Ik woon nu op een studentenkamertje van +/- 18 m2 (4x4,5). Hier zou ik graag een tv neerzetten. Alleen heb ik hier bar weinig verstand van. Omdat ik altijd dual screen heb gehad op mijn pc, wil ik dat graag zo houden in de vorm van een tv + 22 inch scherm. (3 schermen is een beetje over the top voor zo'n kamertje). Belangrijk is dus dat het scherm niet te groot is (kijkafstand van 3 meter voor films), dus ik ga voor een 32 inch scherm (wat me limiteert tot LCD). Verder wil ik nog prettig van dichtbij kunnen kijken, dus een 1080p scherm is wel zo prettig vanwege de pixelgrootte.
Maar als je hier op filtert op tweakers, kom ik bij deze top 3 terecht:
Samsung
Sony
Philips
Wat is hier het verschil en waarin zit het prijsverschil, met name de Philips is goedkoper.
Verschil is CCFL voor Sony en waarschijnlijk philips. Samsung heeft Edge-Lit LED. Nu wordt hier meestal CCFL aangeraden boven Edge-Lit, aangezien dat een net-niet LED implementatie is. Echter is het beeld rustiger voor het oog bij een van beide indien men van dichtbij kijkt?
Wie zou me kunnen helpen welke de beste keus is (rekening houdend met de prijs).
Mijn eisen zijn:
Goed bruikbaar als PC scherm (zal het hier veel meer voor gebruiken).
Er zal niet op worden gegamed, alleen een extra scherm voor internet, muziek en/of tekstverwerking.
Geschikt voor muurbevestiging (al zijn ze dat denk ik allemaal wel)
Budget is max 600, maar goedkoper is altijd welkom
Kwaliteit hoeft verder niet super, ik ben geen beeld purist (logisch gezien het budget)
Energie is geen issue, betaal ik toch niet.
ivm UPC gebied geen behoefte aan CL+ module
Verder heb ik nog wat onderzoek gedaan, en daar kwam in onder andere uit bij een sticky topic op tweakers met daarin de volgende tekst:
Verder is een andere overweging, zoals ook in de TT staat, dat ik geen tv kies, maar een pc-monitor.
Aangezien de tv toch wordt aangesloten op mijn pc, kan ik net zo goed een monitor kiezen. Alleen wat is het verschil tussen een LCD tv en een TFT scherm? Leest die tweede fijner, of zit er geen verschil in?
Indien een monitor de betere optie is, dan kom ik uit op maximaal 27 inch (Is zo te zien 1 32 inch scherm in mijn budget, een van hannspree). Welke tv kaart zou ik daar bij moeten nemen? Ik zie USB tv kaartjes van ene paar tientjes tot Hauppage kaarten van 150 euro.
Bedankt.
Maar als je hier op filtert op tweakers, kom ik bij deze top 3 terecht:
Samsung
Sony
Philips
Wat is hier het verschil en waarin zit het prijsverschil, met name de Philips is goedkoper.
Verschil is CCFL voor Sony en waarschijnlijk philips. Samsung heeft Edge-Lit LED. Nu wordt hier meestal CCFL aangeraden boven Edge-Lit, aangezien dat een net-niet LED implementatie is. Echter is het beeld rustiger voor het oog bij een van beide indien men van dichtbij kijkt?
Wie zou me kunnen helpen welke de beste keus is (rekening houdend met de prijs).
Mijn eisen zijn:
Goed bruikbaar als PC scherm (zal het hier veel meer voor gebruiken).
Er zal niet op worden gegamed, alleen een extra scherm voor internet, muziek en/of tekstverwerking.
Geschikt voor muurbevestiging (al zijn ze dat denk ik allemaal wel)
Budget is max 600, maar goedkoper is altijd welkom
Kwaliteit hoeft verder niet super, ik ben geen beeld purist (logisch gezien het budget)
Energie is geen issue, betaal ik toch niet.
ivm UPC gebied geen behoefte aan CL+ module
Verder heb ik nog wat onderzoek gedaan, en daar kwam in onder andere uit bij een sticky topic op tweakers met daarin de volgende tekst:
Is de native resolutie niet de standaard 1920x1080 van Full HD? En dus de resolutie die ik graag heb?Als je een PC wil aansluiten aan je zijn er een aantal valkuilen waarvoor je op je hoede moet zijn. De belangrijkste is wel de support voor verschillende resoluties van je TV. Check voor de koop de handleiding van de TV (meestal kun je die downloaden bij de fabrikant) welke resoluties welke ingang aankan. Dat wil namelijk nog al eens variëren per ingang (ook op de zelfde TV), maar check vooral ook reviews en forums naar reacties. Het is namelijk vaak zo vaak zo dat een TV meer aankan dan er in de handleiding staat. Over het algemeen geldt dat je de TV in native panel resolutie wil aanspreken. Sommige TV’s ondersteunden dat echter niet, en bieden enkel en overscan beeld aan (waardoor de randen van je desktop wegvallen). In die gevallen waar een native resolutie (en dus 1:1 mapping van desktop pixels met beeldschermpixels) niet mogelijk is, is het vaak ook moeilijk om tekst goed te lezen vanwege de scaling die de TV toepast op het beeld. Dit geldt vooral als de desktop resolutie hoger is dan de native resolutie van het scherm. Voor video hoeft dat echter geen probleem te zijn, wil je echter surfen is dit niet aan te raden.
Verder is een andere overweging, zoals ook in de TT staat, dat ik geen tv kies, maar een pc-monitor.
Aangezien de tv toch wordt aangesloten op mijn pc, kan ik net zo goed een monitor kiezen. Alleen wat is het verschil tussen een LCD tv en een TFT scherm? Leest die tweede fijner, of zit er geen verschil in?
Indien een monitor de betere optie is, dan kom ik uit op maximaal 27 inch (Is zo te zien 1 32 inch scherm in mijn budget, een van hannspree). Welke tv kaart zou ik daar bij moeten nemen? Ik zie USB tv kaartjes van ene paar tientjes tot Hauppage kaarten van 150 euro.
Bedankt.
[ Voor 3% gewijzigd door Adames op 15-08-2010 14:41 ]