Toon posts:

Asus P7H55-M geheugen probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een Asus P7H55-M met een I5 750 gekocht. Bordje is voorzien van 2x2Gb Kingston value RAM, 1333Mhz, staat op de QVL van asus. Bios is geupdate naar de laatste versie. Tevens zit er een standaard PCI-E videokaartje in.

Probleem is als volgt:

Met beide modules geinstalleerd start het bord niet door, het blijft rebooten, als ik 1 van beide modules installeer start het bord wel en lijkt alles gewoon te werken.

Ik heb het hangen en opstarten topic gelezen en google geraadpleegd, maar ben niet veel wijzer geworden. Er zijn wel mensen met een vergelijkbaar probleem, maar hier staat weer geen oplossing bij.

Gebruikte zoektermen o.a.:

"Asus P7H55-m" memory issue, dual channel, triple channel, dimm detection, RAM problems.

Asus forum ook al afgezocht, maar niks gevonden.
Andere 500 watt voeding geprobeerd.
Modules werken afzonderlijk wel.
Modules werkken alleen als ze in een blauw slot zitten.
Handleiding 10x doorgelezen.

Iemand enig idee, of is er iets defect?

overigens heb ik slechts 1 CPU voeding in gebruik, het mobo heeft plaats voor 2 maar 1 is afgedekt.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

elk ramlatje afzonderlijk testen met memtest , hiermee ben je al een uurtje zoet, als hij geen errors geeft kunnen we verder beginnen zoeken ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat topic al doorgelezen, wilde je iets zeggen met de wiki link?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2010 21:11 ]

• pm1
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Edmin
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 21:10:
[...]

Ik heb dat topic al doorgelezen,
Dat verbaast me, want er staat hier: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
toch echt
•Draai memtest86+. Er is info te over op deze site.
En daar zie ik je niets over zeggen.
wilde je iets zeggen met de wiki link?
Die was voor de user die ik quotte.

Verwijderd

Topicstarter
Edmin schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 21:20:
[...]

Dat verbaast me, want er staat hier: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
toch echt
[...]

En daar zie ik je niets over zeggen.

[...]

Die was voor de user die ik quotte.
Ik ga nu memtest draaien, maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat het geheugen defect is.

• Edmin
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nee, dat verwacht ik ook niet, want 99% van de computerproblemen zit achter het bureau... maar ja, je weet het nooit zeker als je het niet test.

Verwijderd

overigens heb ik slechts 1 CPU voeding in gebruik, het mobo heeft plaats voor 2 maar 1 is afgedekt.
Er zijn 2 voedingen nodig voor dit bord (de 8 polige stekker)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2010 01:45 ]

• Edmin
  • Nu online

Edmin

Crew Council

get on my horse!

:N
Deze aansluiting is geschikt voor zowel vierpins als achtpins stekkers. Voor zeer zware overkloks is een achtpins benodigd, maar onder normaal gebruik (en ook met een nette overklok) is een vierpins stekker voldoende.

Waar je dit spookverhaal vandaan haalt is mij een raadsel...

Verwijderd

Er zijn geen 2 voedingen nodig voor dit mobo, maar het is wel een aanrader om zowel de 24 pin alsook de 8 pin stroomaansluiting volledig te bezetten. Dit kwam ik echter nog tegen op de site van Asus en is misschien hier van toepassing :
"Hyper DIMM support is subject to the physical characteristics of individual CPUs. Some hyper Dimms only support one Dimm per channel. Please refer to Memory QVL for details."
Misschien moet je 1 module per channel zetten, probeer dat eens uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat en het mobo en 1 ram module defect is. Ik kan met 1 module in 1 blauwe socket wel starten (boot en post), maar zodra de tweede erbij komt is het alleen nog rebooten. Plaats ik 1 (de werkende) module in een zwarte socket, dan wel boot, maar geen post. Morgen toch maar even terug denk.

Verwijderd

Heb je ook al 1 module in de blauwe gestoken en 1 module in de zwarte gestoken, want dat maak ik niet echt op uit je reactie.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Naar mijn mening lijkt mij 1 van die geheugenmodules defect aangezien de TS de modules correct geinstalleerd heeft en beiden in de blauwe slots oftewel A0 en A1. Althans bij alle Asus boarden wat ik tot nu toen in handen heb gehad is het altijd slot A0 en A1 of bij Triple channel dan A3 erbij.

Ander iets waar ik aan zit te denken is dat de geheugencontroller in de cpu zit dus een andere optie zou ook nog eens kunnen zijn dat er iets niet helemaal correct is met de cpu zelf. Heel maar ook heel sporadisch kan het wel eens helpen om de cpu even uit het socket te pakken en weer opnieuw erin te zetten uiteraard zonder stroom op het moederboard.

Verwijderd

En als je mijn post zou lezen van 01:56 dan zou je lezen dat er op de site zelf staat, dat in sommige gevallen er maar 1 module per kanaal gebruikt kan worden. Misschien is dat hier ook het geval, met zekerheid kan ik dat niet zeggen, dat kan alleen de TS. Het is een optie die het uitproberen waard is, zoveel tijd neemt dat niet in beslag.

Verwijderd

Topicstarter
Zwart en blauw gecombineerd = wel boot, maar met 2Gb.

Verwijderd

Vreemde zaak. Heb je al geprobeerd je timings etc handmatig in het bios in te stellen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 17:15:
Vreemde zaak. Heb je al geprobeerd je timings etc handmatig in het bios in te stellen?
Nee, dat heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Kan het ook de memory controller in de cpu zijn die defect is?"

edit:
timings nu ook handmatig gezet, nog steeds geen boot met de "goede" module in een zwarte socket.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2010 19:04 ]

Verwijderd

Uiteraard kan het ook aan de memorycontroller liggen in je cpu. Ik denk dat je ondertussen wel genoeg geprobeerd hebt, dus probeer RMA aan te vragen.

Verwijderd

Topicstarter
dat denk ik ook.. ik ga morgen terug naar de winkel.

• Anton
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-02 10:22

Anton

NetApp Implementation Engineer

Heeft het wat opgeleverd? Heb je een nieuw moederbord/geheugen/cpu? Ik heb momenteel hetzelfde probleem met hetzelfde moederbord en 2x 2GB Geil Value Ram (PC3 10660, 9-9-9-24) en een Core i3 530 processor. Met 1 DIMM in het eerste blauwe slot start hij op, maar met beide blauwe sloten bezet blijft ie herstarten voordat je het POST scherm ziet.

Na wat zoeken op internet vond ik de suggestie om het RAM voltage naar 1,8 volt te zetten. Dat is ver boven spec (1,5 tot 1,65V), maar het werkte wel: het bord start nu op met 4GB, maar is niet geweldig stabiel. Nog hogere spanningen geven weinig verandering. Momenteel heb ik Memtest86+ draaien, die heeft nu nog niets gevonden. De geheugentest van Windows 7 zelf (booten met F8, repair windows, memory check) gaf wel hardware problemen aan.

Een andere suggestie die ik vond was niet de blauwe sloten gebruiken, maar de zwarte (het 2e slot van elk kanaal). Die ga ik nog uitproberen, te beginnen met het normale voltage. Op internet zijn inderdaad opvallend veel van deze problemen te vinden met dit moederbord, ik hoop dat ik een werkbare oplossing vind...

Ik scrobbel ook audio

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Anton schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 21:44:
Heeft het wat opgeleverd? Heb je een nieuw moederbord/geheugen/cpu? Ik heb momenteel hetzelfde probleem met hetzelfde moederbord en 2x 2GB Geil Value Ram (PC3 10660, 9-9-9-24) en een Core i3 530 processor. Met 1 DIMM in het eerste blauwe slot start hij op, maar met beide blauwe sloten bezet blijft ie herstarten voordat je het POST scherm ziet.

Na wat zoeken op internet vond ik de suggestie om het RAM voltage naar 1,8 volt te zetten. Dat is ver boven spec (1,5 tot 1,65V), maar het werkte wel: het bord start nu op met 4GB, maar is niet geweldig stabiel. Nog hogere spanningen geven weinig verandering. Momenteel heb ik Memtest86+ draaien, die heeft nu nog niets gevonden. De geheugentest van Windows 7 zelf (booten met F8, repair windows, memory check) gaf wel hardware problemen aan.

Een andere suggestie die ik vond was niet de blauwe sloten gebruiken, maar de zwarte (het 2e slot van elk kanaal). Die ga ik nog uitproberen, te beginnen met het normale voltage. Op internet zijn inderdaad opvallend veel van deze problemen te vinden met dit moederbord, ik hoop dat ik een werkbare oplossing vind...
Ik raad je toch aan je voltage snel weer omlaag te zetten want je gaat op die manier je cpu roosteren, althans voor de levensduur van je cpu zou ik je dit ten strengste af raden. Hetgeen ik wel weet is dat ik vaker lees dat Geil dimms nogal vaker problemen met Asus boarden veroorzaken.

• Anton
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-02 10:22

Anton

NetApp Implementation Engineer

Goed, zojuist geheugen ingeruild voor een paar Corsair XMS3 dimms, want memtest86+ gaf ook fouten op 1 van de dimms. Spanning weer op default, timings iets strakker dan gespecificeerd (9-8-8-18), geen memtest fouten meer en het draait zo stabiel als een huis. Kennelijk zijn Asus moederborden redelijk kieskeurig qua geheugen.

Ik scrobbel ook audio

Pagina: 1