Asus P5L-VM en "appropriated" geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb een bak draaien met een Asus P5L-VM1394 bord, waarop een 945G chipset zit (geen id of dat jullie wat zegt m.b.t. dit probleem). Ik heb 4x1GB geheugen erin geprikt, want de specs en de handleiding roepen dat er maximaal 4GB in past. De CPU is een Core 2 Duo E6500, dus is volledig x64-waardig, en heeft virtualizatie en de hele mikmak. In theorie moet het dus gewoon werken.

Dan start ik de PC op, en bij het allereerste scherm, waar het geheugen gecheckt wordt en harddisks gedetecteerd worden, staat 2934MB geheugen. Dat is ruim 1GB te weinig. Kijk ik verder in het BIOS, dan zie ik doodleuk staan:
code:
1
2
3
Total:        4096MB
Appropriated: 1162MB
Available:    2934MB

Waarom??! Ik heb wel meer systemen gebouwd met 4GB en ik heb ook wel meer systemen met het geheugen maxxed out, maar nog nooit heb ik gezien dat het BIOS meer dan een kwart van het geheugen ontoegankelijk maakt :?

Als ik vervolgens kijk in het OS (wat geheel onbelangrijk Windows 2008 x64 is) dan zie ik ook in de system properties wel staan dat er 4,00GB installed is, maar in de task manager staat bij physical memory een totaal van 2934MB. Die 4,00GB is gewoon een labeltje dus. Alle andere tools die ik erop loslaat bevestigen dat het OS maar 2,9GB tot zijn beschikking heeft gekregen, terwijl CPU-Z bevestigt dat er 4 repen van 1GB geinstalleerd zijn.

De enige BIOS update die er is, is een beta, en fixt alleen wat met netwerk ofzo. Geen boeiende dingen.
Dusseh.. hoe krijg ik mijn geheugen nu weer terug? Ik heb al allerlei instellingen (inclusief "setup defaults") geprobeerd in het BIOS, maar niets lijkt te helpen. Zelfs de hoeveelheid "appropriated" verandert niet.

日本!🎌

Verwijderd

Reserveert het systeem niet voor je aanwezige Video uit D-Sub (VGA) zoals staat in je spec-
Op een meerdere fora kwam ik hetzelfde probleem tegen:
I had EXACTLY same problem with p5w deluxe. I went to bios and enabled ''memory remap feature'' and there it was; all 4096mb memory in use.
Het proberen waard

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2010 01:54 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik kan dus nergens een "memory remap" feature vinden... althans niet in het BIOS.

Het gereserveerde geheugen voor video is trouwens maar 64MB. >1GB zou een beetje heel erg overdreven zijn voor een onboard videokaart. Bovendien als ik 2GB geheugen in het systeem stop, is de volledige 2GB bereikbaar. Als ik er 3GB in stop, dan is er ook zo goed als 3GB bereikbaar. Het lijkt erop dat de vierde reep van 1GB er dus compleet van jan doedel in zit.

[ Voor 5% gewijzigd door _Thanatos_ op 13-08-2010 15:03 ]

日本!🎌

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Opgelost met een nieuw moederbord.

Het blijft compleet van de pot gerukt dat je de gespecificeerde maximum hoeveelheid geheugen niet kunt gebruiken, maar ik heb er nu een met 16GB max, en daarin kan ik zonder gezever gewoon 4GB gebruiken.

日本!🎌