Toon posts:

BIOS settings : uitleg gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi :)

Ben bezig met m'n C2D te overclocken en tot nu toe gaat het goed, maar ik had graag wat meer uitleg gehad over een paar bepaalde BIOS-settings mbt OC'ing. Het moederbord in kwestie is een Asus P5Q-E.

Het gaat om volgende settings :

- FSB Strap to North-Bridge
- CPU GTL Voltage Reference 0/2
- CPU GTL Voltage Reference 1/3
- NB GTL Voltage Reference

Behalve een vage omschrijving als "changing might improve FSB overclocking" word ik niet veel wijzer van de manual, via internet vind ik enkel maar vage, niet-concrete info.

Dus, zou de BIOS-goeroe van T.net (als die bestaat :P) zo vriendelijk willen zijn om uit te leggen wat deze settings net betekenen en hoe ze zich gedragen/verhouden tov FSB-overclocking dan zou ik dat ten zeerste op prijs stellen.

Het clocken gaat goed trouwens, heb hem al even op 515MHz FSB gekregen maar dat was niet 100%, ben er mee bezig :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:00

Thandor

SilverStreak

Dit is meer iets voor Overclocking & Tweaking dus ik verplaats het topic daarheen :).

- FSB Strap to North-Bridge
Een processor bepaalt op welke FSB deze hoort te draaien. Een Core 2 Duo kan bijv. met een FSB van 266MHz (QDR1066) werken en zal aan het moederbord doorgeven dat er een FSB van 266MHz nodig is (hij geeft zijn 'FSB strap' door). Het moederbord stelt hier dan de zgn. 'system clock' op vast. Alle andere onderdelen in de PC (denk aan geheugen, en PCI bus) zijn afhankelijk van deze system clock omdat deze hun klokfrequentie op de system clock baseren door middel van dividers en latencies.

Op het moment dat je een FSB strap van 266MHz hebt en de FSB op 333MHz zet dan overclock je met 66MHz, met als gevolg dat het geheugen ook een hogere klokfrequentie krijgt. Met een divider van 1:1 zal dit eveneens 333MHz worden, met een divider van 2:3 zal het geheugen op 400MHz gaan werken (FSB:RAM ofwel 266/2 = 133 en 133 * 3 = 400). Als je nu de FSB strap op 333MHz zet dan kunnen alle dividers op de standaard settings voor 333MHz gezet worden zonder iets buiten specificaties te draaien.

Latencies (wachttijden) zijn een ander verhaal: binnen de PC wereld is het over het algemeen zo dat de latencies bij lagere klokfrequenties ook lager zijn. Deze lagere latencies hebben een positief effect op de prestaties omdat gegevens dan sneller verwerkt kunnen worden. Je ziet dit goed terug bij geheugen waarbij lager geklokt geheugen vaak een lagere latency (CAS latency) heeft dan het allerhoogst geklokte geheugen. Het instellen van een hogere bootstrap geeft je hogere latencies, waardoor je iets meer speling krijgt.

Enfin: soms heeft het een positief effect om de FSB strap te veranderen, maar dit is per moederbord & processor verschillend.

- NB GTL Voltage Reference
Intel gebruikt GTL (Gunning Transceiver Logic) voor de FSB. Je past met deze settings dus iets aan in relatie met de FSB.

De standaard spanning is volgens mij 0.8V. De GTL voltage reference is gebaseerd op de VTT en de GTL increment. VTT is het voltage waar de FSB op draait. Wanneer je de VTT aanpast en de GTL reference voltage op een bepaalde waarde wilt houden dan moet je dus deze setting wijzigen. Bij hoge FSB's kan iets meer prik helpen om stabiliteit te krijgen.

Voorbeeld:
1.3V * 63% = 0.819V
1.2V * 67% = 0.804V

[ Voor 120% gewijzigd door Thandor op 13-08-2010 16:13 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp is die strap basically hetgene waarmee je je dividers regelt en die NB GTL Reference een soort van modulus mbt tot het FSB-voltage? Ik heb overigens geen VTT in m'n BIOS, wel kan ik NB en SB voltage aanpassen alsook CPU PLL en nog een paar andere. M'n NB meer juice geven helpt iig om hogere FSB te krijgen...

Als er nog mensen info hebben dan graag :)

Bedankt trouwens Thandor :)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
op jouw asus bord heet VTT frontside bus termination voltage.

die strap is een beetje verwarrend, als hij op auto staat kun je bij memspeed zelf kiezen welke divider je wit en kiest het moederbord zelf de strap die daar bij hoort. ikzelf gebruikte nooit die specifieke strap instelling, en draaide mijn fsb meestal 1 op 1 met de FSB, gezien jij een e8500 hebt zul jij daar denk ook wel op uitkomen, wat voor mem gebruik je?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:29:
op jouw asus bord heet VTT frontside bus termination voltage.

die strap is een beetje verwarrend, als hij op auto staat kun je bij memspeed zelf kiezen welke divider je wit en kiest het moederbord zelf de strap die daar bij hoort. ikzelf gebruikte nooit die specifieke strap instelling, en draaide mijn fsb meestal 1 op 1 met de FSB, gezien jij een e8500 hebt zul jij daar denk ook wel op uitkomen, wat voor mem gebruik je?
M'n geheugen is OCZ Platinum PC1066 CL555. Heb het al tot 1190MHz gekregen, en 9/10 zit er zelfs nog meer in dat. Momenteel heb ik m'n FSB op 505MHz stabiel, het geheugen heb ik op de laagste divider gezet waardoor het nu op iets van een 1040MHz draait.

FSB Termination Voltage eh? 'ns ff terug die 515 intypen in het BIOS... ;)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
de laagste divider geeft je een effectieve memsnelheid van 1010, aangezien de laagste 1 op 1 is met je FSB en dit is 505

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Door overmacht off-topic

Beste Kris (Kingtel),

Je hebt van tientallen mensen geld overgeboekt gekregen voor spullen die je hebt aangeboden via de V&A.

Nu weken later, beantwoord je geen email meer en is verzending uitgebleven.

Indien er sprake is van oplichting zal er aangifte worden gedaan.

Laat het niet zover komen en handel het netjes af.

M.

Door overmacht off-topic

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 19:42:
Door overmacht off-topic

Beste Kris (Kingtel),

Je hebt van tientallen mensen geld overgeboekt gekregen voor spullen die je hebt aangeboden via de V&A.

Nu weken later, beantwoord je geen email meer en is verzending uitgebleven.

Indien er sprake is van oplichting zal er aangifte worden gedaan.

Laat het niet zover komen en handel het netjes af.

M.

Door overmacht off-topic
Helaas staat deze bij jou niet aan (anders had ik hem wel gebruikt), de duw message. bij kris staat deze wel aan. dus het is beter om de duw message aan te zetten . ipv compleet optopic te gaan.

btw verwacht je nou dat ie hier wel reargeert als hij dat niet in de mail doet

Iperf

Pagina: 1