Toon posts:

Aan en uit schakelaar.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een vraagje over een schakelaar. Ik zou graag zo'n vet f16 vuur knopje hebben. Waar je eerst het beveiliging kapje omhoog moet doen om af te vuren. Volgens mij worden ze ook wel gebruikt voor nitro in auto's. Iemand een idee hoe deze schakelaars heten, en misschien nog veel belangrijker waar je ze kan kopen. Ik wil ze graag gebruiken voor me case mod, dan gebruik ik die als aan en uit schakelaar.

Alvast bedankt

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
weet niet hoe goed deze winkel is, maar zo iets lijkt me wat je bedoelt ?
http://nl.farnell.com/hon...s/dp/1796772?in_merch=New Products&MER=i-9b10-00001144

volgens mij heten ze gewoon switch guard

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-10 16:48
Ja maar kan je ze ook voor een paar euro krijgen ipv 80 euro.

http://cgi.ebay.com/1-RED-TOGGLE-SWITCH-FLIP-SAFETY-COVER-GUARD-MILITARY-/120373222356?pt=LH_DefaultDomain_0#ht_1456wt_1137

Die bijvoorbeeld.

Dit zou er ook wel vet uitzien:

http://cgi.ebay.com/ebaym...Accessories#ht_2884wt_939

[ Voor 94% gewijzigd door tweakG5 op 12-08-2010 17:37 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 17:26:
Ik wil ze graag gebruiken voor me case mod, dan gebruik ik die als aan en uit schakelaar.
Als power-switch dus? Want dat zijn in moderne PC's geen aan/uit-schakelaars hè ;)

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-10 16:48

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:40

Korakal

Up up up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh jeetje wat een reacties al ja super bedankt iedereen. Inderdaad Gulie, zo'n een bedoelde ik. Moet alleen dan nog zo'n switch knopje onder.
Osiris schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 17:36:
[...]

Als power-switch dus? Want dat zijn in moderne PC's geen aan/uit-schakelaars hè ;)
Zelf weet ik ook niet hoe ik het precies moet aansluiten , maar ik heb een vriend die een stuk handiger is met elektronica dan mijzelf. Maar als je even wat tips wil geven dan zijn die natuurlijk van harte welkom. Sowieso ga ik denk nog wel me case mod posten hier in het forum :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 17:45
Een eigen power-switch voor een computer maken is redelijk gemakkelijk. Het gaat erom om op wat voor manier dan ook de twee pinnetjes van de poweraansluiting op het moederbord te verbinden.
Ik heb zelf gebruik gemaakt van een oude powerswitch, hier de kabel van afgeknipt en de twee draadjes aan de gewenste knop gesoldeerd.

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kijk bij Conrad bij de tuimelschakelaars, zijn genoeg soortgelijke dingen te vinden.

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=700760

[ Voor 22% gewijzigd door Tsurany op 13-08-2010 19:24 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:34

job

Chad Chubatcha schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:14:
Een eigen power-switch voor een computer maken is redelijk gemakkelijk. Het gaat erom om op wat voor manier dan ook de twee pinnetjes van de poweraansluiting op het moederbord te verbinden.
En dan gelijk ook weer verbreken. Een continu verbinding wil je sinds de introductie van atx (1995) niet meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True maar je moet het contact ook weer verbreken na vrij korte tijd.
Let op dat als particulier bestellen bij farnell wel kan maar relatief veel werk is.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

job schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:24:
[...]

En dan gelijk ook weer verbreken. Een continu verbinding wil je sinds de introductie van atx (1995) niet meer hebben.
Het idee is toch dat wanner je het kapje terugooid het schakelaartje weer uitgeforceert wordt

conrad http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=854063

dit vind ik teminste een beetje echt er uit zien

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 13-08-2010 19:36 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:34

job

Dat is inderdaad het idee, moet je dan ook wel snel genoeg doen.
Om gekloot te voorkomen is een momentschakelaar gewoon veel handiger (helemaal als er ook andere mensen achter de pc zitten).

[ Voor 68% gewijzigd door job op 13-08-2010 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

volgens mij valt dat ook wel op te lossen met een condensator in het inschakellijntje, maar verwacht dan niet dat je een atx reset kan doen (geldt oook voor momentschakelaar)

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 13-08-2010 19:39 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja als deze termen komen mij niet echt bekent voor :). Ik dacht dat het wel simpel was, want je kon (vroeger) toch gewoon met een schroevendraaier contact maken tussen twee pinnetje en dan gaat die aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, maar alleen als je het schroevendraaiertje meteen weer weg haalt

na 5 sec contact gaat je PC namelijk weer uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Verwijderd schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 23:48:
Ja als deze termen komen mij niet echt bekent voor :). Ik dacht dat het wel simpel was, want je kon (vroeger) toch gewoon met een schroevendraaier contact maken tussen twee pinnetje en dan gaat die aan ?
Dat is niet vroeger, dat is nu ;)
Vroeger zette je een PC aan met een echt aan- uitschakelaar die met de voeding verbonden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-10 18:54
Microcontroller tussen de schakelaar en computer plaatsen die als de schakelaar aan staat 2 seconden verbinding maakt met het moederbord aan pinnetjes en als de schakelaar uit word gezet hij het weer even 2 seconden doet om een shut down singaal door te geven.

Moet je wel iets verzinnen om een hard off te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

RolfLobker schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 23:55:
[...]

Dat is niet vroeger, dat is nu ;)
Vroeger zette je een PC aan met een echt aan- uitschakelaar die met de voeding verbonden was.
Nee hoor ook nu kan dat nog prima met een schroevendraaier.
Dat van die aan-uit schakelaar klopt.

Maarruh: waarom niet een 230V geschikte knop voor je voeding zetten en in je bios instellen dat de pc inschakelt na power loss? Beetje vies, maar werkt wel.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
djneo-nl schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 14:52:
Microcontroller tussen de schakelaar en computer plaatsen die als de schakelaar aan staat 2 seconden verbinding maakt met het moederbord aan pinnetjes en als de schakelaar uit word gezet hij het weer even 2 seconden doet om een shut down singaal door te geven.

Moet je wel iets verzinnen om een hard off te doen.
2 seconden is wel veul voor een simpel aan-signaal. En meestal gaat de PC op standby als je de knop nog een keer indrukt toch? Of iets dergelijks iig. Geen idee of dat in het huidige populairste OS of datgene wat de TS gebruikt in te stellen is. :)

Verder is een hard-off natuurlijk enorm simpel. Jij hebt 't zelf immers al over een μC: kun je verzinnen wat je wil. Kort na elkaar enkele malen van stand switchen bijvoorbeeld valt natuurlijk prima te "detecteren" voor een μC.

Voor alleen die aan- en uitpuls zou ik niet zo snel meteen een μC pakken. Dan kun je ongetwijfeld ook wel met wat andere IC's (555-timertje met wat zooi d'r omheen ofzo) slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke jullie beginnen weer die termen erin te gooien die ik niet begrijp :P, kan iemand mij vertellen wat het zo moeilijk maakt om een aan en uit schakelaartje te installeren, ik bedoel het aan en uit knopje op me computer ziet er nou ook niet echt ingewikkeld uit. En misschien ook het verschil vertellen tussen bijde.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2010 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

het punt is, dat je het knopje op je pc indrukt voor 1 seconde en dan loslaat, zoals de deurbel.. en de schakelaars die normaal met zo'n kapje geleverd worden klik je om en die blijven staan.. (zoals de schakelaars van het licht in huis) het punt daarmee is dus dat als je de aanknop van je computer vasthoud (wat zo'n omklap schakelaar standaard zou doen) dat ie na een paar seconden weer uit gaat.

je hebt simpelweg 3 opties:
- zelf de schakelaar omhoog en meteen weer naar beneden klappen.
- een schakelaar met een veertje dr in dat ie terugklapt in de "uit" stand als je m na 1 seconde loslaat. zijn niet/moeilijk te vinden
- iets electronisch bouwen dat het juiste signaal uitstuurt als je aan de schakelaar zit. hetzei met een microcontroller (uC) of met een analoog circuitje (555 timer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-10 12:32
Je moet echt iets van elektronica er tussen doen.
Als je dat niet doet ziet het er echt niet uit.
Bij de keuze van je schakelaar ben je wel beperkt.
Een "veiligheidskap" zoals ze die dingen dan noemen wordt gemaakt voor een bepaalt type schakelaar.
Ik kon zo gouw bij conrad geen tuimelschakelaar vinden die dit heeft.
De schakelaars die er voor zijn zijn tuimelschakeraars die heel stevig zijn en niet heel ligt schakelen.
Met deze schakelaars heb ik namelijk ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke dank je voor je duidelijke uitleg AlexanderB, Persoonlijk vind ik dan gewoon een schakelaar met een veertje erin het best, maar jij zeg zelf al dat die moeilijk/niet te vinden zijn. Iets van elektronica er tussen vind ik ook niet erg, maar ik dat wel lastig word te installeren. Of zijn deze kant en klaar te krijgen en is het plug and play ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of gewoon schakelaar terug zetten dat leer je snel genoeg af hoor

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Ik heb zitten te zoeken voor je naar een met veertje, maar die kan ik zo niet vinden.
Het moet namelijk compatibel zijn met de veiligheidskap.
Het goedkoopste is met een 555 timer, maar met microcontroller kun je bv. ook nog instellen dat je als je langer als ... sec de schakelaar ingeschakeld is dat die dan pc reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibert
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:40
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.23789

Die kan je vast wel ombouwen tot een switch.
Helaas is die uitverkocht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
brambo123 schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 17:01:
Ik heb zitten te zoeken voor je naar een met veertje, maar die kan ik zo niet vinden.
Het moet namelijk compatibel zijn met de veiligheidskap.
Het goedkoopste is met een 555 timer, maar met microcontroller kun je bv. ook nog instellen dat je als je langer als ... sec de schakelaar ingeschakeld is dat die dan pc reset.
Is er 1 zonder zo'n kapje wel makkelijk te vinden, misschien kan ik daar ook genoegen mee nemen :).
Sibert dan vind ik nou niet echt een subtiel mooi knopje om je computer aan en uit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Als je de juiste diameter aansluiting hebt van bovenstaande schakelaartje, dan kun je daar toch zo een los kappie overheen monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
in theorie wel ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
edit: was het toch niet

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2010 22:02 ]