• -SambaL-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:04
Zoals de titel al aangeeft heeft mijn huidige HTPC moeite om 1080p content vloeiend te laten verlopen wanneer ik de Refresh rate voor het scherm instel op 24 Hertz, dit is vooral merkbaar bij snel bewegende gebeurtenissen op het scherm of een pannende camera. Wanneer ik de gebruikte player verklein in formaat is hier minder tot geen sprake van, maar als ik een film wil kijken bekijk ik deze liever schermvullend uiteraard. ;)
Zelf heb ik het vermoeden dat mijn CPU hier de boosdoener in is maar ik durf hier niet zeker van te zijn.

De specs zijn als volgt:
CPU: Amd Athlon 64 X2 4800+ (S939)
MB: oud MSI bordje met een RS600 chipset of iets dergelijks
MEM: 2X 1gb + 2X 512mb = 3gb DDR1 PC3200
VGA: Geforce 8800GT 512mb

Op zich een aardige configuratie voor een HTPC zou ik zelf zeggen en toch heb ik het gevoel dat iets de bottleneck is voor sommige toepassingen.
De grafische kaart verwacht ik in ieder geval niet het probleem te zijn. Zou het dan inderdaad de processor zijn in combinatie met het ondertussen al redelijk gedateerde moederbord en geheugen of zou dit niet voor al te veel problemen moeten zorgen en zie ik wellicht iets anders over het hoofd? De content is overigens direct beschikbaar van de HDD en wordt niet gestreamt dus daar kan het niet aan liggen.
Hoofdzakelijk gebruik ik ook de Media Player Classic (Home Cinema) om mijn content mee af te spelen gezien deze player over het algemeen toch de beste kwaliteit weet te leveren. Wanneer ik de boel echter terug instel op 59/60HZ verloopt het dikwijls allemaal prima, maar dit is niet de voorkeur aangezien mijn TV meer te bieden heeft wanneer hij 24 Hz beelden krijgt aangeleverd. TV is een Samsung A656 by the way.

Enige suggesties? Ook wanneer het toch verstandig zou zijn om een aantal dingen te upgraden. Het liefst hou ik het dan op Intel in combinatie met DDR2 geheugen, nog geen DDR3. Dit geheugen heb ik namelijk nog liggen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:48

D4NG3R

kiwi

:)

Dit komt denk ik niet door je HTPC maar door de lage refreshrate. Het ziet er een stuk houteriger uit.

Wat is het probleem met 60Hz dan? (En dan bedoel ik niet "Statistisch" gezien, maar wat je er zelf van vind)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik merk hetzelfde met mediaportal en windows 7
Ik heb een athlon x2 5000+ / nvidia gm 210 kaartje
Als de dynamic refreshrate aanstaat dan is op 24 Hz het processor gebruik hoger dan wanneer het systeem op 60Hz blijft staan.
Waar het precies aan ligt is mij nog niet helemaal duidelijk.

• -SambaL-
D4NG3R NL schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:46:
Dit komt denk ik niet door je HTPC maar door de lage refreshrate. Het ziet er een stuk houteriger uit.

Wat is het probleem met 60Hz dan? (En dan bedoel ik niet "Statistisch" gezien, maar wat je er zelf van vind)
Ik weet dat 1080p/24 inhoud dat het beeld 24 beelden per seconde laat zien, dit is ook de manier waarop de meeste films zijn opgenomen. In de meeste gevallen zou je hier juist een nog vloeiender lopend beeld mee moeten krijgen dus aan de lagere refresh rate zou het niet moeten liggen. Ik ben het wel met je eens dat het allemaal een stuk houteriger verloopt als ik bijvoorbeeld met mijn muis over het desktop beweeg.
Maar wat betreft de haperingen en stotteringen heeft het echt te maken met de PC zelf. Alsof het beeld op momenten enkele milliseconden blijft hangen.

Verder heb ik ook geen probleem met 60 Hz maar ik weet dat 24 Hz in sommige gevallen beter is, zoals met de meeste films. En zo geeft mijn TV ook meer in te stellen opties wanneer ik 24 Hz inschakel. 100Hz Motion Plus is dan o.a. een optie en ook is de TV beter gecalibreerd op o.a. kleur echtheid.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hier W7 en MP met SAF4.00 en de v37 dshowhelper.dll van hier:
http://forum.team-mediapo...munity-development-81148/

Met deze refresh rate changer:
http://www.12noon.com/displaychanger.htm

Prachtig vloeiend beeld, shift-1 geeft een perfecte vlakke lijn aan. VGA is een onboard 9400.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:57
-SambaL- schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:44:
Op zich een aardige configuratie voor een HTPC zou ik zelf zeggen en toch heb ik het gevoel dat iets de bottleneck is voor sommige toepassingen. De grafische kaart verwacht ik in ieder geval niet het probleem te zijn.
Zo denderend is die videokaart anders niet voor hardware support bij hd decoding.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-02 13:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

--> MSH

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

-SambaL- schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:44:
Zoals de titel al aangeeft heeft mijn huidige HTPC moeite om 1080p content vloeiend te laten verlopen wanneer ik de Refresh rate voor het scherm instel op 24 Hertz, dit is vooral merkbaar bij snel bewegende gebeurtenissen op het scherm of een pannende camera. Wanneer ik de gebruikte player verklein in formaat is hier minder tot geen sprake van, maar als ik een film wil kijken bekijk ik deze liever schermvullend uiteraard. ;)
Zelf heb ik het vermoeden dat mijn CPU hier de boosdoener in is maar ik durf hier niet zeker van te zijn.

De specs zijn als volgt:
CPU: Amd Athlon 64 X2 4800+ (S939)
MB: oud MSI bordje met een RS600 chipset of iets dergelijks
MEM: 2X 1gb + 2X 512mb = 3gb DDR1 PC3200
VGA: Geforce 8800GT 512mb

Op zich een aardige configuratie voor een HTPC zou ik zelf zeggen en toch heb ik het gevoel dat iets de bottleneck is voor sommige toepassingen.
De grafische kaart verwacht ik in ieder geval niet het probleem te zijn. Zou het dan inderdaad de processor zijn in combinatie met het ondertussen al redelijk gedateerde moederbord en geheugen of zou dit niet voor al te veel problemen moeten zorgen en zie ik wellicht iets anders over het hoofd? De content is overigens direct beschikbaar van de HDD en wordt niet gestreamt dus daar kan het niet aan liggen.
Hoofdzakelijk gebruik ik ook de Media Player Classic (Home Cinema) om mijn content mee af te spelen gezien deze player over het algemeen toch de beste kwaliteit weet te leveren. Wanneer ik de boel echter terug instel op 59/60HZ verloopt het dikwijls allemaal prima, maar dit is niet de voorkeur aangezien mijn TV meer te bieden heeft wanneer hij 24 Hz beelden krijgt aangeleverd. TV is een Samsung A656 by the way.

Enige suggesties? Ook wanneer het toch verstandig zou zijn om een aantal dingen te upgraden. Het liefst hou ik het dan op Intel in combinatie met DDR2 geheugen, nog geen DDR3. Dit geheugen heb ik namelijk nog liggen.
Het kan aan meerdere zaken liggen, maar bottom line is dat zowel je cpu als je gpu niet uitmuntend geschikt zijn voor een htpc met jouw eisen. Je cpu is nog van de HyperTransport 2 generatie en voor 1080p content die niet door de gpu versneld wordt, is een HT3 generatie (AM2+ Atlhon II bijv) een vereiste.
Voor uitleg over je gpu, zie hierboven.

Een upgrade zou je eventueel uit de brand kunnen helpen, maar je hoeft niet alles ineens weg te gooien. Een nieuwe gpu zou al wonderen kunnen verrichten. pricewatch: MSI R4350-D512H zou een goedkope manier zijn om je een eind vooruit te helpen.

• -SambaL-
Thanks voor de (software) tips.
Ik was toch echt in de veronderstelling dat de Geforce 8-serie kaarten, vooral de latere 8800GT, prima kaarten bleken die ook een hardware versnelling konden leveren voor dit soort toepassingen.

Voor een upgrade ben ik gaan denken denken aan de Asus M4A78-HTPC in combinatie met een Athlon II X2 245e AM3 processor. DDR2 geheugen heb ik dus nog liggen.
Een nieuwe gpu zat ik toch ook al aan te denken gezien ik een HDMI aansluiting zoek die ook de juiste audio mee geeft, zoals de Radeon 5-serie.

Goed te doen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:57
Je wilt dus bovenstaande plus een ATI 5000 series gpu? Beetje dubbelop omdat zo'n bordje met 780G (en 785G) chipset standalone al erg geschikt is voor htpc's, ga je een extra kaart gebruiken kun je ook wel met een iets goedkoper bordje toe.

[ Voor 120% gewijzigd door Nielson op 15-08-2010 16:36 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Om te voorkomen dat we de discussie op twee plekken gaan voeren: -SambaL- in "[BBG aanschaf] HTPC mei-augustus 2010"
Pagina: 1