Toon posts:

[AM-radio] Bepaalde zender ontvangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik hoop dat een analoge vraag hier ook OK is, het is tenslotte wel hardware ;-)

Mijn grootouders luisteren graag naar een specifieke radiozender (Bloemendaal, 1116 AM), echter sinds ze zijn verhuisd is deze niet meer te ontvangen. Het vreemde is dat ze maar 2km zijn verhuisd - maar wellicht ligt het aan het gebouw? (Is het dan gewoon bad luck?)

Op de website van de zender staat een tip om de General Electric Superadio III aan te schaffen vanwege zijn goede ontvangst. Deze zou dan uit de VS moeten worden geïmporteerd.

Mijn vraag: kan dit makkelijker? Is zoiets niet in NL te verkrijgen? Of hebben jullie andere goede tips? Het gaat wel om m'n grootouders, dus hoe simpeler hoe beter ;-) Dank!

Verwijderd

Misschien kun je iets met de Livestream doen die ze op het internet aanbieden?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Al een antenne gebruikt? En die evt buiten gehangen?
Er zijn meer goede tuners dan die GE die ze aanbevelen (ik ken het model niet trouwens).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Kan het station ook enige garanties betreffende de ontvangst geven? (dat wijzen ze expleciet van de hand :P)
Het is overigens een slecht idee om een MW (am) ontvanger uit de VS te halen:
In de VS gebruiken ze een frequentieraster van 10khz en in de rest van de wereld een raster van 9khz.
Dat is geen probleem met een ouderwetse afstemcondensator (draaiknopje ;)), maar met een wat modernere tuner met vaste (digitale) zenderkeuze is de kans vrijwel zeker dat je niet exact op de middenfrequentie van de zender kan afstemmen, en dus zo theoretisch een slechtere ontvangst hebt.
Het kan dus zo zijn dat de zender dus (exact) op 1116 uitzendt, en je met een amerikaanse ontvanger alleen op 1120khz of 1110khz kan afstemmen.

Ik zou het dus houden op een 'europees model'.
Echt advies kan ik je niet geven, maar een goed gerichte antenne op het dak doet vaak wonderen.

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden. Er zijn twee problemen:
- Geen PC (dus niet via internet)
- Verzorgingsflat, dus ook niet de mogelijkheid antennes te plaatsen

Voorzover ik kan inschatten zal het dus met een AM ontvanger (alles-in-een) moeten..

Mr_petit, goede info. Betekent dit echter dat ik ook met een Europese met een raster van 9 kHz pech kan hebben doordat hij niet exact 1116 AM kan ontvangen? Of is 1116 juist gekozen vanwege het afstemmen met een 9 kHz raster / tuner?

Zo nee, is een model met afstemcondensator sowieso aan te bevelen? En enig idee waar zoiets is aan te schaffen? Of wellicht ervaring met een goed model?

Bedankt voor de hulp, ik ben hier helemaal niet in thuis :*) Maar het is fantastisch als ik dit uiteindelijk kan regelen met jullie advies.

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
Verwijderd schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 11:00:
- Verzorgingsflat, dus ook niet de mogelijkheid antennes te plaatsen
Want in een verzorgingsflat mag je niks uit het raam hangen?
En kijk eens hier:http://www.radiobloemendaal.nl/AM_antenne.asp

En heb je het al met een simpele externe am/fm antenne geprobeert?
Zo'n stuk plastic met een hele lange draad er om heen gewikkeld.

Als het verschil in afstand maar 2 kilometer is dan zou een iets betere antenne al een wereld van verschil moeten kunnen maken.
Pagina: 1