[iTunes] Hoe netjes muziek ordenen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 19:44

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik ben redelijk nieuw op het platform Apple. Een half jaartje geleden kwam ik in aanraking met de iPod Touch, die ik als geschenk heb ontvangen. Sindsdien beginnen Apple producten mij steeds meer te interesseren. Door de iPod kwam ik ook voor het eerst in aanraking met iTunes. Laat ik het zo zeggen dat ik voor de iPod er niet naar om heb gekeken.

Zo gezegd ben ik muziek gaan verzamelen om op de iPod te zetten. Zo makkelijk als dat het lijkt is het ook.. een mapje met muziek schuif je zo in iTunes, en het verzorgt netjes dat alles mooi vormgegeven in beeld komt. Al goed, na een album of 20 kwam ik er achter dat het een mega rommel op mijn pc was geworden. Mapjes waar de muziek in stond waren leeg en verschoven naar mappen die iTunes blijkbaar zelf had aangemaakt. Ook hier vond ik het maar erg rommelig. Soms verschillende mappen voor 1 album.

Van de week koppelde ik mijn iPod aan en iTunes start op. Tot mijn verbazing zat ik naar een lege iTunes te kijken..al mijn muziek verdwenen :S

Ergens was ik er blij mee, want voor mij een goed moment om alles opnieuw te doen maar dit keer goed. Want ik heb vast iets verkeerd gedaan. Dit keer wil ik dus goed beginnen om het voor eens en voor altijd geordend te kunnen bewaren. Eind dit jaar ga ik over van pc naar de iMac..en wil ik het goed over kunnen zetten (als dat kan)

Wat heb ik mogelijk fout gedaan, en hoe kan je het beste muziek importeren zonder dat hij er zo een zooitje van gaat maken. En komt het vaker voor dat iTunes je muziek plots kwijt is?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 21:32
iTunes maakt uit zichzelf inderdaad een mappenstructuur aan om je muziek zo logisch mogelijk in te ordenen; Dit doet hij op basis van informatie in de MP3-bestanden zelf (de ID3-tags);

Op basis van de ID3-tags maakt iTunes mappen aan de hand van Muzikant - CD - Nummer; Dus alle CD's van bijvoorbeeld "Juno Reactor" komen bij elkaar in 1 map te staan. Maar niet alle CD's voldoen aan deze criteria, wat bijvoorbeeld met CD's die gemaakt zijn door meerdere muzikanten en compilatie CD's?

Die worden geplaatst in de map Compilations (als ik me niet vergis);

Mijn tip is dus: zorg dat je ID3-tags tip-top in orde zijn; Zorg dat elk nummer op een CD exact dezelfde ID3-tags heeft (los van de titel van het nummer natuurlijk ;)). Hiervoor kun je verschillende tools gebruiken zoals "Picard" van Musizbrainz en nog een zooi andere.

Wanneer 1 nummer van een CD een verkeerde ID3-tag heeft kom hij dus in een andere map te staan als de rest; Doorgaans zie je hem dan ook in iTunes verkeerd staan.

[ Voor 9% gewijzigd door FailFr8er op 15-08-2010 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ahaaa... dus voordat je muziek in iTunes zet, moet je eerst even de bestanden verzorgen van informatie. Doe je dit ook in iTunes of gebruik je daar een ander tooltje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 15:37
Ik doe dit in iTunes zelf. Maak gewoon een tijdelijke playlist aan waarin je die nieuwe nummers knalt. Kijk of alles goed staat en sleep ze dan in je Muziekbibliotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moest je zelf je mappen structuur willen maken kan dit ook hoor. Je moet dan even een instelling wijzigen.. (De screenshot is nu wel op mac maar komt op hetzelfde neer bij windows)
Afbeeldingslocatie: http://i174.photobucket.com/albums/w117/HyperTesia/Schermafbeelding2010-08-15om101142.png
Gewoon naar opties->geavanceerd gaan en daar zie je dit normaal.

Om je dan later ook op weg te kunnen helpen als je naar mac overschakelt moet je precies hetzelfde doen op je mac, maar dan moet je bij die opties ook je map even aanpassen
Afbeeldingslocatie: http://i174.photobucket.com/albums/w117/HyperTesia/Schermafbeelding2010-08-15om101410.png

Wat je dan ook moet doen is in je itunes map op je pc (meestal onder gebruikers/username/muziek/iTunes) de files die daar staan kopieren en deze in die map op je mac plaatsen.

Is iets van 4 bestanden dacht ik, allemaat met iTunes library.

Als je deze bestanden dan gewoon hebt vervangen op je mac kun moet je iTunes even laten werken, dan verwerkt hij de library en krijg je alles perfect als in de andere computer.

Heb het zo ook gedaan met m'n bootcamp omdat ik daar toch ook m'n muziek op wilde hebben, maar niet alles weer kopieren.. En lukt perfect dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 21:32
RoyK schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 09:49:
Ahaaa... dus voordat je muziek in iTunes zet, moet je eerst even de bestanden verzorgen van informatie. Doe je dit ook in iTunes of gebruik je daar een ander tooltje voor?
Wat ik meestal doe is (nieuwe) muziek eerst door een tooltje heengooien (Picard van Musicbrainz, Jaikoz) om te zorgen dat alle ID3-Tags goed staan en dan pas importeren in iTunes.

Works like a goddamn charm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dank jullie hartelijk voor de informatie. Ik weet wat ik moet gaan doen nu! :D

[edit]

maar dat plots alle muziek uit mijn iTunes is verdwenen, is dat een bekend verhaal of heb ik zelf iets niet goed gedaan? De ellende is dat hij meteen mijn iPod ging synchroniseren. Ik trok gelijk de usb kabel eruit.. want straks is ook mijn iPod leeg

[ Voor 62% gewijzigd door RoyK op 16-08-2010 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is vreemd, geen idee hoe dat komt. Maar ik zou gewoon even lekker de tijd nemen om alles mooi op orde te brengen en de albumart erbij te zoeken. iTunes is heel handig, maar niet perfect hoor: ik heb nu ook allerlei albums op mijn iPhone met rare alumillustraties erbij waarvan ik niet weet wat ze daar doen. Kan gebeuren.

Maar uiteindelijk is het honderd keer makkelijker dan windows media player ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dat is het zeker Adremco! Ik ben begonnen mijn speellijst mooi neer te zetten met de tips van hierboven! ;)

Pagina: 1