PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
2. De Samsung Spinpoint F1 serie staat er wel bekend om absoluut niet goed te functioneren in een RAIDset, over de F3 serie heb ik daar nog weinig over gehoord.
3. in princiep zou de controller gewoon moeten kunnen werken, je moet alleen niet te veel performance verwachten.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Ok gedaan, elke harde schijf getest zonder problemen._Dune_ schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 16:29:
1. Test de hardeschijfen eens met de diagnositc tooling van Samsung (deze is als ISO te downloaden).
Na het testen de pc opnieuw opgestart en nu is de hele RAID set weg en nu beschikbaar als 3 losse schijven..
Ben ik nu de data die op de RAID set stond kwijt? Agz ik de minder belangrijke, en grote bestanden niet heb gebackupped.. Klote zooi

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Heb nu in de RAID bios opnieuw de schijven toegevoegd aan een RAID5 array en hij is nu aan het rebuilden.
Hoop echt dat ik me data nog heb.. En wanneer dit het geval is verwijder ik deze array want volgens mij is die vervloekt
Is je data nu nog wel te benaderen? Je hebt nog 2 disks en hij is aan het rebuilden, dat zou moeten betekenen dat je data nog wel te benaderen is.
Data is niet te benaderen via windows, kan niet op de E:\ schijf (wat eerst de raid5 array was) komen omdat deze geformatteerd moet worden volgens windows.
Hoop dat ik na het rebuilden wel gewoon me data kan benaderen..
Hoe kan ik me data nou benaderen?
New Build in Progress
Jup, plus een pc restart..Viper72 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 20:17:
Na rebuild een rescan gedaan in Disk Management? Anders lijkt me er toch iets in de RAID-settings niet goed te zijn, of 1 van de schijven is niet goed waar je al problemen mee had.
je meldde wel als ik het goed begrijp dat je je schijven aan een nieuwe RAID5 set hebt toegevoegd. Als dat zo is, heb je een nieuwe RAID-set gemaakt van (al) je schijven en is alle data die er op stond verloren.
New Build in Progress
Dit heb ik idd gedaan, maar zonder de data te verwijderen die erop stond.Viper72 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 20:28:
[...]
je meldde wel als ik het goed begrijp dat je je schijven aan een nieuwe RAID5 set hebt toegevoegd. Als dat zo is, heb je een nieuwe RAID-set gemaakt van (al) je schijven en is alle data die er op stond verloren.
Heb een data recovery programma gedownload van EASEUS, deze heeft tot nu toe meer dan 14k aan files gevonden op die RAW schijf. Dus me data staat er nog wel op. Enige probleem is dat ik met de freeware versie maar 1GB kan recoveren..
Hoe bedoel je dat?killerdemon schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 20:46:
Je moet het met de default windows 7 drivers gebruiken nadat je het 1 keer in de raid bios ingesteld hebt en daar verder nooit meer komt.
edit: Doe nu een scan met "GetDataBack", ook deze vind veel bestanden. Dus ben er vrijwel zeker van dat ik me data nog niet helemaal kwijt ben.. De scan duurt wel 8uur en het kopieren zal nog wel wat langer duren maar goed.
edit2: Tijdens de scan naar bestanden op de RAW array dondert weer dezelfde harde schijf eruit.. Scan kan wel doorgaan gelukkig..

Nog iets 'opmerkelijks', de harde schijf die nu 2x problemen heeft gegeven is een schijf met een heel ander serie nummer dan de andere 2 schijven:
S246J1RZ500150 geeft problemen
S246JDWZ516615
S246JDWZ516613
[ Voor 63% gewijzigd door nMad op 12-08-2010 21:51 ]
Is niet meer gelukt met data recoveren dus ben 700GB aan HD films kwijt:( magoed..
Schijf valt nog wel onder de garantie dus kan hem RMA'en.
Bedankt voor de reacties.
Raid 5 is leuk maar bij grote schijven ook wel weer link, als één van de schijven ergens een foutje maakt ben je je pariteit kwijt en moet je erg lang rebuilden. Als er ondertussen nog iets met de andere schijven gebeurt ben je de pisang. Je kan misschien beter nog één extra HD erbij hangen en dan twee keer mirror of als je controller het kan Raid 10 draaien.nMad schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:43:
Achteraf is toch wel die ene Samsung schijf het probleem geweest en niet de controller. Heb een uitgebreidere test gedaan met de Samsung diagnostic tool en deze gaf bed errors aan.
Is niet meer gelukt met data recoveren dus ben 700GB aan HD films kwijt:( magoed..
Schijf valt nog wel onder de garantie dus kan hem RMA'en.
Bedankt voor de reacties.
Vind dat zo zonde omdat je dan 50% van je opslag kwijt bent, maar is idd wel wat veiliger voor thuis gebruik. Me raid controller ondersteunt wel RAID10 dus zou het kunnen overwegen.Merijn70 schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 20:02:
[...]
Raid 5 is leuk maar bij grote schijven ook wel weer link, als één van de schijven ergens een foutje maakt ben je je pariteit kwijt en moet je erg lang rebuilden. Als er ondertussen nog iets met de andere schijven gebeurt ben je de pisang. Je kan misschien beter nog één extra HD erbij hangen en dan twee keer mirror of als je controller het kan Raid 10 draaien.
edit: zie net dat me controller alleen RAID01 ondersteund.. Is minder veilig dan 10
[ Voor 6% gewijzigd door nMad op 14-08-2010 09:22 ]
Daarna ben ik overgegaan naar een RAID-10 setup. Minder last van uitval, maar nog steeds elke maand wel een keer. Rebuilden gaat dan wel sneller (uurtje of
Gisteren viel er weer een schijf uit de array. Nu was het wel veroorzaakt door een defecte schijf (tweede al in 6 maanden tijd). Schijf vervangen (ik heb altijd 1 reserve op voorraad) en een rebuild gedaan. Nu draait het allemaal weer goed, maar bij het eerst volgende groot onderhoud van mijn PC gaat die RAID array eruit. Dan maar losse schijven voor de time-being.
Gerelateerde vraag: als je van die goedkope Caviar Green schijven in een NAS (Qnap of zo) in RAID draait, heb je dan ook last van uitval? Misschien dat die RAID controllers er nl. beter mee omgaan? Anders zou dat voor mij nog een alternatieve oplossing zijn. Het gaat toch eigenlijk alleen om bulk opslag: performance is niet echt belangrijk.