fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:31:
[...]
Met limiet bereikt bedoel ik tijdslimiet. We gebruiken nu een LTO-(2?) systeem, dat 400GB compressed kan backuppen. Het backupsysteem doet daar 9 uur over, voor 200GB. Eerder dan 23.00u kan ik niet beginnen met backups omdat er dan nog mensen werken. D.w.z. dat de tape dus tot na 8en loopt. Dat is eigenlijk al uit de window.
Waar maak je backups mee?
Een degelijk pakket, of ntbackup?
Ik gebruik backup exec, en met meerdere LTO2 units (op verschillende servers dus) en ik backup 318GB in 6:10 op 1 unit en 443GB (lang leve ongecrompimeerde tekstbestanden, heb pas 163GB van de 196GB gebruikt) in 7:30 uur op een andere unit.
Het verschil in snelheid zit hem voornamelijk in:
- Veel kleine bestanden of enkele grote bestanden (kleine bestanden zijn killing voor je backup window)
- Draait je virusscanner actief mee? Ik laat hem altijd mee draaien (NOD32) maar eerst had ik mcafee en die trok alles naar beneden. Voor de backup liet ik die altijd eerst stoppen en na de backup opnieuw starten met meteen een volledige scan (slechte practice maar anders kreeg ik het niet binnen de tijd op de tape).
- welk model tape unit heb je. De specificaties die worden opgegeven zijn altijd "optimale omstandigheden" maar desalniettemin is b.v. een 460 toch net wat sneller dan een 448.
(Bij mij is hij op 6 uur tijd ongeveer een half uur sneller, heb het voor de gein wel eens getest).
Overigens, in mijn tijden heb ik zelfs de verify erbij zitten.
Die 6:10 is 3:58 backup tijd, die 7:30 is 4:45 backup.
Verders scheelt het nogal wat hoe je je schijven hebt ingedeeld (RAID 0, 1, 5) en over hoeveel schijven je hebt en of je een degelijke controller gebruikt die naast wat cache geheugen ook nog eens een eigen processor heeft of dat je zo'n intel sata raid chip gebruikt die via een driver op je gewone CPU draait.
Natuurlijk moet de tape unit op een aparte controller zitten en niet op dezelfde controller als je schijven.
Ik heb in 1 server b.v. 5 keer SATA 1 in een HP server op een degelijke smart array e200i controller.
Daarnaast 1 ultra320 scsi kaart waar 2 drives parallel opzitten (maar ik gebruik er maar 1 tegelijk).
Wel doe ik elke zondag defragmenteren (dat scheelt echt een hele bak als je veel kleine bestandjes hebt net als ik).
Als ik zie dat jij 200GB backupped in 9 uur dan hoop ik dat daar de verify bij zit, maar je zou veel kunnen winnen door eens te kijken hoe die backup loopt.
Draai eens 1 keer een backup met de virusscanner uitgeschakeld en kijk hoeveel hij sneller is.
Doe een defragmenteren en kijk hoeveel hij sneller is.
Als dat niet helpt, kijk dan eens tijdens een backup wat je disk average disk queue length is in perfmon. Als die hoog is (gemiddeld 5 of hoger, tijdens een backup is hij altijd best wel hoog) dan gaan externe schijven niet sneller werken want je schijven kunnen het gewoon niet snel genoeg aanleveren.
Overigens heb ik mijn RAID5 array (over 4 disks, de 5de is hot spare) gewoon met 64KB stripe size aangemaakt. Sommige controllers kunnen 128KB stripe size aan. Dat maakt een en ander nogal wat sneller.
Als je stripe size 32 of 16 is (raar maar het kan) dan zal je backup aanzienlijk trager zijn.
Al met al, die tape unit is naar mijn mening aanzienlijk betrouwbaarder dan externe schijven, en moet ook veel sneller kunnen dan hij bij jou doet.