Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 22:56
Ik heb een tijdje geleden een nieuwe Digitale video camera gekocht.
Nou had ik hiervoor al een andere en ook deze camera heeft zoals bijna wel elke camera last van een hoop windgeruis.
Nou hoop ik dat er hier mensen zijn die een goede oplossing hebben gevonden voor dit probleem.

Het gaat om de panasonic HDC SD 700 Link

Nou heb ik de volgende twee problemen.

- Een hoop windgeruis dat ervoor zorgt dat je bijvoorbeeld op het strand of bij winderig weer niet meer kan horen wat er voor de rest in de omgeving voor geluid is.
- De camera heeft uiteraard een zoom functie en ook een fannetje aan boord, deze hoor je als je goed luistert ook op de achtergrond.

Nou neemt deze camera 5.1 geluid op, en dat is natuurlijk wel mooi, alleen heb ik nog geen microfoon kunnen vinden die 5.1 geluid opneemt, en wel zorgt voor een windvrije opname.

Is dit wat Link of heeft iemand een beter oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:55

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Windkap erop? Zo'n fluffy ding kan goed helpen. Ik zie alleen niet waar de mic op jouw camera zit.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

5.1 geluid is natuurlijk een wassen neus op zo'n camcorder. Fatsoenlijk mono of stereo geluid heb je vele malen meer aan.

Zo'n microfoon als je aangeeft zal dat probleem sowieso oplossen. Het schuim rond de microfoon zal het geruis grotendeels weghalen. Eventueel kan je dit ook op de microfoon van je camera zelf doen, afhankelijk van waar deze zit.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Hillie schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 00:11:
Windkap erop? Zo'n fluffy ding kan goed helpen. Ik zie alleen niet waar de mic op jouw camera zit.
Zijn er windkappen voor dergelijke kleine microfoontjes.

Als je de eerste link naar de kamera aanklikt zit hij precies achter de lens, net boven het woord 3CMOS.
Maar een vraagje is deze microfoon van sennheiser nou stereo of altijd mono, en je kan zeggen wat je wil maar als je op een surround set deze camera gebruikt, dan hoor je toch echt dat als er geluid van achter komt, dat dit uit de achter speakers komt, dus op zich is dat wel jammer als dat niet meer werkt. Een externe 5.1 microfoon bestaat dus volgens jullie niet? of heb je dan alleen hele duree professionele?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07 19:40
Ze bestaan wel in de consumentensector, prijzen lopen erg uiteen. Deze zijn de goedkoopste die ik kon vinden (Canon heeft er ook in dezelfde prijsklasse, maar die passen niet).

http://www.holophone.com/products/portamic-15
http://www.cascade-audio.com/surround_microphone

Persoonlijk zou ik wel voor een goede stereomicrofoon gaan, 5.1 is voor consumentenelektronica gewoon een gimmick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Men gebruikt dode katten tegen wind in de microfoon. Meeste microfoons worden geleverd met zo een pluisebol.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diego27
Oke thanks ga ik daar even mee aan de gang.
Had eigenlijk wel verwacht dat er hier iemand was met een wat professionelere gedachte voor wat goed is, maar ik kom er zo ook wel uit denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:39
Die Senheisser is mono, een enkele microfoon, dus mono geluid :)

Dat is eigenlijk ook de beste oplossing, een losse mic met een goede kap erop.
Het liefst iets als dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.bax-shop.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/WS6.jpg

De bovengenoemde dooie kat ;)

Bij een oplossing als dit ben je ook van het geluid van de zoom en fan af.
Kost wat, heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik heb zelf een Rode DeadKitten:

Afbeeldingslocatie: http://www.drumza.com/images/RODEDeadKittenWindscreen.jpg

Past zo een beetje op iedere mic. Voor zo een shotgun mic gebruikt men een dead longcat (lol) zoals hierboven.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Diego27 schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 00:34:
[...]

Zijn er windkappen voor dergelijke kleine microfoontjes.

Als je de eerste link naar de kamera aanklikt zit hij precies achter de lens, net boven het woord 3CMOS.
Maar een vraagje is deze microfoon van sennheiser nou stereo of altijd mono, en je kan zeggen wat je wil maar als je op een surround set deze camera gebruikt, dan hoor je toch echt dat als er geluid van achter komt, dat dit uit de achter speakers komt, dus op zich is dat wel jammer als dat niet meer werkt. Een externe 5.1 microfoon bestaat dus volgens jullie niet? of heb je dan alleen hele duree professionele?
Als je buiten in de wind gaat filmen wil je niet de wind uit alle richtingen opnemen, maar bijvoorbeeld alleen de stem van iemand voor je.

De langwerpige (condensator)microfoons pikken vooral geluid op van de voorkant en ook nog een beetje van achter en veel minder langs de zijkanten.

Om windruis te verminderen hebben camera's vaak een (softwarematig) high pass filter waarbij lage ruis/brom tonen er uit worden gefilterd. De volgende stap is een plopkap, van schuimrubber deze beschermt de microfoon tegen de ergste geluiden en vooral aanrakingen, rondvliegend speeksel, waterdruppels en vuil.

Daar omheen kan je dan een "zeppelin" doen, dit wordt met name gebruikt met microfoons op een hengel in de filmincustrie en creeërt een omgeving van stilstaande lucht om de microfoon.

Daarna kan er ook nog een "dead cat" omheen, een harige hoes die nog meer windruis wegneemt. Bij minder professionele opstellingen wordt deze direct op de plopkap geplaatst.

Surroundgeluid vereist meerdere microfoons, tenzij je (minstens) 5 keer zo veel geld wilt neerlegen zullen deze dus per stuk kwalitatief minder zijn. Voor spraak opnemen heb je dat overginds echt niet nodig, goed mono geluid is vele malen fijner dan slecht surround. Je kan het overginds ook combineren. Je maakt van de omgeving aparte surround opnamen en plaatst het achtegrondgeluid later achter de stem, en je kan daarbij het volume ook nog apart aanpassen. Met voldoende tijd en creativiteit kun je ook zonder dure spullen hele leuke dingen maken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als ik naar de afbeelding kijk zie ik bovenop de camera een microfoon zitten.
Kijk eens of je daar zo een pluizig stofje om heen kan elastieken.

Die dingen zijn er ook kant-en-klaar; kijk eens naar de rycote gustbuster...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Dit topic pas veel beter in Film & Video dan in SG. :)

bedankt voor de TR

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredgebhard
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-01-2019
Ik heb Sony HDR-AZ1 actiecamera. Uren gepoogd het windgeruis / windgekraak te verminderen. Met allerlei type schuimrubber en met schapenvacht. Het hele apparaat omwikkeld. NIKS HELPT. Waardeloos om op een motorfiets OF in de wind te gebruiken. Je bent verplicht om muziek over de geluid opname te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredgebhard
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-01-2019
O ja Sony benaderde mij in Twitter. Antwoord:" Bedankt voor uw uitgebreide klacht. Heel vervelend voor u".
ZO, daar kan ik het meedoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fredgebhard schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 02:24:
Ik heb Sony HDR-AZ1 actiecamera. Uren gepoogd het windgeruis / windgekraak te verminderen. Met allerlei type schuimrubber en met schapenvacht. Het hele apparaat omwikkeld. NIKS HELPT. Waardeloos om op een motorfiets OF in de wind te gebruiken. Je bent verplicht om muziek over de geluid opname te zetten.
Wacht...je knalt een actiecamera op een motor en bent verbaasd dat de wind herrie maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:36
Dit draagt niet echt bij aan de discussie, die al 7 jaar oud was. Dit topic gaat op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.