Ik heb mijn sony DV handycam die een beeldformaat van 4:3 had overgezet naar 16:9 (breedbeeld). Leuk, dacht ik. Beter afspeelbaar op mijn huidige TV toestel, etc. Pinnacle herkent de sony en ik neem de beelden danook met pinnacle op. op het schermpje in Pinnacle worden deze beelden ook in 16:9 formaat getoond. Maar.... bij afspelen met wat voor speler danook en ook na renderen van de film wordt deze getoond in 4:3 formaat (verticaal uitgerekt, dus). Erg irritant. Bij setup opties van de opnamebron staat het sony dv apparaat en is het formaar 4:3 NIET aanpasbaar. Wie kan mij helpen?
Ik vermoed dat 16:9 niet meer is dan 4:3 met balken erboven en eronder. Die kun je wellicht met een andere tool croppen?
Nederlands is makkelijker als je denkt
Ergens bij het renderen moet je aangeven dat het 16:9 is. Meestal gaat het dan over anamorph vs non anamorph of square vs non-square pixels. Bij SD is de resolutie voor 4:3 en 16:9 nl gelijk. Alleen worden bij afspelen in breedbeeld de pixels uitgerekt. Vandaar de term "non-square" pixels. Even zoeken in de setting bij het renderen....
bedankt voor jullie reactie. Settings bij het renderen krijg ik dus niet veranderd. Bij setup bijvoorbeeld kan ik bij opnamebron: sony DV camcorder lezen dat ie H/B verhouding 4:3 heeft. Dit kan ik niet wijzigen. Ik kan wel in projectinstellingen op PAL breedbeeld zetten. Nogmaals als ik de film importeer in het project laat pinnacle meteen een schermpje zin in de juiste (16:9) verhouding. Speel ik de filmpjes af in welke player danook (VLC, windows mediaplayer of Nero) dan prakt ie het in 4:3.
Misschien een ander programma gebruiken om het te importeren? Ik gebruik(te) altijd Sony Video Capture, dat zit bij de Sony Vegas trial. Alles wordt mooi in .avi RAW in de gewenste map gepleurd.
Het zit imho niet in het importeren. Een mini-DV Cam geeft DV-AVI files (er bestaat niet zoiets als raw avi....) en dat is behoorlijk standaard. Spelen die geïmporteerde bestanden overigens wel goed af? Zo ja, weet je zeker dat het ergens bij bewerken of renderen fout gaat.
Alternatieven zijn Sony Vegas, Adobe Premiere, Ulead mediastudio, etc. Van deze drie weet ik vrijwel zeker dat je eerder genoemde instellingen kunt maken.
Alternatieven zijn Sony Vegas, Adobe Premiere, Ulead mediastudio, etc. Van deze drie weet ik vrijwel zeker dat je eerder genoemde instellingen kunt maken.
Sorry, een post van vanavond over het hoofd gezien. Bij VLC moet je afspeelformaat aangeven. mediaplayers verneukt dit bij mij ook altijd, zegt niks of files wel of niet goed zijn,Anoniem: 347871 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 19:15:
bedankt voor jullie reactie. Settings bij het renderen krijg ik dus niet veranderd. Bij setup bijvoorbeeld kan ik bij opnamebron: sony DV camcorder lezen dat ie H/B verhouding 4:3 heeft. Dit kan ik niet wijzigen. Ik kan wel in projectinstellingen op PAL breedbeeld zetten. Nogmaals als ik de film importeer in het project laat pinnacle meteen een schermpje zin in de juiste (16:9) verhouding. Speel ik de filmpjes af in welke player danook (VLC, windows mediaplayer of Nero) dan prakt ie het in 4:3.
Pagina: 1