Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-11 21:01
Hoi,

Ik ben nu werkzaam in de assurantiebranche als tussenpersoon op een assurantiekantoor. De uitdaging in het werk is merkbaar af aan t nemen en ik merk dat ik al vanaf jongs af aan zeer veel interesse heb in de ICT. Ook op t huidige werk deed ik al een klein beetje systeembeheer en dat vind ik super. Ook in de thuisomgeving vind ik t erg leuk problemen op te lossen en geef dan ook nooit snel op.

Nu wil ik naast het werk een opleiding gaan volgen, maar zie door de cursusbomen het bos niet meer. Heb al bij Scheydegger gekeken, LOI en NCOI maar weet niet welke nu t beste is? Of is het makkelijker en sneller om bepaalde losse certificaten te halen? Ik kan zeer makkelijk thuis leren dus dat is het probleem niet.
Assurantie B heb ik ook via thuis studie geleerd en allebei ineens gehaald, wat niet erg veel mensen lukt.

Stel dat ik de opleiding afgerond heb, wat zou ik dan een klein beetje kunnen verwachten qua salaris? Is rond de € 2.500,- haalbaar? Ben nu overigens 30 jaar jong.

Bedankt voor jullie reacties.

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:27

-ET-

Phone Home

Het beste kan je eerst je Microsoft examens gaan halen. Dat is eigenlijk wel de basic die je moet hebben. Voor salarissen loopt er ergens een topic. Daar kan je een beetje zien wie wat verdient en welke opleidingen ze hebben.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:09
With him ^^

Voor veel werkgevers telt dat je certificaten hebt. Je salaris wordt meestal aan de hand van je ervaringen bepaald.

Ik heb zelf deze boeken besteld voor mijn upgrade traject. Je kunt ze uiteraard ook gebruiken als je er "blanco" instapt. (blanco; zonder MCSA/E certificaten).

• onnaj
Is het dan verstandig eerst de MCSA certificaten te behalen? En zo ja, welke zijn t meest gevraagd en/of t belangrijkste?

Verwijderd

Wat zou je als Systeembeheerder graag willen doen? Een Systeembeheerder bij een klein bedrijf heeft vaak veel verschillende taken (helpdesk, werkplekbeheer, systeembeheer, netwerkbeheer, etc.) terwijl een Systeembeheerder bij een ander (meestal groter) bedrijf juist alleen systeembeheer doet.

MCSA is sowieso een goede keuze en is een leuke opstap naar MCSE en MCTS en MCITP certificaten voor Windows Server 2008. Als je echter ook geïnteresseerd bent in netwerken, dan zijn Cisco certificaten ook een goede keuze. En zo zijn er vele verschillende certificaten van vele verschillende vendors op vele verschillende niveau's... MCSA, MCSE, MCTS, MCITP, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, CCSP, CCA, ITIL, ..., ..., ... Zomaar een greep uit het oerwoud van veelgevraagde certificaten. Je zou eens wat vacaturesites er bij kunnen pakken om er achter te komen wat zoal wordt gevraagd/geëist van Systeembeheerders. Maar nog veel belangrijker is natuurlijk wat jij graag zou willen doen...

• onnaj
Ik zou het liefst systeembeheer doen bij een klein tot middelgroot bedrijf. Ik zou dan het liefst de meest voorkomende taken willen doen. Bijv. op een scholengemeenschap, gemeente, diverse MKB's etc.

Zelf denk ik hierbij aan bijvoorbeeld:
- nieuwe pc's installeren
- netwerken installeren en onderhouden
- software updaten en/of installeren
- beveiling beheren
- problemen oplossen
- adviseren mbt nieuwe hardware en/of software
-etc.

Verwijderd

In dat geval zou ik persoonlijk beginnen met bijvoorbeeld MCSA en CCNA.

Verkijk je echter niet op de competenties die je moet bezitten om een goede Systeembeheerder te zijn. Het is niet een kwestie van "ik heb de certificaten dus ik heb de kennis" of "ik ben de wijze computerexpert uit de buurt dus ik weet waar ik mee bezig ben" (niet negatief bedoeld :)). Er komt wel degelijk wat meer bij kijken ;) En certificaten zijn leuk, maar zonder praktijkervaring bewijs je met het behalen er van niet veel meer dan dat je kunt ademen.

Ik ben zelf drie jaar geleden begonnen als Systeem- en Netwerkbeheerder bij een MKB+ bedrijf (ik mocht blijven na m'n stage). In feite heb ik alles wat ik nu aan kennis en kunde in huis heb mezelf bij dit bedrijf aangeleerd (school was niet bepaald boeiend, laat staan leerzaam). Vandaar ook dat ik geen MBO4 heb gedaan na het behalen van m'n MBO3 diploma, waardoor ik nu min of meer een beetje aan m'n huidige werkgever vast zit omdat niemand anders me wil hebben :*) Anyway, om maar niet meteen m'n volledige levensverhaal hier te posten... Waar het op neer komt is dat ik je duidelijk wil maken dat je wel echt goede kennis moet hebben van datgene waar je mee bezig bent. En veel daarvan leer je niet met het behalen van certificaten.

Misschien is het daarom verstandig om naast het behalen van enkele certificaten ook een ICT-gerelateerde opleiding te volgen (of het nou een MBO of een HBO opleiding is). Mogelijk is EVC een optie voor je, mits je voldoende portfolio kunt opbouwen als bewijs voor een dergelijk EVC-traject (dit kan je mogelijk vrijstellingen opleveren voor een opleiding).

Verder denk ik dat €2.500,- prima haalbaar is, maar dan moet je daar wel het één en ander aan papieren tegenover zetten, want je hebt niet genoeg werkervaring op dit gebied om een dergelijk salaris te rechtvaardigen. Misschien zul je op termijn een geschikte baan vinden waarbij je consessies moet doen op salarisniveau, maar dan is het natuurlijk aan jezelf om te laten zien wat je waard bent, wat jouw toegevoegde waarde is. Uiteindelijk zul je ongetwijfeld een mooi en eerlijk salaris krijgen.

Mocht je verder nog vragen hebben over certificeringen, opleidingen, mijn werkzaamheden als Systeem- en Netwerkbeheerder, etc. dan moet je het maar zeggen :)
Pagina: 1