Ubuntu op extra partitie of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammort
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-01 14:34
Hey tweakers,

Ik heb net Ubuntu gedownload en ik wil het gaan installeren om er wat meer over te weten te komen.
Nu zie ik dat ik het ook kan installeren naast Windows zonder partitie, dat komt op zich best goed uit aangezien ik geen partities heb gemaakt.

Ik vraag me af of er voor- of nadelen zitten aan het zonde partitie installeren, of raden jullie aan om het toch op een losse partitie te zetten?

Thanks in advance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dezelfde partitie als Windows zal leiden tot een tragere opstarttijd, en trager in het algemeen. Dit is eigenlijk een image op je windows partitie van ubuntu, dus je zit nog steeds met ntfs, en een comprimeerde filesystem.

Als je het op een aparte partitie zet, krijg je een nieuwe bootloader, en een ext4 partitie. Deze zal sneller zijn.

Voordelen van aparte partitie:
- Sneller
- Als je Windows partitie eraan gaat, heb je Ubuntu nog

Nadelen van aparte partitie:
- Je kan Ubuntu moeilijker verwijderen

Als het puur uitproberen is, kan je het beste gaan voor op de Windows partitie, als je ook de snelheid wil gaan vergelijken en het echt gaat gebruiken kan je het beste een aparte partitie maken.

Je kan natuurlijk ook beginnen zonder aparte partitie, en later alsnog volledig installeren als je het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 11:29

Crakie

I want my board back, Lance

Ben het op zich wel eens met LolotR dat Ubuntu binnen Windows prima is voor uitproberen, maar je Windows-partitie inkrimpen om ruimte te maken voor Linux-partities (je hebt er twee nodig) is aan de andere kant ook wel weer kinderlijk eenvoudig. Jouw keus :)

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Als je het idd alleen maar wil uitproberen, zou ik het eerst zonder eigen partitie proberen. Mocht het bevallen kan je altijd nog een aparte partitie maken en een nieuwe install doen. Zo kun je uitproberen zonder risico voor je bestaande install. Vergeet niet om een goed backup te maken voordat je eventueel je partitie verkleint.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammort
Nou ik heb Ubuntu draaien op een kleine partitie die ik gemaakt heb en het is best een intressant programma. Heb m'n wireless nog niet aan de praat gekregen en moet nog flink wennen maar leuk is het wel.

Ik heb nog een vraagje betreft het dualbooten. Als ik hem opstart krijg ik een lijstje met 7 opties. 4x linux, 2x memtest en dan onderaan mijn windows 7.
Als ik niets doe start hij automatisch door naar ubuntu, maar ik wil graag dat het windows 7 is, heeft iemand enig idee hoe ik dat fix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 17:40

thommich

Belg

Zoals hier beschreven staat: je moet opstarten in linux en daar een bestandje openen en het cijfertje bij "grub default" aanpassen naar de entry van windows.

alle nodige info staat onder de link die ik je gaf (ervan uitgaande dat je GRUB 2.0 als bootloader gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammort
Dankje thommich, ik ga me er morgen even aan wagen.
Ik weet trouwens niet zeker of ik wel 2.0 heb. Ik dacht dat er 1.9.8. oid stond, maar goed ik zal wel even googlen in hoeverre dat iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:27

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Dat is effectief versie 2.0 :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:02
Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 18:38:
Nadelen van aparte partitie:
- Je kan Ubuntu moeilijker verwijderen
Partitie verwijderen, Windows cd/dvd erin, recovery console en fixboot/fixmbr?

Verders heeft Ubuntu ook een handige LiveCD-functie, waarmee je wel een end komt. Het werkt een stuk trager dan een normale installatie, maar je kunt wel gewoon aanrommelen zonder dat er grote gevolgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:02
adyta schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 01:11:
[...]

Partitie verwijderen, NTFS partitie vergroten , Windows cd/dvd erin, recovery console en fixboot/fixmbr?
^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je maakt een aparte /boot partitie voor linux, zodat je GRUB kan blijven behouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:27
Ik zou voorzichtig zijn met het vergroten of verkleinen van ntfs partities in Ubuntu (met gparted). Ik heb dat een aantal keer geprobeerd, maar het eindigde altijd met een corrupt Windows file system: Lege mappen, bestanden die niet meer gevonden of gelezen konden worden, etc. Kon ik dus weer Windows opnieuw installeren en m'n backup terug zetten. Geen ramp, maar ik weet leukere tijdsbestedingen.

[ Voor 0% gewijzigd door slow whoop op 16-08-2010 10:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het alleen gaat om het uitproberen van Ubuntu dan zou ik toch eerder voor een virtuele oplossing gaan.

Installeer onder Windows b.v. VirtualBox ( www.virtualbox.org ) en maak daar een virtuele machine voor Ubuntu. Je kunt dan standaard eigenlijk al meteen full-screen werken wanneer je dat prettiger vind + 3D ondersteuning is ook aanwezig (Ubuntu installeert zelf al de VirtualBox guest additions).

Stuk eenvoudiger, werkt prima qua snelheid, eenvoudig te verwijderen wanneer het niet bevalt.

En, mocht je nog meer distributies uit willen proberen dan kun je die op een zelfde manier installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammort
[...]

Verders heeft Ubuntu ook een handige LiveCD-functie, waarmee je wel een end komt. Het werkt een stuk trager dan een normale installatie, maar je kunt wel gewoon aanrommelen zonder dat er grote gevolgen zijn.
Hmmz ik heb eigenlijk nog geen ervaring met de recoveryconsole, ik hoopte stiekem dat bij het verwijderen van de partitie ook de bootloader ook weer terug zou gaan naar de windows 7 loader.
Installeer onder Windows b.v. VirtualBox ( www.virtualbox.org ) en maak daar een virtuele machine voor Ubuntu.
Die virtualbox klinkt ook wel interessant, lijkt mij fijner werken dan dat ik steeds de pc moet herstarten als ik op windows wil werken. En idd, zo kan ik ook andere dingen proberen.

[ Voor 0% gewijzigd door Gammort op 16-08-2010 12:49 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die virtualbox klinkt ook wel interessant, lijkt mij fijner werken dan dat ik steeds de pc moet herstarten als ik op windows wil werken. En idd, zo kan ik ook andere dingen proberen.
Ik kan het zeker aanraden. wij gebruiken het hier zelfs om een server concept in te testen (je kunt tot 4 fysieke netwerkkaarten simuleren) of om gewoon even te spelen met iets nieuws ^_~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammort
[...]

Argh, dit deed ik nu en wat blijkt.. mijn windows 7 cd is opeens niet geschikt voor de geïnstalleerde versie.. ja ik heb met licenties lopen klooien, stom van me.

Als ik mn pc nu wil opstarten blijf ik hangen in grub rescue> omdat de partitie natuurlijk niet meer bestaat :P
Moet toch op 1 of andere manier die recovery console of repair functie zien te bemachtigen O-)

Update: Ik had gelukkig nog een andere windows 7 cd liggen die wel werkt, nu heb ik via de repair de mogelijkheid om een "Opdrachtprompt" te openen. Hierin zou ik m'n bootmenu moeten kunnen fixen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe :+

Update 2:
Jeej het is gelukt, de standaard fixboot en fixmbr etc. werken niet meer zoals dat in windows xp was, zal er wel aan liggen dat er geen boot.ini meer gebruikt wordt. Dus wat moest ik nu dan doen.
2 commands intypen:
bootrec.exe/fixmbr
bootrec.exe/fixboot

opnieuw opgestart, en gefixed. Nu kan ik dus gewoon ubuntu vanaf m'n virtual machine draaien. Nog even uitvogelen hoe ik de resolutie hoger dan 800x600 kan krijgen ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Gammort op 16-08-2010 14:16 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die kun je via aanpassen via de volgende route:

System --> Preferences --> Monitors

Sorry, heb zelf de Engelse versie draaien maar volgens mij vind je dit zo wel (of je hebt het al gevonden).

Jammer dat het partitioneren niet zo lekker ging, maar hopelijk heb je veel plezier van VirtualBox :) Die kun je zoals ik al eerder aangaf ook full-screen zetten, dan pakt hij als het goed is de max resolutie van jou monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammort
Ja daar was ik inderdaad al geweest maar volgens mij is het probleem dat hij m'n monitor niet herkent. Ik heb een plug en play monitor van Iiyama met een vga aansluiting (dvi adapter ertussen want graka heeft alleen dvi poorten).

Deze: pricewatch: Iiyama ProLite E2001WSV-B1

Zo ziet het er momenteel uit:

Afbeeldingslocatie: http://img839.imageshack.us/img839/7250/ubuntubeeld.th.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Maar dit is toch in een virtuele machine nu? Moet je dan niet gewoon Virtualbox Guest Additions installeren?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, wat je even kunt proberen is de Guest Additions te installeren.

Je kunt bovenin je menu balk (van VirtualBox) selecteren dat je een CD wilt invoegen, bij dat menu zit ook de knop voor het installeren van de Guest Additions.

Dit zal voor jou een CD-Rom mounten waar je via de commando regel de guest additions kunt installeren.

Hier een korte handleiding:

http://ubuntu-tutorials.c...ons-on-virtualbox-guests/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2010 17:03 ]

Pagina: 1