Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbio85
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 14:53
Google en forumsearch boden geen uitkomst, dus vandaar maak ik maar een topicje aan.

Op het moment heb ik een Synology DS409 staan met 2 losse schijven erin (basic volumes, geen RAID dus). Ik back-up alleen documenten naar een externe USB schijf.

Omdat ik ook graag mijn films enigszins "veilig" wil stellen, ben ik van plan om de DS409 uit te rusten met vier 2TB schijven. Deze 4 schijven zouden dan in een RAID 5 opstelling moeten komen.

Ik weet dat RAID de CPU wel eens wil belasten, maar verder ben ik een totale noob op dit gebied. Op de DS409 draai ik volop SABnzbd en dit proggie belast de DS409 soms behoorlijk. Nu is dit nog geen probleem, maar ik vraag me af of de DS409 dit gaat trekken met een RAID 5 array. Als de RAID controller in de DS409 hardwarematig zou zijn dan zou het dus geen extra belasting op de CPU veroorzaken. Maar natuurlijk kan ik nergens op internet vinden of dit het geval is.

Vandaar mijn vraag: Zijn er mensen die ervaring hebben met een DS409 in RAID 5 inclusief software die tamelijk belastend is zoals SABnzbd? Wat zijn jullie bevindingen? Ook uitsluitsel of de RAID controller hardwarematig of softwarematig is zou me gerust stellen.

Verder nog een vraagje waar ik niet direct antwoord op kon vinden (misschien was ik bij deze iets te lui...: Maakt het bij een RAID 5 opstelling uit of ik schijven neem met 64MB cache of schijven met 32MB cache?

Alvast bedankt voor eventuele hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover ik weet, belast raid5 de processor alleen zwaar bij het schrijven, aangezien dan ook de pariteit berekent dient te worden. Bij het lezen van de data heb je dat dus niet en zal je een stuk sneller zijn dan bij het schrijven. Het verschil tussen schrijven en lezen kan oplopen tot zo'n 25% en misschien wel meer. Maar zoals gezegd, dit is alleen van toepassing bij het schrijven, data die er eenmaal opstaat, veroorzaakt deze belasting niet meer.
Of je gebruik maakt van schijven met 64MB cache of 32MB cache zal niet zoveel uitmaken. Ik vrees dat, al zou je gebruik maken van een Gbit netwerk, je de lijn met beide met gemak vol zal trekken. Het is eerder een persoonlijke keuze in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbio85
Stel ik download met een snelheid van max 2MB/sec via SABnzbd. Op deze snelheid zou de CPU dus niet extra belast worden door het berekenen van de parity omdat er maar op zeer langzame snelheid data wordt weggeschreven. Daarom zou het dus geen probleem moeten zijn om een RAID 5 opstelling te gebruiken in de DS409. Toch zou ik graag gebruikerservaringen lezen... ;)

In ieder geval bedankt voor je antwoord KeDeShCh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Overigens zie ik op het Synology forum ook veel van dit soort vragen: http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=123&t=16164

misschien daar even rondkijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robbio85 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 13:43:
Stel ik download met een snelheid van max 2MB/sec via SABnzbd. Op deze snelheid zou de CPU dus niet extra belast worden door het berekenen van de parity omdat er maar op zeer langzame snelheid data wordt weggeschreven. Daarom zou het dus geen probleem moeten zijn om een RAID 5 opstelling te gebruiken in de DS409. Toch zou ik graag gebruikerservaringen lezen... ;)

In ieder geval bedankt voor je antwoord KeDeShCh!
Ten eerste, graag gedaan!.
Neuh, met die snelheden zal je cpu niet echt super belast worden, dat gebeurt pas met grote blokken data, zoals films bv. Een raid5 opstelling die op die manier gebruikt wordt, zal gewoon goed functioneren zonder bijzondere belastingen. Aan gebruikerservaringen met een DS409 kan ik je niet helpen, wel met uitleg over raidsetjes, aangezien ik geen externe opslag, zoals de DS409 gebruik, bij mij is alles intern met raidcontrollers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:39
Ik zo snel niet vinden wat er voor cpu in een DS409 zit, maar als dat dezelfde 1.2 Ghz ARM chip als in mijn QNAP 419P, dan moet raid5 geen enkel probleem zijn. Ik draai zelf Debian op m'n QNAP, en gebruik daar software raid, geen centje pijn. Behalve als er een diskfailure is en er gerebuild moet worden, maar dat komt als het goed is niet al te vaak voor natuurlijk.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbio85
Thanks allemaal voor de reacties. Ik denk dat ik de gok maar ga wagen met 4x ST32000542AS :)
Pagina: 1