Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hi all,

Ik zit al een tijdje met het volgende probleem, maar ik slaag er maar niet in het op te lossen.
Er is één XP Home computer, een XP Pro laptop, een Windows 7 computer en nog wat andere computers die niet zo van belang zijn. Op de XP Home computer staan verschillende mappen gedeeld, maar deze zijn niet benaderbaar vanuit de laptop of vanuit de Win7 PC.

Het IPC scherm is te zien, maar wil je een (gedeelde) map openen dan verschijnt er een foutmelding. Op het forum hier staan een aantal howto's in verband met netwerkproblemen en share problemen. Hierin heb ik al gevonden dat je in XP Home ook "eenvoudig delen" kan uitschakelen door in veilige modus op te starten. Het valt op dat ik twee verschillende foutmeldingen krijg, afhankelijk van of de PC al dan niet in veilige modus is opgestart.
Als de PC in veilige modus is opgestart krijg ik volgende foutmelding. Start ik hem gewoon op krijg ik een andere foutmelding (gezien op de Win7 PC).
De XP Pro laptop vertoont gelijkaardige foutmeldingen.

Een tijdje terug was ik erin geslaagd om de XP Pro laptop toegang te geven tot de XP Home shares, maar énkel op het moment dat de XP Home PC in veilige modus was opgestart. Zelfs dat lukt nu niet meer...

Op de drie systemen bestaan dezelfde accounts met dezelfde wachtwoorden.
Ik heb op het XP Home systeem al geprobeerd om de gast account in te schakelen, maar dat veranderde niets. In XP Home kan ik niet aan het lokaal beveiligingsbeleid om lege wachtwoorden toe te staan, ondanks dat ik toch een wachtwoord heb ingesteld op de account waarmee ik de PC probeer te benaderen.
De NTFS permissies heb ik niets aan gewijzigd en zouden goed moeten staan. Voor één share staat ingesteld dat iedereen volledig beheer kan doen, voor de andere share is het specifiek één account (die op de drie machines bestaat met hetzelfde wachtwoord). Bij de sharemachtigingen heb ik enkel dingen toegestaan, dus nergens aangevinkt "geweigerd" aangezien dit laatste het toestaan overruled.
Alle systemen zitten in dezelfde werkgroep. De zogenaamde "thuisgroep" van Win7 is niet van toepassing aangezien de XP machines hier niet mee kunnen omgaan.

Andersom lukt het wel, de XP Home kan netjes op de Win7 (en ook op de XP Pro denk ik, nog niet geprobeerd). De Win7 kan ook op de XP Pro, dus volgens mij zit het probleem echt bij Home en niet zozeer de relatie XP/7.

Als ik vanuit de Home PC zijn eigen share probeer te benaderen (maakt niet uit welke van de twee) dan krijg ik eveneens zulk een foutmelding (LOL?).
De eenvoudige share opties en dat aan het handje houden begint mij stilletjes mijn keel uit te hangen. Je hebt toch totaal geen controle meer over wat je instelt en als er iets mis gaat kan je geen enkele instelling proberen of controleren. Door het zo eenvoudig te willen maken verlies je als "beheerder" alle controle.

Kan iemand mij een handje helpen met stap voor stap eens alles te overlopen, want ik zie eerlijk gezegd het bos niet meer door de bomen?
Alvast bedankt _/-\o_

H-V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:37
Het feit dat de machines elkaar wel zien sluit eventuele connectieproblemen uit.

Allereerst zou ik het geheel eens proberen zonder shares, maar wel met de juiste (en eigenlijk teveel) rechten. Dit bij wijze als test.
Kun je bv wel naar de C$ of D$ van de betreffende machine browsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
In XP Home worden de drives niet automatisch gedeeld zoals bij Professional het geval is (dus geen hidden shares). Bij de XP Pro laptop heb ik geen enkel probleem.

Eén share is volledig "openbaar", iedereen heeft daar het volledig beheer. Kan ik nog meer rechten toekennen?
Wat bedoel je juist met proberen zonder shares? Als ik niets deel/share dan kan ik de bestanden zeker niet benaderen, of zie ik dat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:37
High-Voltage2 schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 10:18:
In XP Home worden de drives niet automatisch gedeeld zoals bij Professional het geval is (dus geen hidden shares). Bij de XP Pro laptop heb ik geen enkel probleem.

Eén share is volledig "openbaar", iedereen heeft daar het volledig beheer. Kan ik nog meer rechten toekennen?
Wat bedoel je juist met proberen zonder shares? Als ik niets deel/share dan kan ik de bestanden zeker niet benaderen, of zie ik dat fout?
Denk dat ik in de war was met de hidden shares die niet aanwezig zijn op XP Home. Zonder die hidden shares lukt dat idd niet.

Het probleem zoals je beschrijft lijkt te worden veroorzaakt door een verschil tussen Home en Pro.

Link

Booten in safe mode en dan de permissions instellen lijkt voor een aantal users het issue te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Zover was ik al ;)
Vroeger kon ik met de XP Pro laptop zelfs op de XP Home machine als deze laatste geboot was in veilige modus. Dat lukt nu helaas ook niet meer...

Misschien moet ik toch nog maar eens de NTFS permissies nakijken in plaats van enkel de share machtigingen. Is er ergens iets specifiek waar ik op moet letten?

Ik heb op die XP Home machine ooit een image terug gezet, misschien dat daar ergens iets in de soep is gedraaid met verschillende user accounts. Dat probleem valt nog wel eens voor als je een herinstallatie doet terwijl er nog data op andere partities blijft staan.

Edit:
Dit moet ik eens gaan uitpluizen.
If you remove Every Group from the NTFS permissions, you cannot access the shared folder over the network.

[ Voor 12% gewijzigd door High-Voltage2 op 15-08-2010 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Zow, we zijn alweer twee stappen vooruit, maar nog altijd niet bij de oplossing.
Eerste probleem vastgesteld: bepaalde mappen en stations hadden een onbekende eigenaar (zo een security ID in plaats van een account), waarschijnlijk omwille van een clean install ooit.
Ik heb bij de "openbare" map bij de NTFS permissies "Iedereen" toegevoegd en toen kon ineens iedereen via het netwerk aan die map. Hetzij énkel als de XP Home machine in veilige modus was opgestart. Start ik hem gewoon op zit weer alles potdicht.
Bij de beperkte share (waar enkel ik toegang tot heb) stond de groep "Iedereen" al bij de NTFS permissies. Dus om te testen heb ik tijdelijk bij de share machtigingen iedereen volledig beheer gegeven. Ineens kon ik die map ook benaderen (in veilige modus).

Nu heb ik dus nog twee problemen:
1) De share machtigingen luisteren alleen maar naar de groep "Iedereen". Als ik die groep geen rechten geef, maar wel individuele accounts (die op alle machines met hetzelfde wachtwoord bestaan) dan kom ik er niet in. Dus om een of andere reden herkent hij die accounts niet (juist).
2) Vanaf dat de PC normaal opgestart is, zijn alle instellingen weer "overrided" en staat de boel weer dicht.

Ik heb ooit op een andere XP Home machine (nu niet meer in dienst) de volledige C schijf gedeeld, maar volgens mij was dat met behulp van eenvoudig delen, dat weet ik niet meer. Voor de openbare map kan ik eventueel eenvoudig delen gebruiken, maar voor de speciale map gaat dat niet omdat ik daar enkel mijn account toegang tot wil verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dan moet je eerst in veilige modus alle delingen weer ongedaan maken, de rechten weer herstellen (die SID er tussenuit halen) en dan weer from scratch instellen.

Met XP Home edities kun je dat alleen maar in veilige modus doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Die SID is weg, maar dat heb ik gedaan terwijl alle shares nog ingesteld stonden.
Ik zal eens volledig from scratch beginnen. Ook Windows bestandsdeling uitschakelen en terug inschakelen om zeker te zijn dat alles juist staat in de firewall en eventueel op nog andere plaatsen.

Ik begrijp dat je het enkel kan instellen via veilige modus, maar die instellingen moeten toch gehandhaafd blijven als je naderhand normaal opstart of worden die dan weer teniet gedaan door iets?

Edit:
Zelfs met eenvoudig delen loopt het al mis :/
Had alle shares weg gedaan, bestandsdeling uitgeschakeld, reboot, opnieuw bestandsdeling ingeschakeld, eenvoudige share aangemaakt, reboot. Zonder resultaat, de share is niet benaderbaar.
Eens kijken of ik eventueel in veilige modus nog wat kan bijstellen, waarschijnlijk gaat het daar wel gewoon werken.

[ Voor 27% gewijzigd door High-Voltage2 op 15-08-2010 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• High-Voltage2
  • Niet online
Weer een half stapje verder.
De andere PC's maken dus verbinding via de Gast account. Alle regels die ingesteld worden voor de Gast account gelden voor netwerkgebruikers. Als ik de Gast account volledige beheersrechten geef en mijn persoonlijke account alles weiger dan nog kan ik er in. Uiteraard werkt dit alles énkel in veilige modus. Vanaf dat de PC normaal geboot is, zit alles potdicht.

Volledig from scratch beginnen heeft dus niets uitgehaald.
Met eenvoudig delen lukt het ook niet om via een andere PC verbinding te maken. Het IPC scherm is wél toegankelijk en remote printen is ook geen probleem.
Ook de standaard share van Windows (ergens een mapje in all users) is niet te benaderen.

Edit:
Ik heb ooit een klein tootlje erop gezet (van Microsoft) om de PC remote af te sluiten, want dit ging wel in Professional, maar ook niet in Home. Misschien moet ik dit maar eens terug zoeken, hopelijk brengt het ook soelaas voor de netwerkproblemen.

Edit2:
When Simple File Sharing is turned on, if you configure specific user ACEs, remote users are not affected when Simple File Sharing is turned on because all remote users authenticate as Guest when Simple File Sharing is turned on.
Het ziet er dus naar uit dat XP Home "eenvoudig delen" automatisch aanzet als je hem normaal boot. In veilige modus staat "eenvoudig delen" dan weer uit.

[ Voor 32% gewijzigd door High-Voltage2 op 17-08-2010 11:16 ]

Pagina: 1