Server 2003/2008 compatible 2.5" ext. disks

Pagina: 1
Acties:

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-01 14:18
Ik sta op het punt om ons backup-systeem drastisch om te gooien, omdat we de limiet van tapes bijna bereikt hebben. Hiervoor wil ik 2.5" hd's gebruiken. Nu heb ik een test gedraaid met een WD My Passport Essentials, die werkte niet, vanwege de software die geinstalleerd moet worden.

Wie heeft er ervaring met het backuppen op 2.5" hd's? Welke drives zijn compatible met Server 2003/2008, en hebben geen eigen software/drivers nodig?

[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 16-08-2010 15:31 ]

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-01 16:03

E-Vix

Nu met sneeuw!

Iedere 2.5" externe harde schijf werkt. De software die met een WD Passport Essentials meegeleverd wordt hoef je niet te installeren om de HDD te kunnen gebruiken.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Helemaal met E-vix eens...wij gebruiken soms die WD's ook, al die aparte meuk achterwege laten :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Kijk uit met die WD's, ik heb er twee met disk errors, daar ga ik geen data meer aan toevertrouwen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• fRiEtJeSaTe
Worden Freecom's wel gewoon als Mass Storage herkent?
Ik ben allergisch voor foutmeldingen, zeker op een server ;)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 16:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Backuppen naar een externe USB disk? Dan ben ik benieuw wat voor tapes je dan gebruikt. Want ettelijke GB's naar een externe USB disk kopieren duurt vele uren. Gebruik dan eSATA of iets dergelijks. Of kijk naar een andere serieuze backup oplossing. Wij gebruiken Datadomain dozen icm tape.

This footer is intentionally left blank

• fRiEtJeSaTe
ajhaverkamp schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 15:53:
Backuppen naar een externe USB disk? Dan ben ik benieuw wat voor tapes je dan gebruikt. Want ettelijke GB's naar een externe USB disk kopieren duurt vele uren. Gebruik dan eSATA of iets dergelijks. Of kijk naar een andere serieuze backup oplossing. Wij gebruiken Datadomain dozen icm tape.
Met limiet bereikt bedoel ik tijdslimiet. We gebruiken nu een LTO-(2?) systeem, dat 400GB compressed kan backuppen. Het backupsysteem doet daar 9 uur over, voor 200GB. Eerder dan 23.00u kan ik niet beginnen met backups omdat er dan nog mensen werken. D.w.z. dat de tape dus tot na 8en loopt. Dat is eigenlijk al uit de window.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En jij denkt dat je USB2 sneller gaat zijn?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• fRiEtJeSaTe
alt-92 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:00:
En jij denkt dat je USB2 sneller gaat zijn?
204800MB in 9 uur, dat is 6,3MB per seconde.
Dat moet een harde schijf toch sneller kunnen?

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-01 15:27
Een harde schijf wel ja, maar jij hebt het over USB...

• fRiEtJeSaTe
Hipska schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:15:
Een harde schijf wel ja, maar jij hebt het over USB...
USB2.0 = 480Mbps = +/- 60MBps?

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-01 15:27
Nou, toon me dan eens één schijf die dat haalt..

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:11:
[...]

Ik heb laatst een compleet archief aan videomeuk overgezet (met robocopy multithreaded) van een 500GB HD naar een 1.5TB USB schijf, en dat ding stond ook vrolijk 9 uur te stampen. Dan loop je weer uit je Window.
Test het eerst maar eens uit.

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 17-08-2010 10:31 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 16:56
Eerst een full backup naar je harddisk(en)
Dan gewoon een incremental backup doen naar je harddisk op dagelijkse basis.
Evt doe je zaterdag en/of zondag een full backup.

Dan haal je het makkelijk kwa tijd

[ Voor 11% gewijzigd door Erwinvz1 op 17-08-2010 10:37 ]

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:31:
[...]

Met limiet bereikt bedoel ik tijdslimiet. We gebruiken nu een LTO-(2?) systeem, dat 400GB compressed kan backuppen. Het backupsysteem doet daar 9 uur over, voor 200GB. Eerder dan 23.00u kan ik niet beginnen met backups omdat er dan nog mensen werken. D.w.z. dat de tape dus tot na 8en loopt. Dat is eigenlijk al uit de window.
Waar maak je backups mee?
Een degelijk pakket, of ntbackup?

Ik gebruik backup exec, en met meerdere LTO2 units (op verschillende servers dus) en ik backup 318GB in 6:10 op 1 unit en 443GB (lang leve ongecrompimeerde tekstbestanden, heb pas 163GB van de 196GB gebruikt) in 7:30 uur op een andere unit.
Het verschil in snelheid zit hem voornamelijk in:
- Veel kleine bestanden of enkele grote bestanden (kleine bestanden zijn killing voor je backup window)
- Draait je virusscanner actief mee? Ik laat hem altijd mee draaien (NOD32) maar eerst had ik mcafee en die trok alles naar beneden. Voor de backup liet ik die altijd eerst stoppen en na de backup opnieuw starten met meteen een volledige scan (slechte practice maar anders kreeg ik het niet binnen de tijd op de tape).
- welk model tape unit heb je. De specificaties die worden opgegeven zijn altijd "optimale omstandigheden" maar desalniettemin is b.v. een 460 toch net wat sneller dan een 448.
(Bij mij is hij op 6 uur tijd ongeveer een half uur sneller, heb het voor de gein wel eens getest).

Overigens, in mijn tijden heb ik zelfs de verify erbij zitten.
Die 6:10 is 3:58 backup tijd, die 7:30 is 4:45 backup.

Verders scheelt het nogal wat hoe je je schijven hebt ingedeeld (RAID 0, 1, 5) en over hoeveel schijven je hebt en of je een degelijke controller gebruikt die naast wat cache geheugen ook nog eens een eigen processor heeft of dat je zo'n intel sata raid chip gebruikt die via een driver op je gewone CPU draait.

Natuurlijk moet de tape unit op een aparte controller zitten en niet op dezelfde controller als je schijven.

Ik heb in 1 server b.v. 5 keer SATA 1 in een HP server op een degelijke smart array e200i controller.
Daarnaast 1 ultra320 scsi kaart waar 2 drives parallel opzitten (maar ik gebruik er maar 1 tegelijk).
Wel doe ik elke zondag defragmenteren (dat scheelt echt een hele bak als je veel kleine bestandjes hebt net als ik).

Als ik zie dat jij 200GB backupped in 9 uur dan hoop ik dat daar de verify bij zit, maar je zou veel kunnen winnen door eens te kijken hoe die backup loopt.
Draai eens 1 keer een backup met de virusscanner uitgeschakeld en kijk hoeveel hij sneller is.
Doe een defragmenteren en kijk hoeveel hij sneller is.
Als dat niet helpt, kijk dan eens tijdens een backup wat je disk average disk queue length is in perfmon. Als die hoog is (gemiddeld 5 of hoger, tijdens een backup is hij altijd best wel hoog) dan gaan externe schijven niet sneller werken want je schijven kunnen het gewoon niet snel genoeg aanleveren.

Overigens heb ik mijn RAID5 array (over 4 disks, de 5de is hot spare) gewoon met 64KB stripe size aangemaakt. Sommige controllers kunnen 128KB stripe size aan. Dat maakt een en ander nogal wat sneller.
Als je stripe size 32 of 16 is (raar maar het kan) dan zal je backup aanzienlijk trager zijn.

Al met al, die tape unit is naar mijn mening aanzienlijk betrouwbaarder dan externe schijven, en moet ook veel sneller kunnen dan hij bij jou doet.

mookie

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:11:
[...]

Ook een LTO moet sneller kunnen ;)
LTO1 = 15MB/s
LTO2 = 40MB/s
LTO3 = 80MB/s
LTO4 = 120MB/s
(bovenstaande puur theoretisch aangezien er nogal een aantal factoren meespelen en de getallen zijn uncompressed dus moet je nog vermenigvuldigen met de compressiefactor die je eventueel haalt op je data)
Overigens moet je server wel in staat zijn om voldoende data aan te leveren zodat de tapeunit in 'streaming mode' blijft.
Levert de server niet genoeg data aan (minder dan 10MB/s uncompressed bij een LTO2) krijg je te maken met een fenomeen wat men 'shoe-shining' noemt en stort de performance volledig in.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:21
Hipska schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:18:
Nou, toon me dan eens één schijf die dat haalt..
60 ga je niet halen, maar elke USB-schijf haalt makkelijk 20 tot 30MB/s hoor...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Op mijn (ex)werk gebruikten we ook een lto2 met een changer en die deed ongeveer 4 uur over 400GB
Het is ook belangrijk dat het systeem in staat is de data snel genoeg te leveren en de tape bij te houden. anders krijg je enorm oponthoud.

Iperf

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

We hebben het ook nog een tijdje zo gedaan (moet je backup software wel ondersteunen): genoeg lokale storage in de backupserver stoppen. Dan de backupsoftware alles laten backuppen naar een virtuele tape (= bestand op disk) op die backup server. En dan gedurende de dag die virtuele tape laten kopieren naar echte tape. Dan kan de unit ook veel beter streamen en veel sneller zijn.
Tevens hebben wij hier al jaren 2 backupservers met eigen tape devices. Op die manier kun je ook meer in minder tijd doen.

• cariolive23
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Dit is wat Dell zegt over de 124T:
Native Maximums (LTO3-060)
60MB/s
216GB/hr

Native Maximums (LTO-3)
80MB/s
288GB/hr

Native Maximums (LTO-4-120)
120MB/s
432GB/hr

Native Maximums (LTO5-140)
140MB/s
504GB/hr

Dan zou je een 200GB toch makkelijk binnen een uur kunnen backuppen? Waarom doet jouw systeem daar dan 9 uur over?

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Omdat hij waarschijnlijk de data niet snel genoeg krijgt en dus constant heen en weer staat te spoelen. Daarom werkt zo'n oplossing met een virtuele tape device erg goed.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een tape werkt niet al een hd. de tape draaid met een constante snelheid langs de kop. je wil dus geen gaten hebben omdat je tape anders maar bijv half vol raakt. dus dan moet de tape even terug. en dat wil je niet want dat kost gruwelijk veel tijd

Iperf

• cariolive23
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Kortom, de data komt niet snel genoeg richting de tape. Wanneer dat probleem wordt opgelost, kan er nog jaren met veel plezier gebruik worden gemaakt van de tapes.
Pagina: 1