opgebouwd over de laatste dagen was gelijk weg. Het was ook de spreekwoordelijke "druppel die mijn emmer deed overlopen" en mij heeft aangezet om mijn verhaal hier eens neer te zetten.
Ik heb nog weinig over mezelf verteld. Dus bij deze een kleine samenvatting over mijzelf. Ik ben 20. Ik woon in een dorp ongeveer 15km van Heerenveen af. (Provincie Friesland, voor de mensen die niet bij topo hebben opgelet.) Bij mijn ouders. Na aanhoudende moeite met school is nog vrij recent vastgesteld dat ik te kampen heb met ADD. Aankomend schooljaar ga ik "alweer" een poging doen tot het krijgen van een havo diploma. In de tussentijd heb ik ook nog twee jaar verspild aan een poging tot mbo muziek en mbo geluid & lichttechniek. Met werk heb ik geen moeite met op tijd zijn en het werk afleveren wat er gevraagd word. Mijn sociale vaardigheden zijn onder gemiddeld. Callcenter en ander wervings werk is dus ook geen succes voor mij. Wel geprobeerd, maar afgewezen. Ten slotte heb ik geen rijbewijs.
De achterliggende gedachte van dit hele verhaal is dat er misschien iemand is die tips/feedback/ideeën heeft voor het vinden van een bijbaan. Daarnaast vraag ik mij ook af of er meer zijn die in dezelfde situatie zitten.
Als er al een soortgelijk ervaringen topic bestaat, dan mag dit topic worden samengevoegd of gesloten. Dan alvast mijn excuses voor mijn slechte zoekfunctie bekwaamheid.