Hoe kan je het makkelijkst een utp connector monteren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
In mijn nieuwe woning heb ik cat-6 kabels getrokken. Nu ben ik bezig met het monteren van de utp-connectoren. Wat een hel is dat |:( Ik heb werkelijk waar nog nooit zo'n frustrerend karwei meegemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat het niet makkelijker kan. Ik hoop dat iemand wat gouden tips heeft waardoor het plaatsen wat makkelijker gaat. Ik krijg die verekte aders gewoon niet in de daarvoor bestemde gleuvjes. Altijd is er wel een ader die krom trekt, tegen de scheidingswand van de gleuvjes aan komt of opstroopt. Er zijn er nu twee gelukt en ik ben daar denk ik zo'n 1,5 uur mee zoet geweest. De derde blijkt nog net zo moeilijk te gaan als de eerste twee. Ik heb er alweer een half uur opzitten en ben ten einde raad. Ik ben erg benieuwd of dit normaal is of dat deze problemen met de juiste techniek te vermijden zijn.

p.s. weet iemand trouwens of cat-6 kabels speciale connectoren vereisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Klinkt een beetje alsof je cat-5 plugjes op cat-6 kabels probeert te zetten. Die laatste heeft wat dikkere aders dan cat-5 dus dat past dan wat lastig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-05 17:36

Nobby

Nuts!

Gewoon oefenen, wedden dat de laatste connector er binnen 5 minuten opzit?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
1 Huls 3/4 cm strippen.
2 Paren onttwisten.
3 In de goede volgorde leggen (gaat door het lange gestripte stuk makkelijker) en tussen duim en wijsvinger leggen
4 Overtollige stuk afknippen. (Je wilt dat de huls nog tot in de connector komt).
5 In Connector stoppen. (Check of alle draden tot bovenin komen)
6 profit. :)

Het gaat vanzelf makkelijker.

[ Voor 6% gewijzigd door Roamor op 14-08-2010 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gaat dit niet sneller met wandcontactdozen en een punch tool? Het ziet er in ieder geval mooier uit, en voor het laatste stukje gebruik je kant-en-klare patchkabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
- De kabel ruim afstrippen (zo'n 3 cm) en de aderparen glad strijken.
- Aderparen op volgorde leggen en glad blijven strijken.
(nu blijven ze op volgorde liggen)
- Nu pas op maat afknippen zodat het omhulsel netjes in de connector past
- Nu passen de aderparen netjes in de connector zonder te verschuiven

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Ik zou wandcontact dozen gebruiken met punch tool of deze

http://www.google.com/img...29,r:17,s:36&tx=103&ty=53

Die monteer je namelijk door de aders terug te slaan en een module erin te klikken
http://www.google.com/img...70&ty=67&biw=1920&bih=917

[ Voor 35% gewijzigd door raymonvdm op 14-08-2010 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Het ligt er ook maar net aan wat voor een soort kabel je gebruikt waar je de connectors op wilt zetten.

Je hebt stugge kabel welke gebruikt wordt voor installatiewerk, dus voor in de muur en afmonteren met een contactdoos en punch tool. Op dat soort stugge kabels is het aanbrengen van een connector altijd een wat vervelend werkje in tegenstelling tot het monteren van een connector op een flexibele kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
De kabels zijn vrij stug. Ik ben nog even langs de computerboer gegaan. Deze vertelde me dat je inderdaad aparte cat-6 plugjes en zelfs een cat-6 tang moet gebruiken. Nu is één kabel al geslaagd. Ik heb alleen de snelheid nog niet kunnen testen. Weet iemand of de snelheid van de cat-6 kabels beperkt wordt door het gebruik van cat-5 plugjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ja en nee. cat5 is prima voor gigabit, cat6 is marketingblaat, enneh.. officieus de stanaard voor 10-gbit die niemand nog heeft.

nee, cat5 hulsjes doen niet af aan de snelheid, je had alleen dik geld kunnen besparen door gewoon cat5/cat5e kabel te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 23:59
Als je goed zoekt vind je Cat6 die nauwelijks duurder is dan de gemiddelde Cat5e, als je tenminste voor een rol van 305m gaat. Scheelt je een tientje of 3, dus waar hebben we het over als je al die uren erin steekt om het zelf aan te leggen en overal door te duwen.

Ik zou voor dat geld ook voor Cat6 gaan, wie weet wat de toekomst brengt, HDBaseT wat standaard wordt? Stroomkabels die over de volle lengte erlangs lopen en toch meer interferentie geven dan geweest. Een beetje extra afscherming kan nooit kwaad! Alleen het vervelende is inderdaad dat je een andere tool nodig hebt omdat de aders en afscherming wat dikker zijn en het daarom inderdaad niet past. Ik heb er ook altijd moeite mee, vervelend werk maar het is ff doorzetten. De eerste 10 connectors gaven geef verbinding bij mij, verkeerd geknipt, verkeerd gebundeld, noem maar op :P het is ff oefenen!

Waar ik pas echt een hekel aan heb zijn die F-connectors voor coax, die dingen krijg ik echt nog steeds niet fatsoenlijk...het past nooit als je geen fatsoenlijke (dure) krimptang hebt (maar ook hier zal oefening wel kunst baren :9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

hm, nja, last time I checked was cat6 bijna 2x zo duur (in de 50 cent de meter tov 23 cent de meter voor cat5e) maar dat is dan blijkbaar veranderd.

cat6 is inderdaad andere stekkers als je het helemaal officieel wilt doen, en dus ook weer een andere tang.. ik hou het voorlopig wel bij cat5e (ik heb nog 150m ofzo op de rol en een doos vol stekkertjes) maar dat ben ik dan ;) en als de 10gbit lan komt, dan zien we wel weer verder :)

[ Voor 59% gewijzigd door AlexanderB op 15-08-2010 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 23:59
AlexanderB schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 00:13:
hm, nja, last time I checked was cat6 bijna 2x zo duur (in de 50 cent de meter tov 23 cent de meter voor cat5e) maar dat is dan blijkbaar veranderd.

cat6 is inderdaad andere stekkers als je het helemaal officieel wilt doen, en dus ook weer een andere tang.. ik hou het voorlopig wel bij cat5e (ik heb nog 150m ofzo op de rol en een doos vol stekkertjes) maar dat ben ik dan ;) en als de 10gbit lan komt, dan zien we wel weer verder :)
Ik heb ook overal Cat5e liggen, maar dat ligt wel al weer 10 jaar ofzo, als ik nu nieuwe moest leggen deed ik het ook in Cat6 voor die 75 euro wat zo'n rol van 305m ongeveer kost. De kosten van de kabel zelf vallen in het niet tegen de tijdsinvestering die het kost om hem zelf te leggen, zeker in een bestaand huis... 8) De WC dozen zijn over het algemeen wel duur vind ik...maar als iemand een tip heeft waar je die goedkoop kan krijgen hoor ik het graag!

[ Voor 7% gewijzigd door StraightOn.NL op 15-08-2010 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:36
Ik heb zelf hier een berg contactdozen gekocht: http://kleinspul.nl/index.php?categoryID=1285

Is natuurlijk iets duurder dan plugjes erop zetten, maar het is veel steviger en veel makkelijker te doen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik denk dat hier twee dingen spelen. Ten eerste gaat de stugge variant sowieso wat lastiger in pluggen omdat die eigenlijk ook meer bedoeld is om af te monteren op een wandcontactdoos en aan de andere kant op een patch panel.

Daarnaast geldt dat dit klusje de eerste paar keer lastig is en daarna makkelijk en snel gaat, oefenen dus. Ik weet nog wel dat mijn eerste kabels ook lang duurde en dat ik ze ook nog vaak opnieuw moest doen omdat er dan weer net een niet goed zat :P Tegenwoordig gaat het een stuk soepeler en knijp ik er nog zelden een verkeerd.

Sowieso weet ik niet of connectors uit een stuk gebruikt of van die dingen met zo'n losse spreider, die dingen met zo'n losse spreider vind ik persoonlijk in ieder geval sowieso onhandig dus ik gebruik altijd connectors uit een stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Ik ben er nog niet uit. Ik begrijp niet goed hoe een wandcontactdoos makkelijker kan zijn. Je moet dan de aders in de contactdoos stoppen. Dat is toch net zo lastig. En daarnaast heb je een extra kabel nodig vanaf de contactdoos naar de computer.

@ik222; wat bedoel je met connector uit één stuk? Ik vind alleen cat-6 plugjes waarbij je elke ader in een apart gleuvje moet stoppen.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
michielvz schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:41:
Ik ben er nog niet uit. Ik begrijp niet goed hoe een wandcontactdoos makkelijker kan zijn. Je moet dan de aders in de contactdoos stoppen.
Dat is makkelijker, want dat gaat ader voor ader, de lengte van het afgestripte stuk is niet van belang, en niet alle aders hoeven even lang te zijn.
En daarnaast heb je een extra kabel nodig vanaf de contactdoos naar de computer.
Die kabel is kort en koop je kant en klaar.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

michielvz schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:41:
@ik222; wat bedoel je met connector uit één stuk? Ik vind alleen cat-6 plugjes waarbij je elke ader in een apart gleuvje moet stoppen.
je hebt ook plugjes waar je de draadjes eerst op volgorde in een plastic houdertje moet leggen, dan op maat knippen, en dan met houdertje en al in het plugje duwen, en dan crimpen.. maar dat was echt een pain om mee te werken, die houdertjes raken kwijt en whatnot, gewoon plugjes uit 1 stuk dus :)

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 09:12
AlexanderB schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 02:28:
[...]

je hebt ook plugjes waar je de draadjes eerst op volgorde in een plastic houdertje moet leggen, dan op maat knippen, en dan met houdertje en al in het plugje duwen, en dan crimpen.. maar dat was echt een pain om mee te werken, die houdertjes raken kwijt en whatnot, gewoon plugjes uit 1 stuk dus :)
idd, das leuk voor mensen die dit ooit één keertje moeten doen, liever gewoon normale connectoren.

Koop een zakje van 10 stuks en oefen op wat loze eindjes, je zult zien dat het steeds beter en makkelijker gaat.
Vroegâh deed ik er tien minuten over om een connector er goed aan te zetten, tegenwoordig 2 minuten (strippen, rechtleggen, afknippen, in de connector schuiven en als laatste krimpen).

• michielvz
Ik heb inmiddels al veel tijd er aan besteed maar het is een stugge cat6 kabel en het lijkt wel alsof die adertjes te dik zijn. De aders aan de zijkanten stropen altijd op. Ik ga het nog een keer proberen en anders met een contactdoos. Moet je daar trouwens een punchtool voor hebben of kan het ook zonder?

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 07:07

Robinski

A.K.A. RHarmsen

michielvz schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 10:29:
Ik heb inmiddels al veel tijd er aan besteed maar het is een stugge cat6 kabel en het lijkt wel alsof die adertjes te dik zijn. De aders aan de zijkanten stropen altijd op. Ik ga het nog een keer proberen en anders met een contactdoos. Moet je daar trouwens een punchtool voor hebben of kan het ook zonder?
Zoals het er uit ziet is een punchtool wel erg handig, maar dat zijn ook de kosten niet (7 euro of zo)

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:36
michielvz schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 10:29:
Dat doe je met zo'n ding: http://kleinspul.nl/index.php?productID=487&cat=204

Het kan waarschijnlijk ook zonder, maar dit is wel handig om te hebben (en niet duur). En nogmaals: het monteren van contactdozen is echt 10x makkelijker dan stekkertjes op die kabels monteren.

omniscale.nl

Pagina: 1