Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Elektrische fiets

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moeder kwam naar me toe met de vraag of ik haar kon helpen met het uitzoeken van een nieuwe fiets voor haar, en aangezien ze de laatste aantal jaren niet gefietst heeft en zelf zegt dat ze een elektrische fiets wil hebben, is de keuze daar dus op gevallen.

Nu zijn er natuurlijk verschillende merken en die hebben ook weer kwaliteitsverschillen. De fiets zal zo'n twee keer per week gebruikt worden en moet minimaal drie jaar meegaan. Ze vind dingen al snel 'te duur' en ze vroeg aan mij of ik er even naar wou kijken (ik weet _niets_ van elektrische fietsen) maar ik weet niet waar ik op moet letten. Nu is mijn vraag; kan iemand even meekijken en zijn/haar mening erover geven ?
Het gaat om een fiets van het merk Born2ride (wat mij niets zegt, kan er ook niets over vinden, fabrikant etc).
Linkje naar de winkel waar de specificaties staan: Linkje.

Wat ik dus zou willen weten; is dit goed genoeg om mee door de stad te rijden, en zou het ~3 jaar uithouden (wordt in een fietsenhok gestald met afdakje)
Afbeeldingslocatie: http://www.rotterdam.nl/STZ/Images/Fietstrommel%201.jpg

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het is lastig om te beoordelen van de plaatjes en de beperkte gegevens op de website. Maar voor dat bedrag is het heel moeilijk om een degelijke elektrische fiets te maken. (lees: onmogelijk, tenzij het bedrijf zelf geld toelegt en met verlies verkoopt)

Aan de foto's te zien zitten er er ook de meest budget onderdelen/materialen op en is de afwerking ook niet te vergelijken met die van duurdere modellen. Bij minimaal gebruik en goed onderhoud kan hij het wellicht 3 jaar uithouden, maar grote kans dat er binnen korte tijd dingen beginnen te roesten en afbreken. De doorverkoopwaarde zal na 3 jaar ook niet hoog zijn.

Als je niet bekend bent met elektrische fietsen kun je beter eens bij een paar fietsenmakers binnenlopen, wat proefritjes nemen, en wellicht een degelijke, goed onderhouden tweedehands fiets nemen als het persé goedkoop moet.

[ Voor 5% gewijzigd door Johnny op 15-08-2010 13:23 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

een electrische fiets gaat je meer kosten dan een goede normale fiets, dus als je al geen geld hebt om een goede normale fiets te kopen, dan ziet het er slecht uit voor een goede electrische

blup

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Mijn idee over deze specifieke fiets:

1) lage instap
Waardeloos, het is toch geen auto. Zithouding is zo te zien meer brommerachtig dan fietsachtig, dus als je accu leeg is kan je echt niet harder dan 15km/u fietsen, zelfs al doe je erg je best.

2) Trapondersteuning tot 25 km/uur
Dat is standaard.

3) onderhoudsvrije motor
Mag hopen van wel ja, met een electro motor

4) 180 W / 36 V voor krachtige ondersteuning
meeste e-fietsen zijn 250w ondersteuning dus je zal wel wat harder moeten werken, en gezien punt 1 is dat niet erg prettig.

5) Geintergreerde krachtige accu 12 A
Gezien het vermogen van de motor kun je dus net iets minder dan 2,5 uur fietsen. Dat komt aardig overeen met de 50km range die opgegeven wordt.

7) fraaie achterkoffer
wauw

8) mandje voorop
wauw

9) lage instap !!
Ik krijg een deja vu

10) electrische verlichting voor en achter
Het kan niet op! Wettelijk verplichte zaken op een fiets. Het moet niet gekker worden.

11) fietsen zonder motor kan natuurlijk ook
Maar wil je niet, had er nog bij gemoeten. Zeker gezien het gewicht en maar liefst:

12) 6 versnellingen shimano
6 hele versnellingen! Voor zo'n tank.

13) Gewicht 38 kg
Zie punt 12: Tank

14) geintegreerde knipperlichten
Nutteloos extra gewicht, wat is er mis met je hand uitsteken?

15)Vork, volledig geveerd
Zwaar

16) remmen V-Brake / Trommel
standaard op een stadsfietsachtig ding.

17) wielgrootte 26'
Afwijkende maat maar zal wel voor de lage instap zijn.

18) zadel, comfortzadel
Zadels zijn niet comfortabel.

19) versnellingen 6x shimano !
Was al gemeld. 6 versnellingen is niet genoeg voor zo'n zware kolos. Niet als de ondersteuning er niet is in elk geval. (na elke 40 tot 50km dus)

20) korte oplaadtijd 4 a 5 uur
Het is maar wat je kort noemt.

21) afstand 40-50km
Erg weinig.

22) met slot op de accu
Prettig, anders moet je fietsen op dit ding zonder ondersteuning. En dat lijkt me gezien het gewicht, de onwijs rottige zitpositie en de slechts 6 versnellingen hel op aarde.

Mijn idee van dit ding: niet doen. Voor dat geld koop je niet eens een fatsoenlijke gewone fiets, laat staan een electrische fiets.

En buiten stallen? Hoe wil je die fiets opladen dan?

Als dit echt je budget is: vergeet het electrische en koop een normale fiets.
Zoals hierboven ook al gezegd was: het KAN gewoon niks zijn voor dat geld, en als ik de specs zo zie is dat ook zo. Tenzij je dit ding alleen in de stad wilt gaan gebruiken bij lage snelheden en voor korte afstanden zie ik niet in waar dit ding goed voor is. Maarja dan kan je toch niet zo goed een niet-ondersteunde fiets kopen?

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Is met een beperkt budget een tweedehands snorfiets (Spartamet?) geen optie?

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:59

epic_gram

undercover moderator

Metro2002 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:50:
1) lage instap
Waardeloos, het is toch geen auto. Zithouding is zo te zien meer brommerachtig dan fietsachtig, dus als je accu leeg is kan je echt niet harder dan 15km/u fietsen, zelfs al doe je erg je best.
Dat is best persoonlijk, ik ken er genoeg die graag een lage instap willen. Vooral ouderen, die kunnen niet meer zo makkelijk hun been over hun fiets gooien.
20) korte oplaadtijd 4 a 5 uur
Het is maar wat je kort noemt.
Met alle fietsen wel zo, ook de duurdere van betere kwaliteit. Velen moeten minimaal 25% van de tijd aan de oplader staan. (hangt van het type accu af)
En buiten stallen? Hoe wil je die fiets opladen dan?
Afneembare accu, daarom zit er ook een slot op.
Als dit echt je budget is: vergeet het electrische en koop een normale fiets.
Zoals hierboven ook al gezegd was: het KAN gewoon niks zijn voor dat geld, en als ik de specs zo zie is dat ook zo. Tenzij je dit ding alleen in de stad wilt gaan gebruiken bij lage snelheden en voor korte afstanden zie ik niet in waar dit ding goed voor is. Maarja dan kan je toch niet zo goed een niet-ondersteunde fiets kopen?
Ben ik volledig met je eens. Zelfs gazelle krijgt de afstelling niet 100% goed voor elkaar, laat staan een of ander tokkiemerk uit china. Het zal niet de eerste keer zijn dat hier iemand terugkomt met een kapotte trapsensor. Kan best gevaarlijk zijn als je fiets op hol slaat als je rustig door de stad rijd.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Verwijderd

Alleen al om het absurd hoge gewicht moet je hier niet aan beginnen.
Er zijn el. fietsen van rond de 1000€ met aluminium frame en rond de 25 kg met een bereik van 50 a 60 km.
Met 4 versnellingen kan er ook normaal mee gefietst worden...
Daarbij zou ik kijken, minder zou ik niet aan beginnen

Verwijderd

Metro2002 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:50:

22) met slot op de accu
Prettig, anders moet je fietsen op dit ding zonder ondersteuning. En dat lijkt me gezien het gewicht, de onwijs rottige zitpositie en de slechts 6 versnellingen hel op aarde.
Daar ben ik het dan weer niet mee eens
Drie of vier (korte) versnellingen is meer dan genoeg voor een dergelijk geval, zelfs een sterke fietser rijdt met een dergelijk ding niet harder dan 20 gemiddeld.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:05
Punt is beetje, die accu's slijten, even los van die fiets, en een electrische fiets voor die prijs, is te mooi om waar te zijn. Voor 429 heb je eigenlijk als je een goede damesfiets wil een hele saaie simpele degelijke fiets, als ie dan ook nog electrisch is, dan moet er ergens enorm op bezuinigd zijn, vast op het duurste deel, de accu.

En je moet je niet verkijken op een shimano versnelling, zo'n derailleur en blad kosten ook bij shimano voor de simpelste geen drol, en vering kan een chinees zo in elkaar flansen. Deze fiets heeft eigenlijk alle indicatoren van miskoop. De motor mag onderhoudsvrij zijn, maar de rest duidelijk niet.

Kun je beter een lichte stadsfiets kopen of sparen voor een goede electrofiets.

|>

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:59

epic_gram

undercover moderator

simon schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 23:59:
De motor mag onderhoudsvrij zijn, maar de rest duidelijk niet.
Inderdaad, dat punt was ik nog vergeten, bij zulk soort fietsen valt weinig te repareren, als er iets is word het meestal direct vervangen. Geen één fietsmaker die dit soort fietsen wil repareren. Wij beginnen er ook niet aan als zo'n fiets een kapotte motor ofzo heeft, het is vrij complexe techniek en als je niet weet wat je doet, doordat er waarschijnlijk geen technische dienst voor dealers is, kan je het eigenlijk alleen maar erger maken.
Kun je beter een lichte stadsfiets kopen of sparen voor een goede electrofiets.
Inderdaad, voor dit geld heb je een prima 2e hands hybride fiets met ruim 20 versnellingen en alles erop en eraan. Dat fietst waarschijnlijk stukken lichter dan dit. Heb je nog betere kwaliteit ook.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Pagina: 1