PCkast weg, USB en Aanknop naar voren halen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-10 15:07
Hallo allemaal,

De titel is een beetje vaag, maar ik wist niet hoe ik dit moest noemen. Hieronder de uitleg:

Op mijn bureau wil ik een "doosje" gaan maken die de aanknop van de pc en een kleine usb-hub gaat bevatten.

Hiervoor wil ik gebruik maken van hout en de bovenkant/voorkant van gefrost plexiglas. Om dit geheel een beetje licht te geven wil ik 6 ledjes gaan gebruiken die aan weerszijden van de schakelaar geplaatst worden.

Hiervoor heb ik een schakeling uitgezocht alleen weet ik niet zeker of dit wel gaat werken.

Het gaat om onderstaande schakelaar.
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/v5ernc.jpg

Twee van deze schakelingen aan weerszijden van de schakelaar.
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/2s0hgyu.jpg

Tezamen in de volgende schakeling,
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/2h3r37p.jpg

Waarbij dus de schakelaar en de 2 series van LEDS parallel geschakeld worden.

Kan dit eigenlijk wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Volgens mij moet het wel kunnen werken.

Wat je ook zou kunnen doen is bijvoorbeeld deze aanschaffen, Ik heb deze ook en doormiddel van een lange usb kabel kan ik de pc 5 meter weg zetten en met een afstandsbediening laten werken;

http://www.vlsys.co.kr/English/retail_blast.php

Je kunt dan ook nog allerlei info op je display laten tonen.

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Dat is niet helemaal wat ik zoek, ik heb mijn pc nu naast mij op het bureau staan. Deze wil ik gewoon bij mijn voeten tegen de muur aan hebben.

En het gaat erom dat ik even iets kleins kan knutselen. Maar voordat ik daaraan begin wil ik graag weten of het lukt. Ik ga in ieder geval de spullen bestellen.

Mocht de schakeling niet kunnen dan kan ik er vast nog wel iets anders mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Oké, je zal dan in ieder geval een draadje of 4 naar het kastje moeten trekken.
- 1 x 12 volt
- 1 x massa
- 1 x aan/uit draad
- 1 x retour

Ja kan natuurlijk ook een andere moment schakelaar aanschaffen en de 2 draden van de led-aan verlichting naar het kastje toebrengen, die uitgangsspanning is ongeveer 3.5 volt. Dan kan je enkele leds paralel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
In ieder bedankt voor de snelle reacties,

Wat is het voordeel dan om een aantal LED parallel te zetten op de uitgangsspanning van het led-aan draadje.

En met de retour draad bedoel je (denk ik) het tweede draadje die aan de schakelaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 06:34

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Ik heb zelf thuis net zoiets gemaakt eigenlijk. Het gaat in mijn geval om een pc die ik in mijn woonkamer gebruik om films op te kijken. Daarbij was het voor mij het belangrijkste om de pc niet te kunnen horen. Dus heb ik deze in de meterkast geplaatst.

Voor de aan/uit knop heb ik gewoon een deurbel knopje genomen. Je moet dus geen wisselschakelaar hebben, dat gaat niet werken. Het gaat om een maak-contact drukknop. De aan/uit knop heb ik in de pc, parallel met de gewone aan/uit knop doorverbonden. Nu heeft mijn pc dus 2 aan/uit schakelaars. Waarvan eentje bij mijn tv, die andere in de meterkast.

Ook heb ik een standaard usb-verlengkabel erbij liggen, voor het aansluiten van b.v. een usb-stick. Voor het usb gedeelte heb ik niets spannends hoeven doen. Gewoon een standaard-usb-verlengkabel in een willekeurige usb-aansluiting in mijn pc gedaan. Het andere uiteinde ligt bij mijn tv, naast die 2e aan/uit knop.

In mijn geval heb ik geen extra ledje aangesloten, om te kunnen zien of hij aan of uit staat. Je kunt de externe aan/uit led parallel aansluiten met interne aan/uit led. Alternatief zou je ook 5V uit de usb connector kunnen gebruiken. In dat geval moet er ook een weerstand tussen, want 5V is teveel voor een standaard led.

[ Voor 4% gewijzigd door cjdijk op 14-08-2010 15:38 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Vanuit diverse andere topic hier kwam ik erachter dat zo'n knop wel gebruikt kan worden. Het is een momentschakelaar die bij indrukken contact maakt.

Ik snap er nu werkelijk niks meer van, bovenstaande schakelaar is dus een wisselschakelaar.

Toch zie ik die schakelaars bij meerdere casemods weer terugkomen. Is dat dan een manier van aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:34

job

Ik snap weinig van je laatste post.
Wat is het probleem? Om een atx voeding op te starten heb je een moment schakelaar nodig.

De knop in je topicstart is een momentschakelaar, met als extra ledverlichting.
Het schakelaar gedeelte (2 pinnen) sluit je aan op een zwarte draad en de groene draad van de voeding.
De led van de schakelaar hang je aan 12 volt en zwart (dan ga ik er vanuit dat er al een weerstand in de schakelaar zit).

De gele ledjes (lijkt dat een beetje.. geel en blauw licht samen?) sluit je aan op 5 volt en zwart.
Maar vergeet daarbij niet de weerstanden die ervoor moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:58
Er bestaat al een kant en klare oplossing. De Sharkoon PC Jump Start. Euro of 13 en heeft 2x usb, 1x power sw en een mic. en koptelefoon aansluiting.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Ik heb mijn pc ook weggemoffeld, maar het enige wat ik heb hoeven doen is een USB hub op m'n bureau plakken. PC gaat aan door een knop op het toetsenbord in te drukken. Wat is er mis met deze oplossing, m.a.w. waarom zou je moeilijk gaan doen? Of is het puur "omdat het kan"? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Klopt die kant en klare oplossing had ik al gevonden, maar ik wil graag zelf iets maken.

@ job

Ik wil graag met bovenstaande schakelaar mijn huidige aan-knop (om de pc op te starten) vervangen.
Daarbij wil ik de 12V aansluiting vanaf een molex ook doortrekken naar mijn bureau zodat ik de losse ledjes en de schakelaar-led kan aansluiten.

Verder zijn de kleuren van de ledjes maar een voorbeeld bij het rekenmodel op de betreffende website. Ik ga ze in het blauw ook bestellen.

Opzich weet ik verder wel hoe ik de boel moet aansluiten maar door de post van cjdijk werd ik in twijfel gebracht of ik de bovenstaande momentschakelaar (contact 1x wissel) wel kan gebruiken als aan-knop voor de pc.

Hoop dat ik mijn verhaal iets verduidelijkt heb, het probleem ligt dus nog bij de keuze van de knop.

En inderdaad het is "puur omdat het kan" O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Ah, ik had dat wissel niet gezien.
Ik zou zeggen beide pootjes van de wissel aan elkaar solderen. Dan wisselt hij wel maar geef je wel altijd het signaal door ipv 1 keer per 2 maal drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Maar dan houd je toch constant contact en dat is wat je juist niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als een moment schakelaar ook een wisselschakelaar is kan je gewoon L1 niet aansluiten en L2 wel. Op het moment dat hij dan 'wisselt' naar L2, dan heb je even contact, als je hem dan loslaat gaat ie weer terug naar L1 (die niet aangesloten is).

Wat je wil doen kan makkelijk, maar je moet een aantal draadjes gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:53
Als je bovenstaand schema gaat aansluiten gaat je pc vooral uit. Want door die momentschakelaar sluit je de 5V kort naar massa.
Neem bijvoorbeeld een stuk netwerkkabel. Waarschijnlijk is het genoeg om 1 aderpaar te gebruiken voor de power-knop en 2 aderparen voor usb (+5V, Data-, Data+, 0V), dan kan je je LEDs voeden uit de usb.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Koning_Friemel schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 13:19:
Maar dan houd je toch constant contact en dat is wat je juist niet wil.
Ging er vanuit dat hij anders wisselde
johnkeates schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 13:28:
Als een moment schakelaar ook een wisselschakelaar is kan je gewoon L1 niet aansluiten en L2 wel. Op het moment dat hij dan 'wisselt' naar L2, dan heb je even contact, als je hem dan loslaat gaat ie weer terug naar L1 (die niet aangesloten is).

Wat je wil doen kan makkelijk, maar je moet een aantal draadjes gaan trekken.
Als hij zo inderdaad wisselt is het een eitje.

Maar buiten dat. Koning_Friemel je koopt dat ding, pakt je multimeter (niet zonder multimeter gaan solderen) en meet lekker door wat hoe die schakelaar precies schakelt (en op welke pinnen).
Het is een momentschakelaar en dat is wat belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

En een echte modder haalt zelfs de schakelaar uit elkaar om te kijken hoe het werkt en of er misschien ook andere leds in te zetten zijn. We zijn allemaal druk bezig om je te helpen terwijl het antwoord eigenlijk duidelijk is; Gewoon proberen en laat ons je verslag hiervan zien. Thats Casemodden.

We zijn je nu met allerlei welwillende suggesties aan het bestoken terwijl jij al nu zoveel info hebt dat je gewoon maar moet beginnen.

Uch, ik heb gezegd. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Ik heb de onderdelen besteld. Ik houd jullie op de hoogte!

Tot zover allen bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 06:34

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Koning_Friemel schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 12:29:
Opzich weet ik verder wel hoe ik de boel moet aansluiten maar door de post van cjdijk werd ik in twijfel gebracht of ik de bovenstaande momentschakelaar (contact 1x wissel) wel kan gebruiken als aan-knop voor de pc.
Excuses, ik had niet gezien dat het om een moment wissel schakelaar ging. Deze kun je ook gewoon gebruiken. Het gaat erom dat hij terugveert als je hem loslaat, en dus niet ingedrukt blijft staan. Je gebruikt dan alleen de 2 pootjes die een maak-contact vormen, niet die voor het verbreek-contact. Overgens heb ik gisteren ook maar even een LEDje aangsloten. Heb hiervoor de 5V uit een USB aansluiting gebruikt (met voorschakel weerstand). Is inderdaad wel handig om in mijn woonkamer te kunnen zien of de pc in mijn meterkast aan of uitstaat.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
WEBsel schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 13:36:
Als je bovenstaand schema gaat aansluiten gaat je pc vooral uit. Want door die momentschakelaar sluit je de 5V kort naar massa.
Neem bijvoorbeeld een stuk netwerkkabel. Waarschijnlijk is het genoeg om 1 aderpaar te gebruiken voor de power-knop en 2 aderparen voor usb (+5V, Data-, Data+, 0V), dan kan je je LEDs voeden uit de usb.
De bovenstaande schakeling waar de schakelaar in opgenomen is gaat alleen om de LED die erin zit.

Verder heb ik je idee voor usb door een netwerkkabel geprobeerd. Heb een usb kabel door geknipt en aan weerszijden gesoldeerd van een netwerkkabel.

Uiteraard rekening gehouden met de kleurencombinatie van zowel de usb als de netwerkkabel.

Maar als ik m dan aansluit geeft die even contact met de pc, de pc herkent m vervolgens niet en de hub gaat weer "uit".

Ik ga toch maar een usb-kabel + de andere benodigde kabels bijeen sleeven en op die manier er 1 geheel van maken :).
Pagina: 1