Ik heb een vraagje over de Kleine Ondernemersregeling en ik hoop dat iemand er antwoord op heeft.
Ik heb zelf een BTW nummer en draag keurig BTW af over mijn werkzaamheden van mijn part-time bedrijfje.
Nu heb ik een opdracht die ik samen met een vriend doe. De afspraak is dat deze vriend mij aan het eind van de opdracht een factuur stuurt van de helft van het totaal bedrag van de opdracht. Deze vriend mag echter geen BTW rekenen. Hij is zeg maar een particulier die extra inkomsten heeft.
Nu zit ik een beetje met de kleine ondernemersregeling in de maag. Stel dat deze vriend niet alsnog een BTWnummer aanvraagt en dus geen BTW mag rekenen op zijn factuur. Dan heb ik geen BTW die ik als voorbelasting af kan trekken en kom dan over de grens van de kleine ondernemersregeling heen. Voor zover ik kan overzien op het moment scheelt me dat zo'n 800 euro bruto ongeveer.
Zoals ik het nu zie is de enige manier om toch voor de kleine ondernemersregeling in aanmerking te komen deze vriend ook een BTWnummer te laten aanvragen zodat hij mij met BTW kan factureren. Maar ik heb het gevoel dat er vast logischere oplossingen zijn
Mijn vraag is dus: iemand ideeen hoe ik dit kan aanpakken?
Voorbeeldje met getallen:
Tot nu toe aan Btw betaald door mij (over eerste 6 maanden 2010): 850
hoogte factuur naar klant: 5000 excl. btw
btw factuur naar klant: 950
totaal factuur naar klant: 5950 incl. btw
Stel vriend factureert mij met BTW:
hoogte factuur van vriend naar mij: 2500 excl. btw
btw factuur van vriend naar mij: 475
totaal factuur van vriend naar mij: 2975 incl. btw
tot nu toe betaalde btw door mij (eerste 6 maanden 2010): 850
te betalen btw over factuur van klant: 950
af te trekken voorbelasting vanwege factuur vriend: 475
totaal te betalen btw: 850+ 950 - 475 = 1325
valt onder kleine ondernemersregeling
Stel vriend factureert mij zonder BTW:
hoogte factuur van vriend naar mij: 2500
ik kan geen voorbelasting aftrekken van factuur vriend.
totaal te betalen btw: 850+ 950 = 1800
valt niet onder kleine ondernemersregeling *
conclusie
als die vriend mij incl. btw factureert levert mij dat 1325 euro bruto op
als die vriend mij niet met btw factureert levert mij 475 bruto op (het deel van de btw dat hij mij niet in rekening heeft gebracht)
* Ja 1800 valt wel onder de kleine ondernemersregeling, maar dat komt omdat ik mijn fictieve getallen neit al te gunstig heb gekozen... iig blijft er met 1800 verdomd weinig over van de kleine ondernemersregeling)
Ik heb zelf een BTW nummer en draag keurig BTW af over mijn werkzaamheden van mijn part-time bedrijfje.
Nu heb ik een opdracht die ik samen met een vriend doe. De afspraak is dat deze vriend mij aan het eind van de opdracht een factuur stuurt van de helft van het totaal bedrag van de opdracht. Deze vriend mag echter geen BTW rekenen. Hij is zeg maar een particulier die extra inkomsten heeft.
Nu zit ik een beetje met de kleine ondernemersregeling in de maag. Stel dat deze vriend niet alsnog een BTWnummer aanvraagt en dus geen BTW mag rekenen op zijn factuur. Dan heb ik geen BTW die ik als voorbelasting af kan trekken en kom dan over de grens van de kleine ondernemersregeling heen. Voor zover ik kan overzien op het moment scheelt me dat zo'n 800 euro bruto ongeveer.
Zoals ik het nu zie is de enige manier om toch voor de kleine ondernemersregeling in aanmerking te komen deze vriend ook een BTWnummer te laten aanvragen zodat hij mij met BTW kan factureren. Maar ik heb het gevoel dat er vast logischere oplossingen zijn
Mijn vraag is dus: iemand ideeen hoe ik dit kan aanpakken?
Voorbeeldje met getallen:
Tot nu toe aan Btw betaald door mij (over eerste 6 maanden 2010): 850
hoogte factuur naar klant: 5000 excl. btw
btw factuur naar klant: 950
totaal factuur naar klant: 5950 incl. btw
Stel vriend factureert mij met BTW:
hoogte factuur van vriend naar mij: 2500 excl. btw
btw factuur van vriend naar mij: 475
totaal factuur van vriend naar mij: 2975 incl. btw
af te trekken voorbelasting vanwege factuur vriend: 475
totaal te betalen btw: 850+ 950 - 475 = 1325
valt onder kleine ondernemersregeling
Stel vriend factureert mij zonder BTW:
hoogte factuur van vriend naar mij: 2500
ik kan geen voorbelasting aftrekken van factuur vriend.
totaal te betalen btw: 850+ 950 = 1800
valt niet onder kleine ondernemersregeling *
conclusie
als die vriend mij incl. btw factureert levert mij dat 1325 euro bruto op
als die vriend mij niet met btw factureert levert mij 475 bruto op (het deel van de btw dat hij mij niet in rekening heeft gebracht)
* Ja 1800 valt wel onder de kleine ondernemersregeling, maar dat komt omdat ik mijn fictieve getallen neit al te gunstig heb gekozen... iig blijft er met 1800 verdomd weinig over van de kleine ondernemersregeling)