Voor mijn werk moet ik nogal eens stukjes schrijven met behulp van Latex. Nu wil ik nog wel eens ter verduidelijking een schetsje maken met Inkscape om dat dan toe te voegen. Symbolen of formules voeg ik dan toe met behulp van het psfrag pakket in Latex. Dit pakket vervangt tekst in de .eps/.ps file voor een gegeven Latex code. Dat betekent dat de tekst op een bepaalde manier in de .eps file moet zitten, zodat psfrag deze tekst kan vinden.
Dit ging allemaal prima met een oudere versies van Inkscape (0.46 volgens google), maar voor de nieuwere versie, 0.47 is dat niet meer het geval, door het gebruik van Cairo geloof ik.
Hier komt dan ook meteen het probleem... Na een update van Ubuntu naar versie 9.10 staat standaard versie 0.47 in de repositories. Ik zou dus graag een .deb willen hebben van versie 0.46, maar die kan ik niet vinden. Bij het compilen van de code liep ik op den duur ook vast met een melding:
checking for INKSCAPE... configure: error: Package requirements (gdkmm-2.4 glibmm-2.4 gtkmm-2.4 >= 2.10.0 gtk+-2.0 libxml-2.0 >= 2.6.11 libxslt >= 1.0.15 cairo sigc++-2.0 >= 2.0.12 gthread-2.0 >= 2.0 libpng >= 1.2) were not met:
No package 'gdkmm-2.4' found
No package 'glibmm-2.4' found
No package 'gtkmm-2.4' found
No package 'gtk+-2.0' found
No package 'libxml-2.0' found
No package 'libxslt' found
No package 'cairo' found
No package 'sigc++-2.0' found
No package 'gthread-2.0' found
Consider adjusting the PKG_CONFIG_PATH environment variable if you
installed software in a non-standard prefix.
Alternatively, you may set the environment variables INKSCAPE_CFLAGS
and INKSCAPE_LIBS to avoid the need to call pkg-config.
See the pkg-config man page for more details.
Hier kom ik niet uit.
Ik weet dat er een workaround is, door de .eps file handmatig aan te passen en de stukken op te zoeken die de tekst voorstellen en die vervolgens te vervangen. Dat is prima als je 1 plaatje met 1 of 2 strings hebt, maar zodra het er een stuk of 10 worden, is het niet leuk meer. Vooral als je later nog even wat aan wilt passen. Ander nadeel is dat er in de .eps plaatjes zelf geen tekst meer te zien is, maar kleine vierkantjes.
Het liefst heb ik dus gewoon de oude versie, totdat ze een oplossing hebben voor dit probleem. Kan iemand hierbij helpen?
Dit ging allemaal prima met een oudere versies van Inkscape (0.46 volgens google), maar voor de nieuwere versie, 0.47 is dat niet meer het geval, door het gebruik van Cairo geloof ik.
Hier komt dan ook meteen het probleem... Na een update van Ubuntu naar versie 9.10 staat standaard versie 0.47 in de repositories. Ik zou dus graag een .deb willen hebben van versie 0.46, maar die kan ik niet vinden. Bij het compilen van de code liep ik op den duur ook vast met een melding:
checking for INKSCAPE... configure: error: Package requirements (gdkmm-2.4 glibmm-2.4 gtkmm-2.4 >= 2.10.0 gtk+-2.0 libxml-2.0 >= 2.6.11 libxslt >= 1.0.15 cairo sigc++-2.0 >= 2.0.12 gthread-2.0 >= 2.0 libpng >= 1.2) were not met:
No package 'gdkmm-2.4' found
No package 'glibmm-2.4' found
No package 'gtkmm-2.4' found
No package 'gtk+-2.0' found
No package 'libxml-2.0' found
No package 'libxslt' found
No package 'cairo' found
No package 'sigc++-2.0' found
No package 'gthread-2.0' found
Consider adjusting the PKG_CONFIG_PATH environment variable if you
installed software in a non-standard prefix.
Alternatively, you may set the environment variables INKSCAPE_CFLAGS
and INKSCAPE_LIBS to avoid the need to call pkg-config.
See the pkg-config man page for more details.
Hier kom ik niet uit.
Ik weet dat er een workaround is, door de .eps file handmatig aan te passen en de stukken op te zoeken die de tekst voorstellen en die vervolgens te vervangen. Dat is prima als je 1 plaatje met 1 of 2 strings hebt, maar zodra het er een stuk of 10 worden, is het niet leuk meer. Vooral als je later nog even wat aan wilt passen. Ander nadeel is dat er in de .eps plaatjes zelf geen tekst meer te zien is, maar kleine vierkantjes.
Het liefst heb ik dus gewoon de oude versie, totdat ze een oplossing hebben voor dit probleem. Kan iemand hierbij helpen?