Twee NICs in Ubuntu geen verbinding WAN wel LAN

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik ben aan het proberen mijn OpenBSD-servertje naar Ubuntu Server 10.04 LTS om te zetten. De hardware is een Jetway J7F4K1G2ES-LS met twee Realtek 8169 NIs onboard. Beide NICs heb ik ingesteld om automatisch een IP van de dhcp-server op te halen

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

# The secondary network interface
auto eth1
iface eth1 inet dhcp

Dat lukt ook prima, beide interfaces krijgen het toegewezen IP van de (NAT)router.

Ik kan van binnenuit het LAN ook met beide IP-s verbindingen opzetten en vanaf de server kan ik via beide NICs verbinden naar het LAN.

Verbinden met het WAN is echter pas mogelijk als ik een van beide interfaces uitschakel, welk maakt niet uit. Iets moet dus misgaan, mijn vermoeden (enigszins gestaafd door een internet-speurtocht) is dat het aan de instelling van de gateway ligt. Vermoedelijk hebben beide interfaces een gateway, terwijl er slechts een een zou moeten hebben.

resultaat van route:

Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
192.168.1.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 eth0
192.168.1.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 eth1
default Router.lan 0.0.0.0 UG 100 0 0 eth1
default Router.lan 0.0.0.0 UG 100 0 0 eth0

Klopt het dat ik vermoedelijk gewoon een route moet verwijderen? Hoe doe ik dat, kan dat door /etc/network/interfaces te bewerken?

Het doel van de oefening is om een NIC volledig te wijden aan services binnen het LAN, en een voor de services in het LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Het probleem lijkt hem inderdaad te zitten in de twee default gateways. als ik de tabel verander in:

Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface
192.168.1.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 eth0
192.168.1.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 eth1
default Router.lan 0.0.0.0 UG 100 0 0 eth0

is er geen probleem. Nou kom ik er met de man-pagina's en verder nog niet echt uit hoe ik dit automatisch zo elegant mogelijk kan doen... Heb nog niet uitputtend gezocht natuurlijk, maar wellicht is een expert aanwezig die mijn worsteling wat kan bekorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:21
Wat wil je eigenlijk bereiken met het aansluiten van beide lan verbindingen aan dezelfde router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Dat is wel een goede vraag :P Heel zinvol zal het niet zijn.

Het bordje met de twee NICs had ik in eerste instantie gekocht als bridge, maar dat is mettertijd (en met een WiFi-router/stroomverbruiksredenen) veranderd.

Nu dacht ik dat het wellicht makkelijk is om een interface de externe services te laten doen (in DMZ eventueel) zoals VPN en een aantal andere zaken (andere webpagina's, geen ssh etc).

Ik zou de NICs ook kunnen bundelen, maar dat is denk ik nogal overdreven gezien het bandbreedteoverschot dat er al met één NIC is.

Aan de andere kant zou ik gewoon één interface kunnen gebruiken, maar gezien bepaalde driverproblemen in Ubuntu is dat een mindere optie (soms wordt een interface gewoon niet herkend/komt nooit up) dus dan is het sowieso makkelijk om een backuptoegang te hebben, de kans dat beide interfaces niet goed werken is beduidend kleiner. Ik zou natuurlijk nog andere distro's kunnen gebruiken, dan zijn er (eventueel) geen problemen, of teruggaan naar OpenBSD.

Misschien zijn er wel zinvollere manieren om gebruik te maken (of juist niet) van de NICs, ik sta natuurlijk altijd open voor suggesties.

De oplossing die ik nu heb gekozen voor mijn probleem is trouwens een (boot)scriptje dat de route delete, ik weet niet of dat beter kan.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 14-08-2010 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je kunt vast wel ergens opgeven dat je DHCP-client geen default route moet toevoegen voor eth1 oid. Gentoo kan 't iig wel door de optie "-G" in /etc/conf.d/net mee te geven aan `dhcpcd`:

-G, --nogateway
             Don't set any default routes.

Maar hoe je zoiets in Ubuntu voor elkaar krijgt: dunno.