Ik ben aan het proberen mijn OpenBSD-servertje naar Ubuntu Server 10.04 LTS om te zetten. De hardware is een Jetway J7F4K1G2ES-LS met twee Realtek 8169 NIs onboard. Beide NICs heb ik ingesteld om automatisch een IP van de dhcp-server op te halen
# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback
# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet dhcp
# The secondary network interface
auto eth1
iface eth1 inet dhcp
Dat lukt ook prima, beide interfaces krijgen het toegewezen IP van de (NAT)router.
Ik kan van binnenuit het LAN ook met beide IP-s verbindingen opzetten en vanaf de server kan ik via beide NICs verbinden naar het LAN.
Verbinden met het WAN is echter pas mogelijk als ik een van beide interfaces uitschakel, welk maakt niet uit. Iets moet dus misgaan, mijn vermoeden (enigszins gestaafd door een internet-speurtocht) is dat het aan de instelling van de gateway ligt. Vermoedelijk hebben beide interfaces een gateway, terwijl er slechts een een zou moeten hebben.
resultaat van route:
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
192.168.1.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 eth0
192.168.1.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 eth1
default Router.lan 0.0.0.0 UG 100 0 0 eth1
default Router.lan 0.0.0.0 UG 100 0 0 eth0
Klopt het dat ik vermoedelijk gewoon een route moet verwijderen? Hoe doe ik dat, kan dat door /etc/network/interfaces te bewerken?
Het doel van de oefening is om een NIC volledig te wijden aan services binnen het LAN, en een voor de services in het LAN.
# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback
# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet dhcp
# The secondary network interface
auto eth1
iface eth1 inet dhcp
Dat lukt ook prima, beide interfaces krijgen het toegewezen IP van de (NAT)router.
Ik kan van binnenuit het LAN ook met beide IP-s verbindingen opzetten en vanaf de server kan ik via beide NICs verbinden naar het LAN.
Verbinden met het WAN is echter pas mogelijk als ik een van beide interfaces uitschakel, welk maakt niet uit. Iets moet dus misgaan, mijn vermoeden (enigszins gestaafd door een internet-speurtocht) is dat het aan de instelling van de gateway ligt. Vermoedelijk hebben beide interfaces een gateway, terwijl er slechts een een zou moeten hebben.
resultaat van route:
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
192.168.1.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 eth0
192.168.1.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 eth1
default Router.lan 0.0.0.0 UG 100 0 0 eth1
default Router.lan 0.0.0.0 UG 100 0 0 eth0
Klopt het dat ik vermoedelijk gewoon een route moet verwijderen? Hoe doe ik dat, kan dat door /etc/network/interfaces te bewerken?
Het doel van de oefening is om een NIC volledig te wijden aan services binnen het LAN, en een voor de services in het LAN.