2x Wifi = Dubbele Snelheid?

Pagina: 1
Acties:

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02 07:11
Nu heb ik al heel wat gezocht maar iedereen is op zoek naar de vraag 'hoe kan ik twee internet verbindingen trunken?'

Dat heb ik zelf een aantal jaar geleden al gedaan toen ik een 25mbit kabel en een 20mbit dsl lijn had voor een jaartje, het beste wat ik toen bereikt had zonder speciale routers etc was i.i.g. zorgen dat mijn usenet SNEL was door twee providers te gebruiken en de ene providers IP adress geforceeerd te routen via de DSL lijn. Dit is een oplossing die goed werkt maar waar weinig mensen blijkbaar aan denken. Ook bepaalde torrent clients hebben een meerdere uplinks functie.

Waar ik NU mee zit is dat ik twee maal een WiFi wil combineren die uiteindelijk maar op één internet verbinding zit om op die manier altijd minimaal de 120mbit te garanderen die mijn ISP levert. Met een enkele WiFi lijn schommelt het namelijk tussen de 70 en de 111mbit. Nu kan ik dezelfde truuk uithalen voor usenet omdat ik eerlijk gezegd aan 70mbit voor de andere internet toepassingen ook al genoeg heb, maar omdat het nu om maar 1 ISP gaat met 1 IP adres hoopte ik dat er toch iets beters mogelijk was dan enkel een IP adresje van mijn NSP routen via de ene WiFi adapter en de andere adapter voor 'de rest' gebruiken.

Dus kom maar op met jullie suggesties!

EDIT: JA JA! Bedraad is ook een oplossing, alles is al in huis gehaald, maar voor het er uiteindelijk ligt zullen we in 2011 zitten :P

[ Voor 5% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 13-08-2010 18:33 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik heb twee auto's. Ieder apart halen ze de 200 per uur of een beetje meer. Hoe kan ik mijn auto's dusdanig aan elkaar vastmaken zodat ik niet 200 maar 400 per uur kan rijden?

Ja, autometaforen zijn lastig, maar wat je vraagt komt op hetzelfde neer want je wilt dubbele snelheid, niet dubbele capaciteit (8 stoelen die dezelfde kant opgaan, en twee kofferbakken vol baggage..).

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:23
200mbits powerline geen optie?

versterker?

ik neem aan dat je 2 wifi kaarten hebt in je laptop?
Ik betwijfel eerlijk gezegd of je zo voordeel gaat halen echter wel interesse om te zien of het lukt

in theorie kun je dan 1 wifi signaal mbv metric toekennen aan bepaalde port/ip range die je dan met bepaalde progs gebruikt en dan aparte wifi voor de rest

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• TWeaKLeGeND
De snelheid van een verbinding is ook uit te drukken in capaciteit, de snelheid van een auto niet zonder er een lulverhaal van te maken. Daar ga je dus de mist in. Als ik twee auto's gebruik kan ik 2x hetzelfde aantal bits vervoeren in dezelfde tijd. Dat kan met WiFi ook, alleen is het de vraag hoe ik ze beiden dezelfde kant op kan laten 'rijden'.

Verder is er al een simpele methode die ik in mijn OP heb uitgelegd. Je krijgt op elke WiFi link een IP adres, door een route naar een bepaalde bestemming bijvoorbeeld je usenet provider te binden aan 1 van die 2 adressen gebruik je ze al beiden. (En dan hoef je ook niet eens persee twee NSP's te hebben maar gewoon 1tje waarbij je meerdere IP's kan gebruiken om te verbinden)

200mbits powerline heb ik liggen van een ibood, niet getest, maar zal vast niet boven de 50mbit uitkomen, of is er iemand met andere ervaringen..?

Het gaat niet op een laptop maar een vaste PC met een PCI WiFi en een USB WiFi, de ene dualband en de andere niet.

Ik HEB dus al bereikt dat mijn usenet verbinding ALTIJD stabiel 120+ mbit is (afhankelijk van wat ISP levert, maar de WiFi link is praktisch gezien nooit de bottleneck.) Wil er alleen achter komen of er nog andere manieren zijn om het beter te verdelen i.p.v. alleen usenet. (en torrents)

(Je theorie van bepaalde progs via de ene WiFi is dus geen theorie meer, alleen zijn het vooral usenet en torrents die daar gebruik van kunnen maken, en/of eventueel online gaming)

[ Voor 41% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 13-08-2010 18:49 ]

• TWeaKLeGeND
Powerline + 1x WiFi combineren is misschien een betere optie, ik lees nu dat die Powerline dingetjes toch wel tot 70-100mbit gaan. Een beetje testen een dezer dagen, maar ben nogsteeds op zoek naar eventueel een goed stuk software die beide WiFi verbindingen kan trunken tot 1 virtuele verbinding.

Is mijn vermoeden dat omdat het om 1 ISP gaat met 1 extern IP adres het een makkelijkere klus is dan twee ISP's combineren wel juist?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

'Channel bonding' is een techniek die in de 802.11n-standaard zit. Daar wordt voor één netwerk van 2 kanalen gebruik gemaakt (2x 20 MHz).

Niettemin, als het om prestaties gaan zou ik gewoon een bedraad netwerk aanleggen, en bij voorkeur dan een conventioneel Ethernet-LAN, gigabit ofzo :).

[ Voor 36% gewijzigd door Borromini op 13-08-2010 19:01 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-02 11:40

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Je wilt dus Link Aggregation op je beide wireless NICs? Volgens mij kan windows dat niet out-of-the-box:
http://social.answers.mic...21-4b2c-8fe3-ffa5fff02931

Tenzij je Windows Server 2008 wil draaien of hoger :)

Overstappen op Linux is zeker geen optie? Want daar kan het zonder al te veel problemen :+

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Nee.
alleen is het de vraag hoe ik ze beiden dezelfde kant op kan laten 'rijden'.
Niet. Althans: niet zonder een complexe setup met twee extra routers en een vorm van per-packet-loadbalancing. Die is fabrikant-specifiek, dus duur. Als je het per se over wifi wilt kom je uit op denk ik iets als twee cisco 3945's (van zo'n 7000 euro per stuk met elk twee Wifi-WIC's van een paar honderd euro per stuk). Cisco heeft goedkopere routers die het technisch kunnen maar zegt zelf dat die niet meer dan 35-50Mbit/s aankunnen. Als je niet bang bent voor een beetje linux kan het veel goedkoper met twee linux-machines en wat loadbalancing en -bonding gepiel.

Een IP-packet heeft een bron- en een bestemmingsadres. Jij wilt de helft van de packets aanpassen zodat ze een ander bestemmingsadres krijgen en dus je andere wifi-link nemen. Aan de andere kant moet je het adres weer terugzetten zodat ze over je internet-verbinding richting je usenet-boer gaan. En de packets die terugkomen moeten op dezelfde manier gemangeld, verdeelt, vervoert en weer samengevoegd worden. (etherchannel bonding, met een goed nederlands woord.)

Als je twee usenet-boeren gebruikt wordt het verhaal opeens heel simpel, want je hebt twee gescheiden verkeersstromen met elk een uniek bestemmingsadres. Da's een kwestie van twee route-commando's en klaar.

Ik zeg draadje, gigabit ethernet en klaar. Als je nu begint kan het afzijn voordat het donker is, tenzij je veel groter woont dan ik verwacht.

• TWeaKLeGeND
Yep en met channel bonding kom je uit op 70-111mbit.

Wat nu als je gebruik maakt van 4 kanalen doormiddel van 2 WiFi kaartjes en een wat 'betere' router/AP danwel een router PLUS een AP. Dan zit je op mijn beoogde 120mbit 24/7.

De vraag is alleen hoe het softwarematig op mijn pc eruit moet komen te zien.

Usenet en torrents draaien al perfect over 2 WiFi Links, waar het eerst 8000-14000 schommelde gedurende de dag zit er nu een stabiele 13000-14000kB/s in. Maar de rest moet dus OF met Linux of met een zak geld?

Kabeltjes, bah :P Zit er blijkbaar aan 'vast'.

burne, je hele verhaal baseer je toch nogsteeds op het maar gebruiken van 1 ISP? Of denk je daarbij aan 2 ISP's?

Gebruikte hier vroeger 2 NPS's voor (was destijds highwinds + newshosting reseller dus kostte me geen drol) maar dat is nu ook opgelost door twee verschillende IP's te gebruiken binnen dezelfde NSP.

[ Voor 50% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 13-08-2010 19:12 ]

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er moet ook voldoende bandbreedte in de ether beschikbaar zijn. Er is maar 1 medium in de lucht rondom je huis en de buren knabbelen ook aan de beschikbare bandbreedte. Hierdoor is elke draadloze technologie eindig in de beschikbare bandbreedte, terwijl elke kabel een apart medium is. Hooguit kan je afspreken om de 'cellen' kleiner maken. Iedereen straalt niet verder dan de buitenmuren/scheidingsmuur om voor iedereen een eigen stukje vrij medium aan te maken. Binnen de 'cel' delen de gebruikers de beschikbare bandbreedte. Fysisch gezien kan geen enkele draadloze techniek met een bundel kabels wedijveren.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je router zal aan de ene kant het signaal moeten opdelen over twee verbindingen, en je pc zal die verbindingen moeten synchroniseren en weer samenvoegen.

In theorie is het mogelijk, ik denk alleen zoals burne al zegt dat de praktijk lastig wordt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• TWeaKLeGeND
Ether capaciteit is hier niet zo'n probleem door gebruik te maken van zowel 5GHz als 2,4GHz. Geen enkel ander 5GHz netwerk binnen bereik, en de 2,4GHz netwerken (3-5 stuks) zitten allemaal op channel 1-6

• TWeaKLeGeND
Let wel, dit topic is er gewoon om samen een beetje te bekijken wat er allemaal KAN. Het draadje trekken doe ik vroeg of laat sowieso wel, omdat er nog andere pc's mediaplayer, dreambox, etc in het netwerk zitten wil je toch wel gbit.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:56:
Powerline + 1x WiFi combineren is misschien een betere optie, ik lees nu dat die Powerline dingetjes toch wel tot 70-100mbit gaan. Een beetje testen een dezer dagen, maar ben nogsteeds op zoek naar eventueel een goed stuk software die beide WiFi verbindingen kan trunken tot 1 virtuele verbinding.

Is mijn vermoeden dat omdat het om 1 ISP gaat met 1 extern IP adres het een makkelijkere klus is dan twee ISP's combineren wel juist?
Stel je niet te veel voor van die powerline dingen. Ik heb een aantal 80 mbit exemplaren en haal 4 mbit op de meeste plekken. Als het licht in mijn badkamer aangaat wordt dit 10 mbit op een locatie.

Dat die 200 mbit dingen dan 100 mbit zouden halen zou me erg verbazen. Ik denk eerder rond de 10 mbit als ik de 80 mbit versie doorreken.
TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:17:
Let wel, dit topic is er gewoon om samen een beetje te bekijken wat er allemaal KAN. Het draadje trekken doe ik vroeg of laat sowieso wel, omdat er nog andere pc's mediaplayer, dreambox, etc in het netwerk zitten wil je toch wel gbit.
Dan moet je al helemaal geen powerline adapters nemen. Hoe meer adapters hoe lager de snelheid per adapter.

Waarom niet gewoon wireless N? Als dat te weinig is kun je beter meteen een kabel leggen.

[ Voor 23% gewijzigd door Marzman op 13-08-2010 19:22 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

In ideale omstandigheden is 70 Mbit haalbaar met Powerline. Maar reken maar op minder in real life.

• tinka
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:23
je zou kunnen denken aan zoiets als

http://wiki.mikrotik.com/wiki/Dual_Setup_with_OSPF
http://wiki.mikrotik.com/...l_Wireless_Link_with_OSPF

uitvoeren hoeft niet :) . Wat je uiteindelijk aan snelheid krijgt weet ik ook niet maar het zal allicht meer zijn dan de enkele verbinding.

[ Voor 66% gewijzigd door tinka op 13-08-2010 19:46 ]

PVOutput - Lichtvangers - SolarEdge 5.510kW

• TWeaKLeGeND
Ah neee nee derest van de PC's Dreambox Mediaplayer met uitzondering van 3 laptops zit gewoon op een UTPtje. Het gaat enkel om de bovenste verdieping van het huis waar het 'kabeltje trekken' het moeilijkst is gebleken. Althans, als het op de juiste manier moet gebeuren :P

En uiteraard word er al gebruikt gemaakt van de N standaard.

Interessante link tinka, zal het wss niet uitvoeren maar zeker goed bestuderen.

[ Voor 20% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 13-08-2010 19:38 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:36:
Ah neee nee derest van de PC's Dreambox Mediaplayer met uitzondering van 3 laptops zit gewoon op een UTPtje. Het gaat enkel om de bovenste verdieping van het huis waar het 'kabeltje trekken' het moeilijkst is gebleken. Althans, als het op de juiste manier moet gebeuren :P

En uiteraard word er al gebruikt gemaakt van de N standaard.

Interessante link tinka, zal het wss niet uitvoeren maar zeker goed bestuderen.
Kun je de kabel niet buitenom leggen? (langs de gevel, achter de regenpijp ofzo ;) )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:05:
burne, je hele verhaal baseer je toch nogsteeds op het maar gebruiken van 1 ISP? Of denk je daarbij aan 2 ISP's?
Ik ga er vanuit dat je 1 ISP hebt, twee wifilinks en 1 usenet-boer.

Als je twee IP's bij je usenet-boer weet kan het ook simpel:

route add 10.0.0.1 mask 255.255.255.255 192.168.1.10 if wifi1
route add 10.0.1.1 mask 255.255.255.255 192.168.1.20 if wifi2

10.0.0.1 en 10.0.1.1 zijn de IP's van je usenet-boer, en de 192.168.1.10 en 20 zijn de IP's van je wifi-interfaces. Je kunt met ipconfig /all zien welke interface welk IP heeft.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-02 19:51
Als je nou Kerio Control ergens download.
Die regelt dan je volledige netwerkverbinding naar je laptop en heeft load balancing.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://www.theinquirer.ne.../simultaneous-dual-n-band
This design means that it is like working with two routers in one device, which also means the user is able to utilise both the 2. 4GHz wireless spectrum and the wider, less packed 5GHz wireless spectrum as well as being able to achieve full Wireless-N network speeds on both bands at the same time.
....

Mani Dhillon, Director, Linksys Consumer Business Organisation says, "There are products on the market that are framed as Dual-Band that allow access to only one band at a time or lose transmission speeds when both bands are in use.”

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mijn oog leest cd c`t

Check de trendnet tew-691gr bruto 450mbit i.c.m. intel wlan 6300agm
http://www.trendnet.com/press/view.asp?id=1129

Iperf

• TWeaKLeGeND
Burne's oplossing heb ik inderdaad al draaien, zal kerio control eens bekijken, en verder zijn het vooral linux oplossingen waarbij het vrij makkelijk mogelijk is. Enige wat daarnaast nog kan is het kabeltje:D

Ga na het weekend eens kijken hoe ik die het beste kan trekken...
Pagina: 1