Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Winterbanden Octavia II

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik neem over 2 weken mijn nieuwe gebruikte Skoda Octavia TDI uit 2006 in ontvangst. Daar zitten 17" lichtmetalo's onder. Voor de winter wil ik daar eigenlijk graag een setje stalen velgen met winterbanden voor hebben. Ik heb vorig jaar het verschil mogen ervaren tussen zomer- en winterbanden en dat was shocking. In ieder geval met mijn huidige Civic Hybrid...

De velgen hebben steek 5x112, en in het geval van 15" velgen dienen ze ET-waarde 47 te hebben. Winterbanden voor deze maat velg zijn vrij goedkoop, 195/65/15 Ceat's heb ik dan al voor 40 euro per stuk.

Volgens de dealer moet ik echt ET47 hebben. Een setje ET37 heb ik daarom al afgewezen. Maar op Marktplaats worden ook vrolijk ET37 of ET50 aangeprezen als zijnde geschikt voor een Golf V (en dus Octavia II).

Nu kom ik ook nog 16" tegen (die natuurlijk ook weer probleemloos onder mijn Octavia zouden moeten passen) waar dan 205/55/16 banden om moeten. Deze zijn echter een flink stuk duurder bij Kwik-fit (90 euro per band).

Ze zijn met 205 versus 195 maar 1 cm breder, dus ik heb niet het idee dat ik daar nu zoveel betere wegligging van ga krijgen. Bovendien heb ik het idee dat de 15" variant couranter en dus goedkoper is.

Iemand verders nog tips? :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Neehoor, voor de winter is smaller toch beter in principe :)

15" is inderdaad goedkoper. Ik heb ook mijn originele 14" wielen als winterband, en dat is gewoon stikgoedkoop :) Heerlijk.

qua ET waarde is iets erboven / iets eronder natuurlijk geen probleem. Je moet wel opletten dat het allemaal in de wielkasten past en niet aanloopt.

Heeft ook een computer!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Maar mijn gevoel zegt, als er nu 225's onder liggen, dan moet bij 195 ET47 of ET37 toch eigenlijk niet zoveel uitmaken?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

ET50 zal waarschijnlijk wel gaan als ze ET47 opgeven mits die nieuwe velgen net zo breed zijn als je huidige velgen. Die 3mm die de boel verder naar binnen komt lijkt me geen probleem te geven. ET37 steekt dan wel 1cm verder naar buiten, dan heb je kans dat je tegen je wielkast-rand komt.

Bandenmaat speelt uiteraard ook mee maar de breedte van de velg in combinatie met de ET waarde geeft aan waar in de wielkast je band uit komt. Een 7J velg met ET47 en een 6J velg met ET37 bijvoorbeeld komen aan de buitenkant ongeveer even ver naar buiten (scheelt een mm of 2 a 3), aan de binnekant heb je met de 6J velg dan echter een dikke 2cm extra ruimte. Dus zoiets zou ook prima passen. Je moet puur vergelijken tussen breedte in combinatie met de ET waarde of andere velgen passen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sick Nick op 15-08-2010 11:10 ]