Verwijderd

Topicstarter
ik wil graag een nieuwe tv maar weet niet of ik nu voor een plasma of lcd moet gaan. ik heb het internet er al op nagezicht maar kan hierover alleen maar oude topics vinden. Ik wil graag een 47/50 inch kopen en daarin zijn de plasma's een stuk goedkopen dan de lcd tv's. ik zag bjivoorbeeld de samsung ps50c550 en de LG 50pk550 voor een mooie prijs. Of krjig je met een LED lcd tv toch een mooier beeld?

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Op trustedreviews is recent een mooi artikel hierover geplaatst:

http://www.trustedreviews...-LCD-TV-Tech-Explained/p1

Zelf ben ik meer fan van plasma, ook al zitten er wat nadelen aan, zoals image retention, de beruchte plasma buzz (tegenwoordig is die heel zacht en soms zelfs niet hoorbaar), kans op inbranden, spiegelende glasplaat en de lagere helderheid.

Laat je door die waslijst aan dingen zeker niet afschrikken, want er staat tegenover dat de kleuren natuurlijker zijn, het contrast hoger is, en (heel belangrijk) het zwart is zwarter. Vrijwel alle reviewsites hebben dan ook nog steeds een plasma (vaak de uit 2008!!! stammende Pioneer Kuro) als referentie als ze andere tv's testen.

Op dit moment vind ik zelf de Samsung C7700 een heel interessante tv. Hij ziet er heel mooi uit (belangrijk, want een tv staat vaker uit dan aan), hij is dun, heel erg betaalbaar, schijnt goed beeld te geven en is ook nog eens 3D (hetgeen ie waarschijnlijk veel beter doet dan lcd's, want die hebben last van cross-talk). Voor meer info ziet dit topic:

[Plasma] Samsung Plasma's Deel 2

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-02 19:44
Met de plasmas die jij opnoemt zal je mindere beeldkwaliteit hebben dan bij een goede LCD of LED.
Die plasmas zijn namelijk gemaakt om goedkope, grote schermen te kunnen leveren.
Panasonic maakt kwalitatief goede plasma's die voor de beeldkwaliteit goed zijn.

Maar ik weet niet hoe groot je budget is en wat je eisen zijn. Zelf ga ik voor LCD maar dat omdat er minder nadelen aan zitten (stroomverbruik (LED verbruikt tot 4x minder dan plasma), inbranden...)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je op plasma en lcd zoekt in dit forum, vind je meer dan genoeg voor- en nadelen. Heel generaliserend:

Plasma
Voordelen:
- goedkoper dan lcd, zeker bij grotere beelddiagonalen
- hoge contrastverhouding
- mooier zwart (gelijkmatiger vooral)
- heel grote kijkhoek
- betere bewegingsresolutie

Nadelen:
- kans op inbranden
- image retention
- iets hoger energieverbruik
- reflecties op scherm zoals bij CRT
- helderheid kan niet zo hoog als bij lcd, dus niet bruikbaar in een serre o.i.d.

LCD
Voordelen:
- geen last van inbranden
- hoge helderheid mogelijk
- minder last van reflecties
- beelddiagonalen < 37" leverbaar
- lager energieverbruik (vooral met led)
- lichter en vaak platter dan plasma

Nadelen:
- kijkhoek relatief klein
- vooral edge-lit en ccfl hebben last van ongelijkmatige belichting
- bewegende beelden worden minder scherp
- 3D heeft last van crosstalk (Google als je die term niet kent)
- real life contrastverhouding lager dan bij plasma

In het kort is een plasma mooi in ruimtes die niet te fel verlicht zijn, maar je moet wel een beetje opletten met inbranden en image retention. LCD is beter geschikt voor fel verlichte ruimtes of als je een paar tientjes wil besparen op je stroomrekening. Ik ben ook meer een plasma-fan, maar ik snap de beperkingen van de techniek wel :) Bedenk je overigens goed dat het vermogen van plasma's altijd het maximale vermogen is (bij de weergave van een wit scherm), in de praktijk ligt dit _veel_ lager. Het verschil tussen het maximale en in de praktijk gebruikte vermogen is bij lcd's minder groot.
Thmz159 schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:42:
Met de plasmas die jij opnoemt zal je mindere beeldkwaliteit hebben dan bij een goede LCD of LED.
Die plasmas zijn namelijk gemaakt om goedkope, grote schermen te kunnen leveren.
Panasonic maakt kwalitatief goede plasma's die voor de beeldkwaliteit goed zijn.

Maar ik weet niet hoe groot je budget is en wat je eisen zijn. Zelf ga ik voor LCD maar dat omdat er minder nadelen aan zitten (stroomverbruik (LED verbruikt tot 4x minder dan plasma), inbranden...)
Voor de prijs van de plasma's die de topicstarter hier noemt kun je niet eens een 50" lcd kopen. Er zijn welgeteld 3 modellen van >44" in de pricewatch te vinden voor < 700 euro en alle drie zijn het ccfl-lcd's. Led is veel duurder.

[ Voor 20% gewijzigd door Grrrrrene op 14-08-2010 14:51 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Dit topic is gesloten.