• Adames
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-01 11:06
Ik woon nu op een studentenkamertje van +/- 18 m2 (4x4,5). Hier zou ik graag een tv neerzetten. Alleen heb ik hier bar weinig verstand van. Omdat ik altijd dual screen heb gehad op mijn pc, wil ik dat graag zo houden in de vorm van een tv + 22 inch scherm. (3 schermen is een beetje over the top voor zo'n kamertje). Belangrijk is dus dat het scherm niet te groot is (kijkafstand van 3 meter voor films), dus ik ga voor een 32 inch scherm (wat me limiteert tot LCD). Verder wil ik nog prettig van dichtbij kunnen kijken, dus een 1080p scherm is wel zo prettig vanwege de pixelgrootte.
Maar als je hier op filtert op tweakers, kom ik bij deze top 3 terecht:
Samsung
Sony
Philips
Wat is hier het verschil en waarin zit het prijsverschil, met name de Philips is goedkoper.
Verschil is CCFL voor Sony en waarschijnlijk philips. Samsung heeft Edge-Lit LED. Nu wordt hier meestal CCFL aangeraden boven Edge-Lit, aangezien dat een net-niet LED implementatie is. Echter is het beeld rustiger voor het oog bij een van beide indien men van dichtbij kijkt?

Wie zou me kunnen helpen welke de beste keus is (rekening houdend met de prijs).

Mijn eisen zijn:
Goed bruikbaar als PC scherm (zal het hier veel meer voor gebruiken).
Er zal niet op worden gegamed, alleen een extra scherm voor internet, muziek en/of tekstverwerking.
Geschikt voor muurbevestiging (al zijn ze dat denk ik allemaal wel)
Budget is max 600, maar goedkoper is altijd welkom
Kwaliteit hoeft verder niet super, ik ben geen beeld purist (logisch gezien het budget)
Energie is geen issue, betaal ik toch niet.
ivm UPC gebied geen behoefte aan CL+ module

Verder heb ik nog wat onderzoek gedaan, en daar kwam in onder andere uit bij een sticky topic op tweakers met daarin de volgende tekst:
Als je een PC wil aansluiten aan je zijn er een aantal valkuilen waarvoor je op je hoede moet zijn. De belangrijkste is wel de support voor verschillende resoluties van je TV. Check voor de koop de handleiding van de TV (meestal kun je die downloaden bij de fabrikant) welke resoluties welke ingang aankan. Dat wil namelijk nog al eens variëren per ingang (ook op de zelfde TV), maar check vooral ook reviews en forums naar reacties. Het is namelijk vaak zo vaak zo dat een TV meer aankan dan er in de handleiding staat. Over het algemeen geldt dat je de TV in native panel resolutie wil aanspreken. Sommige TV’s ondersteunden dat echter niet, en bieden enkel en overscan beeld aan (waardoor de randen van je desktop wegvallen). In die gevallen waar een native resolutie (en dus 1:1 mapping van desktop pixels met beeldschermpixels) niet mogelijk is, is het vaak ook moeilijk om tekst goed te lezen vanwege de scaling die de TV toepast op het beeld. Dit geldt vooral als de desktop resolutie hoger is dan de native resolutie van het scherm. Voor video hoeft dat echter geen probleem te zijn, wil je echter surfen is dit niet aan te raden.
Is de native resolutie niet de standaard 1920x1080 van Full HD? En dus de resolutie die ik graag heb?

Verder is een andere overweging, zoals ook in de TT staat, dat ik geen tv kies, maar een pc-monitor.
Aangezien de tv toch wordt aangesloten op mijn pc, kan ik net zo goed een monitor kiezen. Alleen wat is het verschil tussen een LCD tv en een TFT scherm? Leest die tweede fijner, of zit er geen verschil in?
Indien een monitor de betere optie is, dan kom ik uit op maximaal 27 inch (Is zo te zien 1 32 inch scherm in mijn budget, een van hannspree). Welke tv kaart zou ik daar bij moeten nemen? Ik zie USB tv kaartjes van ene paar tientjes tot Hauppage kaarten van 150 euro.

Bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Adames op 15-08-2010 14:41 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je er geen problemen mee hebt om tegen een 32" monitor met 1920x1080-resolutie aan te kijken, zou ik absoluut voor een lcd-televisie gaan en niet de monitor, omdat je hem ook als televisie wil gebruiken. TV's hebben namelijk algoritmes om videobeelden beter weer te geven, een monitor is wat dat betreft vaak "dommer". Bovendien kun je nog 's een BD-speler of game console op je tv aansluiten, bij een monitor moet je maar net hopen dat je naast je tv ook nog genoeg andere apparatuur aan kunt sluiten.

Een grote monitor in jouw prijsklasse is vaak ook uitgerust met een TN-paneel, wat kijkhoek (bij een televisie niet onbelangrijk naar mijn mening) niet ten goede komt.

Verder is het inderdaad zo dat edge led niet voor een heel goede verspreiding van de verlichting kan zorgen. CCFL is al beter en full led (dus met de leds achter het scherm ipv rondom het scherm) is het best.

Maar wat me niet helemaal duidelijk is: wil je de 32" lcd-tv gebruiken als pc-monitor om vanaf de bank bijvoorbeeld te gebruiken? Dus met een kijkafstand van 3m? Ik zou er nml niet aan moeten denken om een 32" tv als monitor te gebruiken van achter m'n bureau (kijkafstand < 1m).

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:25
De drie tv's die je aanhaalt zijn nogal verschillend van elkaar, dus die kan je niet goed vergelijken. De Samsung is een 100Hz LED-tv, de Sony een 100Hz LCD-tv en de Philips een 50Hz budget LCD-tv. Als je goede kwaliteit wilt zou ik dus zeker de Philips uitsluiten.

Wat betreft LED of LCD, zelf zou ik voor de Sony 32EX500 gaan in dit geval, maar dat is meer omdat ik dat een hele degelijke tv vind, maar eigenlijk is er ook niks mis met de Samsung, is één van de populairste tv's op het moment.

Maar je wilt er zo te zien voornamelijk met de computer op gaan zitten en dan zou ik toch eerder een monitor overwegen, omdat je op een grote tv er niet te dicht op wilt zitten, want dan kan je pixels gaan tellen. Maar dan kom je dus (een stuk) kleiner uit dan 32", zeker als je 'maar' €600 te besteden hebt.

The devil is in the details.

• Adames
Grrrrrene schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 14:54:
Als je er geen problemen mee hebt om tegen een 32" monitor met 1920x1080-resolutie aan te kijken, zou ik absoluut voor een lcd-televisie gaan en niet de monitor, omdat je hem ook als televisie wil gebruiken. TV's hebben namelijk algoritmes om videobeelden beter weer te geven, een monitor is wat dat betreft vaak "dommer". Bovendien kun je nog 's een BD-speler of game console op je tv aansluiten, bij een monitor moet je maar net hopen dat je naast je tv ook nog genoeg andere apparatuur aan kunt sluiten.

Een monitor in jouw prijsklasse is vaak ook uitgerust met een TN-paneel, wat kijkhoek (bij een televisie niet onbelangrijk naar mijn mening) niet ten goede komt.

Verder is het inderdaad zo dat edge led niet voor een heel goede verspreiding van de verlichting kan zorgen. CCFL is al beter en full led (dus met de leds achter het scherm ipv rondom het scherm) is het best.

Maar wat me niet helemaal duidelijk is: wil je de 32" lcd-tv gebruiken als pc-monitor om vanaf de bank bijvoorbeeld te gebruiken? Dus met een kijkafstand van 3m? Ik zou er nml niet aan moeten denken om een 32" tv als monitor te gebruiken van achter m'n bureau (kijkafstand < 1m).
Ik vraag me af of ik er problemen mee ga krijgen. Verder ben ik niet zo'n tv gek, Alleen een filmpje kijken vanaf de computer wil ik af en toe wel eens. Dat gaat nu ook prima op mijn pc scherm.
Verder natuurlijk een goed punt over de kijkhoek.

Het scherm zal echt verder worden gebruikt als pc monitor. Eventueel met muur ophanging zodat ik een kijkafstand van een meter zal hebben. Alleen film kijken vanaf het bed/bank/stoel zal vanaf een meter of 3 gebeuren.
Mute schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 14:58:
De drie tv's die je aanhaalt zijn nogal verschillend van elkaar, dus die kan je niet goed vergelijken. De Samsung is een 100Hz LED-tv, de Sony een 100Hz LCD-tv en de Philips een 50Hz budget LCD-tv. Als je goede kwaliteit wilt zou ik dus zeker de Philips uitsluiten.

Wat betreft LED of LCD, zelf zou ik voor de Sony 32EX500 gaan in dit geval, maar dat is meer omdat ik dat een hele degelijke tv vind, maar eigenlijk is er ook niks mis met de Samsung, is één van de populairste tv's op het moment.

Maar je wilt er zo te zien voornamelijk met de computer op gaan zitten en dan zou ik toch eerder een monitor overwegen, omdat je op een grote tv er niet te dicht op wilt zitten, want dan kan je pixels gaan tellen. Maar dan kom je dus (een stuk) kleiner uit dan 32", zeker als je 'maar' €600 te besteden hebt.
Over de tv's. Sony had ook mijn voorkeur. Ik heb verder geen console en zal er ook niet komen. Evenals de blu-ray speler. Die zal ik, als ik hem al koop, inbouwen in mijn pc.
27 inch is verder ook geen groot probleem. Ik heb nu regelmatig vanaf dezelfde afstand (3 meter) films gekeken op een 1680x1050 22 inch scherm. 27 inch moet dan zeker voldoende zijn.

Mijn grootste vraag is echter of er een merkbaar verschil zit tussen het bekijken van internet pagina's op een tv of op een pc-monitor met TN paneel. Is een pc monitor daarin stuk beter, aangezien die daar ook voor bedoeld is, of maakt het niet veel uit.

• Adames
De reden dat ik dit hier vraag en niet ergens ga bekijken, is omdat ik hier geen beschikking heb over een LCD tv-scherm met een resolutie van 1080p. In een winkel heb je dit wel, echter heb kan je daar geen pc aansluiten en sowieso niet een tijd lang gaan internetten op dichte afstand van het scherm.

Ondertussen ben ik wel druk bezig met dingen hier over opzoeken, maar heb nog niet bijster veel gevonden. Ga adv de reacties wat gerichter zoeken.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-02 20:01

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je op een rustig tijdstip langsgaat kun je vast wel een laptop (van jezelf of van de winkel als ze die ook hebben) proberen op een LCD scherm, gewoon even vragen.
Op een meter is zo'n 82cm 1080P scherm wel te doen denk ik, komt overeen met een 16" op een halve meter ;) . Dichterbij wordt het wel wat groot maar ik zit nu ook af en toe op en 42" scherm vanaf een meter te internetten, niet serieus werken maar toch... stoor me niet aan de pixels.
Anders kun je kijken naar een 2770HD, 27" full-HD monitor/tv van Samsung. Kleiner, zelfde resolutie maar wel duidelijk minder in kleur, contrast en kijkhoek dan een 'echte' TV.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1