Toon posts:

Opzoek naar een redelijke logicanalyser

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt eens tijd dat ik investeer in een redelijke logic analyser. Nou heb ik al een beetje rond gekeken en meeste logic analysers hebben een absurde prijskaartje, of igg ver buiten mijn bereik. Het is primair voor hobby gebruik dus 8 kanaals, 10, 20 misschien 50MHz lijkt mij voldoende.

Ik heb al deze gevonden welke 129 euro kost (incl S&H) en hij lijkt mij redelijk. Prijs kaartje ligt net iets boven wat ik uit wil geven maar nogsteeds goed te doen.
http://www.saleae.com/

Mijn vragen:
* Kent iemand dit product, enige ervaringen?
* Misschien ergens anders een betere/goedkopere?
* Zijn or ook doe-het-zelf projecten bekend ergens?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diebobo
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 16:56
Kijk eens op eleshop.nl, daar heb ik die van mijn vandaan en ben er zeer tevreden over.

Merk: Zeroplus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09 12:24
Ik heb recentelijk een logic analyzer gekocht bij seeedstudio ($45)
Linkje

Het is een openlogic opensource logger met de volgende specs

Features
Capture 50MHz+ waveforms on 32 channels
200Msps captures up to 100MHz waveforms on 16 channels
100Msps captures up to 50MHz waveforms on 32 channels
16 buffered channels, 5volt tolerant
M74LCX16245DTR2G transceiver tolerates voltages from -0.5V to +7V.
216K Block RAM supports following memory configurations*
8 channels with 24K sample depth
16 channels with 12K sample depth
32 channels with 6K sample depth
External clock and trigger input
Allows interfacing with external test equipment and daisy chaining OLS's for additional channels.
Internal clock and trigger output
16bit wing expansion header
USB interface, USB powered
USB upgradable everything
Designed for the SUMP logic analyzer client
Open source
Low price
*Memory depth is the maximum supported by the hardware, the current firmware implements the following memory depths:

8 channels with 16K sample depth
16 channels with 8K sample depth
32 channels with 4K sample depth

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:39

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Als ik er een zou kopen zou dat die van seeedstudio. Die van seeedstudio is goedkoop, heeft meer kanalen en, voor mij belangrijk, Linux support. Die van Saleae heeft mooie software zo te zien; probeer anders van beide de software eens en kijk wat je het handigst vindt.
Die van eleshop zou ik nooit kopen omdat ze 'extra' protocollen als los goed verkopen voor een de prijs van een halve logic analyzer; komop zeg, 't is gewoon software, dat zou er in mijn opzicht gewoon bij moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartos
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-10 09:56
Ik bezit de OLS van Dangerous Prototypes (te koop bij seeedstudio) en heb ervaring met de Saleae Logic. Ondanks de op papier betere specs van de OLS zou ik je toch de Saleae aanraden. De reden is dat een Logic Analyser een meetinstrument is waarvan je wil dat het werkt, op het moment dat het moet werken. Je wilt je op zo'n moment niet afvragen of hetgeen je ziet, weldegelijk klopt.
Let op, ik zeg niet dat de OLS niet werkt! Het is gewoon een kwestie van vertrouwen.
Op dit moment zou ik de OLS nog geen instrument noemen, voor mij is het eigenlijk vooral speelgoed. Mijns inziens zit het in een soort van beta fase, vooral vanwege de software op de pc. (vooral de standaard software is echt ruk)
Wil je iets dat nú werkt, ga voor de Saleae. Wil je iets wat na veel klooien werkt (en uiteindelijk evengoed ook zal werken), ga voor de OLS.

OLS
+++
  • open source
  • 50MHz+
  • 32 kanalen
  • tof design
  • tot 24K sample diepte
  • compressie algoritme aanwezig voor nog meer sample depth (RLE)
  • multi-platform
---
  • niet betrouwbaar
  • gewoon een printplaatje
  • geen probes
  • beta software
  • RLE werkt nog niet betrouwbaar
Saleae Logic
+++
  • afgewerkt product
  • onbeperkte sample depth
  • goeie, productieve software
  • toekomstig ondersteuning voor linux en OSX
  • tof, klein dingske
---
  • max 24MHz
  • snelheid afhankelijk van usb-bus
  • maar 8 kanalen
  • duur voor wat het maar is
Er is trouwens meer dan enkel de Saleae, hier hebben ze een vergelijkbaar product, met meer protocol analysers.

Wat de zeroplus betreft, heeft Springuin overschot van gelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door wartos op 15-08-2010 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-10 19:25

Part

Helemaal niets.....

Is deze al langsgekomen?
Afbeeldingslocatie: http://www.eleshop.nl/images/LAP-C2_s.jpg
http://www.eleshop.nl/zer...gic-analyzer-a-p-298.html
€ 120,00

- 16 kanalen
- 32 Kbit geheugen per kanaal
- 75 Mhz analoge bandbreedte
- 100Hz-100Mhz sample rate

Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Wat er wel mooi uit ziet zijn de vele protocollen waar hij mee overweg kan. Helaas wel tegen een meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de input, even alles op een rijtje. Ik hoef er niet echt veel protocols bij te hebben. Wat ik van plan ben is EEPROM of RAM interfaces debuggen en wat I2C of SPI werk. Dat er een protocol addon zit bij de software is mooi mee genomen (en zeer handig natuurlijk) maar dat kan ik zelf ook wel visueel decoden en is niet echt een make or break punt voor mij. Belangrijk is wel dat ik in de software individuele kanalen moet kunnen groeperen tot een databus. Dat ik dus zelf op de adresbussen en databussen alles kan zien als hex.

Zeroplus
Die moet ik van dichterbij bekijken. Stanndaard zit er blijkbaar I2C, SPI, UART en 7 Segments displays bij en dat is meer dan genoeg voor mij. Wel lullige dat je weer moet betalen voor een simpele addon. :( Is een stuk minder. Qua featues van de hardware is deze wel het beste.

OLS
$45 + $12 (voor kabel setje) = $57 en dat is weer 45 euro, is niks. Maar als ik dan kijk naar de software en dat die het laatst in 2007 is geupdate dan wordt ik daar niet echt blij van. Voordeel is weer wel dat als je ooit een kanaal opblaast dat het niet zoveel pijn doet.

Saleae
Klein en handing, goed verzorgde software, alleen de prijs is net een tikkeltje te veel. Ik moet wel even zeggen dat ik de voorkeur heb aan grote zware dozen op mijn werkbank. Klein lichte dingen zijn onhandig in mijn ervaring omdat ze alle kanten op vliegen als je het eenmaal wilt aansluiten.

@wartos: Wat doe je me nou! Als ik dei USBee DX zie dan slaan bij mij alle stoppen door. Een Logic Analyser, Signal generator, scope en multimeter in een?! Kan ik alle rotzooi op mijn werkbank weggooien en zo'n ding kopen! Tot ik dan die prijzen zie. Dat is toch echt veelste veel.

Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom je OLS wantrouwt, waarschijnlijk iets psychologische. De OLS heeft een Spartan 3A FPGA welke netjes is ontworpen en qua timing en snelheid een monster is. Als je dat dan vergelijkt met de Saleae. De Saleae is niks anders dan een buffer met een USB chip er achter en daar achter weer een stukje slimme software met een leuke interface. Het is maar de vraag of je USB wel snel genoeg is en of de ontwikkelaars van Saleae de software goed inelkaar hebben gezet. Van de OLS is alles bekend en als je iets fout vindt dan kun je dat makkelijk zelf verbeteren.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2010 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is meer recente software (actief in ontwikkeling) voor de OLS: http://github.com/jawi/ols Ik moet daarbij zeggen dat ik deze (nog) niet geprobeerd heb. Daarnaast hoeft het niet erg te zijn als software al drie jaar niet is ge-update. Dat zou kunnen betekenen dat het "gewoon" goed is en daarom geen update behoeft ... ja ik weet het, dat komt in het wild niet voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 01:09:
Er is meer recente software (actief in ontwikkeling) voor de OLS: http://github.com/jawi/ols Ik moet daarbij zeggen dat ik deze (nog) niet geprobeerd heb. Daarnaast hoeft het niet erg te zijn als software al drie jaar niet is ge-update. Dat zou kunnen betekenen dat het "gewoon" goed is en daarom geen update behoeft ... ja ik weet het, dat komt in het wild niet voor :P
Software heeft altijd onderhoud nodig, daar kom je niet om heen. Dat het 3 jaar niet is onderhouden betekent dat het is verbannen door de ontwikkelaars en dat is een zeer slecht teken. Maar het voordeel is wel, het is opensource dus even een weekje en je hebt zelf een leuke app inelkaar getimmerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2010 06:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartos
Als ik dei DX zie dan slaan bij mij alle stoppen door. Een Logic Analyser, Signal generator, scope en multimeter in een?! Kan ik alle rotzooi op mijn werkbank weggooien en zo'n ding kopen! Tot ik dan die prijzen zie. Dat is toch echt veelste veel.
Die DX is een waardeloze prul. Een signaal generator, scope en multimeter zijn benchtools die je als aparte devices moet hebben vind ik.
Het is de SX die het meest interessant is, en ik meen mij te herinneren dat je die kon hacken naar een ZX...
Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom je OLS wantrouwt, waarschijnlijk iets psychologische. De OLS heeft een Spartan 3A FPGA welke netjes is ontworpen en qua timing en snelheid een monster is. Als je dat dan vergelijkt met de Saleae. De Saleae is niks anders dan een buffer met een USB chip er achter en daar achter weer een stukje slimme software met een leuke interface. Het is maar de vraag of je USB wel snel genoeg is en of de ontwikkelaars van Saleae de software goed inelkaar hebben gezet. Van de OLS is alles bekend en als je iets fout vindt dan kun je dat makkelijk zelf verbeteren.
Goh, het misschien inderdaad iets psychologisch... Tegenwoordig doet hij z'n werk al een pak beter, samen met die software van Jawi. Feit is gewoon dat hij in het begin niet werkte, letterlijk. Er zijn sindsdien al veel software updates geweest, met wisselend succes.
Dus als een tool dat je blindelings moet vertrouwen, vind ik het nog niet goed genoeg. Het voelt allemaal nog wat te veel beta, als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Dat gezegd zijnde, de hardware is absoluut top! 45 euro voor die hardware is een koopje! Ik zou hem zelfs nog kopen als er helemaal geen software bijzat. Ik gebruik hem dan ook regelmatig als ontwikkelplatform, ook voor school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 21:17

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 00:24:
Zeroplus
Die moet ik van dichterbij bekijken. Stanndaard zit er blijkbaar I2C, SPI, UART en 7 Segments displays bij en dat is meer dan genoeg voor mij. Wel lullige dat je weer moet betalen voor een simpele addon. :( Is een stuk minder. Qua featues van de hardware is deze wel het beste.
Je mag nog 2 protocollen erbij gratis extra uitzoeken :) Verder is er de mogelijkheid om zelf protocollen te schrijven in C++ via de SDK. Als 2 extra protocollen niet voldoende blijkt te zijn kun je later voor € 89,00 er nog 3 extra uitzoeken...

Ik ga dit topic goed in de gaten houden, en zal jullie feedback doorgeven aan Zeroplus. Alle vragen m.b.t. Zeroplus zou ik moeten kunnen beantwoorden ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Elektronicanet op 16-08-2010 19:10 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Elektronicanet schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 19:07:
[...]

Je mag nog 2 protocollen erbij gratis extra uitzoeken :) Verder is er de mogelijkheid om zelf protocollen te schrijven in C++ via de SDK. Als 2 extra protocollen niet voldoende blijkt te zijn kun je later voor € 89,00 er nog 3 extra uitzoeken...

Ik ga dit topic goed in de gaten houden, en zal jullie feedback doorgeven aan Zeroplus. Alle vragen m.b.t. Zeroplus zou ik moeten kunnen beantwoorden ;)
Voor 120 euro is het wel een redelijk ding, vooral in vergelijking met de Saleae. De zeroplus is (in traditionele vorm dan) een "echt" logic analyser terwijl de Saleae met een paar slimme trukjes een logic analyser simuleert. Dit maakt de ene natuurlijk niet beter dan de andere, ze hebben dezelfde functie maar met een prijs van 120 euro is de Saleae wel te duur. De Zeroplus is wel betrouwbaarder want de Zeroplus doet alle timing en interrupt dingen intern met hardware afhandelen terwijl de Saleae dat met software simuleert, als dat over een bus gaat welke niet realtime is dan zet ik er een paar vraagtekens bij.

Wat mij stoort aan de zeroplus is dat die addons zoveel moeten kosten. Een prijskaartje van 10 euro lijkt mij beter. Die addons zijn niet meer dan een grafische representatie van de data die binnenkomt, is makkelijk met de C++ SDK te maken IMO. Maar nogmaals, wat erbij zit is voor de hobbyist meer dan genoeg, ik ben niet van plan CAN bussen of of allerlei andere exotische bussen te debuggen dus met de standaard dingen kom je al heel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-10 21:17

Elektronicanet

Leds do it!

Ik begrijp je kritiek goed, dat hoor ik vaak ;) Het bedrijsmodel van Zeroplus is echter zodanig, dat ze verwachten (lees: hopen) dat klanten die een € 120 analyzer kopen, uiteindelijk upgraden naar een duurdere of optionele software erbij kopen. Een protocol ontwikkelen is denk ik niet heel veel werk inderdaad, maar ze hebben er wel een hoop. En voor zover ik het kan inschatten, verkopen ze vooral LAP-16032 en enkele LAP-16128. De duurdere modellen worden maar weinig verkocht, dus ze proberen op andere manieren een hoge omzet te halen.

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wartos schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 14:14:
Die DX is een waardeloze prul. Een signaal generator, scope en multimeter zijn benchtools die je als aparte devices moet hebben vind ik.
Het is de SX die het meest interessant is, en ik meen mij te herinneren dat je die kon hacken naar een ZX...
USBee = 8 kanaal 24MHz
Saleae = 8 kanaal 24MHz

8 x 24MSps = 192mbit/s

Hint hint... ;)

USBee SX en Saleae verschillen niet veel van elkaar en dan komt weer hetzelfde probleem naar boven. Het zal wel werken en het zal ook wel goed zijn, maar de oplossing (of het product) zoals het er staat vindt ik die prijs niet waard.

Ik weet niet maar ik zit al jaren met grote ogen te kijken naar die VXI dingen van NI. Als ik het geld had dan wist ik het wel. Ik zou alles van mijn werktafel gooien en deze vervangen met 2 VXI chassis met 23 inch LCD schermen op een arm. Tot die tijd... zal ik het moeten doen met wat ik heb en dat werkt ook en geeft iig een werkplaats gevoel wat veel belangrijker is dan die VXI. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 21:57

JaWi

maak het maar stuk hoor...

offtopic:
Hey, wordt mijn GitHub-projectje zomaar even genoemd!

FWIW: ik heb zelf ook tijden gezocht naar iets waar ik logische signalen kan analyseren, maar wat ook voldoende "open" (qua hard- en/of software) was om zelf dingen erbij te hakken.

OLS (of OpenBench LogicSniffer) is qua hardware goed in elkaar gezet; qua software iets minder, maar daar ben ik zelf wat aan het doen. Inmiddels is er ook voor de OLS een "wing" beschikbaar waarmee je de kanalen 16-32 ook tolerant voor signalen van -0.3V tot +7V kunt maken. En, er wordt gesproken over een versie met nog meer geheugen (maar dat staat nog in de kinderschoenen)...

Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they hide is vital.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wartos
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 03:03:
[...]

USBee = 8 kanaal 24MHz
Saleae = 8 kanaal 24MHz

8 x 24MSps = 192mbit/s

Hint hint... ;)
:? Ik begrijp je hint niet vrees ik... Ik bedoelde dat ik dacht dat je een Usbee SX kon hacken naar een Usbee ZX.

@JaWi: Cool dat jij ook op tweakers zit! Doe vooral zo voort met jouw alternative client :) Als je inspiratie zoekt, moet je vooral eens kijken naar een aantal features van Saleae, het zou cool zijn moest dit ook kunnen voor de OLS :9

Anyway, goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 21:57

JaWi

maak het maar stuk hoor...

wartos schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 13:05:
@JaWi: Cool dat jij ook op tweakers zit! Doe vooral zo voort met jouw alternative client :) Als je inspiratie zoekt, moet je vooral eens kijken naar een aantal features van Saleae, het zou cool zijn moest dit ook kunnen voor de OLS :9

Anyway, goed bezig!
Thanks! Ben druk bezig vooral te kijken naar hoe andere LA-software dingen aanpakt ;)

FWIW: In mijn laatste beta (http://www.lxtreme.nl/ols/ols-0.8.2-b2.tar.gz) ben ik begonnen om de analyse resultaten van bijv. de I2C tool in de signal-view te tekenen. Zie ook deze posting op Dangerous Prototypes.

@TS: ben je al verder gekomen met je zoek-tocht?

Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they hide is vital.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JaWi schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 22:31:
@TS: ben je al verder gekomen met je zoek-tocht?
Ja hoor, ik heb de OLS besteld en ga ff kijken hoever ik kom met de Java apps die erbij zitten. Op lange termijn ga ik even kijken of ik er niet een simpele C++ app en/of wat uitbreidingen kan maken.
Pagina: 1