• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik ben op zoek naar een manier om een grotere vergrotingsfactor dan 1:1 te realiseren. We hebben dat hier nodig bij de redactie van Tweakers.net om pixels van tv's en monitoren beter in beeld te brengen voor recensies.

Op de redactie hebben we een Nikon D90 met 60mm f/2,8- en 18-105mm-lens. Ik heb begrepen dat het bijvoorbeeld met een Nikon BR-2A-tussenring mogelijk is om een tweede lens omgekeerd op bv. de 60mm te zetten voor een grotere vergrotingsfactor. Thuis heb ik nog een 35mm f/2 liggen die er op zou kunnen.

Aangezien de 60mm een filtermaat heeft van 62mm, moet er ook nog een Nikon BR-5 bij. Bij Fotokonijnenberg zijn deze twee wel te bestellen, maar het liefste zou ik iets minder kwijt zijn dan 60 euro voor een probeersel.

Heeft iemand nog suggesties voor een goedkope oplossing, of heeft deze twee liggen voor een schappelijke prijs?

Pieter.

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Ik gebruik een Raynox MSN-202 voorzetlensje op mijn D90/60mm macro. Geeft goeie resultaten en een vergrotingsfactor van ongeveer max. 2,5:1.

Ter illustratie: links 1:1, rechts max vergroting met filtertje.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4016/4451998582_ff1fd1ddb9_m.jpg Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2729/4451999304_a073ae35c2_m.jpg

Heeft me 35€ gekost. De enige catch is dat ze vrij moeilijk te vinden zijn want worden niet meer gemaakt. Raynox DCR-250 schijnt ook goed te zijn maar heeft een kleinere diopter en dus minder extra vergroting.

• blackTIE
Ah, dat is een goede tip, FLuKee. Super. Iemand anders nog een optie?

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 08:51
Die ringen waarover je spreekt hoeven echt geen nikon te zijn. Op dealextreme.com vind je vast wel voor heel wat minder een gelijk(w)aardig product. Daar zijn ook voorzetlensjes te krijgen, maar ik denk een beetje dat de optische kwaliteit daarvan niet zo super is.

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

hmm zijn er geen soortgelijke lenzen voor de Nikon mount zoals deze er is voor de Canon mount?

http://www.the-digital-pi...5x-Macro-Lens-Review.aspx

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-01 22:53

chem

Reist de wereld rond

Teun_2 schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:28:
Die ringen waarover je spreekt hoeven echt geen nikon te zijn. Op dealextreme.com vind je vast wel voor heel wat minder een gelijk(w)aardig product. Daar zijn ook voorzetlensjes te krijgen, maar ik denk een beetje dat de optische kwaliteit daarvan niet zo super is.
Check. Voor $8 heb je wat van die ringen.

Let wel dat je bij de budget-ringen zelf het diafragma op je lens moet kunnen instellen. Verder is de DOF echt krankzinnig, maar bij bv. een TV (plat) is dat minder een probleem.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-01 19:11
blackTIE schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 15:53:
[...] of heeft deze twee liggen voor een schappelijke prijs?

Pieter.
Foei, dat hoort in V&A :P
* Noxious hides

Anyway, is dit niet haalbaar met zo'n dingetje? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17325

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:49

BaRF

bijna kerst

officieel heet het trouwens toch een omkeerring? :)

edit: om dus bv dus een 50mm prime omgekeerd op je eigen objectief te zetten.

Hoe goed moet de kwaliteit zijn? Anders zet je er idd een vergrotings filter op :)

[ Voor 62% gewijzigd door BaRF op 13-08-2010 16:33 ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-01 00:29

Spikey

Making the web accessible!

ik ben niet echt overdonderd door de close-up filters van dealextreme, zelfs voor die prijs.
kun je beter 2 tientjes meer neerleggen voor een raynoxje

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:00
Ik heb zo'n omkeerring met een 50mm 1.8 (ook op een D90). De vergroting werkt vrij goed, maar je hebt HEEL weinig controle over het resultaat... je kunt niet focussen, je diafragma moet handmatig (moet je wel een instelring hebben op je lens!), en focussen gaat door je camera van en naar je onderwerp te bewegen...

Al met al vind ik het niet erg praktisch dus. Een voorzetfilter heeft deze problemen niet, maar daar heb ik verder geen ervaring mee :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 13:53

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb ook zo'n setje ringen thuis. 3 stuks van verschillende hoogtes, en je kunt ze ook stapelen. De diverse lens opties (scherpstellen, diafragma, e.d) blijven netjes in takt en het werkt prima zolang je maar genoeg licht hebt (lijkt me bij het filmen van pixels op tv geen probleem). Ik weet helaas niet meer wat het gekost heeft, volgens mij onder de 200 euro.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:50
Is het voor deze toepassing (en een hoop andere) geen optie om zo'n USB -microscoop-webcam te gebruiken? Je hebt -zeker voor online toepassingen - helemaal geen 15Mpixel nodig. Een 1Mpixel microscoop webcam kan hier waarschijnlijk hele goede resultaten behalen.

Zoiets bijvoorbeeld:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35636

/edit: wel even opletten dat er een 'optische zoom' op zit :) Zeker bij dealextreme kun je ook hele goedkope versies vinden; daar mag je de "200x optische zoom" gewoon digitaal doen, en dan blijft er van die 1Mpixel niet veel meer over.....

[ Voor 26% gewijzigd door BartS12 op 13-08-2010 17:40 ]

• Spikey
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-01 00:29

Spikey

Making the web accessible!

dan heb je tubes met contactpunten, die zijn aanzienlijk duurder dan zonder en duurder dan de optie die de op in eerste instantie al had.

Sony a6700 + primes | Trek Checkpoint SL5 Gen2 | Trek Emonda SL7 2019

• Wijnands
  • Laatst online: 22-01 15:48
FongWan schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:30:
hmm zijn er geen soortgelijke lenzen voor de Nikon mount zoals deze er is voor de Canon mount?

http://www.the-digital-pi...5x-Macro-Lens-Review.aspx
Nee, dat en de 70-200 f4 zijn (helaas) nogal uniek.

Wat de vraag betreft, omkeerringen en koppelringen zijn niet veel meer dan wat gedraaid aluminum en dan voldoet dealextreme oid echt wel.

Scherpte/diepte is inderdaad minimaal en scherpstellen is een kwestie van bewegen. Voor een TV, die toch stil staat, lijkt me dat geen punt als je vanaf statief werkt.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

FLuKee schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:02:
Ik gebruik een Raynox MSN-202 voorzetlensje op mijn D90/60mm macro. Geeft goeie resultaten en een vergrotingsfactor van ongeveer max. 2,5:1.

Ter illustratie: links 1:1, rechts max vergroting met filtertje.

Heeft me 35€ gekost. De enige catch is dat ze vrij moeilijk te vinden zijn want worden niet meer gemaakt. Raynox DCR-250 schijnt ook goed te zijn maar heeft een kleinere diopter en dus minder extra vergroting.
Is bij Foto Konijnenberg te koop voor 79,95 :)

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-01 12:47

Nosch

MYLR Blue

Ik heb enige tijd terug een omkeerring gehaald bij fotofilter.nl (€5,-). Hiermee een 50mm op de 70-300 (beide Canon) gezet. Dit geeft een enorme vergroting, maar ook een scherptediepte van slechts enkele mm's. Maar voor jou situatie is zoiets volgens mij goed bruikbaar. Tussenringen van Kenko werken bij mijn 50mm ook erg goed, maar daarmee krijg ik amper meer dan 1:1.

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 11:22
Als je echt lekker wilt kunnen vergroten, kijk eens naar een balg.
Afbeeldingslocatie: http://www.alanwood.net/photography/olympus/auto-bellows.jpg

• blackTIE
Ik denk dat ik al een zeer goedkope oplossing heb: namelijk de Nikon PN-11-tussenring gebruiken die ik al in mijn bezit had.

Ik had de tussenring gekregen bij de aankoop van een tweedehands 60mm AF-D-lens, maar wist toen nog niet waarvoor dat handig kon zijn en was daardoor vergeten dat ik hem nog ergens had liggen. Duh...

Bedankt in ieder geval voor de geopperde suggesties.
Pagina: 1