Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-03 14:28
Ik ben mijn telefoon (HTC Magic) helemaal zat.
Hij werd met mijn abonnement meegeleverd maar ik ben nu gewoon toe aan iets nieuws, iets met een toetsenbord en Android.
Heel jammer dat mijn contract pas een jaar loopt en ik dus nog een jaar moet (zit er 2 jaar aan vast).

Nou weet ik toevallig dat je elk abonnement langer dan een jaar altijd na een jaar moet kunnen opzeggen ook al staat in het contract dat het niet hoeft.

Zoals bijvoorbeeld hier: http://zoeken.rechtspraak...merken&vrije_tekst=BD6190
http://zoeken.rechtspraak...merken&vrije_tekst=BD8177
Nou wil ik geen rechtszaak aanspannen tegen Vodafone maar ik wil gewoon mijn abonnement opzeggen.

Telefonisch doen ze moeilijk en zeggen ze dat het gewoon niet kan etc.
Op mijn mails krijg ik geen antwoord.

Heeft iemand idee hoe je dit aan kan pakken en ik toch mijn abonnement kant stop zetten.
(Telefoon verkopen etc. is geen optie)

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:27
Eh, klinkt toch een beetje raar dat je een contract aangaat voor 2 jaar en dan gewoon na 1 jaar kunt opzeggen. Wat is een contract dan nog waard?

Is zelf een los toestel kopen geen optie?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 11:31
Aanzetten tot fraude mag je achterwege laten :/

[ Voor 85% gewijzigd door RoD op 14-08-2010 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
posttoast schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 16:01:
Eh, klinkt toch een beetje raar dat je een contract aangaat voor 2 jaar en dan gewoon na 1 jaar kunt opzeggen. Wat is een contract dan nog waard?

Is zelf een los toestel kopen geen optie?
Nee, ik heb niet zoveel geld.
En ik wil gewoon van het abonnement af want ik heb hier soms enorm slecht bereik en het internet ontvang ik hier ook zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 11:31
qwertyuio schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 16:03:
[...]

En ik wil gewoon van het abonnement af want ik heb hier soms enorm slecht bereik en het internet ontvang ik hier ook zelden.
je zegt net dat je het toestel klote vindt, en nu kom je hiermee aanzetten, niet echt geloofwaardig :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:56
Opzeggen kan denk ik niet, je hebt 1 jaar geleden de korting op je toestel geaccepteerd in ruil voor een 2 jarig abonnement. Je kunt volgens mij alleen tussentijds opzeggen als je kunt aantonen dat hun niet waarmaken wat ze beloven in het contract. Dat houd dus in: niet kunnen bellen en het kan niet worden opgelost.

Maar je mag natuurlijk wel je contract ontbinden, alleen dien je dan ineens het hele resterende bedrag te betalen. Dit is in verband met de korting die je kreeg op je toestel.

Als het anders is dan hoor ik het graag.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knuckless
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:59
qwertyuio schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 16:03:
[...]

weet niet of het bij vodafone ook zo is maar meestal kun je je contract afkopen, gratis zal het iedergeval niet zijn! want anders zal iedereen gewoon een dure telefoon nemen met 2 jarige abbo en dan naar een jaartje al opzeggen en dan mag je de telefoon houden ;) en telefoon nemen ze ook niet meer terug aangezien die al gebruikt is en voor hun dus niks meer waard is ;)

Alcohol, the cause and solution to all of life's problems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
addictive schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 16:04:
[...]

je zegt net dat je het toestel klote vindt, en nu kom je hiermee aanzetten, niet echt geloofwaardig :X
Ik vind mijn toestel ook klote, en ik heb geen bereik.
Ik schiet er zelf ook niets mee op als ik de waarheid niet vertel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
Afkopen is de enige mogelijkheid of via marktplaats ofzo een andere telefoon uitzoeken en dit contract uitdienen. Je kan tegenwoordig 6 maand voor het eind van je contract vodafone al een aanbieding laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Toch raar dat een contract voor de wet nooit langer dan 3 jaar mag lopen.

Jij tekent iets voor 2 jaar vast. Dan moet je dat uitdienen.

Anders wordt het als je een contract voor 1 jaar gesloten hebt, dan kun je dit hierna per maand opzeggen.
Dit mag dus niet automatisch worden verlengd.
Te denken valt aan verzekeringen, nutsbedrijven enz.

Dus of je moet afkopen, of gewoon lekker blijven bellen.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Als je trouwens echt slecht bereik hebt dan zou je het erop kunnen gooien dat zij niet aan hun verplichtingen voldoen en via die weg je contract kunnen ontbinden. Maar houd er dan wel rekening mee dat Vodafone jou niet zomaar op jouw blauwe ogen gelooft en dit zelf ook zal checken. Als blijkt dat er op jouw adres (waarmee je dus bij Vodafone ingeschreven staat) gewoon prima ontvangst is, dan heb je dikke pech.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

qwertyuio schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 15:59:
Nou weet ik toevallig dat je elk abonnement langer dan een jaar altijd na een jaar moet kunnen opzeggen ook al staat in het contract dat het niet hoeft.

Zoals bijvoorbeeld hier: http://zoeken.rechtspraak...merken&vrije_tekst=BD6190
http://zoeken.rechtspraak...merken&vrije_tekst=BD8177
Nou wil ik geen rechtszaak aanspannen tegen Vodafone maar ik wil gewoon mijn abonnement opzeggen.
Wat je weet is dan niet geheel correct; ten eerste is het betreffende wetsartikel inmiddels veranderd, hetgeen niet bijzonder van belang is. Wat wél van belang is dat het artikel in de 'grijze' lijst staat en dus niet altijd onredelijk bezwarend zal zijn. Er bestaat slechts een vermoeden en in de twee door jou aangehaalde uitspraken is dat vermoeden (mogelijk door gebrek aan aandragen van argumenten) niet weersproken. Wanneer zo'n vermoeden wel weersproken wordt, is het dus geenzins zeker dat zo'n beding onredelijk bezwarend is.

De MvT vermeldt er niets over, maar ik kan mij voorstellen dat het vermoeden wijkt in die gevallen waarin het afsluiten van een tweejarig abonnement duidelijke voordelen met zich mee bracht voor de consument (bijv: een gratis telefoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

D'r is nog 1 andere manier, maar dan moet je provider de algemene voorwaarden van je contract aanpassen. Dan kun je daar bezwaar tegen maken en dan kun je er per direct onderuit. Maar dat gebeurt niet zo vaak. Is eigenlijk gewoon een kwestie van in de gaten houden of er iets verandert :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:41

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

^^ Dat geld dan toch ook alleen als de aanpassing nadelig voor de klant zou zijn? Bij bv. een tariefsverlaging kun je voor zover ik weet niet ontbinden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-10 00:38
Question Mark schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 12:23:
^^ Dat geld dan toch ook alleen als de aanpassing nadelig voor de klant zou zijn? Bij bv. een tariefsverlaging kun je voor zover ik weet niet ontbinden.
Letterlijk als de wijziging "niet in het voordeel van de klant" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 16:09
Is het tegenwoordig ook niet zo dat de nieuwe voorwaarden alleen voor nieuwe klanten gelden? Dit doen de providers om juist dit soort praktijken tegen te gaan.

On topic: TS, ik denk dat je niet veel keuze hebt. Aangezien je zelf bewust hebt gekozen voor een 2-jarige contract, dan moet je die ook uitzitten.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:03
Volgens mij kun je wel van je abbo af, maar dan moet je een afkoopsom betalen. Je kan het niet zomaar opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

whiplash1990 schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 13:39:
Volgens mij kun je wel van je abbo af, maar dan moet je een afkoopsom betalen. Je kan het niet zomaar opzeggen.
Maar dat zou zonde zijn. Dan betaal je in een keer alle resterende termijnen zonder daar minuten voor terug te krijgen.

Link of rechtsom, komt allemaal op hetzelfde neer, betalen zul je toch

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

freddyathlon schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 14:29:
Link of rechtsom, komt allemaal op hetzelfde neer, betalen zul je toch
En imo in dit geval geheel terecht. De TS wilde een nieuwe telefoon, gratis, maar dat komt met een tweejarig contract. Als je flexibel/wispelturig wilt zijn moet je niet langetermijnscontracten tekenen. Dat de TS eerst zegt dat de telefoon slecht is en dan ook de verbinding is een vrij gebruikelijke volgorde; men wil van het contract af en gaat dan redenen verzinnen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je na een jaar je telefoon al zat bent, moet je geen abonnementen voor 2 jaar afsluiten. Dat is de reden dat ik het altijd bij een jaar hou. Niet dat ik na dat jaar de telefoon al zat ben, maar daarna is simonly goedkoper. Maar een nieuw toestel kan ook. Punt is natuurlijk dat de mooiste toestellen icm. met toestellen van 2 jaar worden verkocht. Mijn tip: nooit langer dan een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:14

itarix

404 soul not found

Als je er echt vanaf wilt kun je het contract ook afkopen.
Dit kost in de meeste gevallen <kosten per maand> X <aantal resterende maanden>
In veel gevallen is dit dus duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accesteam
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 07:24
De reden dat je de telefoon er gratis bij kreeg is omdat deze al in de prijs van het abonnement zit verrekend, mits je 2 jaar dat maandelijkse bedrag betaald. In principe betaal je die telefoon dus gewoon af over 24 maanden (2 jaar). Uiteraard kan je niet, als je die telefoon voor de helft hebt "afbetaald" zeggen dat je hem niet meer hoeft.

Conclusie is dus dat je hoe dan ook nog 1 jaar aan dat contract (en de kosten) vast zit. Je kan het eventueel afkopen (wat hiervoor al werd gezegd, resterende maanden x maandelijkse kosten) en dan ben je van het contract af. De andere opties vallen allemaal onder fraude en daar wil je niet mee in de problemen komen :)

Dat wordt dus sparen voor een nieuwe (losse) mobiel! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daisai
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-11-2024
Als de provider niet levert wat je bij hun koopt zou je het eventueel denk ik eerder op kunnen zeggen vrij van verdere kosten.
Wat ik tot nu toe begrijp is dat hij met vodafone en zijn telefoon een heel slecht ontvangst heeft.
Maar dan moet je eerst Vodafone de kans geven om wat aan het probleem te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
qwertyuio schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 15:59:
Heel jammer dat mijn contract pas een jaar loopt en ik dus nog een jaar moet (zit er 2 jaar aan vast).
Even los van het bovenstaande heb ik een vraag over tweejarige abonnementen omdat ik zelf ook weer moet verlengen:
Ik kan me voorstellen dat als je een extreem scherpe deal kan regelen dat je een tweejarig abonnement neemt zodat de provider niet zomaar de tarieven omhoog kan gooien. Denk bijvoorbeeld aan het Dutchtone Business abonnement waar Dutchtone destijds vanaf wilde omdat het te goedkoop was. Maar bij een niet-sim-only abonnement betaal je altijd meer voor het toestel bij een tweejarig abonnement dan een eenjarig abonnement. Wat is dan het feitelijke voordeel van een tweejarig abonnement als je er een toestel bij neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:39

Pixeltje

Woo-woohoo!

Trommelrem schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 15:32:
[...]

Even los van het bovenstaande heb ik een vraag over tweejarige abonnementen omdat ik zelf ook weer moet verlengen:
Ik kan me voorstellen dat als je een extreem scherpe deal kan regelen dat je een tweejarig abonnement neemt zodat de provider niet zomaar de tarieven omhoog kan gooien. Denk bijvoorbeeld aan het Dutchtone Business abonnement waar Dutchtone destijds vanaf wilde omdat het te goedkoop was. Maar bij een niet-sim-only abonnement betaal je altijd meer voor het toestel bij een tweejarig abonnement dan een eenjarig abonnement. Wat is dan het feitelijke voordeel van een tweejarig abonnement als je er een toestel bij neemt?
Je vraag is een beetje offtopic, maar het antwoord is kort; Bij een twee jarig abonnement weet de provider zeker dat je twee jaar lang elke maand een bedrag aan hem betaald. Hierdoor zijn ze geneigd meer korting te geven op een toestel. Nieuwe, mid/high-end toestellen zijn eigenlijk bij een twee jarig abonnement altijd goedkoop of gratis. Bij een eenjarig abonnement betaal je meer bij afsluiten van abonnement voor het toestel. Je betaald dus in de winkel een bedrag, en daarnaast krijg je elke maand je telefoonrekening. Bij een tweejarig abonnement zijn veel telefoons 'gratis', dus betaal je niets in de winkel, slechts een bedrag per maand.

Voor de TS;

Je kunt onder je abonnement uitkomen door het af te kopen, meestal betaal je dan het maandbedrag X resterende maanden van looptijd contract. Sommige providers rekenen daarbij nog een 'boete', of een afkoopbedrag omdat ze je inkomsten gaan missen. (je gaat weleens over je bundel heen en betaald meer dan vaste maandbedrag, zeg maar).

Tweede mogelijkheid is aantonen dat waar jij veel bent de provider zijn diensten niet op orde heeft; slecht bereik, niet kunnen bellen of gebeld worden, geen internetverbinding (pas hiermee op! **). Hiermee stel je in feite de provider in gebreke omdat jij betaald voor iets wat niet geleverd word. Je moet er wel zeker van zijn dat wat je beweerd waar is, want anders pleeg je technisch gezien smaad, of fraude.

Als de provider jou bewering (en dus het in gebreke stellen) accepteerd dan kun je op basis daarvan het contract laten ontbinden. Let er op dat je waarschijnlijk de telefoon terug moet sturen. Probeer dus niet de telefoon te verkopen, want dan kun je nog wel eens in een zure appel bijten.

** Als je wel kunt bellen maar niet kunt internetten kan de provider ook zeggen dat je datacontract verbroken wordt. Je blijft dan voor telefoon en smsen gewoon bij je provider. Je hebt nog geen bel+sms+web abbo, want die zijn er nog geen jaar, dus hou hier rekening mee. Let er ook op dat je wel moet kunnen aantonen dat je geen bereik hebt op de plaatsen waar je veel bent. Als je 1 keer per maand het weiland intrekt tussen sneek en weetikveelwaar en je hebt daar geen bereik is dat onvoldoende basis om het contract te laten verbreken.

[ Voor 36% gewijzigd door Pixeltje op 15-08-2010 15:46 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Pixeltje schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 15:40:
[...]

Je vraag is een beetje offtopic, maar het antwoord is kort; Bij een twee jarig abonnement weet de provider zeker dat je twee jaar lang elke maand een bedrag aan hem betaald. Hierdoor zijn ze geneigd meer korting te geven op een toestel. Nieuwe, mid/high-end toestellen zijn eigenlijk bij een twee jarig abonnement altijd goedkoop of gratis. Bij een eenjarig abonnement betaal je meer bij afsluiten van abonnement voor het toestel. Je betaald dus in de winkel een bedrag, en daarnaast krijg je elke maand je telefoonrekening. Bij een tweejarig abonnement zijn veel telefoons 'gratis', dus betaal je niets in de winkel, slechts een bedrag per maand.
Dat is dus juist een reden om geen tweejarig abonnement te nemen.
Stel dat het toestel bij een tweejarig abonnement gratis is, maar bij een eenjarig abonnement 100 euro kost. De abonnementskosten zijn 30 euro per maand. Dan is het toch goedkoper om een eenjarig abonnement te nemen?

Bovendien, als een toestel gratis is, dan is de toestelprijs vaak gewoon een negatief bedrag, bijvoorbeeld -100 euro. Die 100 euro krijg je niet, dus feitelijk krijg je bij een eenjarig abonnement vaak meer korting.

Nu ben ik nog steeds benieuwd wat het voordeel van een tweejarig abonnement is :P

Ontopic:

Een abonnement kun je gewoon afkopen. Soms kun je je abonnement ook downgraden voor een klein bedrag. Dan kun je je maandelijkse kosten omlaag brengen en dat abonnement gewoon de gehele looptijd laten doorlopen. Niet vergeten op te zeggen!

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 15-08-2010 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Trommelrem schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 15:49:
[...]

Stel dat het toestel bij een tweejarig abonnement gratis is, maar bij een eenjarig abonnement 100 euro kost. De abonnementskosten zijn 30 euro per maand. Dan is het toch goedkoper om een eenjarig abonnement te nemen?
Je vergeet 1 ding, je krijgt ook nog 1 jaar lang een X aantal belminuten/sms/internet. Waarvoor je anders een simonly zou moeten afsluiten, en dat is ook niet gratis.

Ik heb het met mijn galaxy s precies uitgerekend, en het scheelt dan vaak maar een paar tientjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Trommelrem schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 15:49:
[...]

Bovendien, als een toestel gratis is, dan is de toestelprijs vaak gewoon een negatief bedrag, bijvoorbeeld -100 euro. Die 100 euro krijg je niet, dus feitelijk krijg je bij een eenjarig abonnement vaak meer korting.

Nu ben ik nog steeds benieuwd wat het voordeel van een tweejarig abonnement is :P
Het is interessant om dezelfde reden dat mensen bijvoorbeeld een televisie op afbetaling kopen. Netto ben je duurder uit (geld lenen kost geld ;) ), maar het zou zomaar kunnen dat je wél in staat bent het maandelijkse bedrag op te hoesten, maar niet in één keer het totale bedrag.

Ik heb zelf een hekel aan afbetalen. Heb mijn iPhone dan ook los gekocht met een apart SIM-only abonnement erbij.

omniscale.nl

Pagina: 1