CPU overgeklokt en te heet na moederbord BIOS update

Pagina: 1
Acties:

• Sagaris
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-02 20:38
Specs:
Intel Core i5 750
MSI P55-GD65
Scythe Mugen 2
Antec TruePower TP-650
Intel X25-M Postville 80GB
OCZ Gold Low Voltage OCZ3G1333LV4GK
Samsung Spinpoint F3
XFX HD5870 XXX / Geforce 9800 GT

Situatie:
Sinds november heb ik deze pc en heb altijd problemen gehad met de HD5870 videokaart. Grijze strepen, blue screens, random uitvallers. Onlangs heb ik de videokaart opgestuurd naar de leverancier en heb er tijdelijk een 9800GT in gestoken. Ik had goede hoop dat nu alle problemen opgelost zouden zijn, wat niet het geval is. Soms schakelt de computer zichzelf gewoon uit, scherm op zwart en opnieuw opstarten. Eerste wat ik heb gedaan is gekeken naar een BIOS-update voor het moederbord. Hij is geleverd met versie 1.2 en we zaten al op v1.9, dus heb ik die geprobeerd. De problemen bleven aanhouden, dus heb ik net de temperatuurmeter (BlackBox 2 en RealTemp) erbij gepakt en zie tot mijn schrik dat mijn processoren allen op +90 graden aan het werken zijn en in plaats van de standaard 2,66Ghz werken op ongeveer 3,2Ghz, zonder dat ik dit zelf heb aangegeven. (Heb ze nog nooit overgeklokt.)
Volgens mij was dit voor de BIOS update niet het geval, maar dit kan ik helaas niet met zekerheid zeggen. Dus nu heb ik de BIOS teruggebracht naar v1.2 en de temperaturen zij gewijzigd naar +90 graden bij het opstarten en dan zakken ze geleidelijk aan naar ongeveer 75/85 graden bij een core clock van 2,80Ghz, ook hoger dan de standaard 2,66Ghz.

Alle fans in de pc doen hun werk en fansnelheden zijn nooit veranderd. De koelpasta van de Scythe is een week of 2 na ingebruikname van de pc al eens vervangen omdat die daarvoor verkeerd was aangebracht en heeft daarna ook zijn werk gedaan. Maar nu zit ik dus met een processor die buiten mijn bewustzijn is overgeklokt en te warm wordt.

Ik ben op dit moment ten einde raad en Google wil me ook niet meer verder helpen. Als een van jullie ideëen en/of oplossing heeft hoor ik dat natuurlijk heel graag!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je cpu heeft een turbo functie, afhankelijk va nde belasting 'overklokt' hij automatisch de cpu, net zoals hij hem downclocked als je hem niet belast.

maak je kast eens open en kijk eens of alles goed schoon is en alle fans draaien. check ook eens of je koeler er we lgoed op zit.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Je geeft aan dat je eigenlijk sinds het begin problemen hebt met deze complete pc hebt die je door een pc bouwer hebt laten maken. Waarom stuur je dan allene de videokaart weg inplaats van het hele systeem?
Je gaf aan dat je het vermoeden had dat het daar aan lag maar het blijkt nu niet zo te zijn. Ik zou de verkoper bellen en deze toch wel nuttige informatie met hem delen en de verkoper komt dnek wel met een passende oplossing. Mede omdat het gewoon garantie werk is dan.

• Sagaris
Ok, even ophelderen. De pc heb ik met een vriend (die al meer ervaring heeft met assemblage) zelf in elkaar gezet, dus helaas kan ik niet met hele ding terug naar de verkoper. ;)

De turbo-functie van mijn CPU was me niet bekend. Dat verklaart veel. Maar waarom verschillen de clock-scores dan per BIOS update van het moederbord? Dat is in mijn ogen raar, maar ik ben niet alwetend. ^^

Dan ga ik nu even de koeler en fans nakijken.

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-02 14:40
Ik snap niet waarom je ten einde raad bent.

De oorzaak van het probleem is toch duidelijk: je CPU wordt gewoon te heet.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulkiedulkie op 12-08-2010 19:54 ]

• Sagaris
Hulkiedulkie schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 19:53:
Ik snap niet waarom je ten einde raad bent.

De oorzaak van het probleem is toch duidelijk: je CPU wordt gewoon te heet.
Omdat ik niet weet/wist waarom en wat ik eraan kan/kon doen.

Inmiddels is alles nu vrijwel stofvrij gemaakt, inclusief de Mugen, waar een paar mooie stofwalmpjes vanaf kwamen. De CPU blijft echter nog op dezelfde temperatuur bij opstarten; +90 graden en zakt een minuut of 2 later naar rond de 75 graden.

De koeler van de CPU heeft een klein beetje speling aan bovenkant, dus dat is mijn volgende aandachtspunt. Ik hoopte al heel erg dat dat het niet zo zijn, omdat het vastdraaien van zo'n Mugen een hels karwei is. :F

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:46
Waar staan je Vcore / multiplier (en die zooi) op? Zet de BIOS anders eens terug naar factory defaults, dan is je overclock ook weg. :)

• Sagaris
adyta schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 20:41:
Waar staan je Vcore / multiplier (en die zooi) op? Zet de BIOS anders eens terug naar factory defaults, dan is je overclock ook weg. :)
Dit is de situatie na zo'n 30 seconden aan te zijn geweest, met voltages en multipliers (en die zooi). ;) Dit is met de fail-safe settings van de BIOS.

Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/2znzptk.png

[ Voor 5% gewijzigd door Sagaris op 12-08-2010 21:03 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dat klopt toch gewoon?

Heb je al aan de processorkoeler gevoeld? Of die heel warm wordt?

Voor hetzelfde geld is die gewoon niet goed geïnstalleerd, ook al heeft die maar weinig speling.

[ Voor 11% gewijzigd door Bolletje op 12-08-2010 21:06 ]

• Sagaris
De processorkoeler voelt gewoon koel aan, zelfs nu de temperaturen weer gestegen zijn naar +90 graden. :/

Kan het zijn dat door de speling van de processorkoeler de koelpasta weer opgedroogd is?

[ Voor 30% gewijzigd door Sagaris op 12-08-2010 21:11 ]

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 16:45

Pos

Sagaris schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:10:
De processorkoeler voelt gewoon koel aan, zelfs nu de temperaturen weer gestegen zijn naar +90 graden. :/

Kan het zijn dat door de speling van de processorkoeler de koelpasta weer opgedroogd is?
Of gewoon helemaal niet goed zit, en al niet goed zat na het assembleren door die kameraad (met veel ervaring) van je

• Sagaris
Dat kan, maar na het aanbrengen van de koelpasta voor de tweede keer (na eerst te hebben dubbelgechecked hoe het dan wel moet) waren de temperaturen wel gewoon in orde, dat is nog bekeken. Dus dat geeft mij de indruk dat mocht het aan de koelpasta liggen het in de periode tussen dan en nu is gebeurd.

[ Voor 20% gewijzigd door Sagaris op 12-08-2010 21:23 ]

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 16:45

Pos

Maar zoals ik het zojuist las, heb je speling op je proc koeler?? Zoja, das nooit goed :)

[ Voor 22% gewijzigd door Pos op 12-08-2010 21:27 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik zeg: remounten die koeler en nu op de correcte manier..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Sagaris
Prima, is dat de volgende stap. Ga ik trouwens laten doen bij een bedrijf hier in de buurt, want ik wil dat het nu in een keer goed gebeurd en ik vertrouw mezelf daar niet in. Ik ben nu wel een beetje klaar met die problemen, dus dan betaal ik er maar voor. Ik weet dat jullie het anders zouden doen, maar ik ken mijn eigen kwaliteiten. :P

Ik zal het topic blijven updaten voor de volledigheid, in ieder geval bedankt voor jullie input! Wordt zeer gewaardeerd. _/-\o_
Pagina: 1