Versterker voor PC etc.

Pagina: 1
Acties:

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:01
Ik zit met de volgende situatie,
Zou al tijdje wat beter/mooier geluid willen op mijn kamer, alleen helaas is het spul allemaal erg duur.
Om te beginnen is hier wat ik op mijn kamer heb staan:
Samsung 2333HD (tv)
Desktop PC (tv als monitor)
Philips FW-M55 (stereo-toren)
2 Philips speakers van de stereo, en 2 JVC speakers van andere toren.

Nu zit ik vaak van kabels te switchen, de ene keer wil ik mijn tv op de stereo aansluiten, de andere keer pc, de andere keer een laptop, vrij irritant.
Daarnaast gebruik ik de toren ook alleen maar voor zijn AUX aansluiting, gebruik hem nooit meer voor cd's etc.
Op AUX merk je dat het geluid niet meer goed stereo is, dus gamen via de stereo lukt al niet, en muziek wordt ook niet super weergegeven.

Vandaar dat ik eigenlijk een versterker zoek. Maar voordat ik wil uitzoeken welke en wat, had ik wel paar vragen of het de moeite waard is. De 4 speakers zullen wel niet heel goed zijn, en zijn in principe gebouwd om stereo te weergeven. Ik verwacht ook geen 4.0 set, maar werken ze wel goed in stereo, dus links achter en voor op links, en rechts achter en voor op rechts?

Ik neem aan dat het geluid via pc dan wel verbeterd wordt? Kan altijd in de toekomst nog nieuwe geluidskaart halen. En tegen de tijd dat ik later weer wat gespaard heb nieuwe speakers of een sub erbij kopen.
Heb dus vrij weinig verstand van dit soort dingen en vroeg me af of de speakers van 2 stereotorens aan te sluiten zijn op een versterker van circa 200 eu. En wordt het geluid van PC etc. daar veel beter van?

Hieronder nog foto's van speakers van torens:
Zijn dus van beide speakers 2 stuks.
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/54b1ua.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/28l7sxg.jpg

kimi

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 13:34

Terrestraeon

END OF LINE

Als uitgangspunt is het eerst handig om te weten welke uitgangen je voor welk apparaat gebruikt.

Je tv heeft een s/pdif-uitgang voor geluid. Dat is eerder aangeraden om bij jouw pc te gebruiken omdat dat de beste kwaliteit levert, en analoge kabel-tv nu niet bepaald beter klinkt over s/pdif dan over rood/witte analoge tulpstekkertjes.

Anyway misschien kan je je pc dan nog coaxiaal digitaal aansluiten (indien dat kan met je pc). De laptop is natuurlijk via het gewone stereokabeltje.

Dat wilt dus zeggen dat je een receiver moet hebben met een digital coaxial- en s/pdif-ingang moet hebben.
Zo'n stereo-stekkertje voor de laptop hebben ze meestal wel allemaal, desnoods dmv plugjes naar 2 rood/wit stekkers. Nu zo'n versterker is niet echt goedkoop, je zit dan namelijk al snel aan 200 euro. Als je dan ziet dat de Logitech Z-5500 slechts 260 euro kost, 5.1 is en al die ingangen heeft die ik zojuist opsomde, dan zit je wel met een koopje

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is een beetje jammer dat de oude FAQ van Audio en Hifi niet meer in de topiclist van het forum staat. Daar staat namelijk in dat je in principe gewoon je spaekers aan kunt sluiten op een willekeurige versterker en dat zolang je de boel niet te hard zet je de boel echt niet zult slopen :)

Verder: wat je nodig hebt is een simpele 2 kanaals versterker met aansluitingen voor 4 speakers en aansluitingen voor een stuk of 3 bronnen (CD / aux / tape / tuner etc). Dat kunnen ze eigenlijk allemaal wel tegenwoordig, en dat hoeft je ook geen bom duiten te kosten :)
Of het geluid beter wordt is lastig te zeggen. De speakers zijn nou ook niet echt je dat meer, en het is een combinatie van beiden. Maar dat het geluid met een andere versterker veranderd en ws verbetert neem ik wel aan; een losse versterker is er immers voor gebouwd :)

Voor 200 euro moet je nieuw een prima stereo versterker kunnen kopen. Zo duur hoeft het echter niet te worden; kijk eens op marktplaats of bij de kringloop voor een goede 2e hands versterker. Kost vaak niet meer dan een paar tientjes en dat doet het ook prima :)

Edit: het verhaal over digitaal van mijn voorganger is leuk, maar in jouw geval vraag ik me af of je daar nu veel aan gaat hebben. Op je huidige speakers zul je het verschil denk ik nauwelijks horen. De vraag is of het de extra kosten dan waard is. Als het aan mij lag kocht ik gewoon een simpel versterkertje; digitaal gaan kan altijd nog, al dan niet door aanschaf van een aparte home cinema set :)

[ Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 16-08-2010 14:10 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 13:34

Terrestraeon

END OF LINE

@The Eagle: Digitaal zal inderdaad niet persé beter klinken bij die speakers, maar aangezien zijn tv enkel een s/pdif uitgang heeft zou je daar toch rekening mee moeten houden bij de aanschaf van de receiver. Want als je een receiver zonder digitale inputs hebt moet je ook nog voor een DAC zorgen om dat digitaal signaal naar analoog te zetten.

• yorkick
Ik heb een inderdaad een rood/witte tulp stekker van Stereo AUX > PC Speakers aansluiting lopen.
Die kabel doe ik in de koptelefoonaansluiting van TV of laptop als ik de speakers daarop wil.

Er zit voor zover ik zie wel een s/pdif-uitgang op mijn PC, een gele. Niet op mijn TV, daar zit alleen Digital Audio Out op, en Rood/wit Audio IN.

Waar het me vooral om gaat is dat het geluid van PC over de speakers goed wordt. Op dit moment is dat niet stereo te noemen. Als ik bijv. in Winamp hem volledig op Links zet, hoor ik alsnog genoeg via de rechterspeaker doorkomen.

Een speakerset vind ik niet echt een optie, aangezien ik het wel beetje toekomst bestendig wil houden. Dus dat ik in de toekomst nieuwe speakers erop aan kan sluiten, en evt. een sub.

Edit;
Zelf zat ik dus te denken aan bijv. een pricewatch: Samsung SAMSUNG HWC500 receiver
Hier mijn 4 speakers op aansluiten. Zit als het goed is ook SPDIF op zodat ik PC daarop kan aansluiten.

En voor 50 euro meer krijg je er 5 speakers bij.
pricewatch: Samsung HW-C560S

[ Voor 22% gewijzigd door yorkick op 16-08-2010 14:55 ]

kimi

• The Eagle

The Eagle

Chris5488 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 14:24:
@The Eagle: Digitaal zal inderdaad niet persé beter klinken bij die speakers, maar aangezien zijn tv enkel een s/pdif uitgang heeft zou je daar toch rekening mee moeten houden bij de aanschaf van de receiver. Want als je een receiver zonder digitale inputs hebt moet je ook nog voor een DAC zorgen om dat digitaal signaal naar analoog te zetten.
Ik had even niet gezien dat het een monitor was die de TS als TV gebruikte :)
Ik zie idd dat ie niet zonder meer een audio out heeft. Ik zie wel dat ie een SCART aansluiting heeft. Als die per ongeluk intern volledig aan is gesloten heb je daar met een verloopblokje ook een stereo uitgang mee :)
Het feit dat een simpel verloopblokje van scart naar 3x tulp out niet meer dan 5 euro kost lijkt me de moeite van het proberen waard :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:17

DjVe

Hatsaflats!

yorkick schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 14:24:
Ik heb een inderdaad een rood/witte tulp stekker van Stereo AUX > PC Speakers aansluiting lopen.
Die kabel doe ik in de koptelefoonaansluiting van TV of laptop als ik de speakers daarop wil.

Er zit voor zover ik zie wel een s/pdif-uitgang op mijn PC, een gele. Niet op mijn TV, daar zit alleen Digital Audio Out op, en Rood/wit Audio IN.

Waar het me vooral om gaat is dat het geluid van PC over de speakers goed wordt. Op dit moment is dat niet stereo te noemen. Als ik bijv. in Winamp hem volledig op Links zet, hoor ik alsnog genoeg via de rechterspeaker doorkomen.

Een speakerset vind ik niet echt een optie, aangezien ik het wel beetje toekomst bestendig wil houden. Dus dat ik in de toekomst nieuwe speakers erop aan kan sluiten, en evt. een sub.

Edit;
Zelf zat ik dus te denken aan bijv. een pricewatch: Samsung SAMSUNG HWC500 receiver
Hier mijn 4 speakers op aansluiten. Zit als het goed is ook SPDIF op zodat ik PC daarop kan aansluiten.

En voor 50 euro meer krijg je er 5 speakers bij.
pricewatch: Samsung HW-C560S
zo'n Samsung versterker is best aardig qua mogelijkheden, maar zal echt niet veel beter zijn als een Z-5500. Met jou budget en vragen qua aansluitingen, zou ik toch voor een complete set gaan á de z5500. Daar heb je jaren plezier van :)

• yorkick
Mijn budget is niet persé 200 euro. Alleen heel veel meer wil ik voor een versterker niet uitgeven.
Dat wil niet zeggen dat ik ook nog geld heb voor evt. later goeie speakers en sub.
Ik vind een Z-5500 weer best veel geld voor een pc-speakersetje. Tuurlijk kan je die ook op je tv aansluiten maar toch. Een versterker gaat vaak lang mee en is nooit echt een miskoop toch? En als die goeie versterker er staat, kan ik er later een mooie 2.1 set bij halen. Of is toch echt een verkeerde manier van kijken?
En in hoeverre scheelt de Z-5500 van de pricewatch: Samsung HW-C560S.
Met die C560 heb je wel weer veel meer aansluitmogelijkheden.

kimi

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wat is de verhouding muziek luisteren vs films kijken etc?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• yorkick
Lethalis schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:12:
Wat is de verhouding muziek luisteren vs films kijken etc?
In uren per week zo'n 20 tegen 3/4.
Luister vooral muziek, soms wel de hele dag door (zit op studentenkamer), er zijn weken dat ik 2/3 films kijk, maar ook weken dat ik er geen kijk. Maar als ik bijv. savonds wat later kijk, moet ik toch koptelefoon op doen. ;)

kimi

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Bedenk je wel, een Z-5500 is een erg potente set die oorverdovend hard kan. Geoefende luisteraars zullen vinden dat er te weinig midden in zit en dat de subwoofer te hoog doorloopt, maar voor de gemiddelde persoon die vanalles wil aansluiten op zijn speakerset (en stiekem veel bass wil) prima.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

yorkick schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:03:
Mijn budget is niet persé 200 euro. Alleen heel veel meer wil ik voor een versterker niet uitgeven.
Dat wil niet zeggen dat ik ook nog geld heb voor evt. later goeie speakers en sub.
Ik vind een Z-5500 weer best veel geld voor een pc-speakersetje. Tuurlijk kan je die ook op je tv aansluiten maar toch. Een versterker gaat vaak lang mee en is nooit echt een miskoop toch? En als die goeie versterker er staat, kan ik er later een mooie 2.1 set bij halen. Of is toch echt een verkeerde manier van kijken?
En in hoeverre scheelt de Z-5500 van de pricewatch: Samsung HW-C560S.
Met die C560 heb je wel weer veel meer aansluitmogelijkheden.
Daar heb je gelijk in, maar ik denk dat een low budget Samsung versterker qua geluidskwaliteit beter is dan een kant en klaar (en dus op elkaar afgestemd) logitech setje. Ik heb er zelf ook één gehad en heb er 1,5 jaar plezier van gehad. Een 8 maanden geleden heb ik hem ingeruild voor een versterker, DAC en twee speakers. En ja dat klonk al veel beter, maar dan zit je wel op een prijsklasse +/- 500 euro. En nu heb ik recentelijk mijn set weer nieuwe input gegeven met een nieuwe versterker en nieuwe speakers. En zo kan je door blijven gaan.

Wat ik probeer te zeggen. De z5500 is veel geluid voor het geld. Je kan hem weliswaar niet upgraden, maar wat is 200 euro nu op een goede stereo? Ik denk dat je met een klein budget beter iets kant en klaar kan kopen en later (als je meer budget hebt) een andere set kan aanschaffen.

Wil je toch voor 200 euro een fatsoenlijke versterker aanschaffen, dan kom je eigenlijk wel op de jaren 70/80/90 versterkers. Daar is helemaal niks mis mee, maar dan mis je wel de mogelijkheden om bijvoorbeeld je tv aan te sluiten (geen digitale ingang).

Ik hoop dat je er iets mee kan :)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Jarpse schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:21:
Bedenk je wel, een Z-5500 is een erg potente set die oorverdovend hard kan. Geoefende luisteraars zullen vinden dat er te weinig midden in zit en dat de subwoofer te hoog doorloopt, maar voor de gemiddelde persoon die vanalles wil aansluiten op zijn speakerset (en stiekem veel bass wil) prima.
Uit een Z-5500 valt best veel te halen :P Sub ontkoppelen van de grond en de basspoort dichtmaken met een doek/sok en het klinkt al stukken beter. Je mist wel iets in het midden, maar ach er zijn ook mensen die 10 keer dat bedrag uitgeven aan melkpakjes van Bose met datzelfde euvel }:O .

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Jordy van e schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:49:
[...]

Uit een Z-5500 valt best veel te halen :P Sub ontkoppelen van de grond en de basspoort dichtmaken met een doek/sok en het klinkt al stukken beter. Je mist wel iets in het midden, maar ach er zijn ook mensen die 10 keer dat bedrag uitgeven aan melkpakjes van Bose met datzelfde euvel }:O .
Hehe, yep. En daarbij klinkt de Bose nog eens beroerd.

De Tangband speakers die Logitech gebruikt zijn erg potent. Noem het de 'subwooferset-fase', groei je vanzelf een keer uit en dan ga je weer terug naar boekenplankspeakers / monitors / zuiltjes ;)

• Lethalis
  • Niet online
Als je vooral muziek luistert, zal je meer plezier beleven aan een losse versterker en 2 full range speakers.

Wel zou ik even doorsparen ipv nu iets aanschaffen dat je binnen de kortste keren wil vervangen (been there, done that).

Hoe sluit je momenteel de stereo aan op de TV? Heeft je TV gewoon een L+R out? Dit is wel belangrijk.. anders zul je ook een aparte DAC nodig hebben.

• yorkick
Sluit hem momenteel aan via L+R IN op stereo, en koptel. aansluiting TV. Maar TV heeft wel een L+R out dus die ga ik dan wel gebruiken.
Maar TV is echt het minst belangrijkst. Films kijk ik ook via PC.
Speakerset van Logitech is dan misschien nog niet zo'n slechte optie. Al vind ik een versterker en 2.1 set toch ook wel wat leuker om te hebben ofzo.
@Lethalis, die Samsung versterker die ik hierboven noemde lijkt me eerst goed genoeg. Die zou evt. in combi kunnen met de speakers die bij die 5.1 set van Samsung zitten, of een goeie 2.1 set erbij.
Of bedoel je meer zoiets: pricewatch: Harman Kardon HS 150

Edit; Op marktplaats staat dit setje voor 80 euro aangeboden: pricewatch: JBL SCS 178 Rood
Is dat niet een optie met een goeie versterker erbij?

[ Voor 14% gewijzigd door yorkick op 17-08-2010 21:59 ]

kimi

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

yorkick schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:11:
Sluit hem momenteel aan via L+R IN op stereo, en koptel. aansluiting TV. Maar TV heeft wel een L+R out dus die ga ik dan wel gebruiken.
Maar TV is echt het minst belangrijkst. Films kijk ik ook via PC.
Speakerset van Logitech is dan misschien nog niet zo'n slechte optie. Al vind ik een versterker en 2.1 set toch ook wel wat leuker om te hebben ofzo.
@Lethalis, die Samsung versterker die ik hierboven noemde lijkt me eerst goed genoeg. Die zou evt. in combi kunnen met de speakers die bij die 5.1 set van Samsung zitten, of een goeie 2.1 set erbij.

Edit; Op marktplaats staat dit setje voor 80 euro aangeboden: pricewatch: JBL SCS 178 Rood
Is dat niet een optie met een goeie versterker erbij?
De HS150 is gelijk weer een klasse hoger (rond de 500 euro) en je budget was toch maar 200? Die JBL 178 is niet slecht (zeker de subwoofer is prima), maar meer bedoeld voor films.

• yorkick
Nee mijn budget is geen 200 euro. Dat is alleen het budget voor de versterker. Gehele set mag best wat duurder zijn. Vind hem ook wel vrij duur hoor. Maar als je met zo'n set wel meteen alles in huis hebt, dan heb ik dat liever dan 270 euro uitgeven aan pc-speakers.

En over die JBL, de Z5500 is dus beter qua muziek? Wat maakt speakers beter voor films dan voor muziek?
Ben sowieso geen audiofiel, dus perfect hoeft het niet te zijn. Maar als die JBL speakers degelijk zijn, lang mee kunnen, en goed genoeg zijn voor af en toe hard muziek draaien met goeie sub, dan ben ik tevreden.

Edit;
Na toch even goed nagedacht te hebben ga ik denk ik toch voor de JBL speakers of iets vergelijkbaars. Ik ga er denk ik sowieso meer vooruit wat muziek betreft. De stereo die ik nu heb voldoet eigenlijk ook al, alleen verneukt die gewoon het stereo gevoel.
Nu nog kijken of ik tweedehands of nieuwe versterker erbij koop. Bedankt voor de adviezen.

[ Voor 60% gewijzigd door yorkick op 17-08-2010 23:33 ]

kimi

• Lethalis
  • Niet online
yorkick schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:11:
Nou ja, ik weet niet wat voor muziek je luistert. Zo'n Harman Kardon is nogal van de bas vind ik zelf, maar klinkt voor de rest niet heel zuiver.

Zelf ben ik meer voor een betere 2.0 configuratie. Dan krijg je bij een budget van < 500 nog best goed geluid voor muziek. Zeker 2e hands of anders door een stereoversterker van rond de 200 euro te kopen en speakers van rond de 300 euro (150 per stuk).

Je kan beter 2 goede speakers hebben dan 6 matige speakers (of in het geval van Harman Kardon een grote subwoofer en 2 matige speakers).

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 18-08-2010 09:11 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

en actieve speakers, hele goede zijn bijvoorbeeld de audioengine 5
Dit zijn zeer goede bookshelf speakers. Met een ingebouwde versterker.
Je kan tevens een losse subwoofer erbij kopen als je de standaard bas niet voldoende vindt

• yorkick
Heb even gezocht, en zo'n setje als de Audioengine A5B ziet er inderdaad goed uit. Ze zijn helaas niet meer verkrijgbaar in Nederland. Ik ga denk ik zometeen even naar wat winkels om verschillende sets te beluisteren. Vooral even 2.0 met 2.1 en 5.1 vergelijken. Ik gok dat 2.0 wel genoeg is voor mij. Ik vind goeie bass wel belangrijk, maar ik hoef niet elke dag weg te trillen, vinden de buren ook niet echt leuk. En in mijn woonsituatie wss de hele straat.
Is het dan sowieso handig om naar actieve speakers met ingebouwde versterker te kijken? Scheelt dat geld?
Volgens mij heb ik dan nog wel steeds het probleem dat ik steeds de kabel ergens anders op moet aansluiten als ik ze op verschillende apparaten aan wil sluiten.

kimi

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

yorkick schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 11:05:
Heb even gezocht, en zo'n setje als de Audioengine A5B ziet er inderdaad goed uit. Ze zijn helaas niet meer verkrijgbaar in Nederland. Ik ga denk ik zometeen even naar wat winkels om verschillende sets te beluisteren. Vooral even 2.0 met 2.1 en 5.1 vergelijken. Ik gok dat 2.0 wel genoeg is voor mij. Ik vind goeie bass wel belangrijk, maar ik hoef niet elke dag weg te trillen, vinden de buren ook niet echt leuk. En in mijn woonsituatie wss de hele straat.
Is het dan sowieso handig om naar actieve speakers met ingebouwde versterker te kijken? Scheelt dat geld?
Volgens mij heb ik dan nog wel steeds het probleem dat ik steeds de kabel ergens anders op moet aansluiten als ik ze op verschillende apparaten aan wil sluiten.
Die zijn wel te krijgen in NL hoor :)

http://www.hi-stands.eu/s...10000144&aid=1959&lang=NL

En daar kan je verschillende bronnen op aansluiten (al is het niet heel handig)

• yorkick
Ok, bedankt. Ben vandaag helaas niet aan shoppen toegekomen. Ga morgen even naar speciaalzaken toe. Denk dat ik me eerst maar ga focusen op 2.0 sets. Aangezien dat hier toch wel door de meeste wordt aangeraden voor muziek. Laat dan wel even weten hoe is het gegaan.

kimi

• yorkick
Op advies van winkel gewoon een goeie geluidskaart kopen, dan hoef je in ieder geval geen digitale versterker te hebben. Dan gewoon goeie stereo versterker halen. In de winkel liet hij mij de Marantz PM6003 en de Advance Acoustic MAP 101 zien. Nu zijn deze wel beetje aan de prijzige kant, maar misschien zoiets 2ehands proberen te kopen, of iets vergelijkbaars. Daar dan in de toekomst 2.0 luidsprekers bij halen en volgens mij heb ik dan een redelijk goeie set in huis.

kimi

• yorkick
Kan een tweedehands Marantz PM6002 op de kop tikken voor EU 125. Is dat een goeie deal?
Is al wel een iets ouder model maar de reviews zijn toch redelijk positief. Verder lijkt hij me genoeg power te hebben voor toekomstige speakers.

kimi

• The Eagle

The Eagle

yorkick schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 13:44:
Kan een tweedehands Marantz PM6002 op de kop tikken voor EU 125. Is dat een goeie deal?
Is al wel een iets ouder model maar de reviews zijn toch redelijk positief. Verder lijkt hij me genoeg power te hebben voor toekomstige speakers.
Da's niet al te duur :) Die Marantz is een hele goede versterker, daar ga je jaren plezier van hebben :) Kun je zelfs high end speakers aanhangen van 1000 euro per stuk :)
Ik zou hem met jouw speakers alleen niet te hard zetten, want geheid dat je ze dan opblaast. Je zit namelijk wel even wat klasses hoger ;)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Zou ik direct doen!

• yorkick
Ok bedankt voor het advies.
Zit zelfs nog 3 maanden garantie op dus ga hem nu meteen halen!

Edit;

Aangesloten en wel. Gewoon op de speakers van Philips, en echt, het klinkt stukken beter, had dit niet verwacht. Zit inderdaad ook veel power in dit beestje, staat op 20%, geeft voor mij gevoel zelfde niveau als stereo toren op 80%.
En dit op mijn onboard geluidskaart en met goedkope kabels, dus valt nog veel te verbeteren.
Was trouwens nog even bang dat het niet ging werken omdat deze speakers 6 ohm zijn, en in de handleiding stond dat speakers met minder dan 8 ohm soms niet werkten, maar alles ging goed. :)

Natuurlijk allemaal bedankt voor advies!

edit2;

Nog een klein vraagje; Las laatst in een ander topic dat je het best het PC-volume op 100% kon zetten. Als ik dat doe is de volumeknop wel erg gevoelig, stel dat iemand die bij mij op bezoekt hem nu stuk opendraait, grote kans dat de luidsprekers het begeven. Dus is het echt zo slecht om de PC op 50% te zetten?

[ Voor 96% gewijzigd door yorkick op 21-08-2010 17:05 ]

kimi

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Is zeker een goede deal! Geen geld voor zo'n versterker. Marantz heeft wel een wat warmer geluidskleur, daar moet je van houden. Op termijn wellicht Wharfedale Diamond 10.1 speakers eraan hangen en je hebt iets heel wat mooiers dan waar je nu naar moet luisteren.

This title is for sale, please send me a PM

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02 22:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

yorkick schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 14:35:
[...]
Nog een klein vraagje; Las laatst in een ander topic dat je het best het PC-volume op 100% kon zetten. Als ik dat doe is de volumeknop wel erg gevoelig, stel dat iemand die bij mij op bezoekt hem nu stuk opendraait, grote kans dat de luidsprekers het begeven. Dus is het echt zo slecht om de PC op 50% te zetten?
Als je je PC op 100% zet, wordt er geen digitale volume verandering toegepast en krijg je dus het ongeschonden signaal uit je PC. Afhankelijk van je Windows versie moet je wel nog wat stappen nemen om dit echt voor elkaar te krijgen (zoek eens op 'bit-perfect').
Mijn ervaring is dat er een boel dynamiek verloren gaat als je het software-matig doet, maar of je dat op de analoge uitgangen van een onboard kaart gaan merken kun je het best zelf even proberen.

Als je gasten de versterker te hard zetten heb je natuurlijk wel weer een goede reden om ook de speakers te upgraden ;)

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08-2025
yorkick schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 14:35:
Ik heb ook een tijdje een computer die het signaal absurd hoog uitstuurde, daar stond 'ie ook altijd op 50%. Had ook het gevoel dat dit het mooiste geluid opleverde, het leek eerder alsof het geluid eerder vervormd en overstuurd was op 100%.

• yorkick
Naar mijn gevoel geeft het geen verschil, het volume van de PC. Maar dat zou wel eens door de onboard en speakers kunnen komen.
Ben gister weer even naar winkel geweest, wat boekenplank speakers beluisterd, waaronder setje mordaunt-shorts etc. Klonk allemaal heel herder en duidelijker dan mijn speakers nu. Alleen daarna ook een setje vloerstaand beluisterd, waaronder de mordaunt-short 906. Dit klinkt dan toch weer echt een stuk beter. Deze set stond voor 300 euro (demo), in de winkel. Zit daar echt over te twijfelen, want zo'n aankoop is nooit een miskoop in principe. Enige nadeel, ik kan vloerstaande speakers slecht kwijt in mijn kamer. Zit vaak achter een bureau die tegen de muur aan staat, dus dan kunnen de speakers of helemaal links en rechts van mij, en dan staat de rechterspeaker een stuk verderweg, of ze kunnen achtermij, en dan kan ik ze wel in een goeie driehoek plaatsen met waar ik vaak zit.

kimi

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

yorkick schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:05:
Naar mijn gevoel geeft het geen verschil, het volume van de PC. Maar dat zou wel eens door de onboard en speakers kunnen komen.
Ben gister weer even naar winkel geweest, wat boekenplank speakers beluisterd, waaronder setje mordaunt-shorts etc. Klonk allemaal heel herder en duidelijker dan mijn speakers nu. Alleen daarna ook een setje vloerstaand beluisterd, waaronder de mordaunt-short 906. Dit klinkt dan toch weer echt een stuk beter. Deze set stond voor 300 euro (demo), in de winkel. Zit daar echt over te twijfelen, want zo'n aankoop is nooit een miskoop in principe. Enige nadeel, ik kan vloerstaande speakers slecht kwijt in mijn kamer. Zit vaak achter een bureau die tegen de muur aan staat, dus dan kunnen de speakers of helemaal links en rechts van mij, en dan staat de rechterspeaker een stuk verderweg, of ze kunnen achtermij, en dan kan ik ze wel in een goeie driehoek plaatsen met waar ik vaak zit.
als je staanders niet kan plaatsen en bokenplankers wel, dan zou ik voor een stel boekenplankers gaan. Vergeet net dat er ook voldoende boekenplankers zijn waar wel een prima laag uit komt! Je zou bijvoorbeeld ook eens kunnen kijken naar de Wharfedale Diamond serie.
Pagina: 1