Toon posts:

Macbook 'WIT SCHERM', hoe ernstig zijn de problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week via Marktplaats een 2e hands Macbook White Core Duo 2.0Ghz 1,25Gb intern bij iemand gekocht. Toen ik bij de beste man was stond het Macbook al. Alles werkte naar behoren dus ik heb de laptop gekocht. Eenmaal thuis begonnen de problemen (heb de laptop nu we een week verder zijn pas voor het eerst aangezet!). Na het opstarten bleef de muis telkens hangen op het bureaublad en kreeg ik een melding in ik geloof 4 talen dat ik de laptop uit moest zetten en opnieuw moest opstarten. Ik probeerde dit en hij bleef meteen hangen tijdens de opstart bij het Apple logo (het ronddraaide tijdbalkje bleef ook hangen). Wederom de melding dat ik de laptop uit moest zetten. Daarna startte hij wel gewoon door, maar direct weer problemen met de muis die vastliep en weer de melding 'power down'. Vanaf dit moment is hij nooit meer helemaal opgestart.....
Op dit moment is het zo dat wanneer ik de laptop aanzet hij 9 van de 10 keer meteen blijft hangen en ik een wit scherm krijg. Nog 2 keer is hij iets verder gekomen maar dan liep ie ook weer vast bij het apple logo. Ook kreeg ik soms nog de melding dat ik de laptop uit moest zetten. Op een gegeven moment merkte ik dat ik bij het indrukken van bepaalde toetsen net na het aanzetten van het Macbook ik een harde schijf in het midden van het witte scherm te zien kreeg met een pijl ernaartoe wijzend en daarbij 'Leopard' geschreven. Maar ook hier bleef het bij. Ik heb toen mijn originele Tiger cd er maar eens ingedaan die ik erbij heb gekregen maar nu kan ik zelfs met de toetsencombi niets meer: het scherm bleeft nu volledig wit bij het opstarten. De cd hoor je wel draaien alsof hij m wil gaan lezen maar er gebeurd gewoon niets meer.

Ik ben bang dat de problemen niet softwarematig zijn maar dat er iets met de HDD of MB is? Misschien kan iemand dit bevestigen? Of zijn er toch nog dingen die ik kan proberen? En mochten de problemen aan de hardware liggen, is er dan met zekerheid te zeggen of het de HDD of MB is? De HDD vervangen is volgens mij nog wel te doen qua kosten las ik maar een MB vervangen weegt niet af tegen de baten omdat dit veel geld gaat kosten?

De verkoper geeft niet meer thuis dus hier heb ik ook niets meer aan. En die zal toch wel zeggen dat ie bij hem nog gewoon werkte (wat misschien ook wel zo was, maar dat ik net de pech heb dat ie het bij mij heeft begeven?)

EDIT: nog iets wat de laptop wel doet (misschien kunnen jullie aan de hand hiervan meer bepalen, ik geef maar gewoon zoveel mogelijk informatie): als ik de powerknop lang indruk vanaf de uitstand hoor ik een lange piep, daar blijft het vervolgens ook bij waarna ik weer in het witte scherm kom en er niets gebeurd.......

HELP!!!! :(:(:(

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-02 18:53

Maximus

There is no substitute

Eerst even van een van de installatieschijven de Apple Hardware Test draaien, dan krijg je bij problemen een indicatie wat de problemen zijn. Schroom niet om deze test twee of drie keer te draaien in plaats van een keer.

Als het de HDD is dan is het een easy fix maar als uit de test een dood logicboard komt dan kun je beter maar gaan sparen voor een nieuwe MacBook, dat zijn fixes van een paar honderd dollar of euro.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen installatieschijven en heb net de cd bekeken die ik erbij heb gekregen van de verkoper maar die lijkt toch niet origineel te zijn. Ik krijg enkel het witte scherm en kan nergens iets kiezen of wat dan ook. Ik hoor ook geen boing meer bij het opstarten (tijdens deze boing zou je op de option of c knop moeten drukken om in een bepaalde modus te komen maar dit lukt dus niet)

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-01 22:24
Probeer eens net voor/tijdens/na (soms mis ik het moment net) eens de 'alt' knop in te houden. Dan kom je namelijk in het boot menu en kun je kiezen vanaf welke schijf je wilt opstarten (als je er een cd/dvd in hebt zitten kan het eventjes duren (max 30 sec.) duren voordat je die cd/dvd schijf ziet).

Als je cd/dvd niet werkt, dan zou ik even gaan zoeken naar iemand die een MacOs dvd heeft gekocht (schijnbaar zijn de cd/dvd's die je bij je mac krijgt specifiek aan die mac gebonden. Dit probleem heb je niet bij een gekochte installatie schrijf).

Als die daarna boot de tip hier boven proberen (hardware test draaien). Als die geen problemen geeft, gewoon een verse install doen.

Lukt dit niet, dan veel succes, want dan heb ik ook geen idee wat je zou kunnen doen. Misschien de HDD en/of het geheugen vervangen?

edit:
Ik lees net pas dat je geen boing meer hoort. Volgens mij is de boing een test geluid dat je laat weten dat alles in orde is. Ik weet het nu ook niet meer (heb wel een mac, maar weet vrijwel niks van problemen oplossen ;))

[ Voor 12% gewijzigd door CoiLive op 14-08-2010 10:30 ]

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

Als eerste: P-RAM resetten!: http://support.apple.com/kb/ht1379

Mochten alle uitstekende tips van hierboven nog niet helpen (of durf je gewoon niet verder te gaan, misschien bang dat je 'm nog verder stuk maakt), kun je altijd nog overwegen om 'm naar een Apple Store (retailer) te brengen, daar kunnen ze 'm helemaal onderzoeken en krijg je keurig terug wat er stuk is (en wat de kosten zijn om het te vervangen). Meestal zitten de onderzoekskosten zo rond de 40 a 50 eu..

Als je zelf wat hardware hebt liggen (of iemand anders met een MacBook die je het een en ander wel wilt laten lenen) dan kun je geheugen en hardeschijf vervangen, en testen of hij dan boot (vanaf DVD, om de testen weer te draaien). Werkt dat niet.. Heb je een hele grote kans dat het MB naar z'n gootje is..

• APAF-1
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01 20:17
Even in het wild gokken:

Probeer eens je accu eruit te halen om vervolgens je Macbook zonder accu (dus op netstroom) op te starten? Kan zijn dat er iets is met het MoBo. Zou "Power Down" kunnen verklaren?

Nogmaals, is slechts een wilde gis.
Pagina: 1