Onverklaarbare framedrops in (zware) games.

Pagina: 1
Acties:

• Tyras
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-02 09:19
Na een herinstallatie van windows XP SP3 x86 krijg ik onverklaarbare framedrops in nieuwe games.
Spellen als NFS5/minesweeper/Total annihilation draaien prima.
Spellen als MW/MW2 SC2 geven framedrops.
Aan de configuratie is niets veranderd behalve een nieuwe HDD.
Config:
AMD X2 5400+
Asus HD4670
TakeMS 4Gb ram
Asus M3A78G
En nu een WDC blue ipv een Hitachi 80Gb.

Waar kan het aan liggen lijkt me?
-Temperatuur: het heeft veel van throtteling weg. Echter de temps van vidkaart(45 stressed) en proc (58 stressed) zijn prima. Beide hebben overigens een custom koeler.
- Hardware: lijkt me vreemd aangezien er niets veranderd is sinds de configuratie sinds de vorige XP install.
- Software: Dit zal het zijn. Maar wat?
Laatste drivers van vidkaart (10.7), chipset, proc gedownload en installed.
Ik heb een sterk vermoeden dat het aan de proc ligt: tijdens het draaien van 2x SuperPi gaat de temp naar een stabiele waarde en dan zijn daar spikes in van +-4 graden om de minuut ongeveer. Dit is exact wat ik meemaak in de spellen. Om de minuut een drop van 10s waarna alles weer goed verloopt.
Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

Verwijderd

probeer eens wat oudere drivers van je videokaart, ik heb het laatst ook met een kaart meegemaakt dat de nieuwste drivers gewoon niet goed wilde werken.

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
kijk eens in taakbeheer, zijn er verborgen programma's die plotseling veel CPU load vragen? is er een virus scanner actief? of zijn er virusscanners die elkaar tegen werken. en controleer dan ook meteen of je geen virussen hebt.

heb je de vorige drivers ook eerst verwijdert voor je de nieuwe hebt geïnstalleerd?

gametag: estruqiarixs

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Kan ook HD activiteit zijn, dat will ook nog wel eens de oorzaak van "inkakkers" zijn en aangezien je je HD vervangen hebt...
Weet niet of die WD blue langzamer als dan die oude van je, maar kijk eens of je tijdens die framedrops HD activiteit hebt (ledje dat continue brandt)

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Tyras
Bedankt voor alle reacties!
Oudere drivers ga ik eens proberen. Ik heb ook nog een IGP, die wil ik eigenlijk ook eens proberen. Helaas komt daar nu geen beeld door (na het winxp scherm wordt het zwart maar hoor ik het opstart geluid nog wel (win-toets --> pijltje omhoog --> 2x pijltje naar rechts --> enter is opnieuw opstarten)). Maargoed dit is een zijweg.
Overigens werkte hij voor de reinstall ook gewoon met 10.7. (er hebben op deze install nooit andere drivers gestaan)

Geen progjes die CPU vragen, tijdens het typen van deze reply is er niets boven de 7% gekomen. Tijdens normaal office werk merk ik er ook helemaal niets van. Virusscanner staat er (nog) geen op.

De nieuwe hdd is ruwweg 2x zo snel dan de oude Hitachi. Dit zou vreemd zijn aangezien SuperPI nooit op de hdd komt maar alles vanuit het geheugen doet.

• Tyras
OK, heb de IGP aan de praat gekregen. Er gebeurt exact hetzelfde. Nog een indicatie dat het niet aan de vidkaart ligt maar aan de CPU. Iemand ideeen waarom een CPU ineens een paar seconden stopt met werken onder load? Cool'n'Quiet staat niet aan en volgens CPUz blijft hij gewoon op 3400Mhz lopen.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik zou er toch eens een virusscanner overheen gooien.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Tyras
CodeCaster schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:12:
Ik zou er toch eens een virusscanner overheen gooien.
Done, AVG met de laatste updates: niets gevonden.

• Tyras
Nieuwe update:
Plaatje is screenshot van speedfan.
Afbeeldingslocatie: http://thumbnails26.imagebam.com/9298/3eef5292978362.jpg
Superpi staat 2x aan om 32M te rekenen. Onverklaarbare drops in temp (komen overeen met wat ik heb in games lijkt me). Om throtteling wegens een te hoge temp uit te sluiten heb ik een tijdje de fan vast gehouden (het oplopen van de temp). In het begin was het blok nog makkelijk vast te houden, op het eind werd het al een stuk lastiger. De PC bleef gewoon bestuurbaar, geen vastlopers of iets anders wat zou aan kunnen tonen dat hij over zijn max temp was. Daarna fan weer aan en dezelfde structuur komt terug.
Het kan ook niet liggen aan andere processen wat dan zou de CPU dezelfde temp blijven. Tijdens dit geheel bleef de processor belasting continue 100% (soms naar 90% maar das dan <1s)
Nogmaals: Cool'n'quiet en Q-fan staat uit in de bios en de fan blijft continue 2200RPM draaien.

Kan iemand me verder helpen?

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Long shot, maar ik heb dit probleem gezien bij andere games. Bij mij was het zo dat de 3870 kaart niet echt alle Physics aan konden (Mirror's Edge bijvoorbeeld). Ik weet dat MW2 hier gebruik van maakt, maar MW 1 en SC2 volgens mij niet.

Dus je zou kunnen kijken naar het updaten/uitschakelen van Physx emulatie, maar zoals ik zei: Long shot.
Ik vond dit:
nvidia setups perform differently due to physx allowing the processing of physics based calculations to be offloaded onto a more faster gpu than the cpu, hence they perform much better in codmw2 than the equivalent ati cards where the cpu must still handle the physics calculations.
bron

Update physics zou ik zeggen en probeer het uit.

• Tyras
Probleem opgelost.
Het bleek toch een temperatuur probleem te zijn... RMclock gaf aan dat hij naar 932mhz terug clockt na lange tijd belasting.
Asus moederborden schijnen nogal snel terug te clocken. Na 55 graden core temperatuur is de koek op en gaat hij Throttelen. Vreemd aangezien AMD aangeeft dat hij tot 78 graden kan...
Na een Bios update en een onderclock nergens meer last van... Nu Core1 stabiel op 50 graden en core 0 op 43
Dus als je een zaagtand profiel krijgt in je temp --> verlaag je clock of koop een niet asus mobo.

Wat ik wel vreemd vind is dat het gebeurde na een reinstall. Ik heb de PC tijdens het wisselen van de HDD even stof-vrij gemaakt, wss is de koeler daar verschoven of zoiets onverklaarbaars?

Nauja, in iedergeval is het opgelost. Iederen die heeft geholpen bedankt.

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Tyras schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 10:50:
Probleem opgelost.
Het bleek toch een temperatuur probleem te zijn... RMclock gaf aan dat hij naar 932mhz terug clockt na lange tijd belasting.
Asus moederborden schijnen nogal snel terug te clocken. Na 55 graden core temperatuur is de koek op en gaat hij Throttelen. Vreemd aangezien AMD aangeeft dat hij tot 78 graden kan...
Na een Bios update en een onderclock nergens meer last van... Nu Core1 stabiel op 50 graden en core 0 op 43
Dus als je een zaagtand profiel krijgt in je temp --> verlaag je clock of koop een niet asus mobo.

Wat ik wel vreemd vind is dat het gebeurde na een reinstall. Ik heb de PC tijdens het wisselen van de HDD even stof-vrij gemaakt, wss is de koeler daar verschoven of zoiets onverklaarbaars?

d:)b Enjoy

• epic_gram
  • Laatst online: 18:51

epic_gram

undercover moderator

Via asus q-fan kan je dat geloof ik aanpassen. Dit hoort namelijk niet al bij 55 graden, hij moet dat makkelijk kunnen hebben. Zoek ff in je bios bij cpu instellingen.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Tyras
epic_fail schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:47:
[...]

Via asus q-fan kan je dat geloof ik aanpassen. Dit hoort namelijk niet al bij 55 graden, hij moet dat makkelijk kunnen hebben. Zoek ff in je bios bij cpu instellingen.
http://www.asus.com/999/html/events/mb/qfan.htm
Q-fan regelt alleen maar de fan-snelheid, het doet verder niets met de throttling threshold.
Ik vind het nogsteeds vreemd. Wellicht gaat ie throttelen omdat het verschil tussen de core's te groot wordt?

• epic_gram
  • Laatst online: 18:51

epic_gram

undercover moderator

Tyras schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 16:22:
[...]

http://www.asus.com/999/html/events/mb/qfan.htm
Q-fan regelt alleen maar de fan-snelheid, het doet verder niets met de throttling threshold.
Ja maar je kan hem ook instellen dat ie 100% gaat draaien op 55 graden, is wel een noodoplossing maar wie weet.
Wellicht gaat ie throttelen omdat het verschil tussen de core's te groot wordt?
Lijkt me sterk, probeer anders een verse bios of een clear cmos.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Probleem opgelost.

Opzoeken wat de maximale temps is van je cpu?
Maximale temp instellen in je bios, zodat de pc stopt/uitvalt.
In de bios kun je ook vaak throttle instellen, dus kontroleren, en kijk de hele bios na op zoiets.
In windows heb je vaak software van je moederbord firma die je cpu kan terug clocken, dit ook nakijken wat deze aan het doen is. Misschien deze software instellen en de throttling instellen hoe jij dit wilt hebben.

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-02 15:42

VIPER2001

[GOT]The Source

Tyras schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 15:32:
Bedankt voor alle reacties!
Oudere drivers ga ik eens proberen. Ik heb ook nog een IGP, die wil ik eigenlijk ook eens proberen. Helaas komt daar nu geen beeld door (na het winxp scherm wordt het zwart maar hoor ik het opstart geluid nog wel (win-toets --> pijltje omhoog --> 2x pijltje naar rechts --> enter is opnieuw opstarten)). Maargoed dit is een zijweg.
Overigens werkte hij voor de reinstall ook gewoon met 10.7. (er hebben op deze install nooit andere drivers gestaan)

Geen progjes die CPU vragen, tijdens het typen van deze reply is er niets boven de 7% gekomen. Tijdens normaal office werk merk ik er ook helemaal niets van. Virusscanner staat er (nog) geen op.

De nieuwe hdd is ruwweg 2x zo snel dan de oude Hitachi. Dit zou vreemd zijn aangezien SuperPI nooit op de hdd komt maar alles vanuit het geheugen doet.
offtopic

Alt f4 enter is al genoeg

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• Tyras
jan99999 schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:56:
[...]

Opzoeken wat de maximale temps is van je cpu?
Maximale temp instellen in je bios, zodat de pc stopt/uitvalt.
In de bios kun je ook vaak throttle instellen, dus kontroleren, en kijk de hele bios na op zoiets.
In windows heb je vaak software van je moederbord firma die je cpu kan terug clocken, dit ook nakijken wat deze aan het doen is. Misschien deze software instellen en de throttling instellen hoe jij dit wilt hebben.
Dit had ik al gedaan: 78 graden. Het zou fijn zijn als dit instelbaar was in de bios. Helaas zit er geen functie in die dit mogelijk maakt. Zijn er andere methodes om dit in te stellen?

@Viper: Alt-F4 zet je pc af; mijn combinatie doet een herstart.
Pagina: 1