Windows Server 2008 r2: Foundation

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben een newby op het gebied van serversoftware, windows servers en netwerken. Ik heb een casus die ik graag wil voorleggen voor advies.

Ik ben van plan een business te openen, maar om te functioneren wil ik mijn software hosten in 'the cloud'. Dan zijn er 2 opties: een server huren of zelf een server neerzitten met een aardige internet verbinding.

Omdat ik nog aan het verkennen ben, wil ik graag een eigen server opzetten met een aardige internet verbinding. Snelheid is nu nog geen issue.

Bovendien wil ik op die server graag Sharepoint (foundation 2010) en andere software hosten voor online (external) access. Het gaat om 3 gebruikers en een dummie/test gebruiker. De server moet dus als webserver kunnen fungeren. Email of andere zaken zijn overbodig. Ik ben ook niet al te bezorgd over back up and security, dus dat heeft ook geen prioriteit.

Mijn vragen:

Kan Windows Server 2008 r2 Foundation mijn eisen aan mbt tot Sharepoint Foundation 2010 (de gratis versie).

Ik twijfel dus over 2 dingen: is Windows Server 2008 Foundation en Sharepoint 2010 Foundation voldoende voor mijn eisen?

Alvast bedankt voor de support.

Mvg,
Michel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hosting van services dien je een SPLA licentie voor te hebben (en die 'gratis' varianten die jij wil mogen niet voor hosting gebruikt worden), dus informeer eerst of je gewenste OS en applicatie wel onder die hostinglicenties vallen?

[ Voor 33% gewijzigd door alt-92 op 16-08-2010 07:57 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Als je van plan bent om 'omzet' te draaien dan zou ik (afhankelijk van de hoeveelheid te verwachten gebruikers) dan gaan voor de Windows 2008R2 web variant. Kost wel wat maar dan zou het licentietechnische ook moeten kloppen.

Sharepoint Foundation mag zover ik weet wel worden gebruikt, maar je moet goed opletten dat je niet tegen de beperkingen aan loopt van dat product en dan moet je afwegen of Sharepoint Server goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 06:15:
Hoi,

Ik ben een newby op het gebied van serversoftware, windows servers en netwerken. Ik heb een casus die ik graag wil voorleggen voor advies.

Ik ben van plan een business te openen, maar om te functioneren wil ik mijn software hosten in 'the cloud'. Dan zijn er 2 opties: een server huren of zelf een server neerzitten met een aardige internet verbinding.

Omdat ik nog aan het verkennen ben, wil ik graag een eigen server opzetten met een aardige internet verbinding. Snelheid is nu nog geen issue.

Bovendien wil ik op die server graag Sharepoint (foundation 2010) en andere software hosten voor online (external) access. Het gaat om 3 gebruikers en een dummie/test gebruiker. De server moet dus als webserver kunnen fungeren. Email of andere zaken zijn overbodig. Ik ben ook niet al te bezorgd over back up and security, dus dat heeft ook geen prioriteit.

Mijn vragen:

Kan Windows Server 2008 r2 Foundation mijn eisen aan mbt tot Sharepoint Foundation 2010 (de gratis versie).

Ik twijfel dus over 2 dingen: is Windows Server 2008 Foundation en Sharepoint 2010 Foundation voldoende voor mijn eisen?

Alvast bedankt voor de support.

Mvg,
Michel.
Windows 2008 Foundation ondersteunt AD en IIS en SQL server. Volgens mij is daarmee aan alle prerequisites voor Sharepoint voldaan. Ik zou dus durven zeggen dat het moet kunnen.
alt-92 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 07:52:
Hosting van services dien je een SPLA licentie voor te hebben (en die 'gratis' varianten die jij wil mogen niet voor hosting gebruikt worden), dus informeer eerst of je gewenste OS en applicatie wel onder die hostinglicenties vallen?
SPLA is enkel noodzakelijk/verplicht indien je hosted services aan derden aanbiedt. Voor zover ik begrijp uit de startpost is de sharepointomgeving louter voor eigen gebruik, en mag er dus gebruik gemaakt worden van "normale" licenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Yep Sharepoint Foundation moet idd zeker kunnen. Je kunt er voor kiezen om een simpele standalone installatie te kieze met de Build-in SQL Express versie of een specifieke webfrontend met een losse SQL installatie. Dit afhankelijk van wat het toekomstige gebruik zal zijn.

Volgens de boeken zou je met een standalone installatie al een heel eind moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 06:15:

Omdat ik nog aan het verkennen ben, wil ik graag een eigen server opzetten met een aardige internet verbinding.
optie 3: een partij inhuren die de omgeving voor je beheert en waar je alleen afneemt wat je nodig hebt?
scheelt je het beheer van een gehuurde server of het hebben van een eigen server.

Tevens is het belangrijk bij het starten dat vooral het gebruik voorop staat en niet de achterliggende technieken. Je wilt een business starten en dan heb je denk ik meer tijd nodig voor de business en ben ik zelf van mening dat je geen tijd zou moeten steken in het opzetten, inrichten en onderhouden van een server. (tijd = geld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:24

SeatRider

Hips don't lie

Wat bedoel je in deze context met "in the cloud"? Als je het OS zelf gaat beheren is er van een cloud geen sprake en heb je het gewoon over "externe hosting"...

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen zover. Het lijkt erop dat mijn vermoeden wordt bevestigd. Foundation is idd beperkt, maar zal alleen voor eigen gebruik en als demo gebruikt worden.

Sharepoint services online huren is ook niet heel erg prijzig, maar dan heb ik het probleem dat ik er geen andere software naast kan installeren.

Nogmaals bedankt voor de reacties. Dit helpt me wel onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Houd er rekening mee dat als je de ingebouwde sql variant gebruikt en je wil ooit overschakelen naar full sql met Sharepoint standard/enterprise edition (je bedrijf moest het maar eens zo goed doen dat je over wilt) dat dat niet gaat en je dus helemaal vers moet beginnen.
Pagina: 1