Toon posts:

Platte temperatuur sensor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand waar ik zoiets kan krijgen? Ik wil wel eens weten hoe warm/koud alles nu word, en de temp. sensor van de A7V klopt nog voor geen centimeter.

Verwijderd

[topic=142111]

Lees deze maar.
Had geen zin om het weer te doen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:17
Kun je misschien niet iets maken met een thermokoppel? (Ook wel erg plat dacht ik zo).

Verwijderd

Topicstarter
En gewoon een losse thermokoppel o.i.d? Is dat ergens te krijgen? Dat heb ik liever dan een complete meter die je weer voor veel $$$ moet bestellen.

Verwijderd

Asus levert zo'n ding, kan je in je mobo stoppen en uitlezen in probe of een ander progje. Ik heb em zelf gemaakt, met een thermistortje uit de electronicazaak. Deze is alleen te dik en kan aleen tegen de zijkant van de core geplaatst worden. Deze thermistor is zeer nauwkeurig en geeft exact 10 C lager aan als de sensor op de a7v. Dit klopt wel met andere bevindingen. Ga er dus maar vanuit dat de core zo'n 8 tot 10 C kouder is dan de a7v sensor. Overigens wil dit niet zeggen dat de die niet warmer is. Asus heeft waarschijnlijk geconstateerd dat het in de proc iets warmer is als aan de buitenkant van de core. Ik denk dat asus dus wel de juiste temp in de proc aangeeft.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 12 maart 2001 11:28 schreef BoZ het volgende:
Overigens wil dit niet zeggen dat de die niet warmer is. Asus heeft waarschijnlijk geconstateerd dat het in de proc iets warmer is als aan de buitenkant van de core. Ik denk dat asus dus wel de juiste temp in de proc aangeeft.
Absoluut niet. De core is minimaal 20C warmer dan de onderkant van de CPU behuizing (waar de sensor tegenaan drukt). Daarom moet je ook uit gaan kijken als je CPU volgens je mainboard zo'n 70 a 75 graden wordt, want dan is je core boven de temperatuur die AMD opgeeft als maximum. Daar zit natuurlijk ook nog een veilige marge in, maar toch...

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

de temperatuur die je uitleest zit waarschijnlijk al een correctie bovenop..

dit heb ik een keer nagemeten op me werk met een professionele tempuitlezer.

Verwijderd

ik heb al ergens een temp-weerstand gevonden
(conrad)

die geeft ongeveer 300k bij -40C.. en 1000k bij 20C ofzo..

zijn 5,- ofzo.. (en echt klein)

ik moet er dan alleen een a/d-converter opzetten.. maar hoe?? kzou het niet weten..
Pagina: 1