Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Een korte omschrijving van het probleem:

Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een Lacie 1 TB externe hdd die ik voor het gebruik met mijn mac heb geformatteerd als HFS+. Tot zover geen problemen, de schijf wordt keurig herkend als hardeschijf in de Finder, is benaderbaar en er zijn bestanden op te schrijven/lezen. Echter na soms enkele uren lijkt het alsof de harde schijf corrupt is. Bestanden zijn enkel nog te lezen, schrijven werkt niet meer. Ter illustratie: een reeks bestanden van in totaal bijvoorbeeld 1.4 GB blijft hangen op 209,7 mb. Hierna loopt de zowel de finder vast (die zich niet meer laat herstarten) en verdwijnt de externe hdd uit het lijstje met apparaten. Een herstart van zowel de Externe HDD als Macbook is dan noodzakelijk. Hierna verschijnt de Externe HDD weer in het Finder venster, maar blijft het probleem bestaan. Formatteren van de hele schijf is dan de enige oplossing.

Omdat ik vermoedde dat het probleem ontstond door onzorgvuldig handelen (niet veilig verwijderen met de ''eject' toets in de Finder) nam ik aan dat het probleem verholpen zou worden door de schijf permanent gemound te houden in de Finder door hem aan een Airport Extreme te hangen. Echter ook hier treed hetzelfde probleem op. Soms na uren, soms na een aantal dagen.

Mijn vraag is dus aan jullie mede-tweakers, of jullie enig idee hebben waar het aan zou kunnen liggen, of in ieder geval suggesties hebben om me weer een beetje op weg te helpen.

Wat ik tot nu toe gedaan heb is het volgende:

Harde schijf opnieuw geformatteerd in HFS+
Harde schijf geformatteerd in NTFS en FAT32 en getest in een Windows machine (geen problemen ondervonden)
Hardeschijf permanent gemound in OSX (probleem blijft hetzelfde)
Harde schijf partioneren, maar ook dit geeft hetzelfde resultaat.
Een andere externe hdd aangesloten op de Macbook via USB dit gaf geen problemen.
Schijfbevoegdheden gestest via schijfhulpprogramma, waar uitkomt dat de schijf hersteld moet worden.

Het systeem waar ikzelf op draai is een Macbook met nVidia 9400m en 2 gb geheugen.

Mijn dank is groot!

Ps, ik wist niet in welk topic ik dit het beste kon zetten, maar aangezien ik vermoed dat het een software matig probleem betreft met de Finder dacht ik dat ik het hier het beste kon neerzetten

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2010 08:20 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 22:19

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Heb je ooit iets geinstalleerd om NTFS te lezen/schrijven onder OSX?
Paragon ofzo

Ik had daar wel eens problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:10
Schijfbevoegdheden gestest via schijfhulpprogramma, waar uitkomt dat de schijf hersteld moet worden.

Heb je hier elke keer last van? Wordt de schijf succesvol hersteld?
Misschien is de schijf wel gewoon kapot. Ik had ook een schijf die na een paar dagen draaien problemen gaf.

Heb je al een lowlevel sector scan uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Kaassouffle; Ja ik heb inderdaad Macfuse geinstalleerd maar ik neem aan dat als de schijf HFS+ geformateerd Macfuse hier niet bij aan te pas komt.

@ Pendora; De schijf kan niet met succes hersteld worden, de optie die uit het schijfhulpprogramma komt is dat de schijf opnieuw geformatteerd moet worden.

Ik heb eerder vergelijkbare problemen gehad, wat later bleek te liggen aan een defecte behuizing (althans de elektronica erin) Aangezien deze schijf een kleine 3 jaar oud was was het vervangen van de behuizing een een laatste redmiddel. Zou het kunnen zijn dat deze problemen ook toe te schrijven zijn aan een kapotte behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:10
Ja dat zou kunnen. Maar de harde schijf zelf kan ook kapot zijn. Als hij niet meer te herstellen is door schijfhulpprogramma zou ik er geen belangrijke data meer opzetten.
Iets is kappot of het de schijf is of de behuizing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pendora schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 15:44:
Ja dat zou kunnen. Maar de harde schijf zelf kan ook kapot zijn. Als hij niet meer te herstellen is door schijfhulpprogramma zou ik er geen belangrijke data meer opzetten.
Iets is kappot of het de schijf is of de behuizing
Hmm dat is goed nieuws dan :-(. Wat is de beste manier om een van beide problemen uit te sluiten? Met HD tune is de schijf wel op errors uit te lezen. maar niet op fysieke gebreken (dacht ik). De behuizing is natuurlijk alleen maar uit te proberen door simpelweg een nieuwe te kopen en te proberen. Hoe dan ook, de laatste manier gaat hoe dan ook geld kosten. Geld dat ik liever nog niet uitgeef totdat ik dit zeker kan uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:32
Klinkt alsof die externe HDD na verloop van tijd te warm wordt. Als je nog garantie hebt zou ik hem laten omruilen/repareren.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Antaresje schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 23:02:
Klinkt alsof die externe HDD na verloop van tijd te warm wordt. Als je nog garantie hebt zou ik hem laten omruilen/repareren.
Dat zou inderdaad ook nog een optie zijn; bedankt voor de tip!
Pagina: 1