Externe schijf (NTFS) kan niet worden gelezen op MBP 2010

Pagina: 1
Acties:

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:04
Mijn eerste probleem met mijn Mac!

Ik heb een MBP 15" 2010 en een onlangs gekochte WD Passport Studio 640GB (FW800/USB2.0)

In het standaard voorgeformatteerde formaat (HFS+) is de schijf op de MBP prima te benaderen.
Ik wil hierop mijn bestanden zetten vanaf mijn Vista systeem met daarop al mijn muziek e.d.

Eerst heb ik op de windows computer MacDrive geïnstalleerd, hierdoor kon ik schrijven naar de HFS+ Passport. Maar bij aansluiten aan de Mac had hij alleen maar leesfouten en kon er alleen maar worden geformatteerd.

Toen heb ik besloten de schijf NTFS te formateren via de Vista computer, want, zoals overal staat beschreven, kan de Mac dat bestandssysteem wel lezen (maar niet beschrijven). Ik heb nu al mijn bestanden op die externe schijf gekopieerd, maar als ik de schijf nu aansluit met USB of FW aan de Mac dan zegt de mac:
"De schijf die u hebt geplaatst kan niet door deze computer worden gelezen". Herstel werkt niet en ook het installeren van NTFD-3G op de Mac heeft geen succes. Als ik de schijf weer aansluit op de Vista machine laat hij netjes mijn bestanden zien.

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

                           

• Horizons
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01-2024
Laat ik deze maar weer eens gebruiken:
NTFS lezen en schrijven op Mac

Ikzelf gebruik MacFuse.

• jeehaa
Waarvan akte...
Maar zoals ik al schreef heb ik al macdrive geïnstalleerd en die zorgt ervoor dat ik kan lezen en schrijven op de Passport vanaf Vista, maar zodra ik de schijf aankoppel aan de MBP kan deze een hoop bestanden niet lezen. Daarom heb ik de schijf geformatteerd naar ntfs op de Vista machine, maar kan de mac dit weer niet lezen, zelfs niet met ntfs-3G geïnstalleerd. Helaas zonder resultaat. Vandaar ook mijn post.

• Horizons
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-01-2024
jeehaa schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:57:
Waarvan akte...
Maar zoals ik al schreef heb ik al macdrive geïnstalleerd en die zorgt ervoor dat ik kan lezen en schrijven op de Passport vanaf Vista, maar zodra ik de schijf aankoppel aan de MBP kan deze een hoop bestanden niet lezen. Daarom heb ik de schijf geformatteerd naar ntfs op de Vista machine, maar kan de mac dit weer niet lezen, zelfs niet met ntfs-3G geïnstalleerd. Helaas zonder resultaat. Vandaar ook mijn post.
Probeer eens MacFuse of Tuxera NTFS

• jeehaa
Beide geinstalleerd, helaas zelfde uitkomst: bij het aansluiten van de disk met FW of USB krijg ik "De schijf die u hebt geplaatst kan niet door deze computer worden gelezen"...

edit:

besloten de Passport te formatteren naar NTFS in OSX ipv Vista. Nu kan er heen en weer gekopieerd worden. Bizar dat het dus niet werkt om de disk te formatteren in Vista in NTFS format en dan te gebruiken in OSX en andersom wel.

Tot dusver dank voor de hulp

[ Voor 43% gewijzigd door jeehaa op 14-08-2010 18:17 ]

• lpetersen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01-2024
jeehaa schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:59:
Beide geinstalleerd, helaas zelfde uitkomst: bij het aansluiten van de disk met FW of USB krijg ik "De schijf die u hebt geplaatst kan niet door deze computer worden gelezen"...

edit:

besloten de Passport te formatteren naar NTFS in OSX ipv Vista. Nu kan er heen en weer gekopieerd worden. Bizar dat het dus niet werkt om de disk te formatteren in Vista in NTFS format en dan te gebruiken in OSX en andersom wel.

Tot dusver dank voor de hulp
Dit probleem heb ik ook gehad, alleen in een andere volgorde. Als ik in OS X HFS geformatteerde usb sticks wilde benaderen in Windows met behulp van MacDrive werkte dit vaak niet. Pas als ik de usb sticks in Windows met MacDrive HFS formatteerde kon ik ze op beide systemen benaderen.

• jeehaa
Begrijp de logica er ook niet achter, maar inmiddels heeft het bij mij z'n werk prima gedaan.

Voor anderen met dergelijke problemen:

indien gebruik van NTFS -> schijf formatteren met je Mac naar NTFS
indien gebruik van HFS+ -> schijf formatteren met je PC naar HFS+ (met macdrive)

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Aangezien TS een MBP van 2010 heeft en dus vermoedelijk Snow Leopard draait: http://ntfsmounter.com/. Geen MacFuse of Tuxera nodig.
Pagina: 1