Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het vinden van een bijbaan als student.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.417 views

• martndemus
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17-06-2014
"Je bent eigenlijk al te oud en dus te duur"
Dat is mijn situatie in één zin samengevat. Vorig jaar september ('09) heb ik, omdat de verhouding met de werkgever en een aantal collega's zeer slecht was, ontslag genomen bij de Albert Hein. Daarvoor werkte ik bij de Poiesz, daar werd in februari ('09), na vier jaar, mijn contract niet verlengd, omdat ik te duur was. Een maand na het ontslag bij de Poiesz had ik alweer werk gevonden bij de Albert Hein. Bij de sollicitatie gaven ze daar ook aan dat ze nog met hogerop moesten checken of ze mij om mijn leeftijd wel mochten aannemen. Dat waren dus al signalen dat het wel eens moeilijk zou kunnen worden om een nieuwe baan te vinden. Maar ik dacht dat het wel een beetje zou meevallen en dat het maar een kwestie van een maand of twee zou zijn om een nieuw baantje te vinden. Dus ik nam ontslag. Ik had echter nooit verwacht dat het zo moeilijk zou worden om een nieuw baantje te vinden.

Sindsdien heb ik mij fysiek aangemeld bij alle uitzendbureaus in de buurt, check regelmatig hun websites, ik heb me aangemeld voor alle mogelijke krantenwijken en alle winkels en bedrijven in de buurt in de gaten gehouden of er ook iemand gezocht werd. Resultaat to nu toe: tientallen cv's ingeleverd, een aantal sollicitatie gesprekken, maar nog geen werk.

Vorige week dacht ik eindelijk werk te hebben, er werd gebeld dat er een krantenwijk vrij kwam, ze zouden per mail informatie toesturen en de volgende dag weer bellen. De volgende dag werd ook weer gebeld, of ik nog steeds interesse had. Ik had nog steeds interesse en dus zou dezelfde dag nog de lokale wijkmanager bellen voor een afspraak. Nog geen uur later werd ik door de wijkmanager gebeld. Die vertelde me dat ze op het punt stonden de huidige bezorger te ontslaan, want het leek erop dat die zijn werk niet goed deed. Het kon zijn dat de huidige bezorger nog met een goede reden kwam waardoor ze hem niet konden ontslaan, maar die kans achtte hij vrij klein. Mocht het niet doorgaan zou hij gelijk bellen en anders zou hij maandag ochtend langs komen voor het tekenen van het contract. Fastforward naar maandag ochtend 11:00, niemand komt opdagen, een kwartier later heb ik maar geprobeerd hem te bellen, maar ik kreeg de voicemail ervoor, toen heb ik maar ingesproken dat we een afspraak hadden en dat hij maar snel van zich moest laten horen. Dat deed hij ook, hij gaf als reden dat hij vrijdag zou hebben gebeld en dat hij een bericht op mijn voicemail had achtergelaten dat het allemaal niet door kon gaan, want ze konden de huidige toch niet ontslaan. Mijn iPhone gaf aan dat de laatste oproep dinsdag was en er waren ook geen voicemail berichten achtergelaten, ook niet op de vaste telefoon. De enorme staat van euforie die ik had opgebouwd over de laatste dagen was gelijk weg. Het was ook de spreekwoordelijke "druppel die mijn emmer deed overlopen" en mij heeft aangezet om mijn verhaal hier eens neer te zetten.

Ik heb nog weinig over mezelf verteld. Dus bij deze een kleine samenvatting over mijzelf. Ik ben 20. Ik woon in een dorp ongeveer 15km van Heerenveen af. (Provincie Friesland, voor de mensen die niet bij topo hebben opgelet.) Bij mijn ouders. Na aanhoudende moeite met school is nog vrij recent vastgesteld dat ik te kampen heb met ADD. Aankomend schooljaar ga ik "alweer" een poging doen tot het krijgen van een havo diploma. In de tussentijd heb ik ook nog twee jaar verspild aan een poging tot mbo muziek en mbo geluid & lichttechniek. Met werk heb ik geen moeite met op tijd zijn en het werk afleveren wat er gevraagd word. Mijn sociale vaardigheden zijn onder gemiddeld. Callcenter en ander wervings werk is dus ook geen succes voor mij. Wel geprobeerd, maar afgewezen. Ten slotte heb ik geen rijbewijs.

De achterliggende gedachte van dit hele verhaal is dat er misschien iemand is die tips/feedback/ideeën heeft voor het vinden van een bijbaan. Daarnaast vraag ik mij ook af of er meer zijn die in dezelfde situatie zitten.

Als er al een soortgelijk ervaringen topic bestaat, dan mag dit topic worden samengevoegd of gesloten. Dan alvast mijn excuses voor mijn slechte zoekfunctie bekwaamheid.

Core i3 @3,66 | 8GB DDR3-1333 | Gigabyte H55N-USB3 | PC HD5770

• danslo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 01:14
Persoonlijk in een soortgelijke situatie gezeten. Vroeg met VWO (en later HAVO) gestopt vanwege motivatieproblemen en niet veel later ook opgehouden met mijn MBO studie. Ik was net 19 geworden (inmiddels bijna 21) en heb er toen voor gekozen om 2 jaar werkevaring op te doen in plaats van mijn tijd te verspillen op het VAVO. Op je 21e kan je namelijk net zo goed een toelatingsexamen doen voor het HBO.

Ik heb dan wel het geluk dat ik in de randstad (Rotterdam) woon, en in het verleden wat werkervaring heb kunnen opdoen als developer. Na een aantal weken een goede betaalde full time baan bij een goed bedrijf kunnen krijgen waar ik nog steeds met alle plezier werk.

Heb je hobbies?

• nextware
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:53
Je bent 20 jaar en je gaat nog proberen een HAVO diploma te halen. Voor een middelbaar onderwijs ben je, denk ik, te oud. Maar wellicht dat iemand dit mij kan bevestigen ?
Ga je dat proberen met een avond school ?

Je geeft aan dat je sociale kwaliteiten ondermaats zijn.
Verklaart dat ook onderstaand ?
quote:
Vorig jaar september ('09) heb ik, omdat de verhouding met de werkgever en een aantal collega's zeer slecht was, ontslag genomen bij de Albert Hein.
Wellicht is het dan een optie om ook je sociale kwaliteiten proberen bij te schaven ? Let op: dit is absoluut geen aanval, maar meer een tip.

Loop gewoon anders iedere week de deur plat bij de uitzendbureaus in je buurt. Heb je ook al eens wat open sollicitaties de deur uitgestuurd.

Je gaf aan ook wat sollicitatie gesprekken te hebben gehad. Wat waren de redenen van afwijzing ? Wellicht heb je hier ook wat aan in toekomstige gesprekken. Dan weet je namelijk waar je aan moet werken.

Edit:

Sorry, las net pas goed het stuk mbt ADD. Heb je hier ook al hulp voor gezocht bij bevoegde instanties ? Dit kan je namelijk ook weer helpen bij het zoeken naar een goede baan.

Zeer belangrijk is om niet bij een tegenslag bij de pakken neer te gaan zitten. Al klinkt het cliché, maar het heeft geen zin om te gaan zitten mokken. Hierdoor beland je alleen maar van de regen in de drup..

Goh, ik lijk wel op een bekende motivator :+

[Voor 19% gewijzigd door nextware op 16-08-2010 15:56]

• JohnGalt
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 01-01-2018
Tijd om een planning te maken en naar één doel toe te werken.

Ga geen Havo meer doen, maar wacht op het 21+ toelatingsonderzoek voor het HBO of Universiteit.

Probeer in de tussentijd iets te vinden dat aansluit bij de studie die je wil gaan volgen. Zo niet, alles proberen aan te pakken. Er is bijna altijd wel ergens werk te vinden, desnoods als fabrieksarbeider aan de lopende band of in de horeca.

Spaar zoveel mogelijk geld zodat je rustig en zonder al te veel zorgen kunt gaan studeren en desnoods even kunt stoppen met werken.

Zet alles op alles om je propedeuse te halen in het eerste jaar. Je hebt dan in ieder geval een diploma op niveau.

Het laatste wat je nu wil doen is teleurgesteld in jezelf raken, schiet je helemaal niks mee op en is verspilde tijd.

Succes!

• martndemus
quote:
nextware schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 15:53:
Goh, ik lijk wel op een bekende motivator :+
Tsjakka!

Je hebt gelijk dat ik vrij oud ben voor havo. Normaal zou je die rond je 17-18 al afgerond moeten hebben.
Ik zou net zoals cls een fulltime baantje kunnen zoeken en gaan wachten tot ik 21 ben, maar ik wil graag voor mijzelf bewijzen dat ik het wel kan halen, want als ik havo niet af kan maken, dan heb ik ook vrij weinig te zoeken bij het hbo.

Hoofdreden voor afwijzingen is dat het goedkoper is om iemand van 16 aan te nemen. Bij het sollicitatie gesprek met een callcenter was mijn gespreksvaardigheid niet goed genoeg.

Edit
@JohnGalt: Mijn doel is het volgen van hbo industrieel product ontwerpen. Daarna wil ik het liefst een baan in het doorontwikkelen van een elektrische auto. In het geval dat die er niet in zit, dan een baan waar ik kan werken aan het doorontwikkelen van een product dat mij interesseert.

[Voor 17% gewijzigd door martndemus op 16-08-2010 16:37]

• nextware
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:53
quote:
martndemus schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 16:30:
[...]

Tsjakka!

Je hebt gelijk dat ik vrij oud ben voor havo. Normaal zou je die rond je 17-18 al afgerond moeten hebben.
Ik zou net zoals cls een fulltime baantje kunnen zoeken en gaan wachten tot ik 21 ben, maar ik wil graag voor mijzelf bewijzen dat ik het wel kan halen, want als ik havo niet af kan maken, dan heb ik ook vrij weinig te zoeken bij het hbo.
Ok, dat is een nobel streven. Ik denk alleen niet, dat het je gaat lukken op een "normale" manier. Nu weet ik echt niet of er op het middelbaar onderwijs een maximum leeftijd is ? Anders zou je het kunnen proberen via een avond opleiding.
quote:
Edit
@JohnGalt: Mijn doel is het volgen van hbo industrieel product ontwerpen. Daarna wil ik het liefst een baan in het doorontwikkelen van een elektrische auto. In het geval dat die er niet in zit, dan een baan waar ik kan werken aan het doorontwikkelen van een product dat mij interesseert.
Ik neem aan dat hiervoor ook reguliere opleidingen te vinden zijn ? Maar wellicht moet je dan je HAVO opleiding hebben voltooïd.

Ik wil je in ieder geval veel succes toewensen !! :)

• JohnGalt
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 01-01-2018
@nextware:

Wat bedoel je met een reguliere opleiding? Volgens mij is HBO industrieel product ontwerpen een reguliere opleiding.

• martndemus
@nextware ik doe voltijd vavo zodat ik havo 4&5 in een jaar kan doen.

Ipo is idd een doodgewone hbo opleiding, waarschijnlijk kan ik zonder veel moeite de februari instroom halen door zon 21+ test te doen, maar ik wil nu toch echt graag mezelf bewijzen en dat havo papiertje halen! Dat is prioriteit, zelfs boven werk vinden. Maar het zou toch fijn zijn als ik een baantje kon vinden zodat ik wat geld over houd wat ik aan leuke dingen kan uitgeven.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 03-04 17:10
Is er geen vestiging van ASA student bij jou in de buurt?
Je zou je daar kunnen inschrijven, zeggen dat je nu havo ster doet en daarna een HBO opleiding gaat doen.
Ik weet niet waar je IPO gaat doen maar in die stad zit ook wel een asa bureau dus zou je zo kunnen doorschuiven.

Toen ik nog KBI deed heb ik ook met een aantal MBO'ers en vavo collega's gewerkt terwijl ASA eigenlijk alleen HBO'ers aanneemt.

who put a "stop payment" on my reality check

• Aloys
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
quote:
Mijn sociale vaardigheden zijn onder gemiddeld.
Ik vind anders dat je hier een keurig verhaal neerzet, zowel inhoudelijk als grammaticaal. :)

Wellicht kan je open sollicitaties opsturen naar winkels ed. Als er mensen werken die je kent, vraag hen dan om een goed woordje voor je te doen. Een vriend van mij werkt bij de Hema en daar hebben ze een bult met sollicitatie formulieren, maar ze nemen vrijwel alleen mensen aan die aangeraden worden door de huidige werknemers.

Veel succes!

Filmpjes -- Foto's op 500px.com

• TheJason
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:19
Soms is het ook gewoon heel lastig om iets te vinden in een bepaalde regio. Ben je ook al wezen kijken in Heerenveen zelf of alleen dichter bij jou in de buurt? Veel succes i.i.g.

wat is trouwens de relevantie met student? Je bent van plan de havo te gaan doen en dan ben je i.m.o. scholier. Daar zitten natuurlijk ook wel overlappende bijbaantjes bij maar ook verschillende.

• Gast1981
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 20-03 09:17

Gast1981

room with a moose!

Probeer het eens bij een interieurverzorger (schoonmaakbedrijf) zoals ISS of Asito.
Mijn ervaring is dat ze daar van alle rangen en standen wel mensen in dienst nemen.
Zelf ook jaren als bijbaantje gedaan, werd redelijk tot goed betaald, en was niet zo vervelend als je in eerste instantie zou denken.

• martndemus
quote:
Aloys schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 00:45:
[...]
Ik vind anders dat je hier een keurig verhaal neerzet, zowel inhoudelijk als grammaticaal. :)
Dank je, maar dat komt denk ik meer door dat ik nu drie jaar havo vier (en vijf) Nederlands en ook nog eens een jaartje mbo Nederlands heb gevolgd. Ik ben dus behoorlijk doodgegooid met fokschapen en andere spelling & grammatica. Google Chrome helpt ook nog wel eens. Online ben ik sociaal ook wat sterker dan in de echte wereld.
quote:
Wellicht kan je open sollicitaties opsturen naar winkels ed. Als er mensen werken die je kent, vraag hen dan om een goed woordje voor je te doen.
Bij de meeste supermarkten en bouwmarkten krijg je zo'n inschrijf formulier mee, die heb ik allemaal ingevuld en ingeleverd.
quote:
Veel succes!
Jij & andere bedankt voor de feedback.

Verder: Ik ga eens kijken wat ik met ASA, ISS en Asito kan.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
martndemus schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 15:35:
De achterliggende gedachte van dit hele verhaal is dat er misschien iemand is die tips/feedback/ideeën heeft voor het vinden van een bijbaan. Daarnaast vraag ik mij ook af of er meer zijn die in dezelfde situatie zitten.

Als er al een soortgelijk ervaringen topic bestaat, dan mag dit topic worden samengevoegd of gesloten. Dan alvast mijn excuses voor mijn slechte zoekfunctie bekwaamheid.
Heb zelf ook de nodige problemen met het vinden van werk, alleen bij mij is het door te laag opgeleid zijn en het hebben van pdd-nos maakt het ook niet makkelijker.

Als ik via de gebruikelijke wegen werk probeer te vinden, dan is een callcenter baan een van de zeer weinige opties. Maar eerder dit jaar kwam ik AutiTalent(.nl) tegen, hun hebben mij (weliswaar tijdelijk) aan werk geholpen bij 't Kadaster :) .
Maar dat is bijna voorbij, er wordt nu druk gezocht naar ander werk en ik zit nu te wachten op het intakegesprek bij de VAVO. Eens kijken of ze mij daar willen toelaten, kan ik de HAVO eens proberen. Lukt dat niet, dan is het studeren (wat ik naast werk wil gaan doen) einde verhaal. :/

[Voor 9% gewijzigd door Raven op 17-08-2010 14:24]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Botticelli
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 03-04 16:29
quote:
martndemus schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:01:

Online ben ik sociaal ook wat sterker dan in de echte wereld.
Heb je dit ook telefonisch? Anders zou een (bij)baan bij een callcenter / helpdesk oid misschien ook een goede mogelijkheid zijn?

• martndemus
quote:
Botticelli schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:35:
[...]

Heb je dit ook telefonisch? Anders zou een (bij)baan bij een callcenter / helpdesk oid misschien ook een goede mogelijkheid zijn?
Helaas, nee.

Ik heb net een open sollicitatie bij ISS en Asito geplaatst.
Heb net ook mijn CV verstuurd voor een baantje bij een HI winkel. Is al weer ingevuld door iemand anders.

[Voor 5% gewijzigd door martndemus op 17-08-2010 16:27]

• Botticelli
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 03-04 16:29
Jammer dat telefonisch niet ook een optie is. Heb er geen ervaring in, maar zag met een snelle zoekopdracht ook vacatures als "online support" en "technical online support", misschien is die richting iets?

• Wortelsoep
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Op Marktplaats staan ook wel wat advertenties voor bijbaantjes. Zo heb ik vorige week mijn nieuwe baantje gevonden :D Zal alleen wel per regio verschillen hoeveel aanbod er is.

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

quote:
martndemus schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:04:
[...]

Helaas, nee.

Ik heb net een open sollicitatie bij ISS en Asito geplaatst.
Heb net ook mijn CV verstuurd voor een baantje bij een HI winkel.
Goed bezig! Al vinden ze bij Hi 'verkoopgretigheid' en enthousiasme in communicatie wel belangrijk.

Zou het een idee zijn om eens op bijbanen.nl te kijken? Hier staat Hago op, maar ook het eea aan supermarkten, ook weer die krantenbezorgers, de Lidl (flink hard werken, maar betaalt goed) en diezelfde Hi winkels :).

Ik heb een tijd lang werving gedaan voor diverse banen. In eerste instantie ook met studentenbanen (heb ook voor de Hi winkels die in 2007 geopend werden gezocht :P) en ik moet zeggen dat de meeste part-time banen die via ons gingen, commercieel waren. Maar zitten er geen productiebedrijven in de buurt ook ofzo?

Check ook gewoon frieslandvacature.nl en de andere vacaturesites he? Hier worden nog best weleens part-time banen op geplaatst!

[Voor 6% gewijzigd door JvS op 17-08-2010 16:28]

• mickels
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 12-02 11:09
Een topic kicken voor spam is niet de bedoeling.

[Voor 94% gewijzigd door defiant op 12-02-2020 11:24]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True