PC zowel als mediacenter als game pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFlaton
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07-2024
Beste Tweakers,

Sinds kort heb ik mijn nieuwe PC binnen, en dit betekent dat mijn nieuwe videokaarten genoeg kracht (en HDMI uitgang) hebben om mijn LCD tv aan te sturen.

Nu wil ik een soort constructie maken waarbij ik de PC "on demand" laat switchen tussen de functie als Mediacenter, en de functie als PC.

De PC staat in de slaapkamer, en de TV in de huiskamer.
De kabelafstand die moet worden overbrugd is ruw geschat tussen de 7 á 10 meter.

Wat ik graag zou willen maken is een manier om vanaf de slaapkamer de PC te besturen als MediaCenter,
en vanuit de slaapkamer de PC te gebruiken als PC.

Bij voorkeur moet de PC zowel op kamer 1 als 2 aan en uit kunnen worden gezet, en moet er op beide locaties kunnen worden geswitched naar de andere modus ( dus van huiskamer op HDMI swtichen naar slaapkamer op DVI)

Wat ik heb kunnen vinden is een manier op de aan/uit knop te verplaatsen, alleen ben ik benieuwd of het mogelijk is om dit te "splitten" zodat je vanaf 2 locaties de PC kan aan/uit zetten.

Hebben jullie misschien wat ideetjes om te delen?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 21:39
Ik heb er niet erg veel verstand van dus reken me er niet op af, maar je kan natuurlijk altijd de pc uitzetten via windows (of welke besturingssysteem dan ook), het aanzetten kan inderdaad wat moeilijker worden, maar volgens mij zijn daar ook mogelijkheden voor (wake-up lan?, maar daar heb je waarschijnlijk wel een andere pc voor nodig, niet echt handig dus).

Dan is de vraag wat je in je woonkamer gaat gebruiken om je pc te besturen: enkel een afstandsbediening?, wellicht hebben de duurdere logitech afstandsbedieningen (harmony?) een manier om je pc aan te zetten en te bedienen. Vaak kan je in de bios iets instellen wat dit toe laat. Ook zijn er manieren om je pc aan te zetten (en te bedienen!) met een iphone/ipod touch. Als zo'n afstandsbediening via bluetooth of wi-fi werkt moet de afstand geen probleem zijn.

En over die HDMI-kabel: heb je nog geen signaal-verlies over die afstand?, lijkt me niet maar ik zou het toch even uitzoeken.

EDIT: kijk hier eens even. Het lijkt erop dat als je een ontvanger koopt die je in de USB poort van je pc steekt je een geavanceerde afstandsbediening daarmee kan laten communiceren. Je moederbord moet dan wel wake-up door USB ondersteunen denk ik.

Ik hoor het wel of dit enigszins heeft kunnen helpen. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door I-Heine-I op 16-08-2010 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFlaton
Bij voorkeur wordt in de woonkamer inderdaad alleen een afstandsbediening gebruikt.

Ik ga in de ideale set-up er van uit dat er geen mogelijkheid is om via wake-up lan e.d. te werken, dus dat het niet mogelijk is om een 2e pc of device te gebruiken.

De Harmony afstandsbediening lijkt een interessante optie, dan is er alleen het "probleem" van de ontvangst?
Zover ik kan zien gaat de topic over HTCPs. Hebben deze een apparte ontvanger voor de signalen van de afstandsbediening?

Als dit zo is, dan zou het misschien mogelijk zijn om vanaf de PC via een bepaalde kabel een ontvanger (USB IR?) van deze remote te plaatsen in de woonkamer (dan zou de afstand misschien wel een probleem worden :/ )

De vraag is dan of de afstandsbediening de mogelijkheid heeft bijv. in het boot menu te komen ( om te switchen tussen WMC en Win 7)

Misschien dat een muis ook geen probleem zou zijn (ipv een afstandsbediening) , maar dan mis ik alsnog een bepaalde controle over het aan- en uit zetten van de PC.

Suggesties?

*edit: Ik spreek mezelf hier en daar tegen, maar ik schrijf gewoon op wat er in me hoofd op komt, ik heb nog niet echt een idee hoe het er uit moet komen te zien.

[ Voor 7% gewijzigd door PFlaton op 16-08-2010 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 14:00
maak een dubbele power button, die je in je kast hebt... die moet je daar aan vast solderen juiste plaatsten aan elkaar. trek hem met de monitor kabel mee en je hebt een on off switch in de andere kamer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Even wat ideetjes voor je:

Als je de PC in standby laat gaan kan je via je bios vaak een wakup door USB instellen, komt er op neer dat een willekeurige toets op zo'n harmony je computer dan aan laat gaan. Zit je wel met standby verbruik.

Betreffende het beeld zou je met de hotkey instellingen van je videokaart (heb zelf ati, daar zit het in het CCC) profielen kunnen aanmaken gekoppeld aan een toets op je remote/PC.

Lange kabels (10-15m) hdmi met de juiste stekkers zijn voordelig via eBay te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:55

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Op zich, een verlengde powerbutton kan je zelfs zonder solderen wel maken... trek van een 2e powerbutton de aansluiting af en schuif de aders in de gaten van de aansluiting van de powerbutton van je kast. Tape eromheen om te zorgen dat de aders niet tegen elkaar schuiven, terugzetten op je moederbord en presto: 2 powerbuttons :-)

Natuurlijk Windows wel zo instellen dat ie de afsluitdialoog weergeeft als je de knop indrukt, anders gaat de boel ineens afsluiten als je per ongeluk de knop raakt ;)

(ja, zo heb ik het een halfjaartje ook gehad om mn pc vanuit bed aan te kunnen zetten. Helaas faalde mn draadloze toetsenbord :S)

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFlaton
taeke18 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 11:37:
maak een dubbele power button, die je in je kast hebt... die moet je daar aan vast solderen juiste plaatsten aan elkaar. trek hem met de monitor kabel mee en je hebt een on off switch in de andere kamer ;)
Dat moet wel te doen zijn, top.

Nu uiteraard nog de vraag hoe ik de controle ga krijgen over de PC in de huiskamer?

Ik moet de optie hebben om in de eerste plaatst te switchen tussen de HDMI en DVI output,
daarnaast een mogelijkheid om met een afstandsbediening of iets in die richting te zorgen dat ik de software kan besturen. Zover ik op internet kan vinden is een Infrarood reciever wel een idee.
Dan zou ik iets moeten hebben waarmee ik een +- 6 meter lange USB kabel kan vastmaken aan een IR reciever die in de woonkamer hangt.

Back to google!

*edit
Zou dit wat kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFlaton
BdK9001 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 11:43:
Op zich, een verlengde powerbutton kan je zelfs zonder solderen wel maken... trek van een 2e powerbutton de aansluiting af en schuif de aders in de gaten van de aansluiting van de powerbutton van je kast. Tape eromheen om te zorgen dat de aders niet tegen elkaar schuiven, terugzetten op je moederbord en presto: 2 powerbuttons :-)

Natuurlijk Windows wel zo instellen dat ie de afsluitdialoog weergeeft als je de knop indrukt, anders gaat de boel ineens afsluiten als je per ongeluk de knop raakt ;)

(ja, zo heb ik het een halfjaartje ook gehad om mn pc vanuit bed aan te kunnen zetten. Helaas faalde mn draadloze toetsenbord :S)
Dat scheelt weer wat soldeer werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFlaton
cvheereveld schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 11:42:
Even wat ideetjes voor je:

Als je de PC in standby laat gaan kan je via je bios vaak een wakup door USB instellen, komt er op neer dat een willekeurige toets op zo'n harmony je computer dan aan laat gaan. Zit je wel met standby verbruik.

Betreffende het beeld zou je met de hotkey instellingen van je videokaart (heb zelf ati, daar zit het in het CCC) profielen kunnen aanmaken gekoppeld aan een toets op je remote/PC.

Lange kabels (10-15m) hdmi met de juiste stekkers zijn voordelig via eBay te vinden.
Heb 2 maal GTX 460, maar daar kan je inderdaad ook profielen instellen.
De vraag wordt dan hoe ik er voor zorg dat ik met eventueel een harmony (of ander soort afstandbediening) de pc kan "bereiken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

waarom ga je niet voor een remote over 'rf' signaal ipv 'ir' ?
geen gedoe met ontvangers die godweetwaar moeten komen, usb-kabels die over max-lengte moeten (usb is gespecifieerd tot 5 meter kabel max)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFlaton
roeleboel schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 11:59:
waarom ga je niet voor een remote over 'rf' signaal ipv 'ir' ?
geen gedoe met ontvangers die godweetwaar moeten komen, usb-kabels die over max-lengte moeten (usb is gespecifieerd tot 5 meter kabel max)
Daar had ik eigenlijk niet eens aan gedacht!
Stoort dat niet met overige apparaten?

Ik ga het ns uitzoeken.

Zoiets dan?
http://accessories.us.del...2102&lid=1342490#Overview

[ Voor 13% gewijzigd door PFlaton op 16-08-2010 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
PFlaton schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 11:53:
[...]

Heb 2 maal GTX 460, maar daar kan je inderdaad ook profielen instellen.
De vraag wordt dan hoe ik er voor zorg dat ik met eventueel een harmony (of ander soort afstandbediening) de pc kan "bereiken".
Zie hierboven, RF remote. Heb zelf een tijdje een Logitech DiNovo mini gebruikt, dat is een klein bluetooth keyboard met mediaknoppen, wellicht een leuk idee. Bedient gemakkelijker dan een remote naar mijn mening omdat er ook een muis touchpad op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFlaton
cvheereveld schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 12:13:
[...]

Zie hierboven, RF remote. Heb zelf een tijdje een Logitech DiNovo mini gebruikt, dat is een klein bluetooth keyboard met mediaknoppen, wellicht een leuk idee. Bedient gemakkelijker dan een remote naar mijn mening omdat er ook een muis touchpad op zit.
Krijg je dan niet het probleem met afstand? Of gaat Bluetooth gewoon door muren en dergelijke?

Ik zie hier en daar wel RF remotes, maar de vraag is dan of ze ook power on/off kunnen doen?
Of zou het dan alleen mogelijk zijn met een USB wake up event ? (aangezien de RF reciever USB zijn)

[ Voor 17% gewijzigd door PFlaton op 16-08-2010 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:05
De harmony heeft al RF (is geen blue-tooth geloof ik) maar werkt tot 30m. Of het door vloeren heen gaan weet ik niet. Vooral betonnen vloeren zou mogelijk netzoals bij WIFI een probleem kunnen zijn.

Andere opties die nog niet genoemd zijn is via een smartphone, denk aan iphone of andriod, via wifi de controle over je pc overnemen. Maar je pc moet dan wel wake on lan ondersteunen.

Als laatste optie kan je kiezen voor een function panel zoals bijvoorbeeld hier omschreven: http://nl.hardware.info/reviews/1038/vlsystems-mplay-blast

Hiermee kan je ook je pc opstarten en afsluiten en mogelijk ook enkele programma's mee bedienen. Echter heb ik hier niet zoveel ervaring mee. Of het prettig werk kan ik dus niet vertellen. Voor het aansluiten heb je naast een usb-kabel ook nog een voedings molex nodig en een 4 pins kabel welke je soldeert tussen het moederbord en je powerknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

1107972 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 13:51:

Andere opties die nog niet genoemd zijn is via een smartphone, denk aan iphone of andriod, via wifi de controle over je pc overnemen. Maar je pc moet dan wel wake on lan ondersteunen.

Als laatste optie kan je kiezen voor een function panel zoals bijvoorbeeld hier omschreven: http://nl.hardware.info/reviews/1038/vlsystems-mplay-blast

Hiermee kan je ook je pc opstarten en afsluiten en mogelijk ook enkele programma's mee bedienen. Echter heb ik hier niet zoveel ervaring mee. Of het prettig werk kan ik dus niet vertellen. Voor het aansluiten heb je naast een usb-kabel ook nog een voedings molex nodig en een 4 pins kabel welke je soldeert tussen het moederbord en je powerknop.
Ik heb met plezier de voorganger in huis, de M-play 202. Het kastje ( bij mij dus in een kastje gezet ) wordt alleen gevoed door de USB kabel. Dus een lang stuk usb kabel en je PC is op afstand te bedienen.

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
I-Heine-I schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 10:41:
Ook zijn er manieren om je pc aan te zetten (en te bedienen!) met een iphone/ipod touch. Als zo'n afstandsbediening via bluetooth of wi-fi werkt moet de afstand geen probleem zijn.
Haha, een beetje flauw :+
Voor de TS: al een beslissing gemaakt over hoe je het gaat aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat misschien nog een optie is, is een softwarematige oplossing? Ik gebruik zelf LogMeIn om mijn barebone aan te sturen om films te kijken op mijn beamer (kostenbesparing op 2e monitor en weinig tijd om mijn KVM switch op te zoeken). Wie weet is dat nog een oplossing, uit en aan zetten via VNC is idd nog een oplossing als je mobo wakeup on lan support en dan daarmee werken.

Just my 2 cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFlaton
Ik ben de M-play optie aan het onderzoeken.
Het probleem met wake-up lan voor mij is dat je dan dus alsnog naar de mobiele telefoon,laptop,pda of wat dan ook moet grijpen.

Zover ik nu kan zien is beeld en power on/off niet echt een probleem, daar zijn verschillende opties voor.
Hetgene wat iets lastiger wordt is de besturing. Afstandsbedieningen zijn natuurlijk uitgebreid programmeerbaar, dus na een hoop software matig geklooi zou dat misschien ook wel lukken.

Wel een aantal minpuntjes voor de M-Play.
- Verkrijgbaarheid van het product, en prijs die daaraan is verbonden
*edit - gevonden op 4Launch voor €86,50 inc verzenden
- Ondersteuning schijnt bijzonder slecht te zijn
- USB kabel (dus denken aan max. lengte 5 M naar PC )

Ik zat nog eens met een hersenspinseltje. Er van uitgaande dat mijn TV internet ondersteund, zou het dan niet mogelijk zijn om via de TV via software bij de PC te komen?

[ Voor 14% gewijzigd door PFlaton op 18-08-2010 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Tank
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-03-2019
10m HDMI is inderdaad gekoop te vinden. laatst nog 2 besteld voor intotaal met verzenden 20pond.

http://cgi.ebay.nl/10M-HD...uting_CablesConnectors_RL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
Ik zat nog eens met een hersenspinseltje. Er van uitgaande dat mijn TV internet ondersteund, zou het dan niet mogelijk zijn om via de TV via software bij de PC te komen?
Als jouw tv het afspelen van videobestanden ondersteunt en een internet-aansluiting heeft kan je de boel streamen naar je tv. Je hoeft dan alleen nog maar je PC van een afstand aan te kunnen zetten, het stream-programma laat je dan gewoon automatisch met windows opstarten. Het probleem is echter dat tv's met die mogelijkheid vaak niet echt veel videoformaten ondersteunen (vaak geen .iso en .mkv) en dat tv's met deze twee eigenschappen nog vrij nieuw en duur zijn, overweeg je een nieuwe tv?

Een tweede mogelijkheid is toch een simpele mediaspeler bij je tv die overweg kan met content die over een netwerk wordt gestreamed.
Pagina: 1