Noodzaak 'raid edition' schijven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
ik heb momenteel een set gen1 X25-M SSD's aan een 3ware 9560SE hangen maar die lijken na 1½ jaar dagelijks gebruik in een RAID 5 configuratie nu de brui te hebben gegeven. De SSD's waren sowieso een eenmalig grapje wat ik nu niet kan herhalen, dus vervangen met vergelijkbare componenten is niet aan de orde. (helaas, het was best rap for as long as it lasted)
Ik zit er nu over te denken om over te gaan naar een schijf gebaseerde raid5 opstelling. HDD's omdat ik toch liever een opstelling heb die lager dan 1½ jaar mee gaat en raid 5 omdat ik merk dat bij arrays van 3 of meer schijven het vaker voorkomt dat een schijf er uit knalt, wat met raid 5 dus ondervangen kan worden zonder heel veel gezeik en geregel als dat eens gebeurt. (raid 10 is wel eens waar sneller, maar kost ook best veel extra capaciteit)
Omdat ik in het verleden wat problemen heb gehad met schijven in RAID die uit de array bleven vallen (bijv. samsung F1's) wil ik graag weten of er bepaalde zaken zijn die erop kunnen duiden dat een schijf niet geschikt zou kunnen zijn voor RAID gebruik. Of is het enkel proefondervindelijk vast te stellen?
Er zijn wel schijven die als raid edition worden aangeprezen, maar wat is nou het werkelijke verschil?

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 16-08-2010 15:27 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samsung's F1 staan bekend dat ze constant uit de raidset vallen, daar zijn hier genoeg topics over geopend.
Ik gebruik hier zelf Hitachi's 721010CLA32 schijven in 2 raid 5 setjes. Nog nooit ook maar een keer uitval gehad en ben er dus heel tevreden over. Met zegt dat Raid Enterprise schijven beter zijn voor raid en daar ga ik ook in mee, maar een hoop mensen hebben niet het budget om met dat soort schijven een raidset te bouwen, laat staan 2 raidsets. Mocht geld geen rol spelen, dan zou ik Raid Enterprise schijven gebruiken.

Vind het wel vreemd dat je SSD's het nu al begeven zouden hebben, dat is wel een beetje snel naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik kwam er pas later achter dat F1's snel uit de array klappen. Ik had tot die tijd nog nooit zo'n probleem meegemaakt, en het was toch al mijn 4e RAID setje destijds. De 721010CLA32 is misschien wel het overwegen waard.

Ik ben wel benieuwd of er nog meer mensen zijn die een raid array met SATA2 schijven op een dedicated RAID controller zoals de 9650 hebben.

Ik ben op zoek naar schijven van 500GB of misschien 1TB, als dat niet te duur wordt. (€250 max)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:32

Towser

ondertitel

Ik heb 3x WD black 1TB (WD1001FALS) in RAID staan, al zeker een half jaar denk ik tot nu toe zonder enig probleem.
Weliswaar op een onboard controller, maar daar hadden de samsung F1's volgens mij ook al problemen mee.
Het zijn erg goede schijven met goede support van WD (5 jaar garantie) en ze zijn ook behoorlijk rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik heb zelf op twee verschillende Areca controllers (ARC-1210 en een -1220) drie of vier types WD schijven gehad. Geen daarvan waren Enterprise/RAID disks.
- 4 WD3200KS disks (320GB).
- 4 WD3200AAKS disks (320GB).
- 4 WD10EACS (of EADS) disks (1TB). Dit zijn zg. "Green" disks.
- 4 VelociRaptors (300GB).

Draait allemaal al jaren vlekkeloos. Heel enkel komt het na een reboot voor dat een disk niet gezien wordt maar simpelweg afsluiten van de machine en daarna weer "koud" starten lost het altijd op. Ik heb nog nooit een RAID set moeten rebuilden o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Uiteindelijk maar gekozen voor de 721010CLA32, die lijkt beste bang per buck te hebben.

thnx for the help :)

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1