Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers.

Ik had graag jullie mening over het volgende verhaal:

Mijn ouders hebben een bouwonderneming met ongeveer 30 werknemers. Ongeveer een jaar geleden heeft ons netwerk een update gekregen, maar volgens mij heeft die IT'er dit slecht aangepakt. Hij heeft een server geïnstalleerd met Windows server 2003 (waarom niet 2008?).

Ik zou graag een volledige upgrade doen van onze systemen. Er zitten 9 computers in ons systeem waarvan er 7 op Windows Xp draaien en 2 op Mac OS X (snow leopard). We hebben door heel het bedrijf een LAN-netwerk lopen dat alle computers en printers met elkaar verbind. Eerst zou ik de computers met Windows XP upgraden naar Windows 7 en overal Office 2010 op installeren.

Dan moet ik nog een aantal dingen werkend krijgen, maar daarvoor heb ik jullie mening nodig. 3 van de 9 computers zouden op dezelfde Harde Schijf moeten kunnen werken. Iedereen moet op alle printers kunnen printen (ook de Macs). 3 computers moeten elkaars agenda's kunnen zien en wijzigen in Outlook. We hebben ook een eigen email-host. Sommige computers moeten dus zowel de algemene mail als persoonlijke mail kunnen binnenkrijgen. (Exchange 2010?) Het moet ook mogelijk zijn om mail te ontvangen op enkele iPhones en Nokia's.

Wat moet ik allemaal installeren om dit werkende te krijgen?

mvg

Joeri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ik denk dat als je deze vraag moet stellen jij niet de persoon bent die dit moet doen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 10:03
In welk opzicht heeft de IT'er dit slecht aangepakt? Wat hield die update precies in? De software die jij opnoemt lust graag wat resources, misschien is dat wel helemaal niet voorhanden.

Als ik je een beetje goed inschat n.a.v. je verhaal, kun je dit werk beter over laten aan iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zkiwi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 11:52
Volgens mij functioneert alles al. De producten worden ook nog door de fabrikant onderhouden, dus je bent al klaar :). Dat zelfs zonder iets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 03:47

ResuCigam

BOFH

Verwijderd schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 11:08:
Ongeveer een jaar geleden heeft ons netwerk een update gekregen, maar volgens mij heeft die IT'er dit slecht aangepakt.
Wat heeft hij slecht aangepakt? Wat werkt er nu bijvoorbeeld niet?

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inderdaad niet de persoon om dit uit te voeren, maar ik heb het gevoel dat onze Informaticus achterloopt. Daarom zou ik graag wat informatie hebben :-)

Dit zijn de dingen die momenteel niet werken: Exchange op iPhone en Printen met de macs.

Wat zouden de voordelen zijn van alles up te daten naar: Windows 7, Server 2008 en Exchange 2010?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Heb je enige schatting van je beschikbare budget?
Het eerst "probleem" is de hardware van de server, is deze geschikt voor Windows Server 2008 met Exchange 2010? Is Small Business Server niet interresanter in dit geval? Wat gaat de hardwareupgrade kosten? Werken dan je backups nog en kom je geen backupruimte tekort? enz...

Daarnaast zul je moeten kijken naar de clients. Zijn deze geschikt voor Windows 7? Als je gebruikers niet meer *vloeiend* kunnen werken omdat er een geheugengebrek op de clients is heb je meer problemen veroorzaakt dan opgelost.
Daarnaast heeft Office 2007/2010 een totaal andere besturing als 2003, hoe ga je dat de gebruikers uitleggen? Stuur je ze op cursus of geef je die zelf? enz...

Daarnaast, hoe wil je Exchange op je iPhone/Nokia realiseren? De iPhone een IMAP connectie laten opzetten naar je Exchange server? Waarom werkt dat nu niet, aangezien dit met 2003 ook prima moet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-08 12:09
Ik denk dat je contact moet opleggen met de firma die de IT doet. Zelf heb je er geen verstand van en daardoor ga je conclusies trekken die niet goed zijn. Waarom upgraden? Daar zitten echt niet zoveel voordelen aan.

Tevens zie ik nog 100é 2003 servers geplaatst worden elke maand, niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 09:06
Laatste versie is vaak niet de oplossing voor je problemen, niks mis met een Windows 2003 server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:24

rapture

Zelfs daar netwerken?

Veel kosten voor niks.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:26:
Wat zouden de voordelen zijn van alles up te daten naar: Windows 7, Server 2008 en Exchange 2010?
Meestal geen voordelen.

Brieven typen in een nieuwere tekstverwerker gebeurt niet anders dan in een oude tekstverwerker. MS kan zelfs van mening zijn dat bepaalde features ouderwets zijn en het wordt uit een nieuwere Office gesmeten zodat je nog minder kan met een nieuwere versie (bv arceringen in grafieken voor zwart/wit printen).

Een Autocad draait niet anders op een nieuwere besturingssysteem dan op Windows XP. Windows XP SP3 is helemaal uitgerijpt zodat er weinig verrassingen meer zijn. Vista is overal terecht overgeslagen, het is beta-kwaliteit en brengt meestal alleen problemen/kosten mee. Windows 7 is een meer afgewerkte versie van Vista, maar nu haal je weinig voordelen door te migreren vanuit Windows XP.

Je hebt nog bergen apparatuur en mogelijk toestellen die duurder dan het hele netwerk zijn, die Windows XP of zelfs DOS vereisen. Je gooit een 'million dollar machine' niet weg omdat een IT-grappenmaker denkt dat nieuwere software beter is.

De hardware- en licentiekosten vallen nog mee, dan heb je nog consultancy, trainingen, bestaande software testen en indien nodig opnieuw laten programmeren, organisatorische veranderingen, politieke rellen in het bedrijf,... Voordat je weet heb je stakingen en rituele verbrandingen vast. Werknemers houden niet van veranderingen en change management is niet gemakkelijk. Op deze manier stelt het verschil tussen gratis Ubuntu iso afhalen en een volledig Microsoft licentiepakket weinig voor.

Er is niks verkeerd met Windows 2003 Server, Office 2003, Windows XP,... Als ze met Windows 9x aan het werken zijn, dan is een migratie de moeite waard. Het bedrijf heeft een jaar geleden kosten gemaakt, dat laat je in 5 jaar tijd rustig afschrijven. 5 jaar is wat de belastingdienst hanteert, de hardwarewereld stagneert (jarenlang dezelfde processors/performance, geen snellere veranderingen zoals rond 2000) en dirt cheap hardware is voorbij het verzadigingspunt. Computers zitten sinds 2000 meer op de gebruikerinput te wachten dan omgekeerd zodat snellere computers weinig tot niets toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:23
Ik vind het wel bijzonder dat iemand wel kan beoordelen dat een IT-er slecht werk heeft geleverd en vervolgens op de proppen komt met een aantal nogal basic vraagjes maargoed.

De problemen die je aangeeft kunnen ook op je 2003/xp netwerk opgelost worden, daar heb je geen 2008 of windows 7 voor nodig. Met een nieuwe installatie haal je in dit geval misschien meer nieuwe problemen op je hals dan die je ermee wil oplossen. Mocht je toch willen doorzetten met je plan, zorg dan voor iemand met voldoende kennis om het klusje geklaard te krijgen en voldoende budget ;)

[ Voor 14% gewijzigd door _Hades_ op 13-08-2010 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
Ik ben inderdaad niet de persoon om dit uit te voeren, maar ik heb het gevoel dat onze Informaticus achterloopt. Daarom zou ik graag wat informatie hebben :-)

Dit zijn de dingen die momenteel niet werken: Exchange op iPhone en Printen met de macs.

ach, kon ik nog maar SBS2003 aanschaffen, in plaats van het vrij bloated SBS2008. Tuurlijk zijn er wat voordelen met Exchange 2007, en eveneens in 2010, maar voor één bedrijf dat gewoon moeten kunnen mailen en agenda's onderhouden voldoet 2003 prima!

Om Exchange op de iPhone's aan de praat te krijgen moet je SP2 voor Exchange 2003 installeren op je server. http://www.golod.com/2008...n-troubleshooting-how-to/. Maar, let goed op! ik heb al behoorlijk wat agenda's naar de ##&% zien gaan bij mensen die zo nodig hun exchange aan hun iPhone wilden hangen. Apple gebruikt bij mijn weten een eigen implementatie van het active sync protocol en dat kan problemen opleveren.

Voor de rest sluit ik me aan bij de mensen hierboven, 2003 is zo slecht nog niet, office 2010 is net uit en duur, zeker als je nog office 2003 of zelfs 2007 hebt. Windows 7 biedt geen directe voordelen voor de gebruiker boven Windows XP, wel voor de systeembeheerder omdat windows 7 en Server 2008 nog meer GPO mogelijkheden hebben, maargoed, daar houdt het, at face value, wel mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Noxious schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:32:
Heb je enige schatting van je beschikbare budget?
Het eerst "probleem" is de hardware van de server, is deze geschikt voor Windows Server 2008 met Exchange 2010? Is Small Business Server niet interresanter in dit geval? Wat gaat de hardwareupgrade kosten? Werken dan je backups nog en kom je geen backupruimte tekort? enz...

Daarnaast zul je moeten kijken naar de clients. Zijn deze geschikt voor Windows 7? Als je gebruikers niet meer *vloeiend* kunnen werken omdat er een geheugengebrek op de clients is heb je meer problemen veroorzaakt dan opgelost.
Daarnaast heeft Office 2007/2010 een totaal andere besturing als 2003, hoe ga je dat de gebruikers uitleggen? Stuur je ze op cursus of geef je die zelf? enz...

Daarnaast, hoe wil je Exchange op je iPhone/Nokia realiseren? De iPhone een IMAP connectie laten opzetten naar je Exchange server? Waarom werkt dat nu niet, aangezien dit met 2003 ook prima moet kunnen?
Het budget is niet echt een probleem. Onze onderneming moet kosten maken omdat we te veel winst hebben. Daarom vond ik het een geschikt moment om ons systeem te upgraden.

De meeste pc's binnen het bedrijf hebben genoeg kracht om up te graden naar Windows 7. Op bijna alle pc's staat wel AutoCad, dus ik weet niet of dit compatibel is met windows 7.

De reden waarom dat sommige dingen niet werken, is omdat de IT'er zelf niet weet hoe het moet (heeft hij zelf gezegd). We hebben een Xerox Workcentre 7232, maar hij krijgt deze niet werkend op de Macs. Ook mail krijgt hij niet werkende op de iPhone's en Nokia's. Daarnaast vind ik ook dat hij soms verschrikkelijk duur is. Zo rekent hij 40 euro aan enkel om Norton Antivirus te installeren op 1 pc. De software was nog eens apart verrekend.

De reden waarom ik naar Office 2010 wou upgraden, is niet omdat Office 2003 slecht is, maar omdat sommige bestanden die we toegestuurd krijgen niet meer correct geopend worden. Soms heeft het document een heel andere layout enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Als je systeembeheerder mail op iPhone en een simpele printer niet werkend krijgt dan is het inderdaad tijd om eens stevig met hem te praten of een andere te zoeken (ik kan er wel een aanbevelen die ook bij een bouwbedrijf het beheer doet en dit wel werkend heeft gekregen daar ;) )

Verder ben ik het met de overige reacties eens, de updates die je van plan bent lijken mij absoluut niet zinvol en ik denk ook niet dat je zelf genoeg kennis hebt om hier over te kunnen oordelen.

Als je verder van mening bent dat de systeembeheerder slecht werk doet, dan laat je toch eens een 2nd opinion uitvoeren door een onafhankelijk bedrijf?

[ Voor 6% gewijzigd door jimbo123 op 13-08-2010 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Welke bedrijven zouden hiervoor geschikt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:36:
[...]
Het budget is niet echt een probleem. Onze onderneming moet kosten maken omdat we te veel winst hebben. Daarom vond ik het een geschikt moment om ons systeem te upgraden.

De meeste pc's binnen het bedrijf hebben genoeg kracht om up te graden naar Windows 7. Op bijna alle pc's staat wel AutoCad, dus ik weet niet of dit compatibel is met windows 7.
Schaf gewoon 9 licenties autocad aan, gaat hard genoeg met je kosten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De printerdriver voor de mac pluk je hiervandaan:
http://www.support.xerox....242&ripId=&Xtype=download

voor de rest zou ik zeggen, verdiep je eens in netwerk structuren, kijk eens wat rond op de microsoft site. Post eens de specs van de pc, want windows 7 is het wel aan te bevelen om minimaal dualcores te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

[...]

De reden waarom dat sommige dingen niet werken, is omdat de IT'er zelf niet weet hoe het moet (heeft hij zelf gezegd). We hebben een Xerox Workcentre 7232, maar hij krijgt deze niet werkend op de Macs. Ook mail krijgt hij niet werkende op de iPhone's en Nokia's. Daarnaast vind ik ook dat hij soms verschrikkelijk duur is. Zo rekent hij 40 euro aan enkel om Norton Antivirus te installeren op 1 pc. De software was nog eens apart verrekend.

De reden waarom ik naar Office 2010 wou upgraden, is niet omdat Office 2003 slecht is, maar omdat sommige bestanden die we toegestuurd krijgen niet meer correct geopend worden. Soms heeft het document een heel andere layout enz...
Ook al is budget niet echt je probleem, dan nog vind ik dit een zinloze investering. Als bedrijf kun je, zeker als je goed in de slappe was zit, beter investeren in innoverende nieuwe producten of diensten dan in even voor de lol (grof gezegd) een zwik nieuwe computer apparatuur te kopen.

Misschien is het beter om het onderliggende probleem aan te pakken en een andere ICT-er in te huren.

BTW vind ik €40,- nog wel meevallen, maar een goede IT-er is dat wel waard.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Verwijderd schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 11:08:
Hij heeft een server geïnstalleerd met Windows server 2003 (waarom niet 2008?).
Kan allerlei oorzaken hebben, zoals de capaciteit van je server, of compatibiliteits issues. Dat kun je dus het beste aan hem vragen.
Ik zou graag een volledige upgrade doen van onze systemen. Er zitten 9 computers in ons systeem waarvan er 7 op Windows Xp draaien en 2 op Mac OS X (snow leopard). We hebben door heel het bedrijf een LAN-netwerk lopen dat alle computers en printers met elkaar verbind. Eerst zou ik de computers met Windows XP upgraden naar Windows 7 en overal Office 2010 op installeren.
Kun je doen, maar licentie-technisch kun je bij wijze van spreke beter nieuwe computers aanschaffen (als je toch de bedrijfskosten omhoog wilt krikken). Losse licenties zijn erg duur in verhouding tot OEM-licenties die je bij nieuwe computers krijgt.
Dan moet ik nog een aantal dingen werkend krijgen, maar daarvoor heb ik jullie mening nodig. 3 van de 9 computers zouden op dezelfde Harde Schijf moeten kunnen werken. Iedereen moet op alle printers kunnen printen (ook de Macs). 3 computers moeten elkaars agenda's kunnen zien en wijzigen in Outlook. We hebben ook een eigen email-host. Sommige computers moeten dus zowel de algemene mail als persoonlijke mail kunnen binnenkrijgen. (Exchange 2010?) Het moet ook mogelijk zijn om mail te ontvangen op enkele iPhones en Nokia's.
Voor het delen van data kun je natuurlijk gewoon de bestaande Windows Server machine gebruiken. Een andere oplossing is bijvoorbeeld het gebruik van een NAS. Met een dergelijke kleine omgeving is het managen van je printers niet echt aan de orde, je kunt dit 'probleem' zowel afvangen door je Windows Server als printserver te configureren, als gewoon op alle individuele computers de bijbehorende drivers te installeren. Voor wat betreft je e-mail vragen zou ik je adviseren over te stappen op Google Apps. Daarmee hang je Google's diensten aan je eigen domein, en worden zaken als e-mailboxen, gedeelde agenda's en het synchen met telefoons wel heel erg makkelijk voor een hele aantrekkelijke prijs (gratis, of als premium versie: 40 euro per medewerker per jaar).
Alleen Autocad (LT) 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik kan je in ieder geval wel een flink nadeel noemen van een upgrade naar Windows 7 en Server 2008. Flink verminderde performance als je bestanden over het netwerk wil delen.

Hier zijn wel fixes voor uiteraard, maar Windows 7 en Windows 2008 werken uit mijn ervaring niet heel fijn samen met OS X en Linux kwa SMB (netwerk filesystem) verkeer.

Maargoed, als alles in principe goed functioneert waarom zou de nieuwe software dan nodig zijn? Server 2003 is misschien wat ouder maar heeft zich ook langer kunnen bewijzen. Nieuwer is zeker niet altijd beter in ieder geval, hou daar rekening mee ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-08 15:00
ebia schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 23:36:
[...]

Alleen Autocad (LT) 2010.
volgens deze link is er ook win7 support voor Autocad 2010.
volgens de engelse wiki is de 2011 versie ook al uit. ;)

edit:
ik lees / las dat Autocad LT alleen werkt op win7 (volgens de link op meerdere versies)

[ Voor 10% gewijzigd door Killerbert op 14-08-2010 02:48 ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Killerbert schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 23:57:
[...]
volgens is er ook win7 support voor Autocad 2010.
Inderdaad... zei ik iets anders dan?
Pagina: 1