Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista]Context menu's en vensters verschijnen niet

Pagina: 1
Acties:

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Ok, zit met het volgende probleem. Heb de hele avond gewerkt aan een collage in Photoshop, ondertussen wel opgeslagen als JPG, maar niet als PSD, en die heb ik nou nodig. Maaaaar....

Sinds een tijd, maandje of twee à drie, heb ik last van een instabiele Vista installatie. Het gaat om Vista HP OEM van de Medion DVD, 32-bits, etc.. Allemaal lekker standaard. Wat is het probleem? Mijn machientje hier draait 24/7, meestal goed. In het begin dat ik 'm had (2007) nog wel eens last van een BSOD hier en daar, vooral na lang draaien. Na een aantal herinstallaties daar totaal geen last meer van en kan trots zeggen dat ik de afgelopen anderhalf jaar gene BSOD meer heb hoeven zien. Maar goed, dus sinds twee drie maanden een beetje een vervelend probleem. Na een x honderd uur begint Windows ineens raar te doen. Context menu's komen niet meer te voorschijn, of sporadisch, bijv. alleen in Firefox, explorer wil ze dan helemaal niet meer laten zien. Ook wil explorer geen nieuwe vensters openen of de vensters wel openen, maar de inhoud er niet in zetten. Of bijv. pagina's in Firefox niet laden (wit) of teksten van submit inputs over heel Windows niet meer weer geven. Mijn logische conclusie, explorer is instabiel gaan draaien of een of andere fout. Ik kan taskmgr niet meer openen omdat ik geen context menu's meer zie. Dus ik open command prompt op een verkrampte manier. Ik kill explorer en start 'm opnieuw. Dit werkte in het begin nog, maar nu niet meer. Meestal als ik dit deed was het weer een paar dagen goed. Na een tijdje werkte dit al niet meer en deed ik iedere keer maar een restart. Maar goed, jullie voelen 'm al aan. Nu ga ik geen restart doen zonder te saven.

Iemand die dit probleem bekend voor komt? Ik kan vrij weinig vinden op internet, is omdat ik niet echt weet waarop ik moet zoeken. Al is het alleen maar om buiten Windows om die PSD er uit te trekken, dan kan ik weer restarten en de rest boeit me eigenlijk vrij weinig als ik om de zoveel dagen opnieuw moet opstarten. Ik ga namelijk over een paar dagen weg en dan gaat deze computer wel uit, als ik dan niet heb kunnen saven heb ik een probleem, dan moet ik kiezen of collage weggooien of niet op vakantie :P

Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb overgebracht (vrees van niet :P ). Beter kan ik het probleem niet verwoorden.

Gr. Thomas

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

GWTommy schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 02:09:
k kan taskmgr niet meer openen omdat ik geen context menu's meer zie. Dus ik open command prompt op een verkrampte manier. Ik kill explorer en start 'm opnieuw. Dit werkte in het begin nog, maar nu niet meer. Meestal als ik dit deed was het weer een paar dagen goed. Na een tijdje werkte dit al niet meer en deed ik iedere keer maar een restart. Maar goed, jullie voelen 'm al aan. Nu ga ik geen restart doen zonder te saven.

Iemand die dit probleem bekend voor komt?
Resource leak ergens. Geen idee of je dat wil troubleshooten, maar dat kan dan na de vakantie.
Desnoods kill je even wat processen met taskkill vanuit je command prompt.
Al is het alleen maar om buiten Windows om die PSD er uit te trekken
Je kan toch tijdelijk een Ubuntu liveCD erin proppen om die file van je PC af te halen? Tenzij je tussentijds die project file niet hebt opgeslagen natuurlijk..

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 16-08-2010 07:31 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• GWTommy
Nou het probleem is dus dat ik geen explorer interface krijg in dat Save As window van PS. Dus de file zit alleen in het geheugen (is meer dan 150Mb dus dat is ook nog eens mooi) en is nog niet naar de HDD weggeschreven. Als dat zo was had ik dus gewoon kunnen rebooten en die file kunnen verplaatsen.

Ondertussen na heeeel vaak > taskkill /F /IM explorer.exe > explorer ingetypt te hebben is het me vannacht nog gelukt om explorer weer op één of andere manier weer interface te laten zien. Toen heb ik snel (heel snel met 150 Mb) die file uit PS gepompt. Dat is nu veilig dus is er geen haast meer bij.

Heeft iemand toch een idee wat er aan de hand is?

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-11 16:39
Zie je in TaskManager een stijgende lijn in het geheugen verbruik en een specifiek proces dat dit veroorzaakt? Mogelijk dat je hier een aanknopingspunt kan vinden.

• GWTommy
Het lijkt inderdaad verdacht veel op wat er beschreven wordt bij je tweede link Wilhelmstroker.Ik ben normaal niet echt een leek op dit gebied, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik vrij weinig uit het artikel kan halen over wat er al dan niet mis is met die register instelling die ze daar beschrijven.
Die key HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager\SubSystems\Windows
heeft deze waarde:
code:
1
2
3
4
%SystemRoot%\system32\csrss.exe ObjectDirectory=\Windows 
SharedSection=1024,3072,512 Windows=On SubSystemType=Windows 
ServerDll=basesrv,1 ServerDll=winsrv:UserServerDllInitialization,3 
ServerDll=winsrv:ConServerDllInitialization,2 ProfileControl=Off MaxRequestThreads=16

Het lijkt dus een total desktop heap. Er wordt beschreven dat ik dan de derde waarde van SharedSection moet verlagen, maar waarnaar?
Ik vind dit toch allemaal vrij tricky en weet niet zo goed waar ik mee bezig ben.

In ieder geval bedankt voor de hulp ;) Gr. Thomas
Pagina: 1