Toon posts:

wifi bereik verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben onze router (Netgear WPN824v2) in de meterkast staan. Daar staat hij mooi uit het zicht en al onze netwerkkabels komen daar samen. Een ideale plek dus. Helaas geldt dit niet voor het wifi signaal, we hebben geen complete dekking in ons huis. Als we de router uit de meterkast halen, wordt het bereik al wel beter, maar dat is geen nette lange termijn oplossing. Ik heb een beetje rondgelezen maar nog geen voorspelbare oplossing gevonden. Hieronder staan een paar gedachten. Ik hoor graag jullie mening hierover.

Een optie die mij aanspreekt is het gebruik van een wifi reflector (bijvoorbeeld http://www.freeantennas.com/projects/Ez-10/). Ik vraag me af of dit ook werkend te krijgen is voor onze router met interne antennes. Iemand hier ervaring mee ? Een ander alternatief dat ik had bedacht is om de wifi antenne met een aparte kabel (coax of zo, door een pijp die er al ligt) naar een centrale plek in het huis te leiden en de router in de meterkast te laten staan. Een dergelijke router heb ik nog niet gevonden !

Dan zijn er nog alternatieven als een nieuwe router (maar hoe weet je of die ver genoeg komt. Ik heb gelezen dat het vermogen wettelijk is gemaximeerd.) of een extra acces point toevoegen aan de andere kant van het huis. Deze laatste optie kost wel weer extra stroom (jarenlang) en een los apparaat erbij. Om die reden lijkt een reflector mij de mooiste oplossing. Maar is dit werkend te krijgen met interne antennes? Je moet voor elke antenne waarschijnlijk een eigen brandpunt van de reflector creeeren. Maar hoe kritisch komt dit? Iemand een mening of ervaring?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het beste is gewoon een kabel trekken ergens anders heen en daar een 2e access point zetten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

CyBeR schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 18:03:
Het beste is gewoon een kabel trekken ergens anders heen en daar een 2e access point zetten.
en even voorrekenen:

een accespoint heb ej al voor een euro of 25. dan komt daar nog zo'n 10 euro per jaar aan verbruik bij. dus ja, het verbruikt extra electriciteit, nee, het is de 1-na-simpelste en meest praktische oplossing, een extra accespoint voegt meestal ook een wired switch doe, dus kan je ook boven/op zolder nog iets aansluiten wired, als je dat ooit nodig hebt :)

wat ook kan:
de adsl kabel verlengen, zo had ik het in mn vorige huis, die 8m die ik dr tussen had gespijkerd (twisted pair telefoon kabel, niet van die platte nemen) deden niets af aan de snelheid van 15+ mbit. dan kan je de router gewoon ergens midden in huis in een kastje of waar dan ook neerzetten, en heb je overal bereik.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, geen enthousiaste verhalen over reflectoren voor routers met ingebouwde antennes. Ik ga maar eens kijken naar een extra access point in ons huis.

Bedankt voor jullie snelle reacties.

• Opteronx4
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Kijk ook of je niet met tig buren op hetzelfde kanaal zitten met inssider

Acoustat Audio Note Cyrus Nuforce Kelvin Labs

Verwijderd

Ik zou ook voor een Access Point gaan. Het is niet zo heel veel werk om het te installeren, en inderdaad.. voor zo'n €20-30 heb je al een perfecte access point (zie: pricewatch: Edimax EW-7206APG 11g Access Point)

En wat hierboven word gezegd, kijk eerst even of het niet door een klein probleem ontstaat. Bijv. door een veel gebruikte channel te veranderen naar één waar je buurt niet signalen naartoe stuurt en ontvangt. >:)

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:50
Ik haak graag even aan bij dit topic, ik heb precies hetzelfde probleem thuis... Bij mij thuis ontvang ik de netwerken van alle buren beter dan mijn eigen netwerk op sommige locaties in huis. Het is sowieso erg druk in de ether bij ons. Met Inssider een kanaal gekozen dat zo gunstig mogelijk ligt, maar dat help niet echt.

Ik wil dus ook een extra access point neerzetten, maar hoe weet ik welke access point een goed zendvermogen heeft?

edit: overigens, leuke link over wifi reflector, ik heb het net even gelezen en ga er ook eentje maken, het is erg simpel.

edit2: ik heb de reflector gemaakt, 10 min werk, beetje hobby gevoel zeg maar...eerst conclusie, het werkt! Grappig om te zien. Ik kreeg er 5db bij leek wel (te zien met inssider).

[ Voor 25% gewijzigd door witteveder op 04-09-2010 10:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah, leuk om te horen dat je succes hebt met zo'n reflector. Ik aarzel zelf nog steeds om het te proberen. Aangezien ik een router heb met interne antennes weet ik niet waar ik het brandpunt moet plaatsen ...

Daarom mijn vraag: Heb jij bij edit2 een router met interne of externe antennes gebruikt?

• witteveder
Verwijderd schreef op maandag 06 september 2010 @ 14:02:
Ah, leuk om te horen dat je succes hebt met zo'n reflector. Ik aarzel zelf nog steeds om het te proberen. Aangezien ik een router heb met interne antennes weet ik niet waar ik het brandpunt moet plaatsen ...

Daarom mijn vraag: Heb jij bij edit2 een router met interne of externe antennes gebruikt?
Een externe antenne (1).

Verwijderd

Topicstarter
Een enkele externe antenne, dat vermoeden had ik al :-). Misschien dat ik zelf maar eens ga prutsen met een reflector en interne antennes. Wie weet brengt het wat ...

• witteveder
Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 21:43:
Een enkele externe antenne, dat vermoeden had ik al :-). Misschien dat ik zelf maar eens ga prutsen met een reflector en interne antennes. Wie weet brengt het wat ...
Zonder je te ontmoedingen natuurlijk, ik dacht dat ik gelezen had, dat de antenne binnen 'een kwart inch' nauwkeurig in de reflector moest staan. Als de antenne niet extern is, lijkt me dat best moelijk. Ach, gewoon proberen, beetje knutselen. Ik heb wat pringels dozen gekocht, dat materiaal schijnt heel lekker te werken, beter dan alu folie. Vanavond maar even chips eten en dan knutselen :-)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Of een externe antenne modden aan je router natuurlijk. Basis soldeerskills zijn al genoeg :)
Pagina: 1