2 GB geheugen ipv de aanwezige 4 in Windows 7

Pagina: 1
Acties:

• El Reino
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik heb recent mijn windows vista geupgrade naar windows 7. Moest daar wel de msconfig/boot fix voor gebruiken en max. memory op 4096 zetten om windows 7 aan de praat te krijgen, anders kreeg ik aan het eind van de installatie een BSOD met atikmdag.sys-error.
Nu heb ik alleen het probleem dat windows 7 nu maar 2048MB aan geheugen kan gebruiken. In de advanced opties in het boot-tabje van msconfig staat max. memory ook ineens op 2048, en die kan ik ook niet hoger zetten. Als ik die optie uit zet, krijg ik weer een BSOD bij het opstarten. Als ik dan in veilige modus start kan ik het wel weer op 4096 zetten, maar na restarten staat het dan doodleuk weer op 2048.

Hoe ga ik dit oplossen?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Door te vertellen welke hardware je hebt en of je een 32- of 64-bits Windows probeert te installeren wellicht? :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

geheugen is niet toevallig defect ?
En anders een OS repair met de windows 7 cd

• Lesilhouette
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-07 09:42
Het lijkt mij uberhaupt ook raadzaam om een verse install te doen van Win7. Want als ik het zo lees lijkt het alsof Windows corrupt is geraakt... Mede doordat het mij heel erg gek lijkt dat je via msconfig het max geheugen moet instellen om je systeem werkend te krijgen...

Iets meer info over wat voor setup je draait qua hardware is ook bijzonder wenselijk om je goed te kunnen helpen.

Gecertificeerd prutser!

• El Reino
Upgrade van 64bit Vista naar 64bit Windows7 (en in vista geen problemen dus)
Moederbord AsRock 939s56-m
Videokaart asus extreme ax550
processor amd athlon64 3000+ 1.8 Ghz

Het geheugen is nieuw. En een repair heb ik al geprobeerd, werkt ook niet.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

het geheugen is nieuw.
Dan is mijn vraag, staat het in de bios allemaal goed ingesteld, en draai memetest86+ een een paar uur over het geheugen. Van welk merk is het geheugen?

• El Reino
Verse install van Win7 geprobeerd, maar kreeg dan aan het eind van de install een BSOD met een atikmdag.sys-error. Op internet gezocht naar oplossing en dat was: toch upgraden vanaf Vista en dan vantevoren in Vista het max memory op 4096 te zetten (zonder dat te doen kreeg ik met upgraden ook de BSOD). Daarna lukte upgraden dus goed en Win7 draait stabiel, echter met maar de helft van het geinstalleerde geheugen. En in msconfig kan ik max memory dus ook niet meer op 4096 zetten.

• El Reino
Ja, in bios goed ingesteld, netjes 4x1Gb. Geheugen is van Corsair. En nogmaals, in Vista 64bit dus geen probleem met zelfde hardware.
Als ik overigens win7 in safemode start, kan ik in msconfig max memory WEL weer op 4096 zetten, maar na een gewone opstartprocedure staat ie weer op 2048. :S

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Zijn je videokaart drivers up-to-date?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• El Reino
yep, ook die zijn uptodate, windows zegt als ik op 'update driver' klik dat er niets te updaten valt...

• Lesilhouette
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-07 09:42
Dat soort dingen zegt Windows wel vaker ;-) Controleer voor de zekerheid de videokaart drivers op de site van ATI / AMD?

Heb je het al met een andere vga kaart geprobeerd? de bsod geeft aan dat er iets niet helemaal tof is met je vga kaart... Wat zijn de (gevoels) temps van je vga?

Gecertificeerd prutser!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 16:31
Heb je nou wel al een goede geheugentest gedraaid? Goede kans dat er problemen zijn in het geheugen, de geheugentest van de BIOS is niet rigoreus genoeg om dit te testen, dus eerst een goede test draaien om dit uit te sluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

El Reino schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 20:01:
yep, ook die zijn uptodate, windows zegt als ik op 'update driver' klik dat er niets te updaten valt...
Probeer toch eens de drivers te updaten via de fabrikant of ATI.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Draai de Windows Memory Diagnostics Tool van Win7 eens (hoe, zie hier: http://www.sevenforums.co...ory-diagnostics-tool.html). Kijk of die wat vind.

En idd de nieuwste ATI-drivers (dus van de ATI-site, niet via de 'automatisch zoeken' optie) installeren, want atikmdag is een file die bij de ATI-drivers hoort.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:36
base_ schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:15:
Heb je nou wel al een goede geheugentest gedraaid? Goede kans dat er problemen zijn in het geheugen, de geheugentest van de BIOS is niet rigoreus genoeg om dit te testen, dus eerst een goede test draaien om dit uit te sluiten!
Altijd dat geschreeuw om memtest! Om te controleren of het geheugenreepje werkt kan hij ook opstarten met enkel zijn nieuwe geheugen. Je komt er dan snel genoeg achter of hij DOA is. Daar is geen 12 uur memtest voor nodig. Er kan dan altijd nog gekeken worden met memtest of er zich errors voordoen.

Daarnaast zou ik gewoon eens een verse windows install doen. Zit je geheugen in de juiste bankjes zoals je momo manual dat aangeeft voor dualchannel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Heb je al gekeken of er een BIOS update beschikbaar is voor je mobo? Kan soms ook nog wel eens helpen.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Reino
Zal eens kijken naar nieuwe drivers via ATI zelf.
Dat geheugen moet toch wel goed zijn, want in Vista is er dus geen probleem, heb ik gewoon 4096MB en kan dat dan ook gewoon als max. memory invoeren. Alleen Win7 zit te klooien.En geheugen zit in juiste bankjes, als ik in BIOS setup kijk heb ik netjes dual channel geheugen totaal 4 GB.
Verse Win7 install kan dus niet, want dan krijg ik aan het eind van de install een BSOD, dus kan nooit de install voltooien.
Nieuwe BIOS update is er niet voor mijn mobo, heb de nieuwste er al op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

probeer het installeren anders even met maar 1 reepje in het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik verdenk als eerste toch echt het geheugenreepje ja. Maar ja, als El Reino geen enkele test wil doen (zelfs niet de meegeleverde test).... tsja, dan houd het natuurlijk snel op.

Dat het 1 OS goed werkt wil niet automatisch zeggen dat het niet defect kan zijn natuurlijk. Wellicht spreekt Win7 andere blocks aan op het reepje dan Vista doet, en gaat het daar pas fout.

Maar ja, als hij dat niet wil controleren kunnen wij verder ook geen tips meer geven vermoed ik.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Lumics schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 07:46:
[...]
Altijd dat geschreeuw om memtest! Om te controleren of het geheugenreepje werkt kan hij ook opstarten met enkel zijn nieuwe geheugen. Je komt er dan snel genoeg achter of hij DOA is. Daar is geen 12 uur memtest voor nodig. Er kan dan altijd nog gekeken worden met memtest of er zich errors voordoen.
Blijkbaar niet zovaak slecht geheugen meegemaakt? Ik heb iets te vaak meegemaakt dat een pc wel boot, de bios het geheugen goedkeurt maar windows BSOD's geeft, zefls memtest niet altijd problemen aangaf maar goldmem de rotte appel wel vond. Dus enkel opstarten met alleen het nieuwe geheugen gaat je zeker geen uitsluitsel geven of het geheugen 100% in orde is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Reino
Hmm oke, ben niet onwelwillend hoor, maar zat alleen even te redeneren... ben niet thuis, dus kan nu niets uitvoeren. Maar zal na het weekend eens een geheugentest erover gooien en ATI drivers opzoeken.
Wat is een goede geheugentester?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 22:36
MemTest? http://www.memtest86.com/
Al 2 keer genoemd in topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
http://www.goldmemory.cz/ is nog rigoreuzer: waar memtest na 10 uur nog niks gevonden had heb ik regelmatig binnen een paar minuten wel fouten gevonden met goldmem. Zo te zien gaat de gratis versie helaas maar tot 4Gb en de pro met pae tot 8. Weet iemand nog een goed alternatief dat net zo rigoreus als goldmem werkt toevallig?!

[ Voor 17% gewijzigd door base_ op 13-08-2010 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Reino
Zal het na het weekend eens proberen, maar ik zit zo nog eens te denken en vraag me dan nog de volgende dingen af:

- als win7 maar 2 gig vindt, kan die memory-test dan wel de 4 gig testen?

- er werd gesuggereerd om een nieuwe instal te doen met maar 1 geheugen bankje erin, daar kan ik me wel in vinden om dat te proberen, echter: als ik die install doe en er dan later de rest van het geheugen bij inzet, heb ik toch netto weer dezelfde situatie als nu, waarom zou windows dat dan ineens wel goed doen?

- overigens vindt win7 de 4 gig wel als ik opstart in safe-mode, en als ik daarna weer in normale modus opstart vindt win7 er slechts maar weer 2....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Die memtest kan je via http://www.ultimatebootcd.com/ draaien, goldmem draait alleen onder dos... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je kan memtest gewoon van http://www.memtest.org/ downloaden.
Dan de iso met een brandprogramma of via windows op een cd branden en klaar is kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Reino
Met nieuwste drivers.... nog steeds hetzelfde probleem (had echt gehoopt dat dat misschien toch zou helpen) :-(
Moet nog even de mem-test doen...
(Maar is het toch niet logischer dat het aan de kaart/driver ligt omdat atikmdag.sys iedere keer de error geeft?)
Pagina: 1