Fans op een lager RPM zetten

Pagina: 1
Acties:

• J0ey
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-01 09:11
Ik heb eergister mijn systeem opgehaald, maar ik heb nog nog een klein probleempje met de fans. Deze maken een vreselijke herrie (niet die uit de kast, die ik er los heb bij besteld), nou kan ik de fans wel lager zetten met Speedfan, maar om dit elke keer als ik de PC opstart te gaan doen vind ik wel erg irritant. Nu heb ik even in de bios gekeken, en hier staan 3 profielen:

Silent
Normal
Turbo

Nu heb ik dus al silent geprobeerd, maar dat is toch nét iets te hard. Je hoort de fans dan nog steeds een beetje, dus mijn vraag is of ik ze nog ergens anders mee iets lager kan zetten wat ook gelijk bij het opstarten gebeurd.

Mijn specs zijn:

Intel Core i7-930
Samsung HD103SJ 1 TB
Antec Three Hundred
Scythe Mugen 2 Rev. B
Scythe Slip Stream 120mm x2 1900RPM
Kingston 6GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM (Kit of 3)
Gigabyte GV-N460OC-1GI GTX 460
Asus P6T SE160
Samsung SH-S223C
OCZ ModXStream Pro, 700W

De airflow is trouwens goed genoeg als de fans op redelijk onhoorbaar blijven, dus dat is geen probleem.

Alvast bedankt! :)

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02-2025
J0ey schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 00:16:
Ik heb eergister mijn systeem opgehaald, maar ik heb nog nog een klein probleempje met de fans. Deze maken een vreselijke herrie (niet die uit de kast, die ik er los heb bij besteld), nou kan ik de fans wel lager zetten met Speedfan, maar om dit elke keer als ik de PC opstart te gaan doen vind ik wel erg irritant. Nu heb ik even in de bios gekeken, en hier staan 3 profielen:

Silent
Normal
Turbo

Nu heb ik dus al silent geprobeerd, maar dat is toch nét iets te hard. Je hoort de fans dan nog steeds een beetje, dus mijn vraag is of ik ze nog ergens anders mee iets lager kan zetten wat ook gelijk bij het opstarten gebeurd.

Mijn specs zijn:

Intel Core i7-930
Samsung HD103SJ 1 TB
Antec Three Hundred
Scythe Mugen 2 Rev. B
Scythe Slip Stream 120mm x2 1900RPM
Kingston 6GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM (Kit of 3)
Gigabyte GV-N460OC-1GI GTX 460
Asus P6T SE160
Samsung SH-S223C
OCZ ModXStream Pro, 700W

De airflow is trouwens goed genoeg als de fans op redelijk onhoorbaar blijven, dus dat is geen probleem.

Alvast bedankt! :)
Ik heb niet veel verstand van jouw moederbord, maar misschien werkt de Asus Fan Xpert? Ik kan die op mijn Asus bord niet draaien, wordt niet ondersteund.. Maar je kunt het eens proberen.

Specs

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Wat is de snelheid van de fan nu met de laagste snelheid? Dus misschien gaat deze niet langzamer, dus ook niet minder lawaai. 1200 is maximale snelhied van je cpu fan, 800 of 900 toeren is het langzaamste denk ik zelf.
De andere losse fans zou ik andere voor inbouwen, 1900 toeren is veel, beter 1000 en dan nog regelen met fanmate of automatische kontroller.
Hoeveel fans kun je regelen met speedfan?

Indien je met speedfan(s) de fan kan regelen, dan kun je dit ook door speeedfan automatisch laten regelen met opstarten. Op de forum opzoeken daar staat een beschrijving hoe dit moet, ja ik weet dat dit moeilijk is, je kan de fan van de cpu regelen tav de temperatuur van de cpu, bijv.

Of
Automatische fan kontroller kopen, die alle fans regelt, naargelang de temperatuur in de kast.(cpu zou ik niet doen)

Of
Handmatige fankontroller kopen of tussen elke fan een fanmate2 tussen zetten.(cpu zou ik niet doen).

De cpu fan zou ik of met speedfan of met de bios laten regelen, omdat dit moet geregeld worden tav de temperatuur, en als je dit handmatig doet ga je dit weer vergeten.

• J0ey
Bedankt voor de reactie's, het gaat dus niet om de CPU fan of de fans die standaard in de kast zitten, die zijn allemaal goed. Maar ik had er dus 2 fans bij besteld om de wat meer air flow te krijgen. Maar deze 2 fans maken dus op volle snelheid een stofzuiger lawaai en aangezien ze alleen maar op volle snelheid draaien is dat erg irritant. Met Asus Fan Xpert kan ik wel weer kiezen tussen silent/standard/turbo maar dus niet het nog net iets lager zetten dan silent, of zie ik iets over het hoofd? :?

EDIT: Met speedfan kan ik ze op 1000RPM laten draaien, dan zijn ze stil genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door J0ey op 15-08-2010 15:51 ]

• J0ey
Is inmiddels gelukt met Speedfan, dus bedankt daarvoor!

Maar omdat mijn videokaart defect is ga ik terug naar Afuture met het systeem. Omdat het geen probleem is om de fans voor andere te laten vervangen doe ik dat ook gelijk maar. Ik zat te denken aan deze fans: Revoltec Dark Green 120mm. Ziet er volgens mij wel mooi uit met de Antec 300 voorkant. :9~

Alleen zijn deze een beetje stil? M'n kast maakt met de standaard fans ook wel iets geluid dus ze hoeven niet dood stil te zijn, maar niet dat ze erg veel herrie maken of zo. :P Ik kan eigenlijk niet echt inschatten hoeveel 22dB is, ik zit ongeveer een kleine meter van m'n pc af..

Eventueel zou dit ook nog kunnen: Cooler Master Silent Fan SI1 alleen dat ziet er weer wat minder uit, maar als die veel beter zijn of zo is die keuze natuurlijk wel snel gemaakt.

Ik ga morgen vroeg bellen, dus als iemand voor die tijd zou kunnen antwoorden zou dat top zijn..

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-01 22:00
J0ey schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 01:19:
Is inmiddels gelukt met Speedfan, dus bedankt daarvoor!

Maar omdat mijn videokaart defect is ga ik terug naar Azerty met het systeem. Omdat het geen probleem is om de fans voor andere te laten vervangen doe ik dat ook gelijk maar. Ik zat te denken aan deze fans: Revoltec Dark Green 120mm. Ziet er volgens mij wel mooi uit met de Antec 300 voorkant. :9~

Alleen zijn deze een beetje stil? M'n kast maakt met de standaard fans ook wel iets geluid dus ze hoeven niet dood stil te zijn, maar niet dat ze erg veel herrie maken of zo. :P Ik kan eigenlijk niet echt inschatten hoeveel 22dB is, ik zit ongeveer een kleine meter van m'n pc af..

Eventueel zou dit ook nog kunnen: Cooler Master Silent Fan SI1 alleen dat ziet er weer wat minder uit, maar als die veel beter zijn of zo is die keuze natuurlijk wel snel gemaakt.

Ik ga morgen vroeg bellen, dus als iemand voor die tijd zou kunnen antwoorden zou dat top zijn..
22dB is bijna niet waarneembaar, als ze dat waar maken wordt al snel een andere fan of HDD de lawaaiigste schakel.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

22dB, hoe gemeten?

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-01 13:21

Plato112

Da is toch nie normaal!

Die Scythe Slip Streams die je er in had zitten zijn eigenlijk heel goede fans met veel luchtverplaatsing in verhouding met het geluid dat ze produceren.

Je hebt echter de variant gekozen die veel RPM's maakt en deze zijn beperkt terug te schroeven, er zijn nogal wat versies zoals die van 800 of 1200 rpm. Deze zijn een stuk stiller, maar verplaatsen dan ook minder lucht.
Door bijvoorbeeld die van 1200 rpm te nemen en deze een stukje terug te schroeven via je bios krijg je een stille fan die eventueel sneller kan mocht je dat in de toekomst of in een hete zomer willen.

Een test van deze fans en anderen is te vinden op www.silentpcreview.com

Speed limits are like herpes.

Pagina: 1