lijst van toegestande websites opstellen m.b.v een router

Pagina: 1
Acties:

• XxOrpheusxX
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-02 14:11
Ik wil graag het volgende realiseren:
Ik wil een wireless router gebruiken (iets als een Linksys met evt. OpenWrt erop) om leerlingen in mijn klaslokaal van internet te voorzien voor hun draadloze devices. Echter, i.p.v. te facebooken en meer van dat wil ik ze alleen toegang geven tot een lijst van toegestane websites. Googlen is niet nodig, slechts dingen als wikipedia en voornamelijk mijn moodle site.

Mijn vraag is of dit mogelijk is met de standaard Linksys software (if so, dan zit het goed verstopt) of met OpenWRT en of iemand weet hoe? Ik heb op de OpenWRT wiki rongesnuffeld, forum bekeken, Tweakers ofgezocht, maar nog niks gevonden.

Mocht iemand zich nog afvragen waarom die geslotenheid (internet dicht, slechts enkele sites toegestaan):
Ik snap dat, ben er zelf ook niet zo fan van maar komend jaar geef ik les in Canada, op een Rooms-Katholieke school en ik ben in hoge mate verantwoordelijk voor wat leerlingen op internet doen.
Daar kan ik niks aan veranderen, alleen het beste eruit proberen te halen. Op dit moment is er wel een draadloos netwerk, maar dat staat dicht voor studenten. Alles dat ik verander, is in ieder geval een stap vooruit, vandaar dat ik komend jaar een BYOD (Bring Your Own Device) experiment start. Hopelijk is dat een stap in de richting van een systeem dat de school gaat onderhouden.

Dus ik houd me zeer aanbevolen voor tips hiervoor!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:10

MsG

Forumzwerver

kan je niet wat doen met een DNS-server of een service als OpenDNS?

In mijn Netgear router kan ik het trouwens wel instellen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:02

ResuCigam

BOFH

Wat jij zoekt is een web content filtering systeem, je kunt dit zowel met software (bv endian) of als hardware (ingebouwd in firewall) zoals bv Sonicwall met vaak een bijbehorend abonnement waarbij de content bijgewerkt wordt. Dit is veel effectiever dan zelf een paar URL's blokkeren want daar vinden ze wel een andere toegang voor.

We do what we must because we can.

• XxOrpheusxX
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-02 14:11
ResuCigam: daarom wil ik het andersom doen: alles dicht. En dan een paar websites juist wel toestaan.

MsG: Dank, ik ga eens kijken op de NeatGear website

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Met MsG:
Stel OpenDNS als DNS en maak een gratis account aan.
( Stel 208.67.222.222 / 208.67.220.220 in als DNS servers in je router. )

Vervolgens kan je verschillende categorieën blokkeren en je kan zien welke sites worden bezocht.
Scheelt enorm in bandbreedte als je bijvoorbeeld Youtube blokkeert.

Ik zou eerst kijken naar de gratis variant van OpenDNS,
voordat je investeert in een router met content filtering.

[ Voor 12% gewijzigd door Bl@ckbird op 14-08-2010 15:28 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:50
Ik gebruik deze optie in mijn Dlink655.

Je kunt aangeven welke website juist wel of juist niet bezocht kunnen worden.
Pagina: 1