Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:25
Goedemiddag,

Ik heb een vraagje. Mijn broer heeft in 2009 een bedrijfje gestart en ik wil nu inkomstenbelasting aangifte voor hem doen. Hij heeft een aantal facturen verstuurd, kosten gemaakt en per saldo heeft hij +/- 3000 winst gemaakt. Komt hij nog in aanmerking voor zelfstandigenaftrek oid? Ik las iets over een uren criterium van 1220 uur. Hier komt hij bij lange na niet aan. Is het nu dus zo dat ik voor die 3000eu aangifte ga doen en hij over dit bedrag belasting moet gaan betalen? Voor wat BTW aangifte betreft komt hij ruim onder de grens van +/- 1300eu, dus hier hoeft hij niets van af te dragen echter wel aangifte doen zoals ik het heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Hij moet inderdaad aangifte BTW doen (dat had hij allang moeten doen) en de BTW die hij niet hoeft af te dragen, moet bij de winst worden opgeteld!

Hij moet dus over omzet-kosten=winst+BTW (kleine ondernemers regeling) belasting betalen. Als hij verder geen baantje had, hoeft hij waarschijnlijk niets te betalen omdat het algemene heffingskorting en arbeidskorting er nog afgaat.

Voor de ondernemersaftrek komt hij niet in aanmerking, wel voor de MKBaftrek! (11 of 12% in 2009 dacht ik)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-08 13:39
Twee belastingsoorten:

1. BTW
Benodigd oordeel van de belastingdienst: Ondernemer voor de Omzetbelasting.
Aangifte (elektronisch via je eigen pagina op www.belastingdienst.nl). Initieel per kwartaal, gaandeweg kiest de belastingdienst of je per maand, kwartaal of jaar aangeeft. (bij dergelijke omzetten waarschijnlijk per jaar, maar dat is aan de belastindienst). Waarschijnlijk KOR (kleine ondernermersregeling) van toepassing, betekent dat je het saldo af te dragen BTW mag houden omdat het minder is dan een belaalde drempel.

2. Inkomstenbelasting
Benodigd oordeel van de belastingdienst: Ondernemer voor de Inkomstenbelasting (m.a.w. wat je verdient wordt gezien als winst uit onderneming en niet als loon of resultaat overige werkzaamheden).
Aangifte jaarlijks via ondernemersaangifte. Ondernemersaftrek heb je alleen als je aantoonbaar 1225 uur in je zaak hebt gewerkt. Bij dergelijke lage winsten zal de belastingdienst dit waarschijnlijk willen controleren.
Wel van toepassing (als je winst tenminste als WUO wordt gezien en niet als ROW): MKB-winstvrijstelling. Tarief 2009: 10.5%, 2010 12% van de winst. Over dat deel van je winst betaal je geen inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Laatst online: 12:25
Thanks voor de info.

Als ik het dus goed begrijp komt het er dus ongeveer zo uit te zien (hij had idd geen ander baantje):

Winst (Opbrengst-Kosten): 3000EU
Te betalen BTW - Ontvangen BTW: 300EU
Totaal: 3300EU

Dit bedrag wordt verminderd met Alg. Heffingskorting (1987) + Arbeidskorting (1489), waardoor ik op een negatief saldo uit kom en niets hoef te betalen.

Op de site van de belastingdienst zie ik ik het volgende staan over de MKB aftrek:
De mkb-winstvrijstelling is een aftrekpost op uw winst. U krijgt deze vrijstelling als u ondernemer bent. Sinds 2010 hoeft u niet meer aan het urencriterium te voldoen.

Dit houdt dus in dat voor 2009 het urencriterium nog wel geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:45

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Roncom schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 13:25:
Goedemiddag,

Ik heb een vraagje. Mijn broer heeft in 2009 een bedrijfje gestart en ik wil nu inkomstenbelasting aangifte voor hem doen. Hij heeft een aantal facturen verstuurd, kosten gemaakt en per saldo heeft hij +/- 3000 winst gemaakt. Komt hij nog in aanmerking voor zelfstandigenaftrek oid? Ik las iets over een uren criterium van 1220 uur. Hier komt hij bij lange na niet aan. Is het nu dus zo dat ik voor die 3000eu aangifte ga doen en hij over dit bedrag belasting moet gaan betalen? Voor wat BTW aangifte betreft komt hij ruim onder de grens van +/- 1300eu, dus hier hoeft hij niets van af te dragen echter wel aangifte doen zoals ik het heb begrepen.
Vooral met de BTW (of eigenlijk omzetbelasting) aangifte ben je trouwens wel ruimschoots te laat. Dat moet normaalgesproken in januari gedaan zijn, anders kan je tegen allerlei boetes aanlopen...

Voor de inkomstenbelasting moet je, zoals ook al door anderen gezegd is, winst + positief saldo BTW bij de inkomsten optellen onder het kopje "winst uit onderneming" of "resultaat uit overige werkzaamheden". Wat nou precies het verschil tussen die twee is weet ik niet... In 2009 heb ik mijn winst onder "overige werkzaamheden" gezet (ik ben nl ook in 2009 een bedrijfje gestart).

Het urencriterium geldt inderdaad voor 2009 nog wel. Bedankt voor het nieuwtje dat dat in 2010 niet meer geldt ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Mx. Alba op 17-08-2010 12:03 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Urencriterium geldt nog steeds voor de ondernemersaftrek (zelfstandigenaftrek, startersaftrek etc).
Wel wordt er dit jaar soepel mee omgegaan, d.w.z. ook niet-declarabele uren die je aan je bedrijf hebt besteed tellen mee. Dit betreft een beleidsmaatregel van de minister van financien. De achterliggende gedachte was dat er anders veel kleine ondernemers dubbel last van de crisis zouden hebben, namelijk minder omzet en ook nog de ondernemersaftrek kwijt.

Voor de MKB winstvrijstelling geldt het urencriterium niet meer sinds 2010. Ergens is dit wel schappelijk: het voordeel wat je van deze regeling hebt loopt immers op met je winst.
Een parttime ondernemer die bv 800 uur per jaar werkt en een winst maakt van 30.000 heeft dus al een kleinere aftrek dan een fulltime ondernemer die 1600 uur werkt en 60.000 winst maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 11:59:
[...]

Vooral met de BTW (of eigenlijk omzetbelasting) aangifte ben je trouwens wel ruimschoots te laat. Dat moet normaalgesproken in januari gedaan zijn, anders kan je tegen allerlei boetes aanlopen...
Als hij een jaar-aangifte heeft, had de aangifte 31 maart binnen moeten zijn.
Roncom schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 11:31:
Thanks voor de info.

Als ik het dus goed begrijp komt het er dus ongeveer zo uit te zien (hij had idd geen ander baantje):

Winst (Opbrengst-Kosten): 3000EU
Te betalen BTW - Ontvangen BTW: 300EU
Totaal: 3300EU

Dit bedrag wordt verminderd met Alg. Heffingskorting (1987) + Arbeidskorting (1489), waardoor ik op een negatief saldo uit kom en niets hoef te betalen.

Op de site van de belastingdienst zie ik ik het volgende staan over de MKB aftrek:
De mkb-winstvrijstelling is een aftrekpost op uw winst. U krijgt deze vrijstelling als u ondernemer bent. Sinds 2010 hoeft u niet meer aan het urencriterium te voldoen.

Dit houdt dus in dat voor 2009 het urencriterium nog wel geldt?
Over de 3300 euro wordt berekend wat je aan belasting zou moeten betalen en van dat bedrag wordt de heffingskorting en arbeibskorting gehaald. Per saldo blijft er dan niets over om te betalen...

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 16:40:

2. Inkomstenbelasting
Benodigd oordeel van de belastingdienst: Ondernemer voor de Inkomstenbelasting (m.a.w. wat je verdient wordt gezien als winst uit onderneming en niet als loon of resultaat overige werkzaamheden).
Aangifte jaarlijks via ondernemersaangifte. Ondernemersaftrek heb je alleen als je aantoonbaar 1225 uur in je zaak hebt gewerkt. Bij dergelijke lage winsten zal de belastingdienst dit waarschijnlijk willen controleren.
Wel van toepassing (als je winst tenminste als WUO wordt gezien en niet als ROW): MKB-winstvrijstelling. Tarief 2009: 10.5%, 2010 12% van de winst. Over dat deel van je winst betaal je geen inkomstenbelasting.
ik heb maar even geen nieuw topic geopend, omdat mijn vraag over bovenstaande gaat.

Ik heb een vraag over het vetgedrukte. Ik neem aan dat de afkortingen staan voor `Winst Uit Onderneming´ en ´Resultaat Overige Werkzaamheden´. Mijn vraag is nu: hoe weet ik van tevoren hoe mijn winst gezien wordt? Ik zelf zie het als WUO, maar ja, wie ben ik :)
Moet ik dan een VAR aanvragen?

Mijn gegevens: ik werk 32 uur per week voor een werkgever. DAARNAAST heb ik mijn eigen bedrijfje waar ik dit jaar zo'n 6000 euro winst uit haal.

en gelijk een andere vraag: mijn collega heeft ook een eigen bedrijfje naast zijn normale werk. Dit is hij pas begonnen (zie hiervoor evt. ander topic ;)). Hij werkt 40 uur per week voor onze werkgever. Dit jaar (2010) haalt hij zo'n 3000 euro winst uit zijn eigen bedrijfje. Is de MKB-winstaftrek voor hem nog anders van voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
P.O. Box schreef op maandag 13 december 2010 @ 23:45:
[...]
Ik heb een vraag over het vetgedrukte. Ik neem aan dat de afkortingen staan voor `Winst Uit Onderneming´ en ´Resultaat Overige Werkzaamheden´. Mijn vraag is nu: hoe weet ik van tevoren hoe mijn winst gezien wordt? Ik zelf zie het als WUO, maar ja, wie ben ik :)
Hier komt het lastige deel van de belastingen. De belastingdienst zal na afloop van het jaar pas beslissen hoeveel belasting jij moet afdragen. Daarbij wordt gelet op jouw aangifte en de betreffende wetgeving. Van te voren heb je geen zekerheid hoe de belastingdienst zal oordelen.
Wel kan je bij de uiteindelijke aanslag (waaruit blijkt hoe je winst is beoordeeld) in beroep gaan, en dan zal de belastingrechter een oordeel vellen.
Mijn gegevens: ik werk 32 uur per week voor een werkgever. DAARNAAST heb ik mijn eigen bedrijfje waar ik dit jaar zo'n 6000 euro winst uit haal.
Dat helpt wel, want bij de beoordeling let de belastingdienst ook op de eventuele VAR die aan jou is verstrekt. Op basis die jouw gegevens zal je waarschijnlijk VAR ROW krijgen, omdat het grootste deel van jouw inkomsten uit jouw vaste betrekking komen.
en gelijk een andere vraag: mijn collega heeft ook een eigen bedrijfje naast zijn normale werk. Dit is hij pas begonnen (zie hiervoor evt. ander topic ;)). Hij werkt 40 uur per week voor onze werkgever. Dit jaar (2010) haalt hij zo'n 3000 euro winst uit zijn eigen bedrijfje. Is de MKB-winstaftrek voor hem nog anders van voor mij?
Het lijkt me hetzelfde - geen winstaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:42

Markie

Voorheen BBE

Belangrijke criteria voor een VAR-WUO zijn de urendrempel (1225 uren). Daarnaast wil de Belastingdienst je zien als ondernemer. Met een baan voor 32/40 uur per week zal dit erg lastig worden (ook om je urendrempel te halen).

Lees dit eens: http://www.belastingdiens..._ondernemerworden-04.html
http://www.lancelots.nl/b...nkomstenbelasting/var/wuo

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:45

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar let er wel op dat je voor de omzetbelasting (BTW) in aanmerking komt voor de kleineondernemersregeling, wat inhoudt dat zolang je te betalen BTW-saldo over het hele jaar lager is dan €1345 dan hoef je dat niet af te dragen. Leuk opstekertje.

Probleem is dat ik tot nu toe aan €1408 zit dus ik moet wat omzetbelasting gaan dokken :/ Maarja, €15.000 winst (bij een omzet van €16.000) voor een bijbaantje is natuurlijk ook geen kattenpis ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 14-12-2010 08:03 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Markie schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 07:51:
Belangrijke criteria voor een VAR-WUO zijn de urendrempel (1225 uren). Daarnaast wil de Belastingdienst je zien als ondernemer. Met een baan voor 32/40 uur per week zal dit erg lastig worden (ook om je urendrempel te halen).

Lees dit eens: http://www.belastingdiens..._ondernemerworden-04.html
http://www.lancelots.nl/b...nkomstenbelasting/var/wuo
Om met de deur in huis te vallen: het urencriterium is geen voorwaarde voor de VAR-WUO.

Een VAR (Verklaring ArbeidsRelatie) is niets meer of minder dan een inschatting a priori of de fiscus je inkomen uit je eigen bedrijf ziet als bedrijfswinst (WUO/DGA), bijverdienste (ROW) of loon (LOON). Normaal gesproken wordt dat achteraf bepaald op grond van je administratie, maar met een VAR kun je het voorlopig oordeel naar voren trekken. Het idee is dat de zelfstandige en zijn opdrachtgevers een stukje zekerheid krijgen (zolang je binnen de kaders van je VAR blijft tenminste).

Een VAR aanvraag wordt op een aantal punten beoordeeld. In grote lijnen gaat het om je mate van zelfstandigheid. Investeer je? Heb je groeiplannen? Draag je risico? Hou je een administratie bij en factureer je? Probeer je je omzet te spreiden over een aantal opdrachtgevers? Kenmerken van een ondernemer. Wordt je doorbetaald bij ziekte? Is er een (latente) gezagsverhouding? Kenmerken van een werknemer.

Het aantal uur wat je in je eigen bedrijf besteedt telt in deze inschatting wel mee. Er zijn 3 categorieen die je kan invullen op de VAR aanvraag: 0-200 uur, 200-700 uur en >700 uur per jaar. (N.B. het er zijn geen schalen <1225 uur en >1225 zoals je suggereert). Kleine aantallen uren naast een baan wijzen in de richting van bijverdienste (VAR-ROW), grotere aantallen uren wijzen eerder richting een VAR-WUO.

Gevolgen van een VAR-LOON: opdrachtgever is werkgever. Inhouden sociale premies. Geen ondernemersfaciliteiten in de inkomstenbelasting (investeringsaftrek, zelfstandigenaftrek, startersaftrek, MKB-winstvrijstelling etc).

Gevolgen van een VAR-ROW: geen inhouding sociale premies. Geen ondernemersfaciliteiten IB.

Gevolgen van een VAR-WUO of VAR-DGA: geen inhouding sociale premies. Wel ondernemersfaciliteiten IB.

Wat is het urencriterium dan wel: het bepaalt of je recht hebt op zelfstandigenaftrek en (in de eerste jaren) startersaftrek, vooropgesteld dat je ondernemer voor de inkomsetnbelasting bent. MKB-winstvrijstelling is niet betroffen (was vroeger wel het geval, maar sinds 2009 of 2010 niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
P.O. Box schreef op maandag 13 december 2010 @ 23:45:
[...]

ik heb maar even geen nieuw topic geopend, omdat mijn vraag over bovenstaande gaat.

Een winst van 6000 euro naast een baan van 32 uur wordt waarschijnlijk gezien als ROW (redenering: 6000 is aanzienlijk minder dan je bruto-inkomen uit loondienst dus het is vermoedelijk een bijverdienste). Dan heb je geen recht op de fiscale faciliteiten voor ondernemers (waaronder MKB-winstvrijstelling). Dit kan veranderen als duidelijk wordt dat je aan het investeren bent om te groeien en ernaar streeft om van je eigen zaak je hoofdinkomen te maken. Dan kun je het voordeel van de twijfel krijgen en alvast als IB-ondernemer worden beoordeeld.

Een VAR aanvragen is nooit verplicht, maar kan handig zijn als je vooraf een oordeel wil hebben van de fiscus. VAR is overigens voornamelijk van belang als je je uren verkoopt (zoals de meeste ZZP-ers). Je wilt namelijk je opdrachtgever vrijwaren voor navorderingen van de sociale premies (die hij had moeten afdragen als de fiscus besluit dat er een werkgever-werknemer relatie bestaat).
Als je een ander soort bedrijf hebt (bv. dat je in je werkplaats een voorraad dingen maakt en die verkoopt) dan is de VAR iets minder van belang. Bij zo'n bedrijf is de kans niet zo groot dat je als werknemer in een dienstbetrekking wordt gezien. Het gaat dan voornamelijk om WUO/ROW en dat kun je ondervangen door voldoende van je winst te reserveren voor de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-08 13:52
Nuttig om te lezen, dat je de winst uit de K.O.R. BTW regeling bij je inkomsten op moet tellen. Dat wist ik dus niet en heb ik niet gedaan. Nu ging dat bij mij nooit om veel geld gezien ik het altijd naast m'n studie deed, vaak hoefde ik niets of weinig aan inkomstenbelasting te betalen (dat zal nu wel anders zijn gezien ik een baan heb), maar ik zou dan wel een naheffing verwachten. Wellicht komen ze dan nog steeds op 0 belasting uit dus heb ik er nooit wat van gehoord. Ik zal het nu in ieder geval in een keer goed doen.

Meer ontopic, ik weet de regelgeving niet precies maar ik heb vaak gehad dat ik geen inkomstenbelasting hoefde te betalen. Dan was je de boel aan het invullen in de applicatie, en dan zag je de berekende inkomstenbelasting staan, en aan het eind hoefde je alsnog niks te betalen. Maar dat was vooral tijdens mijn tijd als student, over het algemeen een laag inkomen (al zat ik dichtbij die IBG grens). Nu maak ik voor het eerst een vol jaarinkomen mee, met daarboven op inkomsten van mijn bedrijfje. Nu zal het wel anders lopen.

De belastingdienst applicatie is volgens mij niet op de hoogte van de hoeveelheid uren die je gedraait hebt of het hoe lang je bedrijfje bestaat (starters aftrek oid).

[ Voor 40% gewijzigd door !null op 14-12-2010 08:59 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Correctie op mijn eerdere stelling: Het lijkt er op dat per 1 januari 2010 het urencriterium is vervallen, en dat ook zgn. deeltijdondernemers op hun bijverdiensten de MKB winstvrijstelling kunnen toepassen. Zie http://www.sprout.nl/1/13...-deeltijdondernemers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:48

JaQ

!null schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 08:52:
De belastingdienst applicatie is volgens mij niet op de hoogte van de hoeveelheid uren die je gedraait hebt of het hoe lang je bedrijfje bestaat (starters aftrek oid).
De applicatie niet, maar de belastingdienst wel ;)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wel hoelang je bestaat (startersaftrek), maar niet hoeveel uren je draait. Volgens mij is me dat nog nooit gevraagd. Maar dat kan ik mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:48

JaQ

!null schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 15:49:
Wel hoelang je bestaat (startersaftrek), maar niet hoeveel uren je draait. Volgens mij is me dat nog nooit gevraagd. Maar dat kan ik mis hebben.
Check, ik was niet specifiek. De belastingdienst weet hoe lang je bedrijf bestaat. Niet hoeveel uren je hebt gedraaid.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als ze besluiten tot een boekenonderzoek dan komt het aantal gewerkte uren vanzelf boven. Het beste advies is om zelf gedetailleerde overzichten te houden, dan kun je die overleggen. Als er geen overzichten zijn, dan zal de inspecteur je uren moeten schatten op grond van zaken zoals je omzet.

Als je bijvoorbeeld 1150 uur kan aantonen en 60.000 omzet hebt gedraaid, dan zal je bij zo;n schatting waarschijnlijk wel het voordeel van de twijfel krijgen. Maar als je bijvoorbeeld slechts 6000 euro omzet hebt gedraaid, gaan ze niet zomaar aannemen dat je daarvoor 1225 uur hebt gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar de minimumgrens aan aantal uren die je in je bedrijfje moet steken is komen te vervallen sinds 2010, of 2009 zelfs. Dus waar worden de uren precies nog voor gebruikt eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Zelfstandige aftrek, meewerkaftrek (eventueel voor je partner), startersaftrek. Dit krijg je alleen als je 1225 uur gewerkt hebt, de meewerkaftrek is iets minder aantal uren 525 uur minimaal.

[ Voor 57% gewijzigd door Speedy55 op 14-12-2010 21:28 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
Free rider schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 14:30:
[...]

Correctie op mijn eerdere stelling: Het lijkt er op dat per 1 januari 2010 het urencriterium is vervallen, en dat ook zgn. deeltijdondernemers op hun bijverdiensten de MKB winstvrijstelling kunnen toepassen. Zie http://www.sprout.nl/1/13...-deeltijdondernemers.html
:)
ja, dat had ik ook gevonden... probleem is dat ik niet weet of de belastingdienst mij officieel als ondernemer ziet. "Zelfs" de belastingtelefoon kan hier geen duidelijkheid over geven. Niet dat ik er nu al heel erg mee zit, maar het zou toch leuk zijn om te weten of die 12% winstvrijstelling mag toepassen bij het invullen van mijn inkomstenbelastingaangifte of niet.
ik val voor de VAR-verklaring (als ik die zou aanvragen) trouwens in de categorie: besteed tussen 200 en 700 uur aan eigen bedrijf.

zoals t_captain al zegt hou ik mijn uren redelijk nauwkeurig bij. Voornamelijk overigens omdat dit met het uiteindelijke factureren van de klant handig is, maar die gegevens kan ik natuurlijk ook gebruiken voor de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supershoe
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedy55 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 21:26:
Zelfstandige aftrek, meewerkaftrek (eventueel voor je partner), startersaftrek. Dit krijg je alleen als je 1225 uur gewerkt hebt, de meewerkaftrek is iets minder aantal uren 525 uur minimaal.
Voor de meewerkaftrek moet je ook voldoen aan het urencriterium van 1225 uur.
Daarnaast moet de meewerkende partner ook nog eens minstens 525 uur hebben gewerkt.

http://www.belastingdiens...p/ondernemen_hulp-03.html

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
P.O. Box schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 21:26:
[...]

:)
ja, dat had ik ook gevonden... probleem is dat ik niet weet of de belastingdienst mij officieel als ondernemer ziet. "Zelfs" de belastingtelefoon kan hier geen duidelijkheid over geven. Niet dat ik er nu al heel erg mee zit, maar het zou toch leuk zijn om te weten of die 12% winstvrijstelling mag toepassen bij het invullen van mijn inkomstenbelastingaangifte of niet.
ik val voor de VAR-verklaring (als ik die zou aanvragen) trouwens in de categorie: besteed tussen 200 en 700 uur aan eigen bedrijf.

zoals t_captain al zegt hou ik mijn uren redelijk nauwkeurig bij. Voornamelijk overigens omdat dit met het uiteindelijke factureren van de klant handig is, maar die gegevens kan ik natuurlijk ook gebruiken voor de belastingdienst.
Mijn inschatting is dat je niet kan vertrouwen op een inschatting als IB-ondernemer. Het zal er misschien om spannen, ROW of WUO. Wanneer dat een beetje spannend is, moet je geen rekening houden met de MKB-winstvrijstelling. Krijg je die alsnog, heb je een meevaller van 300 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

supershoe schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 22:25:
[...]

Voor de meewerkaftrek moet je ook voldoen aan het urencriterium van 1225 uur.
Daarnaast moet de meewerkende partner ook nog eens minstens 525 uur hebben gewerkt.

http://www.belastingdiens...p/ondernemen_hulp-03.html
Ja dat bedoelde ik eigenlijk ook, maar goed misschien niet duidelijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 22:34:
[...]

Mijn inschatting is dat je niet kan vertrouwen op een inschatting als IB-ondernemer. Het zal er misschien om spannen, ROW of WUO. Wanneer dat een beetje spannend is, moet je geen rekening houden met de MKB-winstvrijstelling. Krijg je die alsnog, heb je een meevaller van 300 euro :)
"Krijg je die alsnog"... het lijkt me toch niet dat de belastingdienst dat dan uit zichzelf gaat bepalen? Ik neem aan dat je bedoelt dat ik mijn aangifte moet doen met MKB-winstvrijstelling, en dat ik die 300 euro even apart moet zetten totdat mijn aangifte definitief is gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, mag je een ondernemersaangifte doen. Op die aangifte worden de fiscale voorzieningen zoals MKB-winstvrijstelling toegepast door de belastingdienst, waardoor het bedrag wat je aan belasting moet afdragen wat lager zal uitvallen.

Als je geen oordeel "IB ondernemer" krijgt, dan mag je je inkomsten opgeven in je reguliere aangifte inkomstenbelasting onder de kop Box 1: inkomsten uit overige werkzaamheden. Dan worden de gewone tarieven toegepast zonder de aftrekposten en kortingen van ondernemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ja en als jij vindt dat je een ondernemer doe je gewoon een ondernemersaangifte en spaar je even die 300 euro en als de belastingdienst een definitieve aanslag oplegt, dan heb je verder aan je verplichtingen voldaan. Tuurlijk kunnen ze bij controle het terug proberen te draaien, maar als jij een pleitbaar standpunt hebt, met andere woorden een goede reden waarom je dit gedaan hebt, dan kunnen ze geen boete geven en moet je hooguit dat bedrag terug betalen, maar voor 300 euro gaan ze daar bij een controle niet meer moeilijk over doen hoor.

/edit: misschien nog wat duidelijker zijn, Als jij denkt dat je aan de regels van het ondernemerschap voldoet, dan heeft de belastingdienst er weinig over te zeggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy55 op 15-12-2010 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:34
Ik heb ook een vraag met opgeven omzet e.d.

Ik ben dit jaar begonnen met mijn eigen bedrijf en heb sinds november een klant (welke pas een factuur krijgt in januari/februari omdat dan het project is afgerond), maar ik heb dus 0 omzet en 0 klanten gehad in 2010.

Krijg ik hier gezeur mee met de belastingdienst? Ik kan echt geen enkele hit vinden op google van zzp'ers zonder omzet/opdrachtgevers ;(

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Nee hoor daar krijg je geen gedonder mee. Dat mag toch, sterker nog kosten die je hebt gemaakt om die klant binnen te krijgen mag je ook gewoon aftrekken. Krijg je weliswaar negatief inkomen, maar als je nog ander inkomen ernaast had, kan je het daar weer van aftrekken. Anders wordt het volgend jaar verrekend met je inkomsten.

Pagina: 1