tip van de week: geheugen waterkoelen is vet nutteloos, de standaard heatspreader is genoeg, zeker op low voltage geheugen, zelfs op het meest belachelijke OC geheugen met een enorme (standaard) heatspreader dr op hoef je niet veel meer te doen dan het briesje van een 120 fan dr half overheen te hebben om het meer dan genoeg te koelen.
de gpu zou je wel fijn kunnen waterkoelen, er is echter nog geen fullcover blok voor, maar een universeel blok en een paar losse heatsinkjes voor het geheugen zou voldoende moeten zijn. als je die kaart wilt waterkoelen.
je hebt zegmaar 3 opties:
-je koopt een corsair H50/H70 (dat is een cpukoeler met waterkoeling, pomp, 120mm radiator en 2 fans in 1 pakket) en koelt de rest gewoon met de koelers die dr bij zitten
- als je dat doet kan je ook met lucht koelen, een goede luchtkoeler is goedkoper, word maar een paar graden warmer, allemaal prima
-je gaat die-hard waterkoelen om de stilte of overclockbaarheid, dan moet je hebben:
een pomp (Liang DDC(+) of de Liang D5, of de swiftech renames hiervan)
2 meter slang, maak een keuze tussen 1/2" of 3/8", die laatste is makkelijker mee te werken, 1/2" is moeilijker in een bocht te buigen
fittingen voor alles waar die niet standaard bij zitten. afhankelijk van je slangmaat
een 360 radiator, die past standaard in je kast. welke maakt niet uit, voor stilte kan je een xspc rs series is extra dun en kan met een stille fan af, de RX is dikker zoals andere merken en heeft een iets krachtiger fan nodig (iets meer geluid) maar koelt beter en dus beter voor overclocken.
een cpu block. bijvoorbeeld een EK supreme LT, die kost niet veel en is prima. in de zelfde prijscategorie zijn er nog een paar. regel wel ff een backplate dr bij voor de juiste socket mocht die dr niet bij zitten (check voor je m koopt)
een gpu blok, wil je de gpu ook koelen, bijvoorbeeld MCW-60 van swiftech is een goede.
een reservoir, of een T fitting en een afsluitdop, welke van de 2 je kiest is persoonlijk, ik heb zelf een reservoir, anderen zweren bij een "T-lijn"
n liter vloeistof, ik heb nu gewoon gedestilleerd water van de supermarkt met een heel klein dopje "roze" koelvloeistof van de halfords dr in zitten, en ik heb ongeveer 900 ml dr in, inclusief reservoir, 3 koelblokken en bijna 2 meter slang.
3 of 6 ventilatoren 120mm, afhankelijk van welke rad. je kiest, en of je voor stilte of performance waterkoelt
totaal budget: zo'n 400 tot 600 euro.
wat je ook kan doen, en dat ga ik voor mn volgende bak doen:
een H70, n meter slang, en een gpu blok kopen, de h70 slopen (dag garantie!) en het gpu blok aan de loop toevoegen. let dr wel op dat je dan een midrange gpu (zoals jouw 5750) moet kopen, en niet een dikke monstergpu+dikke cpu overclock omdat de standaardradiator het dan echt niet aankan, maar met een "midrange" pc, is die ene radiator prima, lekker stil en waterkoeling-patsfactor terwijl het totaalbudget zo rond de 120 tot 160 euro uitkomt (afhankelijk van welk gpu blok je kiest)